Hlavní stránka Multimédia Elektronika Ergonomie práce s počítačem – druhá část
Ergonomie práce s počítačem – druhá část
autor: Eliška Svobodová , publikováno 30.9.2010
Ergonomie práce s počítačem – druhá část

Dnes budeme pokračovat několika onemocněními, které může dlouhodobé a nesprávné sedění u počítače vyvolat. V nejčastějších případech jde o bolesti očí a únavu, v horších případech pak o syndrom karpálního tunelu, který může vyvolat zánět svalů a šlach a jde odstranit pouze bolestivou operací.


Pokud se dlouhodobému koukání do monitoru nevyhneme, je potřeba oči čas od času procvičit. Zde si můžete projít pár jednoduchých cviků, díky kterým můžete problémům s očima předcházet nebo je alespoň minimalizovat. Asi nejjednodušší je oči na chvíli zavřít, stačí tři sekundy, což není zase tolik, abychom tomu ten čas nemohli věnovat. Rohovka bude udržována vlhká a oči nebudou řezat a pálit. Abychom na to nezapomínali, stačí si říct, že je zavřeme pokaždé, když se nám bude něco načítat, ukládat a tak dále, prostě v době, kdy stejně nečinně sedíme a jen koukáme zbytečně na monitor. Naše oči nám za to poděkují!

Ergonomie práce s počítačem – druhá část Ergonomie práce s počítačem – druhá část
Kontaktní čočky z hlediska dlouhodobého sezení u počítače nejsou dobré, raději u něj používejte brýle; zdroj: ocnioptika.com

Dále stačí čas od času rychleji zamrkat, rohovka nebude vysychat. Nebo se podívat na nějaký vzdálenější předmět, očím se tak určitě uleví. Zkuste se také podívat na nějaké místo jakoby vaše oko byl fotoaparát, tzn. panoramaticky. Zdůrazněte šířku vidění a periferní vidění. Ve volné chvíli si stoupněte nad umyvadlo a na zavřené oči šplíchejte studenou vodu. Oči to příjemně osvěží. Pokud nosíte kontaktní čočky, při práci je lepší se jim vyhnout a raději si vzít brýle. Ty oči tak nenamáhají. A jako bonus si v případě potřeby můžete oči protřít.

1. Pohyby očima nahoru a dolů

Hlavu držte v klidu a důkladně se uvolněte. Očima pohybujte směrem nahoru (co nejvíce), potom zase co nejníže dolů, vždy tak, aby bylo ve svalech očí cítit určité napětí. Opakujte 6×. Pohyby očí jsou pomalé, pravidelné a bez použití námahy či síly.

Ergonomie práce s počítačem – druhá část
Pohybujte očima pomalu nahoru (pohled k nebi) a dolů

2. Pohyby očima do stran

Očima pohybujeme nejprve doprava, potom doleva. Na každou stranu tak daleko, jak to bude možné. Nenásilně alespoň 6×. Kombinace obou těchto cviků. Očima opisujte do prostoru před sebou velké písmeno "H". Podobně jako v předchozích případech se oči uvolní a budete vidět více do stran. Další variantou je opisování osmičky, ať už ležaté nebo stojaté.

Ergonomie práce s počítačem – druhá část
Pohybujte očima z jedné strany na druhou. Na každou stranu se dívejte až tak daleko, jak je to možné

3. Pohyby očima po úhlopříčkách

Podívejte se vpravo nahoru, potom vlevo dolů, vlevo nahoru a vpravo dolů. Opakujte 6×. Kombinace všech 3 cviků. Očima opisujte do prostoru před sebou písmena "A" a "K".

Ergonomie práce s počítačem – druhá část
Pohybujte oběma očima současně z jednoho rohu do druhého (diagonálně)

4. Kroužení očima

Podívejte se nahoru a potom očima opisujte co možná největší kruhy směrem doprava, dolů, doleva a zpět nahoru. Opakujte 4×. Stejný cvik opakujte opačným směrem.

Ergonomie práce s počítačem – druhá část
Nejprve kružte očima na jednu, potom druhou stranu, pokud zavřete oči, budete si zároveň masírovat i oční bulvu

5. Cvičení akomodace (zaostřování) oční čočky

Před oči si dejte ukazovák na vzdálenost asi 20-30 cm, tak blízko, dokud jej budete vidět ostře. Postavte se před nějaký předmět vzdálený minimálně 5 metrů. Svůj zrak zaostřete na prst a hned nato na vzdálený předmět. Opakujte 10×. Celé cvičení provádějte dost rychle, ale důkladně, vždy s dokončenou akomodací, aby si oční čočka a oční bulva na tuto činnost zvykaly.

Ergonomie práce s počítačem – druhá část
Po tréninku ostření zavřete na několik minut oči a překryjte je dlaněmi

Cviky 1-4 provádějte i se zavřenýma očima. Dojde tak k masáži očního bulbu. Svaly okolo očí se při těchto cvicích uvolní a poté uvidíte více do stran i více nahoru a dolů. Mezi jednotlivými cviky oči vždy na chvíli zavřete a nechte odpočinout. Ztížená varianta – cviky provádějte se zakloněnou hlavou, oční bulbus bude lépe masírován. Je však potřeba dbát při těchto cvicích zvýšené opatrnosti (záklon hlavy). Pravidelné oční cvičení doporučujeme každému, kdo tráví denně několik hodin u počítače.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
53 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 23.3Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.