Hlavní stránka Multimédia Elektronika Ergonomie práce s počítačem – druhá část
Ergonomie práce s počítačem – druhá část
autor: Eliška Svobodová , publikováno 30.9.2010
Ergonomie práce s počítačem – druhá část

Dnes budeme pokračovat několika onemocněními, které může dlouhodobé a nesprávné sedění u počítače vyvolat. V nejčastějších případech jde o bolesti očí a únavu, v horších případech pak o syndrom karpálního tunelu, který může vyvolat zánět svalů a šlach a jde odstranit pouze bolestivou operací.


Pohybem horního víčka po sliznici oka dochází k roztírání slzného filmu, odstraňují se tak nečistoty a zabraňuje se zánětu spojivek. Výzkumy říkají, že člověk mrkne 5-15 krát za minutu, přičemž rozdíl mezi frekvencí u žen a mužů je nepatrný. Na spontánní mrkání působí i tzv. break-up time (čas od posledního mrknutí do roztržení slzného filmu). Čím je nižší, tím člověk do jisté míry častěji mrká. Tak předchází roztržení slzného filmu.

Ergonomie práce s počítačem – druhá část Ergonomie práce s počítačem – druhá část Ergonomie práce s počítačem – druhá část Ergonomie práce s počítačem – druhá část
Čím méně mrkáte, tím hůře je vaším očím; Zdroj: Nucleus Medical Art, Žena-in.cz, WebMD

Z toho plyne, že když se při práci s počítačem snižuje frekvence mrkání, dochází k roztržení slzného filmu, který poté chybí a rohovka se vysušuje. To je počáteční stav zánětu spojivek. Toto onemocnění postihuje většinou obě oči a poznáte jej podle toho, že oči začnou zvýšeně slzet, svědit, řezat (pocit „písku“ v očích), bolet a budou zarudlé. S tímto problémem je potřeba zajít k lékaři, který navrhne vhodnou léčbu, většinou nějaké kapky, masti nebo studené obklady.  

Ergonomie práce s počítačem – druhá část Ergonomie práce s počítačem – druhá část Ergonomie práce s počítačem – druhá část
Blefagel, Oxyal a Visine patří k levným a účinným prostředkům péče o oči

Kromě pravidelného mrkání a odpočinku je také vhodné udržovat vyvážený příjem některých vitaminů, karotenoidů, minerálních a dalších látek. Významný je především vitamín A a jeho provitaminy. Tyto látky chrání oko před působením volných radikálů, podporují správnou funkci očního nervu a navíc snižují riziko šerosleposti. Pro dobrý zrak tedy zahrňte do jídelníčku ovoce a zeleninu. Ze zeleniny mrkev a zeleninu s tmavě zelenými listy.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
53 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 23.3Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.