Hlavní stránka Multimédia Elektronika Herní streaming – Hrajeme bez počítače či konzole!
Herní streaming – Hrajeme bez počítače či konzole!
autor: Michal Rybka , publikováno 3.9.2010
Herní streaming – Hrajeme bez počítače či konzole!

Jistě jste se s tím už setkali – úvahy jak končí nejenom PC hraní, ale už i konzolové hraní. K čemu kupovat hardware, tunovat si PC a dělat podobně zaostalé věci? Budoucnost je ve streamingu. Vaše superobří televize bude obsahovat malou krabičku, která se připojuje drátově či bezdrátově – a jediné, co z hardware dále potřebujete, je vaše kreditka.


Vy hrajete zde, mačkáte butony na ovladači a nebo máváte na kameru, komandy se přenášejí do serverové centrály, tam se vše ideálně odsimuluje na serverové farmě – a obraz se pak streamuje zpět do televize. Zkrátka a dobře, princip je jednoduchý: Od pantáty vedou dráty do serverovny za vraty… A ta vrata mohou být docela daleko, alespoň podle poskytovatelů technologie OnLive. 

K připojení potřebujete hardware výkonný pouze na to, aby byl schopen dekódovat obrazový stream, což zvládne i jejich připravovaná krabička s názvem MicroConsole. V podstatě by neměla obsahovat hardware nijak výkonnější než to, co je v levném DVD přehrávači. Idea je taková, že přesunete nároky na výpočetní výkon a na spotřebu energie na někoho jiného – toho, kdo vám hru streamuje.

Herní streaming – Hrajeme bez počítače či konzole!

Z teorie složitosti je to známá věc: Nároky na čas (výpočetní výkon) změníme na nároky na paměť (respektive přenosové pásmo). Kdo by se mastil s takovými retro věcmi, jako je optimalizace hardware? Žádný dusík, žádné ladění, žádné hardwarové novinky, žádné nesmysly, prostě přejmenujeme PC Tuning na TV Streaming a místo hardware budeme rozebírat ceník streamovaných her a jejich kvality. Hardware se totiž z rovnice zcela vytrácí a zůstává vlastně jenom kvalita připojení a nějaké další bezvýznamné parametry, třeba funkce mikrokonzole a nebo vhodnost ovladačů. 

Zásadní výhodou, kterou by podobné služby měly nabízet, je úspora za hardware. Hraní na konzolích je relativně nákladné – musíte si pořídit konzoli, která vás zpočátku přijde na nějakých patnáct tisíc – a i na konci produktového cyklu vás přijde na nějakých pět. Pokud chcete spočítat, na kolik vás vyjde hraní jedné hry, musíte sečíst ceny pořízených titulů, připočíst cenu hardware a pak to vydělit počtem her. Čím méně hry hrajete, tím je cena za hraní hry vyšší. Při nějakých 5000 Kč na konzoli a řekněme 1000 Kč na hru vás tak přijde při pěti kusech dohraných her jedna na 2000 Kč.

Herní streaming – Hrajeme bez počítače či konzole!

Na PC je tento poměr obvykle výrazně horší – hra sama o sobě je levná, ale hardware je podstatně dražší. Nemá smysl nosit dříví do lesa, nebudu vám vykládat, co stojí moderní výkonné grafiky, ale řekněme, že v našem případě budeme mít PC za 20 litrů, opět 5 her po litru – a hraní jedné nás pak vyjde na krásných 5000 Kč. Hraní na PC je, jednoduše řečeno, tak strašně nákladné, že dává smysl pouze v případě, že za většinu her nezaplatíte nic.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
110 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 44.6Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.