Epitaf pro disketu
autor: Michal Rybka , publikováno 13.5.2010
Epitaf pro disketu

Je mnoho technologií, které si zaslouží kontroverzní popotahování a nebo přímo posměch. Jsou ale takové, které si zaslouží bezpochyby úctu a respekt, protože změnily nejenom počítačové technologie, ale vlastně svět jako takový. A málokterá z nich si zaslouží takovou vzpomínku jako tříapůlpalcová disketa! Sony oznámilo, že na začátku roku 2011 skončí s výrobou disket – třicet let poté, co tento formát vytvořili.


Posledních deset let existence disket bych charakterizoval slovem „kóma“. Prodávají se jich stále ještě miliony a i dnes mají smysl – a to nejenom pro šílence, kteří sbírají staré stroje jako já a nebo pro zoufalé duše, které potřebují nabootovat do prostředí, kdy si nastartujete malou utilitu, ale nestačí vám jenom CD/DVD, protože ta utilita shodou okolností musí někam i zapisovat. Dodnes se setkáte s disketami ve specializovaných aplikacích, ale slouží i k přenášení dokumentů. Je to ale už jenom labutí píseň.

Epitaf pro disketu
Konec disketám!

Diskety byly často zatracovány kvůli své nespolehlivosti. Tvrdí se, že vám je mohla vymazat jedna cesta tramvají (to se mi nikdy nestalo) a nebo nečistota, která se dostala dovnitř mechanismu a postupem časy vyškrabala magnetickou vrstvu až na plast (to se mi naopak stalo). Na rozdíl od disketových mechanik 5,25“, které trpěly všemi druhy roupů (oblíbený kousek 5,25“ mechanik Commodore bylo vyskakování hlavičky na konci dráhy) byly 3,5“ mechaniky velmi spolehlivé. Pravda, jako každé datové řešení, u kterého je hlava v kontaktu s médiem, trpěly mechaniky i média opotřebením a bylo čas od času nutné použít nějaké čištění, aby vše zase fungovalo tak, jak má.

Pokud jste ale používali kvalitnější značky médií, má záznam překvapivě dobrou životnost. Dodnes dokážu přečíst i na HitBitu většinu her, které jsou na jeho disketách nahrané – a to je zařízení staré 25 let. Konstrukce diskety je zkrátka kvalitní a velmi rozumně médium chrání. Zdálo by se, že životnost diskety bude výrazně kratší – a to hlavně proto, že v jediném kroku dosáhla své maximální „oficiální“ kapacity 1,44 MB a dále nerostla (pokud opomeneme neúspěšný ED formát a různé domácí formátovací triky, které dokázaly dostat na disketu až 1,8 MB dat). Ohromující nároky tvůrců her už na šestnáctibitových legendách vedly ke vzniku titulů, u kterých jste přehazovali diskety jako šílení – a záhy jste začali toužit po harddisku a nebo alespoň druhé mechanice, abyste nemuseli diskety stále přehazovat.

Epitaf pro disketu
Flashdisk je budoucnost!

Přes tuto vysokou zátěž stále najdete Amigy a Atari ST s původními mechanikami ve funkčním stavu – po pěti až desetileté zátěži je to skutečně obdivuhodné. Třiapůlpalcová disketa je obdivuhodná technologie, která si zaslouží skutečně respekt. To právě ona nás vedla od prahorních strojů s kazetami k moderním počítačům – a na to, jak omezený potenciál v sobě měla a jak ji bylo téměř nemožné upgradovat při zachování zpětné kompatibility (srovnejte se stejně starým CD!), se udržela překvapivě dlouho. Nuže, nezbývá nám, než uspořádat důstojný pohřeb pro disketu, jak to udělala kupříkladu tato slečna

Děkujeme, disketo! Užili jsme si s tebou hodně. Jenom mě tak napadá – když už nikdo nebude vědět, jak taková disketa vypadá, co vlastně budeme dávat na ty ikony pro „uložení souboru“..?



Tagy: Rybka  úvaha  epitaf  disketa  floppy  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
13.5.2010 11:55:03   85.135.92.xxx 123
S tou tramvají to asi bude pravda. Diskety co se mi povalovaly doma šly vždy přečíst, ale jak jsem jezdil v tramvaji s větším počtem disket, pak tak 10% bylo nečitelných. To jsem potom tahal domů 40MB dat i na 4x ...
Taky se po disketách hodně šířily viry ...
13.5.2010 12:30:47   93.91.50.xxx 157
To já jsem zase rád, že je zas konečně o jednoho kostlivce méně... Těhle 3,5" writeonly médií jsem si za ty roky užil až až

Citace:
když už nikdo nebude vědět, jak taková disketa vypadá, co vlastně budeme dávat na ty ikony pro „uložení souboru“..?
to nevím, ale jsem zvědavý jak nastávající generaci vůbec vysvětlíme "uložit na disk"
13.5.2010 13:08:04   90.182.115.xxx 60
ja kdysi prevazel do Praglu cca 10ks mag. pasek a musel jsem od vlaku pouzit taxik, tramvaji by to bylo docela riziko..., r. cca 1985
13.5.2010 12:31:10   89.111.73.xxx 293
Opět opravdu výborný článek pane Rybka. Co se týče tramvaje, tak si myslím, že to pravda není. Jezdil jsem běžně metrem i tramvají s disketama i s kazetama a nikdy nebyl žádný problém. Možná záleží kam se ve voze postavíte. Přeci jenom stát nad elektromotorem asi bude riziko. Zamáčkl jsem slzu v oku a jdu si něco zapsat na 2TB disk nebo možná něco vypálit na blu ray disk. Ještě nevím :-)
13.5.2010 12:37:46   193.86.182.xxx 311
Tak jsem si vzpoměl jak jsem na několikrát přenášel na cca 30 disketách Micromashines3V, to byly časy. Nejdřív pečlivě ve WinRARu zabalit a pak na 3x přenést, nakonec to bylo na 5x protože vždy byl soubor na nějaké z disket vadný Doufám že mě neprásknete a disketě zdar

PS: Ještě teď jsem jeden kousek využil, když jsem reinstaloval W2003 Server ..
13.5.2010 13:32:00   85.216.210.xxx 40
To s tými ikonkami pre „uloženie súboru“ som si ani neuvedomoval, fakt som otvoril páru programov, aby som to skontroloval Pamätám keď som kopčil asi 100MB zo starého PC Pentium 133MHz na new len pomocov diskiet to bola "zábava" všetko do raru rozdelené akurát na diskety nehovoriac, že páru nešlo prečítať tak disketa do koša a kopírovať na dalšiu... staré dobré časy R.I.P.
13.5.2010 13:44:25   178.40.76.xxx 32
to video nema chybu disketa zombie XD
13.5.2010 14:03:29   78.98.83.xxx 80
vyronil som slzu Nech ti je skladka odpadu lahka mila disketa !
13.5.2010 14:05:46   82.100.63.xxx 90
Celkem mě mrzí, že nikdo nezmínil, že hromada měřicích přístrojů, osciloskopy, analyzátory a kdoví co ještě, používá disketu jako datový výstup a teprve až v poslední době se začíná používat USB, či ethernet, které jsou tu už taky pěkně dlouho.
19.5.2010 19:33:50   89.24.3.xxx 00
tak, tak. Stejně tak se používají na různých starších CNC frézkách či soustruzích (nedávno jsem viděl v provozu soustruh na děrné štítky), které mechanicky ještě slouží a není důvod pro koupi jiného - modernějšího.
Taky vím minimálně o jedné firmě, která ještě do nedávna distribuovala licence na svůj programovací sw pro PLC na 3,5" disketě. Ta fungovala tak, že se z diskety licence odebírala a pokud se počítač začal hroutit, muselo se stihnout licenci přesunout zpět na disketu ... jinak bylo po licenci. Disketa byla záměrně fyzicky poškozená tak, aby se nedala zkopírovat.
21.5.2010 21:56:35   94.113.7.xxx 00
Kvůli CNC a podobným se dají pořídit čtečky USB flashek a SD karet s floppy rozhraním. Čte to tu kartu "trošku" pomaleji, ale je to pohodlnější než disketa.
13.5.2010 14:25:58   78.108.145.xxx 112
No to si také pamatuji. Z novějšího pc jsem si chtěl zahrát na 286-ce Transport Tycoon. Ta hra má asi 40MB. Tak jsem začal pobíhat po bytě :-D. 1 disketa, 2 diskety...10 disketa.... málo místa na disku :-D. Tak jsem smazal přebytečné soubory a pokračoval jsem ...20 disketa :-D ... a stejně ta 286 byla příliž slabá nato abych tam ten Tycoon rozjel...
13.5.2010 15:10:03   86.85.180.xxx 44
Pamatuju si na jedno dětské dilema... Vždycky sem dumal nad tím: jakto, že je na disketě napsaný 1,44MB, ale v počítači to ukazovalo 1 457 cosicosicosi... (v tom ideálním případě..)
..
RIP
..
Pro kontrolu jsem se ještě jednou podíval, ale... Ne... Opravdu ne... Ani jeden můj dnešní počítač (desktop PC, MacBookPro) už jí nemá..
13.5.2010 15:21:51   88.102.74.xxx 60
Vtipný, že moje X58 deska mi ještě pořád umožňuje tu mechaniku připojit. Dokonce tu jednu mam.. a pár balíčků nových disket, pár starých. Jo a DFi myslim dává instalační diskety pro RAID dodneška.
13.5.2010 15:24:07   88.102.191.xxx 50
Just R.I.P. Dear Floppy Disk
13.5.2010 15:24:26   95.102.67.xxx 95
Pokial viem, tak didaktik bol vyrábaný na Slovensku v meste Skalica, hm.
13.5.2010 15:33:38   178.40.59.xxx 51
Mno v mojom PC 3,5 je a myslim ze aj bude v novom pc planujem 2011 roku a disket mam 20 kupenych lebo som cakal ze to prestanu vyrabat
na urcite veci je nenahraditelna uznavam masovka to uz davno neje
13.5.2010 15:38:47   213.226.224.xxx 100
No mě se taky dycky poškodili data. když jsem diskety převažel ve vlaku za mých studenských let tak jsem si na to udělal takove udělatko z kartonu a alobalu pouzdro a bylo po problemu, už nikdy se mi data nepoškodily ja diskety ještě používam, ale v podstatě jen jednu kterou mam pořad zasunutou v mechanice ukladám si tam nastavení BIOSu když taktuju PC. velice šikovná věc.
13.5.2010 16:07:25   212.80.64.xxx 100
To byly doby, když PC XT neměly ani HDD, všechny hry byly jen na disketách 5,25" (několik her na jedné), pak přišel borec, co měl v kanclu PC AT a v něm 10 MB Winchestera a byl mistr světa...
13.5.2010 16:42:58   165.72.200.xxx 70
Škoda, že v článku není mechanika 8" disket, která se vyráběla u nás pro IQ151 - tu poháněl motor, který vypadal, jako by ho vyndali z tramvaje.
13.5.2010 19:16:26   213.192.34.xxx 81
puntoza napsal:
Pokial viem, tak didaktik bol vyrábaný na Slovensku v meste Skalica, hm.


Ano, to máš samozřejmě pravdu a většina lidí to ví... a taky si vzpomeň, v jaké době to bylo, a potom ti dojde, že to byla legenda stejně slovenská jako česká, protože - jakže se to tehdy jmenoval ten společný stát, hm? Didaktik ovlivnil hodně tehdejších mladých lidí, sám jsem na něj chodil slintat do obchoďáku a tehdejších 3300,- Kčs se mi jako dvanáctiletému klukovi zdála jako částka téměř astronomická. Zlaté časy raně osmibitové
13.5.2010 19:43:12   94.112.7.xxx 60
No... já na disketách přenášel i DOOM 2 nějak v roce 1994. A přenášel jsem ho asi na 5x, vždy tam byla nějaká chyba. V ten den letělo 5 disket do koše.
13.5.2010 22:10:41   78.128.169.xxx 140
Kde jsou ty casy, kdy jsme na gymplu v sekunde kopirovali GTA jednicku z ruky do ruky na nekolika desitkach disket a druhy den se vratily s hlaskou, ze "disketa c.17 nejde precist"
15.5.2010 19:26:08   88.100.222.xxx 00
Na hlášky stylu "nefunguje part33, 37 a 64..." taky jen tak nezapomenu. To jsme tehdy přenášeli s kamarádem Dunu2000, která čítala něco kolem 220MB. Ještě, že tehdy existoval Total Commander, který uměl dělit a slučovat soubory...
19.5.2010 19:26:05   89.24.3.xxx 10
tenkrát to byl zcela jistě ještě Windows Commander ... až v roce 2002 došlo k jeho přejmenování
14.5.2010 08:06:19   147.231.110.xxx 62
Nechapu tyhle caviky okolo smrti FDD, kdyz to neni pravda. TO ze sony prestala vyrabet vubec nic neznamena, jelikoz je tu verbatim, stejne jsem sony unas nevidel prodavat ani nepamatuju....
Sice fakt ze sony jakozto dusevni otec to jiz zavrhnul ale ostatni vyrobci jeste ne, takze diskety tu budou snama jeste nejaky ten patek
15.5.2010 00:05:50   90.182.115.xxx 00
jj, bez 8" by si clovek na SMEPkach v pripade problemu ani neprdl...
14.5.2010 09:07:11   91.208.72.xxx 20
Jj , taky sem si s 3,5 dbře užil... Doom2 , GTA , TTycoon DL a jiné. nejpoužívanější program byl Rar 250.

Dodnes mam doma asi 30 disket , některé funglovky , co přineslal mamka z práce.

Taky mam jednu 8" origo BAFS doma. Krása pohledět.
15.5.2010 09:41:50   78.41.23.xxx 81
Jo Red Alert byl tuším na 44 disket, či snad více. Ani trolejbusy tomu nedělaly dobře. Kdybych to věděl, chodil bych ty dvě zastávky pěšky, nachodil bych se méně.
Inu doba to byla řádná se vším všudy. Člověk měl dva balíčky disket. V jednom DOS a pár her, v druhém System Shock1 a byl king. Stačilo znát všechny příkazy dosu a seskládat komp a kdo byl víc. Dneska už jsem si připadám jako úplné trdlo
15.5.2010 09:48:16   78.41.23.xxx 30
Tak mně ještě napadá, jediné k čemu jsem naposledy potřeboval disketu byly WXP SP1 a notebook se SATA diskem. V momentě, kdy jsem to potřeboval na pc, kde již FDD konektor chybí, dokoplo mne to k použití nLite, čímž už potřeba diskety odpadá snad úplně.
16.5.2010 16:26:16   114.174.8.xxx 20
me osobne prijde divny, ze je neustale disket za potrebi, hlavne mi stve, kdyz se snazim delat nejaky veci mimo windows ze vsechny navody na to jak spustit utility zacinaji tak, ze usb disk preformatuju tak, aby ho pc videlo jako disketu...prijde mi to sileny, jak jednoduse a nativne fungujou dodnes diskety s pc ale usb mimo windows proste jen tak snadno nefacha..
20.5.2010 17:59:43   78.98.160.xxx 20
No tak autor tu pise ze 5,25" diskety boli nestastne riesenie a boli nespolahlive. Ja mam prave presne opacny nazor! Mal som desiatky diskiet 1.2Mb a mozem povedat ze boli ovela spolahlivejsie ako 3,5ky! Vadne sektory sa vyskytovali takmer zrietkavo kdezto na 3,5kach boli stale. Nehovorim ze 3,5ky neboli odolnejsie, ale napriek tomu ked ste sa o 5,25" starali a zachadzali s nimi opatrne tak vydrzali ovela dlhsie
21.5.2010 07:36:48   90.178.200.xxx 00
Jo, to bývaly časy. V létě 1987 nám přivezli naši 8bit Amstrada se zmiňovanou 3" disketovkou. Bylo to terno, když jsme naše ukecali, aby nám koupili dvě diskety po 300Kč/ks. Naši v tý době brali dokupy tak 5000Kč. No a pak jeden kamarád zjistil, že 3" je vlastně trochu jinak zapojená 5,25 (signálový dráty byly jen ozrcadlený) a tak jsme se přeorientovali na ně.Však se to za cenu 10Kč/ks vyplatilo. Zpočátku jsme taky 5,25 děrovali, aby byly oboustraný.

P.S. To jsem si ani neuvědomil že já a disketa jsme stejný ročník.
21.5.2010 11:48:51   85.161.57.xxx 20
MiniDisk si možná pohřbila Sony sama, ale pravda je, že co se týče profi přehrávání a nahrávání audia, není v podstatě dodnes nic lepšího, přenosného, kvalitnějšího. MD se běžně používají na pohotovostní nahrávání živých koncertů, či jiné podobné věci a to dosud a často. Co je pohřbívá pro obyčejné lidi je cena, špatná dostupnost a přílišná náchylnost té složité mechaniky k poškození. Já sám jeden rozbil, tak vím, o čem mluvím. Ale lepší přenosný audio přehrávač/rekordér jsem od té doby neslyšel.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

143 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 69.1Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.