Hlavní stránka Multimédia Elektronika User Experience — K čemu nám ty počítače vlastně jsou?
User Experience — K čemu nám ty počítače vlastně jsou?
autor: Jan Horčík , publikováno 7.5.2010
User Experience — K čemu nám ty počítače vlastně jsou?

Dlouho tu nebyl žádný pěkný nový buzzword. Samé grafiky, procesory, prostě pořád jen technická nuda. Samo to označení už tak trochu upadlo v zapomnění, a tak je načase vytáhnout jej opět na slunce jarních dnů. "User experience" - je to úplně nový obor, nebo jen další módní výstřelek internetového světa?


Rozdíl mezi odborníkem a uživatelem spočívá v délce času a intenzitě úsilí, které jsou ochotni věnovat zjišťování jak přimět produkt aby fungoval tak, jak si uživatel představuje. A v ochotě si tuto představu, mentální model, přizpůsobit. Většina uživatelů někdy na počítači pracuje s fotkami. Někteří z nich je také upravují, ale nemají ambice stát se grafickými odborníky. Chtějí třeba jen zesvětlit tmavou fotku.

Jako uživatel očekáváte, že takovou funkci by mohl mít program, který používáte na samotné prohlížení či jinou manipulaci fotografií. Pokud nemá, zkusíte najít takovou aplikaci, která tuto funkci plní. Kdo sáhne po Adobe Photoshopu, bývá rychle zklamán. Ve Photoshopu sice fotky ztmavovat lze, ale pro uživatele neznalého práce s tímto programem půjde o nesnadnou cestu za cílem.

User Experience — K čemu nám ty počítače vlastně jsou?

Uživatel, který nechce trávit čas zkoumáním postupu práce potřebné k tomu, aby ve Photoshopu zesvětlil fotku, zkusí jiný program. Pokud mu nabídne jednodušší řešení, získá si obvykle jeho oblibu. Nebo si na něj minimálně vzpomene při příští příležitosti, kdy bude potřebovat vyřešit stejný problém.

Tady už velmi obecný pojem user experience design přechází do konkrétnějšího pojmu usability, tedy použitelnost. Ta je významnou podmnožinou a podle českého odborníka na UX Josefa Holého jádrem user experience. Vyjadřuje míru efektivity systému stroj - člověk, lze ji testovat a měřit. Výstupy pak mohou sloužit k výzkumům vedoucím ke zlepšení produktů, tedy použitelnosti jako části, ale ve výsledku i celkové user experience.

User Experience — K čemu nám ty počítače vlastně jsou?

Michal Rybka ve své recenzi iPadu mimo jiné píše: "Žádné scrollbary, žádná složitá gesta, všechny prvky jsou tak velké, abyste se jich mohli snadno dotýkat. Už jen samotný fakt, že aplikace iPadu reagují na otáčení a překlápění rychle a správně je ohromující." Prostá funkce "otočení" zařízení a s ním i samotného obsahu je u iPadu velebena prostě proto, že funguje. Protože nikdy předtím se žádnému výrobci nepodařilo zdánlivě základní funkci zpracovat tak, aby fungovala tak, jak by měla.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
117 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 40.1Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.