Hlavní stránka Multimédia Elektronika User Experience — K čemu nám ty počítače vlastně jsou?
User Experience — K čemu nám ty počítače vlastně jsou?
autor: Jan Horčík , publikováno 7.5.2010
User Experience — K čemu nám ty počítače vlastně jsou?

Dlouho tu nebyl žádný pěkný nový buzzword. Samé grafiky, procesory, prostě pořád jen technická nuda. Samo to označení už tak trochu upadlo v zapomnění, a tak je načase vytáhnout jej opět na slunce jarních dnů. "User experience" - je to úplně nový obor, nebo jen další módní výstřelek internetového světa?


V odvětví služeb se prý říká, že o výsledném dojmu zákazníka rozhoduje velmi krátká doba. Jak píše Joshua Brewer v jednom ze svých postů v rámci akce 52weeksofUX.com, "V takových momentech může být zákazník mile překvapen všemi těmi malými příjemnostmi: důraz na detail, rychlost služby, prostě "něco navíc" nebo dokonce jen úsměv."

User Experience — K čemu nám ty počítače vlastně jsou?
Legendární rozhraní z Minority Reportu zaujme na první pohled

User experience je pojem zahrnující v sobě snahu analyzovat tak abstraktní a bezprostřední model, jako je používání předmětů či služeb. Zároveň se dotýká pojmů design, interface, usability, interakce, ergonomie a všech dalších, které nejspíš představují noční můru každého, kdo je musí poslouchat u příležitosti powerpointové prezentace nového vedoucího pracovníka. Avšak v době, kdy se jeden z hlavních artiklů spotřební elektroniky posledních 20 let zásadně proměňuje je třeba na ně myslet.

User experience česky

Prague ACM SIGCHI - občanské sdružení věnující se rozvíjení UX a příbuzných oborů v České republice. Sdružuje jak firmy, tak jednotlivce z oboru. Pořadatelé každoročního Světového dne použitelnosti (World Usability Day)

 

Konference User Experience - DobrýWeb pořádá ve dnech 22. a 23. června 2010 konferenci a workshop zaměřený na použitelnost. Adresa: Konferenční centrum City, Na strži 1702/65, Praha 4

Pojem user experience se sice může vztahovat prakticky k čemukoliv od silnice po dům, ale snažší ale bude popsat jej blíž na oblasti informačních a komunikačních technologií. Právě tam nyní zažívá bouřlivý rozvoj. Začíná probouzet zájem kruhů motajících se kolem uživatelského rozhraní, webdesignu a podobně. Dokud byly počítače, software a internet zázemím pro odborníky, odborníci prostě, chtě nechtě, nějak museli přijít na to jak se co ovládá a co to dělá ať už to bylo navrženo jakkoliv komplikovaně. Už kvůli své cti.

Všichni jsme uživatelé

Odborníků ale není zdaleka tolik co "průměrných spotřebitelů", kterými jsou konec konců ve většině okamžiků života ve vztahu k nějakému produktu či službě úpně všichni. A pokud chceme tenhle nejnižší společný jmenovatel najít, musíme mít vždycky jasno o tom jaký produkt děláme a pro koho - jakou "user experience" nabízíme. Každý potenciální zákazník a uživatel si díky tomu co my a produkt společně budeme komunikovat vytvoří nějaký mentální model. Čím větší míru shody budou mentální a samotný produkt projevovat, tím spokojenějšího získá uživatele.

User Experience — K čemu nám ty počítače vlastně jsou?
Dobrý příklad nezvládnutého UX - Telefon SE Xperia a X-Panel Menu

Očekávání a realita se však někdy mohou střetnout v prudkém souboji. S tím, jak se počítač může díky softwaru proměňovat v mnoho různých nástrojů, roste i množství různých mentálních i konceptuálních modelů, které je třeba pojmout. Každá počítačová hra se ovládá trochu jinak. Stejně tak i každý operační systém a aplikace mají svá specifika. User experience design představuje proces, ve kterém jde o to zajistit co největší shodu mezi tím, co od produktu zákazník očekává a tím co produkt skutečně dělá.

5 zahraničních zdrojů, které stojí za to sledovat:

 

Alan Cooper - 'Otec Visual Basicu' a zakladatel firmy Cooper.com. Autor řady knih o použitelném designu (doslova Biblí použitelnosti je jeho About Face, která se dočkala již 3.revize). Inspirativní blog na www.cooper.com/journal/.

 

Jakob Nielsen - Guru Webové usability - pravidelné newslettery na www.useit.com.

 

37Signals.com - 'Vlajkonoši' Webu2.0 - tvůrci jedněch z prvních úspěšných Web2.0 aplikací. Mají velmi zajímavý blog, ve kterém jsou UX a použitelnost chápány jako nedílné součásti každodenního pohledu na svět.

 

Frog Design - UX firma, jedna z TOP na světě. Dělají 'cool' věci. Vydavatel magazínu Design Mind.

 
Jan Jursa - původem čech žijící v Berlíně, jehož Information Architecture Television je skvělým zdrojem novinek, zajímavostí a inspirace ze světa UX.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
117 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 40.1Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.