Hlavní stránka Multimédia Elektronika Úvaha - Mac proti Windows, kdo s koho?!
Úvaha - Mac proti Windows, kdo s koho?!
autor: Jan Horčík , publikováno 27.6.2009
Úvaha - Mac proti Windows, kdo s koho?!

Používáte PC nebo notebook s Windows a jste spokojeni? Dobře pro vás. Nespokojeni? Chcete změnu? Ne, tohle nebude předvolební agitka, i když to tak začíná trochu znít. Jen bychom vám dnes rádi ukázali jednu z možných alternativ k majoritnímu operačnímu systému. Poznejte platformu Mac! Stanete se také jablíčkaři?


Práce se sítěmi a připojením k internetu je stejně intuitivní jako zbytek systému. Mac OS X vidí na lokální síti také nasdílené Windows disky bez větších problémů. Kde problémy naopak nastat mohou, to jsou například externí USB disky, které nemají připravené ovladače pro OS X. Stalo se mi to konkrétně u externího disku Western Digital, jiné jsem nezkoušel. Jinak ale s připojováním periferií nemám problémy, tiskárny i flash disky notebook "sežere" bez problémů a nic jiného zvlášť často nepřipojuji. Ani u Windows nefunguje zdaleka každý kousek hardwaru podle hesla "Plug and play" takže bych rozhodně nespílal nad nedostatečnou podporou. Vždy jde o konkrétní výrobek konkrétního výrobce.

Kde naopak lze hledat zásadní problém, to je podpora češtiny. Mac OS X od verze 10.1 samozřejmě zahrnuje podporu pro jazyky střední Evropy – češtinu, maďarštinu, polštinu a slovenštinu. Když si však v obchodě koupíte MacBook nebo jiný Mac, je operační systém a aplikace standardně v angličtině. Česká lokalizace není aktuálně přímo součástí mezinárodní verze systému a je třeba ji instalovat dodatečně. Návod k této akci najdete na stránkách lokalizace.apple.cz. Čeští uživatelé Mac OS už nicméně začali podepisovat petici za zahrnutí kompletní podpory českého jazyka do příští verze Mac OS X, svůj podpis můžete připojit také na adrese petice.jankout.eu.

Úvaha - Mac proti Windows, kdo s koho?!
Díky BootCampu můžete na svém Intel Macu spouštět Windows a všechny jejich nativní aplikace.

Jednou z obvyklých námitek proti platformě Mac bývá také nedostatek her, resp. slabá podpora herních vydavatelů. Ani to už ale dnes neplatí. Předně, součástí Mac OS X od verze 10.5 je utilitka nazvaná Boot Camp. Ta umožňuje uživatelům nainstalovat na jejich Macy Windows XP nebo Windows Vista, načež si pak můžete při startu počítače vybrat do kterého ze systémů zaplujete. A pak je tu ten fakt, že velcí vydavatelé v čele s Electronic Arts už zmerčili rostoucí oblíbenost počítačů nakousnutého jablka a své hry většinou nechávají pro Mac OS portovat, třebaže se zpožděním. Ještě lépe jsou na tom malí nezávislí vývojáři, kteří samozřejmě chtějí své hry udat co největšímu počtu hráčů, a tak často podporují PC, Mac i Linux.

Úvaha - Mac proti Windows, kdo s koho?!
Na Macu můžete hrát The Sims, World of Warcraft a vlastně téměř všechny vycházející AAA tituly. A k tomu ještě záplavu nezávislých, jako je třeba nepřekonatelný Galcon.

Takže, kdo s koho?

Používám MacBook déle než rok. Za tu dobu se sice z leskle bílého notebooku stal notebook poněkud zaprasený, ale to jen proto, že asi jsem prase. Operační systém běhá pořád stejně dobře, stejně jako aplikace i hardware. Všechno šlape a já nemůžu než prohlásit, že jsem naprosto spokojený.

Nemusel jsem strávit snad ani minutu za uplynulý rok řešením zbytečných problémů, což nutně vytváří důvod, proč jablka prostě milovat. A co víc, na baterky vydrží MacBook jet v průměru kolem dvou a půl až tří hodin.

Mac OS X není dokonalý. Má však k tomuto stavu rozhodně blíž, než kdy měly jakékoliv Windows. Padání? Během toho roku se mi to stalo jednou, možná dvakrát. Tedy, v tom virtuálním světě. Ano, sem tam spadne některá z aplikací, ale čistě a bez následků. Ztráta dat? Neznajem.

Je jednoduché vytvořit naprosto zcestnou ideologii nepřátelství mezi dvěma tábory. Oni jsou jiní a my jsme ti správní. Je jen jedna cesta - my nebo oni. Demagogie par excellence. Přitom jsme v tom kotli všichni společně a všichni máme možnost volby.

Filozofie operačních systémů Mac OS X a Windows navíc není nijak vzdálená. Spíš naopak, v posledních letech je jasně vidět posun Windows k uživatelskému pojetí Mac OS. Bohužel, jako skoro všechno, to Microsoft pořád dělá tak nějak neohrabaně, složitě, bez důrazu na detail.

Přitom právě všechny ty malé detaily, který si možná nevšímáme, ale přesto tam jsou, dělají z počítačů Apple Macintosh téměř dokonalé produkty. Prostě fungují a neotravují. To je ve světě Windows něco, na co jsme si už skoro odvykli. Dáte si toust?



Tagy: Úvaha Mac Windows Microsoft Apple operační systém srovnání  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
27.6.2009 04:36:31   68.81.235.xxx 7559
Citace:
Všechno to příjemně rychle běhá, nezadrhává se to, nepokládá mi to úplně dementní dotazy, nesnaží se mě to přímo omezovat, nenapovídá mi to ko**tiny. Je to skvělé, rychlé, dělá to to, co by mělo.
jses blbej vole
28.6.2009 22:01:32   194.213.42.xxx 1514
Já bych ke slovu "jednoduchost" přidal ještě "nepoužitelnost." Jako když se už předinstalovaný systém na dané iMac konfiguraci kouše a všechno příšerně dlouho trvá, tak to fakt nejde považovat za rozumnou obchodní strategii... Věřím, že autor měl lepší zkušenost s jiným modelem, ale já jsem Mac zatratil, a v nejbližší době ho nechci ani vidět... Je to pomalé, nic to neumí a ty rádoby zrychlovací pomůcky jen deptají, protože než se daná funkce aktivuje trvá to tak dlouho že bych se bez toho fakt obešel. No ale tak každý má jiný názor na ideální systém, nesnažím se tu zažehnout žádný flame...
5.7.2009 19:49:27   90.176.194.xxx 50
Součástí systému je: přehrávač hudby, přehrávač videa, internetový prohlížeč... Co z toho ve Windows je?
Kvůli věčným nesmyslným žalobám na Microsoft ve Win pravděpodobně nic z toho časem nebude. A proč vlastně nikdo nežaluje Apple, za přítomnost toho samého, kvůli čemu žaluje Microsoft? To není poškozování trhu, když Apple integruje tohle všechno do svého OS?
27.6.2009 05:21:47   93.91.151.xxx 3033
a můžu říct, že i stylisticky naprosto parádní. Svižný, vtipný, lehce vulgární i umírněně arogantní. (Má autor rád Nietzscheho?) Moc se mi to líbilo.
27.6.2009 05:26:10   90.179.228.xxx 9710
Chtěl bych se zeptat pana Horčíka , zda ví , co slovo úvaha v nadpisu znamená. Když jsem článek otevíral, těšil sem se na čtenářské hody ala pan Rybka. Tento článek více než co jiného připomíná prodlouženou verzi letáčku Apple. Ne , že by nebylo hezké se pochválit za dobrou volbu OS a notebooku, ale prosím nezvěte to úvaha.
27.6.2009 06:07:51   84.42.183.xxx 208
Citace:
Dáte si toust?
Dobre vy!
Tak touhle hlaskou ste pane Horčík uhodil kladivnek na hlavicku. Presne je to ten problem... windows ted toho umi dost ale problem je ze stim otravuji
A jak bylo v Cervenem trpaslikovi nedaj se jist porad tousty a to sami plati o nekterych "vychytavkach" windows.

PS: Jsem docela zarytak Win
(pro to co chci a potrebuji jina volba neni)
27.6.2009 07:39:00   78.45.96.xxx 1116
To zase bude hádek A ze všeho nejvíc jsem zvědavý, jak budou vykřikovat ti, kteří Mac OS viděli maximálně tak na náhledech z toho článku Včera černý pátek a dnes ještě černější sobota pro uživatele widlí na serveru PCtuning
27.6.2009 07:56:12   77.48.168.xxx 207
Někde jsem viděl srovnání OS podle rychlostí vydávání záplat dopadlo to:
1. Win
2. Ubuntu
3. Mac
Jen kdyby to někoho zajímalo. Jinak ja preferuji ubuntu a to z jednoho důvodu je zdarma a na běžnou práci je dokonaly.. Pokud neupravim win v n-lite tak jsou dle meho názoru nepoužitelny a mac os jsem zatim nezkoušel ale brzy to napravim..
27.6.2009 07:54:48   78.45.2.xxx 345
Pekne, ale neco mi nesedi. Vypadam jako MAC, ale jedu z Vist... Podle me si za tu "nenavist" a flamewary muze MAC castecne sam - viz tak reklama.
Skoro mi prijde, ze jablickarstvi je nabozensti. Svata trojice Macbook, iPod, iPhone. A nad tim bdi vsemocny Steve.
27.6.2009 08:05:04   88.146.242.xxx 71
Když si to umí připojit síťové HDD Windows, umí se to také připojit do domény Windows? Mě se to nepodařilo, ale možná to bude mezi klávesnicí a židlí.
28.6.2009 09:44:12   83.208.164.xxx 21
Pokud jste zkousel Mac OS 10.4.x (tiger), tak mate pravdu, jsou s tim problemy, ale da se to obejit.
Pokud 10.5.x (leoparda), tak problem sedi na zidli
27.6.2009 08:19:10   90.177.154.xxx 74
N_o_c_l_a_f napsal:
Pekne, ale neco mi nesedi. Vypadam jako MAC, ale jedu z Vist...


V poho, vypadám jako Visťák, ale jedu na bUbuntu xD
27.6.2009 08:35:56   85.135.161.xxx 64
Lufe napsal:
Někde jsem viděl srovnání OS podle rychlostí vydávání záplat dopadlo to:
1. Win
2. Ubuntu
3. Mac
Jen kdyby to někoho zajímalo. Jinak ja preferuji ubuntu a to z jednoho důvodu je zdarma a na běžnou práci je dokonaly.. Pokud neupravim win v n-lite tak jsou dle meho názoru nepoužitelny a mac os jsem zatim nezkoušel ale brzy to napravim..

Osobne sa mi moc nepozdáva že by Win mal častejšie updaty ako Ubuntu. Tiež používam Ubuntu, už asi rok a pol a to skoro výhradne, občas vyskúšam aj inú distribúciu, ale môžem povedať že updaty mám niekoľko krát do týždňa. Napr. včera poobede som robil update a dnes ráno znova.
Som rád, že sa tu občas objavý článok kde je hlavná tématika iný OS ako Win, aspoň to ukáže ostatným že existuje aj niečo iné ako Win, vidím to vo svojom okolí, že veľká časť ľudí nemá ani tušenie otom, že existuje niečo iné ako Win, kedysi som priateľke ukazoval Ubuntu a Compiz so všetkými možnými efektami a ona sa ma spýtala či je to ten nový Win. Len tak ďalej páni redaktori, svet sa netočí len okolo Win.
27.6.2009 09:31:39   77.48.102.xxx 143
a jen pro doplneni. Krome toho ze osX je Unix tak pro zmenu linux unix neni.

A taky jsem se tesil na nejkou uvahu osX vs Win a mame tu pouze agitku na osX a duvod proc tu rozpoutat flame.
Uz se tesim na pristi tyden - Doufam ze Rybka bude zpatky.
27.6.2009 09:05:41   85.216.183.xxx 32
Neviem ako autorovi , ale mne sa zda, ze ten obrazok, kde je Mac,UNIX a VISTA

je nekorektny
MAC OS je len verzia Unixu
http://www.levenez.com/unix/
.cz/serialy/mac-os-x-je-taky-unix/

a preto ho mam doma uz treti tyzden
V praci robim na Slackware 12.0, Fedora Core 4 a openSUSE 11.1 a stary komp mal Mandrake 9.0... A ja okrem ineh balickovacieho systemu MAC-u nevidim rozdiel...
Teda jeden ano, Linux si musite nastavit podla vsatnych predstav a potom ho pouzivat, Apple nastvi system neutralne za Vas. Je to veda, nie je to na 100% ale na 99,5% ale je.. A este jedna vec ekonomicy system Winstrom pod SUSE nepada na MAC OS 10.5.7 s cestinou sa zlozi po prihlaseni, ale to bude problem s JAVA-ou...
27.6.2009 09:06:14   85.216.183.xxx 12
opraveny druhy link

http://www.root.cz/serialy/mac-os-x-je-taky-unix/
27.6.2009 09:42:23   85.216.183.xxx 12
aby som nekrivdil

Winstrom je v tom ciastocne nevinne


18. 6. 2009

Společnost Apple vydala aktualizaci Javy pro operační systém Mac OS X. Tato aktualizace způsobuje nefunkčnost některých aplikací napsaných v jazyce Java. Problém postihl i WinStrom 10. Dnes jsme vydali jeho aktualizaci, která tento problém řeší a uživatelům WinStromu 10 na Mac OS X doporučujeme aktualizaci.

Akurat sa k nej neviem dostat, dava mi to odkaz na 10.5.6 Winstrom, ktory nejde..
27.6.2009 09:24:13   213.155.227.xxx 130
Celkem fajn článek. Když pominu, že mi to připomíná spíš reklamu firmy Apple než uváhu, tak musím uznat, že autor si s tím pohrál, použil mnoho literárních prvků aby byl článek čitelný a zábavný. Je jasné, že na tom, jaký systém je nejlepší se nikdy neshodneme. Sám bych používal nejspíš Ubuntu kdybych si občas něco nechtěl zahrát, ale na druhou stranu proč nebýt na windows, když s ním nemám žádné problémy, nenapovídá mi ko**tiny a po vypnutí user account control mě ani neomezuje?
27.6.2009 09:39:38   193.110.186.xxx 411
- genialny clanok na vikend - mam rad taketo clanky na PCT - a tesim sa na ne ....
osobne som s Macom nikdy nerobil - ale pride mi taky userFriendly - proste win sa namna dost casto usere- ako vyprdne:-D
sam pouzivam WinXP a Ubuntu - a preferujem radcej ten Win - proste je sviznejsi ....aj ked sa zapina asi 2 minuty ked nie viac :-D -inak u Win ide podla mna oto cokdo s tym robi - ja denno denne doinstalovavam nieco, stahujem minimalne 5giga dat ....a potom sa ani nedivim ze mam v tom "bordel" a pre istotu preinstalovavam win priblizne kazdy rok:-D
-sestra ktora ma Hp530 ci co -na ktorom ma openoffice icq a este niaku somarinu s nim nema absolutne ziaden problem - proste svizny system-....obcas si ho len kvoli tomu poziciavam aj ked je o neviem kolko tried ten notas slabsi ...:-D
27.6.2009 10:08:41   78.98.175.xxx 238
V skutku infantilný článok...pán autor pripomenuli ste mi jedného predavača Macov v Tescu, ked som chodil este na zakladnu skolu, ten pouzival presne take terminya argumenty - ze preco Mac a preco nie windows (vratane hier, aplikacii etc.). Mnoho sa toho za to desatrocie nezmenilo. Macy su stale predrazene a stale zbytocne. ..
27.6.2009 11:25:19   91.127.247.xxx 288
Po Hulánovom článku druhý veľký prešlap PCTmagu.
27.6.2009 11:27:00   84.47.36.xxx 1612
nesnaží se mě to přímo omezovat, nenapovídá mi to ko**tiny.

Tento výraz sem asi nepatrí. Pán autor skúste ho zmeniť.
27.6.2009 18:59:59   84.47.36.xxx 44
Pre všetkých kto ste mi naklikali blábol. To bol citát s článku a autor ho už zmenil, tak ako som ho požiadal.
27.6.2009 11:33:43   78.128.168.xxx 185
Pro uzivatele, co maji pocitac na zabavu - hudbu, filmy, emaily a Facebook, chapu, ze jim Mac muze stacit, a prave techto uzivatelu je tezka vetsina (a Apple to dobre vi ). Pokud je ale pocitac pouzivan jako pracovni nastroj, tak si nedovedu prestavit nebezet na Windowsech. U hard-core programatoru jsou i Windows nedostacujici a sahaji po Gentoo/Debianu, kde maji vse pod kontrolou.
Macy jsou urcite zajimave stroje a mnohym v pohode vyhovuji, ale urcite ne vsem, stejne tak, jako Windowsy ci Linux.
27.6.2009 14:27:40   91.127.165.xxx 112
Pekny PR clanok :-) Ale teraz k veci. Kazdemu sedi nieco ine. Osobne musim vyuzivat WIN pre AutoCAD, na druhej strane min. s Vistou nemam absolutne ziadne problemy a som s nou max. spokojny (a to som sa Viste vyse roka vyhybal ako sa len dalo). Tie reci o spomalovani Windows, nechapem, tento problem som nemal ani s XP a nemam ani s Vistou. Priznavam, ze WIN nema tak dobre vyriesene instalovanie/odinstalovanie programov ako MAC, ale to je asi tak vsetko. Ja si vzdy instalujem len par programov, ktore potrebujem k zivotu a so ziadnym spomalovanim nemam problem. Btw, kamarat sa stal asi pred dvoma rokmi kompletne Apple positive (MacBook, iMac, iPhone, iPod) a behom par mesiacov, musel preinstalovat iMac aj MacBook (boli uplne rozhasene).
Problem vidim len v tom, ze vela ludi na Win stale nieco instaluje/odinstaluje a pod., cim sa cely system uplne rozladi. Ale to iste sa da uplne jednoducho dosiahnut aj na MacOS.
27.6.2009 23:53:58   91.127.165.xxx 80
Este doplnim jeho maximalnu frustraciu, ked on na svojom iMacu za €2900 nevedel plynulo prehrat 18GB 1080p BD rip, ktory ja bez problemov prehram na €560 Acer NB (AMD Puma) pri 20% vytazeni CPU.
27.6.2009 14:30:51   78.45.1.xxx 374
Vůbec mi nevadí, že jsem za počítač utratil o 10 tisíc víc, než jsem musel. To že nemůžu sklopit displej je jednoznačně výhoda a to že mám na výběr pár alternativ místo tisíců na windows mi nevadí. Když už budu chtít spustit nějakou hru, budu muset jít holt na windows na kterých mi bude také fungovat externí disk, který v mac osx jinak vůbec nepoužívám. Více demagogický článek jsem nečetl.
27.6.2009 14:49:48   78.98.80.xxx 124
Nedalo by sa to slovo "ko**tiny" len zo slusnosti prepisat na nieco menej "debilne" ? Neverim ze je PCT na urovni kde sa take slova pouzivaju.
27.6.2009 16:04:27   213.151.236.xxx 92
...len aby si ľudia nezapamätali tento článok nejak takto: Apple, Mac OS X, MacBook, k*kotiny. To by potom malo práve opačný účinok: "Aha Mac OS X? To sú tie k*kotiny, kdesi na PCT som to čítal"
27.6.2009 19:20:24   213.211.45.xxx 51
Alternativa to jiste je ale byla tu od zacatku proti windows a presto se nikdy neprosadila proc asi .
Kdyz jsou wokna tak naprd proc je vsichni pouzivaji. Vyrobky od Apple nejsou pro bezne uzivatele malokdo si muze dovolit za stejny ci horsi HW dat mnohem vic nez za NTB s WIN ci za NTB bez systemu.
Osobne pouzivam uz asi rok Win Vista Ultimate 64-Bit jak na pc tak 32-bit verzi na 12`` NTB od MSI a zadne problemy nemam system nijak nezpomalil s nicim neotravuje pri beznem pouzivani.
Ale jinak zajimavej clanek . Rad si prectu o jinych OS cetl jsem tu i ubuntu a skusil ho na NTB bohuzel naprosta nepodpora meho NTB to rychle ukoncila vetsinu veci se mi podarilo podle navodu na netu rozjet ale WIFI bylo nad moje sily nejake kompilovani buhviceho za pouziti ovladace z win98 je pro me nepochopitelne slozite.
27.6.2009 20:22:20   88.146.68.xxx 180
Docela jsem se pobavil, autor si zřejmě plete pojmy, tohle úvaha opravdu nebyla :-)
Jinak by si autor měl opravit chyby v článku, nebudu vypisovat všechny, to se mi nechce, ale alespoň jedna zásadní - od kdy má OS X a nemá Windows vyhledávání? Podle mne není nic jednoduššího, než stisknout klávesu WIN a začít psát, oakmžitě mám výsledek. A pokud potřebuji hledat podle více parametrů, stačí mi WIN + F ;-)

Takže vážený autore, chápu Vaše nadšení z nové hračky, ale než začnete vyzdvihovat jednu věc na úkor drůhé, zjistěte si o té pomlouvané věci všechno, ať ze sebe neděláte lháře nebo hůř blba.

PS: OS X jsem zkoušel celkem dlouho, ale pár zásadních věcí které potřebuji v něm nejsou možné a když pominu nalajnovanou "jedině správnou" cestu, celkem se to dalo, bylo to obstojně rychlé a pro nenáročné úkony by mi zřejmě OS X stačil. Ale potřebuji např. plnohodnotně připojit WM komunikátor, takže jediná volba je Outlook etc.
27.6.2009 20:25:50   88.146.68.xxx 111
A ještě doplnění, chtěl jsem si koupit MacBook, ale když jsem zjistil, že za stejné peníze můžu mít buď osekané Apple PC nebo nadupané PC, volil jsem druhou volbu (a vnitřnosti mám prakticky stejné, Intel C2D P7350, deska Intel, čipset P-M45, GPU nVidia 9600M GT, ale kromě toho 4 GB RAM, plnohodnotný 64 bit OS a svobodu volby v programech a mé práci s PC, holt volba je na každém).
27.6.2009 22:05:53   193.110.186.xxx 09
Nikto netvrdí, že vo Win nie je vyhľadávanie, je, a navyše dobré.
Citace:
Vyhledávání je narozdíl od Windows integrální součástí Mac OS X, kterou každodenně používám - kliknutím na položky "Today" nebo "Yesterday" prostě a jednoduše najdu všechny dokumenty, se kterými jsem v poslední době pracoval.

Ale, že ide viac do hĺbky. (súbory, nápoveda, história, ...)
27.6.2009 22:06:42   89.103.132.xxx 251
Hezké, hezké...

Ovšem já mám takový dojem, že autor článku je na výplatní pásce Apple corp.

Bohužel asi zůstanu u Win, bez malování bych se neobešel
27.6.2009 23:29:01   84.42.172.xxx 50
Myslim, ze dohady co je nejlepsi, rozsekne tohle video - http://www.youtube.com/watch?v=qHO8l-Bd1O4
28.6.2009 08:07:13   87.244.197.xxx 143
Čo su to za bludý. Takmer všetky AAA tituly čo vychádzajú. To je blbosť. Na MAck OS nie su takmer žiadne AAA tituly.
28.6.2009 10:23:15   78.98.17.xxx 146
Ak je ten clanok pisany ironicky, ok beriem ... ale ak vazne, autor by sa mal nad sebou zamysliet ... najviac ma dostala veta o rychlom behu, nezadrhavani, o nejakych dementnych otazkach, o obmedzovani ... pan autor by si mal vyskusat Windows 7 a nie prve vydanie Visty ci XP-cka ... clanok je plny arogancie a jedine, co v nom vidim je reklama na smer Apple ... proste nieco stylom: "Co moj MacBook ma je super, co mu chyba samozrejme nepotrebujem!!!

A este nieco ... nadpis clanku vobec nesuvisi s obsahom clanku ... v tomto clanku neslo o ziadnu uvahu ani porovnanie, autor len vyzdvihol Mac a zatratil Win ... asi preto, ze Mac je stale v mensine a pana autora to strasne moc stve ...
28.6.2009 09:55:44   83.208.164.xxx 1031
Sam pouzivam makintose uz par let, a castecne z duvodu jake jste uvedl, ale to co jste napsal mi prave spis pripada jako to one povestne "jablickareni".

Klidne bych napsal jeste jednu "uvahu", protoze s vami v nekterych bodech nesouhlasim, spoustu veci jste opomel (jak na strane Win, tak i na strane Mac), a dale bych rad opravil nepresnosti, kterych jste se dopustil.

Pokud mi sem naklikaji dost souhlasu, napisu redakci, treba nam ctenarum to projde
28.6.2009 12:10:41   62.245.83.xxx 33
1. "Už dvacet let s ním úspěšně atakuje jednu z největších světových softwarových firem."http://cs.wikipedia.org/wiki/Apple
[br][br]

2. "Abych to zkrátil, Windows, jak je jejich dobrým zvykem, si na mém notebooku tiše bobtnaly a bobtnaly, až nabobtnaly do takových rozměrů
, kdy se počítač začal fyzicky rozkládat. Ne že bych v tom neměl prsty."
[br]
Prakticky stejný důvod, proč jsem před několika lety přešel na GNU/Linuxovou distribuci Ubuntu, do nového HW se mi nechtělo a tak jsem využil stávající. Pokud je HW funkční, tak proč jej ničit, jestli funkční nebyl, tak to nemusela být vina OS.
[br][br]
3. "brzy přijde třeba i velmi zajímavý Android"[br]
Android je další linuxová distribuce, která je primárně určena pro mobilní zařízení
[br][br]
4. "Nepotřebuju ani zbytečný hardwarový výkon"[br]
jj, s tím se nedá nic než souhlasit. Po koupi ASUS eee PC 701 jsem zjistil co skutečně potřebuji (teď jsem skončil studia, byl jsem student)
Asi by se na to dal napsat úryvek z knihy Kukaččí vejce:[br]
Otázka ale nezní „Který počítač je rychlejší?“ a dokonce ani „Který je lepší?“ Raději se ptejte:
„Který je vhodnější? “hebo „Který udělá mou práci?“

[br][br]
5. "Pohled na něj mě těší."[br]
:-) A sakra, takhle vytrženě to psobí že na "něj" není notebook, ale něco jiného...[br]
jj, Apple má u svých výrobků velice pěkný desing
[br][br]
6. "Exposé"[br]
je to obdoba compiz-fusion?
[br][br]
7. "TextEdit, mnohokrát mocnější náhražka notepadu"[br]
Najít lepší náhražku notepadu z Windows není těžké, kdekoli je lepší "poznámkový blok", než-li ve Windows
[br][br]
8. "Základní sada programů, které dostanete s Mac OS X je bohatá"[br]
Totéž se dá říci o GNU/Linuxu
[br][br]
9. "alespoň jednoduchý balík kancelářských aplikací"[br]
Tak to snad ve většině linuxových distribucí je obsažen OpenOffice... Windows také neobsahují kancelářský balík.
[br][br]
10. Podpora hardware[br]
jj, věta "Vždy jde o konkrétní výrobek konkrétního výrobce." se může citovat všude
[br][br]
11. "podpora češtiny"[br]
V Ubuntu si na podporu češtiny nemohu stěžovat už od začátku, co ji používám (prosinec r. 2005)
[br][br]
12. "Jednou z obvyklých námitek proti platformě Mac bývá také nedostatek her"[br]
Tatáž námitka se objevuje i v souvislosti s GNU/Linuxem, brw, Mac OS X má daleko více komerčních herních titulů známých výrobců než GNU/Linux, nezávislí vývojáři jsou bez debat. V Gnu/Linuxu pro Windows hry používám WINE (Wine Is Not Emulator), sice to není plně kompatibilní, ale na to, abych si na systému zahrál (krom nativních her, jako např. Battle for Wesnoth, Doom 3...) mi to stačí, už se dáávno nepovažuji za pařana (i když strávit celý den u hry mi pořád jde).
[br][br]
13. Hezký článek, tedy úvaha, moc se mi to líbilo.[br][br]Před dvaceti lety snad ještě Microsoft nebyl větší než Apple?... Aha, to byl už 89, tak to možná už jo.

>
28.6.2009 13:52:04   217.194.34.xxx 314
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
28.6.2009 14:52:55   89.233.187.xxx 73
Moje stejne smesna reakce http://www.czechgamer.com/novinky/4680/Zfanatizovani-Applisti-opet-utoci.html
28.6.2009 15:33:12   213.151.218.xxx 121
S odstupom casu sa pomaly zacinam hanbit ze som bol kedysi fanusikom applu v casoch ked boli naozaj urcene na profesionalnu pracu a nachadzali uplatnenie v grafickych studiach (v praci sme mali niekolko macov). teraz su apple predrazene hracky a argument s OS X je uz uplne smiesny. na 4 rocnom notebooku mi beha kubuntu a nikde nevidim problem.. na mojej pracovnej masine je vista business a tiez ZIADNY PROBLEM... svoje skusenosti a "trapenie" po niekolkomesacnom pouzivani vista business opisujem na http://workstation.blog.zive.cz/
28.6.2009 21:21:53   78.98.173.xxx 103
Ak hodlá PCT aj naďalej zverejňovať takéto demagogické "ko**tiny" (asi to nie je až také nevhodné slovo, keď ho môže používať redaktor seriózneho webu), tak príde o veľa čitateľov. Pán Horčík dúfal, aby nevznikol flame PC vs. Mac, to sa našťastie nestalo, ale paradoxne nastala búrlivá debata o schopnostiach autora odlíšiť úvahu od cielenej a účelovej reklamy... Celé je to také nejaké smutné, dúfam že vedenie PCT podnikne nejaké opatrenie Marek
28.6.2009 21:33:38   78.98.173.xxx 70
... aby som nebol obvinený z toho, že som Mac OS nikdy nevidel, tak dodávam, že otec pracuje v grafickom štúdiu a s Mac OS som v kontakte od mojich 14 rokov doteraz...pekných 28 rokov. Som multiplatformný, na Eee mam ubuntu, na silnom desktope 7, a u rodičov používam Mac. Na žiadny systém nemôžem povedať krivého slova, pretože každý slúži svojmu účelu.Mac/home , 7/gaming , ubuntu/nenáročnosť. Samozrejme keď niekto trápi chudiatko s Atomom Vistami, nech sa ide sťažovať do pajzlu ku pivu...
29.6.2009 00:40:36   78.98.103.xxx 41
Bohužiaľ s týmto príspevkom musím súhlasiť.
Človek, ktorý sympatizuje s Macom a zjavne nemá v obľube Windows (zrejme je príliž zložitý) by nemal písať článok pretože z toho vznikne neobjektívny brak. Takéto články musí písať človek, čo je neutrálny, alebo aspoň neutrálne písať vie.
Na macu som robil, a Mac stratil vlastne väčšinu zo svojej jedinečnosti keď prešiel od IBM ku Intelu a z jeho notebookov sa stali hardwarovo rovnaké notebooky ako ostatné na trhu s tým, že tam "akože nejde windows". Keby som to chcel moc skresliť, poviem že je to ACER v kvalitnejšej šasi...
29.6.2009 00:47:02   78.45.0.xxx 38
Článek může vyznít dost jednostranně, ale naprosto autora chápu:-) Sám jsem na jablečná PC pohlížel spatra, ale když už jsem si ho mohl dovolit a slyšel chválu kolegů z práce podlehl jsem .. a člověk má z ničeho nic počítač i operační systém rád, prostě z něj má radost, i když není určitě dokonalý, a nelituje těch vynaložených prostředků navíc.
29.6.2009 02:14:07   78.45.0.xxx 10
SNowie napsal:
Článek může vyznít dost jednostranně, ale naprosto autora chápu:-) Sám jsem na jablečná PC pohlížel spatra, ale když už jsem si ho mohl dovolit a slyšel chválu kolegů z práce podlehl jsem .. a člověk má z ničeho nic počítač i operační systém rád, prostě z něj má radost, i když není určitě dokonalý, a nelituje těch vynaložených prostředků navíc.
na druhou stranu bych pro vyváženost místního obsahu zveřejnil i článek páně Hulána vychvalujícího produkty firmy Microsoft, ať si může nestraný člověk udělat názor sám:-)
1.7.2009 22:36:15   82.114.219.xxx 52
Bavi me komentare uzivatelu, kteri napisou ze s Macem v zivote nepracovali (snad ani na vlastni oci nevideli) a polemizuji nad timto clankem.
Ja mam s Macem skusenosti. Konkretne s tim nejnovejsim 15". Musim rict, ze jsem odkojenej na Windows, asi jako 98% cechu a taky to podle toho vypadalo. A to treba vubec nepocitam to, ze minimalizace a zavirani oken je na levo a vubec je tam vsechno tak nejak naopak proti Windows. Nevim jestli je to snad mnou, ale ja bych snad potreboval nejakyho kapu aby si sedl vedle me a cely den ci tyden se ho ptal, jak se udela "to" ci "ono", co udela "to" kdyz udelam "ono"...
Ale kdyz se podivate zvenci.. Nadhera! Na baterku bezi treba 4 hodiny pri serfovani po netu pres wifi a zaroven hrani pecek na plny koule. Je to snad malo? Toouchpad je jak psal autor asi o 10 trid vys. Je to rozdil jako spadnout z nebe do pekla, bez prdele
A co me fascinuje asi uplne maximalne nejvic? Neni tam vubec ZADNY hnusny urvany vetracek! Ta hlinikova sasi to uchladi "pasivne" a pri tom to proste neni horky.
Fuj to sem toho zas popsal.. Zaverem snad jen.. pro me vyhrava Windows, i kdyz je to bohuzel .. Pyrhovo vitezstvi
5.7.2009 10:39:07   62.245.107.xxx 11
Mno, souhlasím že MacBook je super notes, už vzhledem k tomu, že NTB používám jen na práci, net, příp. video. Zkoušel jsem MacBook PRO (nejnovější model), Air a iMac, z nich se mi nejvíc samozřejmě líbil MB Pro, hlavně díky konstrukci a taky chytrýmu řešení výměny baterie a disku bez nutnosti rozebrat ho. K systému se vyjadřovat nebudu protože jsem s ním zase tak dlouho nepracoval, jen snad že je to nejdražší systém co znám (proč jsou asi Macy tak cenově "příznivé" že?). Jen mi trochu vadí s jakou zásadní a do očí bijící předpojatostí je to napsané - rád bych se zeptal autora - Co jste s tím NTB s Win proboha dělal za harakiri??? Můj NTB ThinkPad T23 (většina snad ví, pro ty co neví - P3 1.1GHz, 256MB Ram) jede na Win XP svižně už rok, a to ho mám navíc už asi tři měsíce bez antiviru(osobní zvědavost jak dlouho vydrží před reinstallem), a světe div se - ono to pořád běží jak po másle, nevím jaký Notepad používáte, ale ten můj se spouští okamžitě jak kliknu na ikonu v RocketDocku (leda byste měl OSX tak rád že pro vás notepad znamená spuštění OSX ve VirtualBoxu a následné spuštění přeúžasného TextEditu). Mimochodem, když ukazujety ty functions, vy nepoužíváte na kód PSPad PS: Ode mě + za používání GIMPu
15.7.2009 14:09:12   193.165.6.xxx 10
No jestli je cca 3.500 Kč moc, tak potom nevím. Windows Hlísta lze pořídit levněji i dráž, avšak třeba Ultimate verze za 6.000 Kč nesahá Mac OS Xku ani po kotníky
5.7.2009 10:39:27   62.245.107.xxx 00
...nevím jaký Notepad používáte, ale ten můj se spouští okamžitě jak kliknu na ikonu v RocketDocku (leda byste měl OSX tak rád že pro vás notepad znamená spuštění OSX ve VirtualBoxu a následné spuštění přeúžasného TextEditu). Mimochodem, když ukazujety ty functions, vy nepoužíváte na kód PSPad PS: Ode mě + za používání GIMPu
11.8.2009 14:02:17   78.45.2.xxx 11
Porovnavat Mac s PC moc nejde, aby bylo jasno, jde o uplne jinou strategii, Apple dela komplet masinu odladenou tak aby byla pripravena k praci v pripade imac/macbook i s vybornym monitorem, neni treba sileneho vykonu, pac OS-X neni samolibej sobeckej zrout pameti a vykonu, nepotrebuje upozornovat na tisic blbosti vcetne bublinove napovedy-otrava. Nekdo z pisickaru se tady ohnel statistikama, kolik uzivatelu pouziva Wokna o proti jinejm systemum... No je to dano tim, ze lidi koupi vsechno mozny jen aby usetrily. Ze si nekdo za cenu MACka koupi dvakrat silnejsi streva, ale nedochazi mu, ze za rok nebo dva bude muset kupovat dalsi silnejsi sestavu aby mu tam vsechno behalo jak ma!!! Kdezto MAC bude behat i za ctyri roky stale svizne s novejma programama. Je milion plusu co ma MAC, minusu moc neznam, u Woken znam jen nedostatky. Nechapu jak se tady nekdo muze radovat, ze mu Visty bezej, to snad ma byt samozrejmnosti. Ti co jsou zvykli na Xp a nechtej to menit, to jasne chapu, protoze konecne se jim ten system microsoftu podarilo vyladit a uzivate po tech letech si povypinaly alespon z casti vsechny ty varovne nesmysly!!! Az Wokna vyresej registry a rychle instalace az jednou vyjdou se systemem kterej se da preinstalovat do 15 minut, tak mozna nebudu muset cist prispevky od slepejch pisickaru, kteri branej svoji masinu jen proto ze polovinu svech penez prochlastaj a navic nemaj:o))) Mac je opravdovej pracovni nastroj, spolehlivej se super podporou, vetsina nahravacich, filmovych a grafickych studii co neco znamenaji pouzivaji MAC, to myslim ze neco znamena, protoze to proste neni hracka do detskeho pokoje, ale opravdovej profesionalni nastroj... Pro pisickare: chapu ze zamestnat levou ruku je velice narocne:o)))

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

218 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 37Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.