Hlavní stránka Multimédia Elektronika Proč (ne)investovat do technologií
Proč (ne)investovat do technologií
autor: Michal Rybka , publikováno 28.3.2009
Seznam kapitol
1. Disketa v propadlišti dějin
2. A přichází novinka
Proč (ne)investovat do technologií

Když jsem před nedávnem zjistil, že s definitivní platností mizí z trhu diskety (třiapůlky tu s námi byly víceméně beze změn 25 let!), pocítil jsem trochu lítost. 3,5" disketa mě přece jenom doprovázela pěkný kus života, přinesla nám spoustu zábavných her a vlastně byla symbolem celé šestnáctibitové éry. A navíc vypadala tak nadčasově a tak nezničitelně. A kde je teď?


Podívejme se, jak vypadá v praxi takový zaběhaný cyklus po uvedení nějaké té novinky, který si pravděpodobně v podstatě každý z nás alespoň jednou prošel.

Obdiv

Nadšenec objeví existenci TÉ VĚCI, obdivuje jí a vyhledává si o ní další a další informace. S každým dalším detailem v něm roste pocit, že TO prostě musí mít. Poté, co se na TO objeví recenze, je nadšenec podrobně studuje, jednotlivé texty srovnává a dokonce i recenze hodnotí, argumentuje a polemizuje, aniž by TO viděl na vlastní oči. Movití nadšenci už v této fázi nechají nahodit své tryskové letadlo a nebo nastupují do prvních tříd leteckých linek, mířících obvykle směrem k Japonsku a podobným končinám, kde se TO obvykle vyskytuje jako první. Zaplatit za TO nejvyšší cenu plus dopravu plus pobyt plus zaplatit lokálnímu nešťastníkovi, který na TO stál dva dny před obchodem - tedy přeplatit TO o zhruba dvě stě tisíc - jim nepřijde jako nic nenormálního. Tak to prostě chodí
!Proč (ne)investovat do technologií

Těšení se

Nadšenec má nastudováno, pročteno a vnitřně vyargumentováno, proč TO chce. Dosáhl jakéhosi vnitřního konsenzu, kdy přesvědčil svého vnitřního skeptika a už je rozhodnut TO pořídit, jakmile TO bude dostupné. V tomto okamžiku se nadšenec už stává přesvědčeným následovníkem firmy, která TO vyrábí a je se ochoten do krve hádat s kýmkoliv, kdo TO označí jako blbost, případně napadne firmu, která TO vyrábí.

Zpracování rodiny

Pokud nadšenec nepatří do stejné kategorie jako Komiksák ze Simpsons, obvykle má nějakou rodinu. Rodina kompetitivním způsobem soutěží o finanční prostředky, které jsou třeba na zakoupení TÉ VĚCI a často má zcela jiné představy o jejich využití (dovolená, jídlo, šatstvo, oprava auta, vylepšení bydlení). Tenze v nadšenci roste a rozehrává zajímavé hry, jejichž úkolem je přesvědčit rodinu o praktické hodnotě TÉ VĚCI a o tom, že je TO třeba bez diskusí koupit. Oblíbené strategie zahrnují "potřebujeme další počítač pro děti, takže koupím TO a ten stávající jim dám" nebo "nutně TO potřebuji k práci", "současné vybavení zcela nedostačuje" či zcela zákeřnou "náš systém se porouchal, oprava je nemožná, takže musíme koupit TO". Podle zvolené strategie pak musí nadšenec zaujmout pozici filantropickou (poukazování na to, jakým přínosem pro rodinu bude nový/další stroj), rezolutní (pokud simuluje havárii) či štkavou (pláč přerývaný vzlykáním, že např. soupeři mají v online hrách nefér výhodu, protože oni TO mají a my ne). Cílem je dosažení stavu, kdy rodina chtě a nebo nechtě souhlasí s tím, že se TO pořídit musí. Další možností je, že se podaří koupi utajit, takže o ní rodina vůbec neví. A - a to považuji za naprosto nejbáječnější možnost - je právě ono fantastické přesvědčování, že pokud TO koupíme, bude to báječná investice do budoucnosti. Úspěšné přesvědčení rodiny o tom, že kolabující lednička a tekoucí pračka ještě rok vydrží, zatímco pořídit TO je nezbytné, považuji za naprosto nejlepší majstrštyk.

Zakoupení TOHO

Pořízení nové věci je ohromný rituál. Pokud stojíte ve frontě na novou konzoli a nebo nejmódnější jablečný produkt, účastníte se něčeho velkého, něčeho, co přesahuje dimenzi existence jednotlivce. Je to něco jako noční výstup na horu Sinaj, pouť na Golgothu a nebo cesta do Mekky - mrznete ve štrúdlu spolu s jinými nadšenci, radujete se, že už brzy TO budete mít a navzájem se přesvědčujete, jak příchod TOHO do vašeho života změní úplně všechno. Tento skupinový náboženský akt vás jednak přesvědčuje o vaší výjimečnosti a také o tom, že vrazit spoustu peněz do první (a nepochybně docela poruchové) veze TOHO je výborný nápad. Předání peněz prodavači a vyzvednutí si TOHO je pak aktem vrcholné exaltace a naplnění. Rozechvěle a za obdivu souvěrců pak kráčíte k domovu, abyste si TO rozbalili a vychutnali. To vše za předpokladu, že je TOHO na skladě dost. Pokud TO dojde, situace se prudce mění k horšímu a může dojít i na brokovnice.

Proč (ne)investovat do technologií

Nadšení

Po rozbalení TOHO obvykle následuje nadšení. Podobně jako u nové milenky nadšenec ohmatává a zkoumá všechny tvary, prohlíží si příslušenství a vůbec si prožívá takové malé Vánoce. Výrobci to ví a proto rádi zabalí výrobek do mnoha pytlíčků, krabiček, polystyrénů, krycích fólií a takových těch plastových blbostí, které jak sundáte, tak už je nikdy nenalepíte. S každou další vrstvou v nadšenci roste rozechvění - je to de facto takový striptýz. (Ano, u výrobku, který si kupujete, to má nepochybně svoje kouzlo, ale věřte mi, že pokud hardware recenzujete, naučíte se všechny tyhle vrstvy a vycpávky nenávidět. Jednak nejdou nalepit zpět, jednak nevíte, co do čeho vlastně patřilo, dále se ta věc do obalů prostě nedá zase zpátky zabalit - a když to všechno konečně s námahou nacpete do krabice, vždycky vám něco zbude.)

Okouzlení

Poté, co TO konečně zapojíte, následuje fáze objevování veškeré funkčnosti. Je to zajímavé, ale i když z recenzí víte, jak TO vlastně funguje, neubráníte se okouzlení z toho, že to vážně funguje. Dotekové věci reagují na dotek, superlehké jsou vážně lehké, o supertenké aby se jeden pořezal - a taková nová grafická karta - no, tak ta si vyžádá otestování ve všech známých benchmarcích a pochopitelně i v plné palbě her, které máte. Do procesu je obvykle zahrnováno i okolí, typicky tedy rodina, která musí s každou vyzdvihnutou a vychválenou feature souhlasit, což může být problém v případě, že jsme jí tvrdili, že se ta stará věc porouchala (Proč jsme tak nadšení? Proč najednou chceme tu porouchanou věc prodat?) a nebo pokud se pokoušíme upgrade zatajit jako takový (je nutné držet pysk a u pozornější rodiny nějak rozumně vysvětlit, jak se tu ta nová věc vzala).

Skepse

Poté, co vyprchá okouzlení, začne nadšenec objevovat, že ta koupě zase nebyla až tak skvělá a převratná. Zařízení je příliš uzavřené a nelze ho upgradovat. Je nutné koupit nové periferie, protože ty staré to nepodporuje. Starý software s tím nefunguje. Výkon nového zařízení není až zas o tolik lepší, než jsme zaslepeně doufali. Je to hlučné. Žere to moc elektriky. Barevné podání není až tak dobré. A tak dále, a tak dále. Přichází fáze výčitek a úvah o tom, zda bylo moudré investovat do TOHO1 a zda přece jenom nebylo moudřejší počkat na koupi TOHO2. A nebo alespoň o měsíc počkat, až cena TOHO1 poklesne. Za tu noc strávenou v zimě to zase až tak nestojí, příští týden by se TO dalo koupit v pohodlí a bez fronty. I když... přijít zase o onen religiózní zážitek ve frontě...

Překonávání / obcházení limitů

Po krizi, kterou zažívá nadšenec ve vztahu k TÉ VĚCI, za kterou zaplatil nehorázné peníze, následuje snaha nějak racionálně pořešit problémy. V této etapě se tak nadšenec vydává na fóra, aby objevil patche na drivery, které dovolí správný běh jeho oblíbených her, snaží se TO odemknout, aby na TO mohl nahrát i necertifikovaný firmware a výkon zlepšit, případně se TO pokouší přetaktovat / zkomprimovat / zrychlit / vylepšit a tak dále a tak dále. Je to takové Okouzlení 2, protože se náhle vynořuje řada nečekaných funkcí, které jsme dosud neznali a navíc se překonává řada nepříjemností, které jsme odhalili ve fázi skepse.

 Proč (ne)investovat do technologií

Smíření

Nadšenec začíná zařízení používat a je víceméně smířen s tím, že i když mu TO přineslo nějaké nové funkce, ve finále to zase není až tak světoborné. Cena TOHO poklesla a teď TO má každý trouba, což činí exkluzivitu jaksi... méně exkluzivní. Navíc se objevují hlasy, že TO bude překonáno zcela novou a revoluční verzi NEXT-TO, případně že konkurence vyrobila či brzy uvede svoji vlastní verzi, která bude vychytanější a všeobecně lepší.

Odmítnutí / předání

Nadšenec už ve vztahu k TOMU necítí žádné nadšení. Na trhu je už několik konkurentů, kteří TO překonávají ve více směrech. Nastala chvíle objevit další TO, po kterém bude toužit a připravit současné TO k předání manželce / dětem / sourozencům / rodičům / šup s tím do bazaru a nebo do aukce. Velké změny v životě nadšence se nekonaly - ale to nevadí, až přijde něco dalšího, určitě se něco podstatného změní. TO se dá stále nějak kapitalizovat, obvykle v obdiv těch, kterým TO dáte - zatímco ve vás už citová bouře uhasla, pro ně je TO stále něco fantastického (konečně budou mít TO, co mají i ostatní) a navíc je TO stále dobře využitelné. Jenomže to není už erste classe a proto nastal čas posunout se o dům dál.
Cyklus je ukončen a pozornost nadšence už míří někam jinam. Na tomto cyklu je zajímavé, že ohromně připomíná to, čemu buddhisté říkají "poutání se k věcem" - máte dojem, že se váš život změní poté, co si pořídíte nový dům, starou americkou káru a nebo silnou motorku - a vaše chtění je k tomu upnuto. Je to ale jenom šálení, mája - jakmile si danou věc obstaráte, přestane být cílem touhy a přináší jenom skepsi. Podobně, jako při putování pouští za fata morgánou, nedosáhnete kýženého uspokojení, jenom se přesune o kus dál. Nic z toho, co si pořídíte, vás nenaplní. Zajímavé je, že buddhisté tvrdí, že toto se vztahuje úplně na všechno - ať už se upnete na největší plazmovou televizi a nebo na nejkrásnější holku z ulice, jakmile ji získáte, už nebude zdrojem vašeho potěšení. Ve vztahu tak musíte hledat nějakou změnu či osvěžení - ti, kteří změny nedosáhnou, mají tendenci hledat změnu mimo vztah. Je to krapet smutné, ale zdá se, že to funguje. Buddhistický recept na ukončení tohoto hledání - totiž odpoutání se od světa - je docela drastický a ne každý je mu nakloněn. V lepším případě by vás postavil do tábora pragmatických uživatelů technologií a v případě horším by z vás udělal nihilistu a odpůrce technologií jako takových a vyhnal by vás se zelenými ekoradikály do lesa okusovat košťál.

Kruh je začarovaný

Existence cyklu touhy po nové technologii je přítomná víceméně u každého. Není ale důvodu dívat se na to skepticky, byť každá jednotlivá technologie je přece jenom zklamáním - zastará - a vlastně ani není dobrou investicí. Jen taková technologie, která vás stojí méně, než vám vynese, je totiž dobrou investicí, což by znamenalo, že byste měli kupovat mainstreamové value věci a využívat je jenom k práci, což... opravdu není případ fanouška. Ten platí ne proto, aby vydělal, ale aby zažil alespoň na omezenou dobu onen skvostný pocit, že nyní má něco naprosto extra. Ne, naprosto stačí, abychom si přestali lhát, že upgradujeme z racionálních důvodu - a vychutnali si onen proces toužení po novinkách a jejich obstarání. Slušný kus hardware můžeme dále do oběhu pustit prakticky vždy, vždy se najde někdo, komu ho prodáme a nebo darujeme. Ten, kdo si po nás koupí za malé peníze použitý hardware je ten, kdo rozumně investuje. Pokud si přestaneme nalhávat, že stopování novinek a jejich pořizování je racionální proces, ale jde v podstatě o zábavu, můžeme si ho doopravdy užít. Ano, bude nás to stát spoustu peněz - ale zato si užijeme jízdu po té nejčerstvější vlně technologií. A pokud se nám nesesype civilizace, po jedné vlně přijde další a zase další. Je to jiná verze onoho buddhistického pohledu na svět - pokud se smíříme s tím, že nejzábavnější není dojet do cíle, ale jenom se k němu budeme blížit, můžeme si tu jízdu užívat dál a dál.


Tagy: Uvaha  Rybka  technologie  budoucnost  investice  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
28.3.2009 06:41:19   212.80.83.xxx 362
"TO" mi něco připomíná :-) mám nějaký doma.
28.3.2009 07:16:10   91.127.67.xxx 194
TO si písal o mne?
28.3.2009 07:48:01   85.135.103.xxx 183
Moc hezky napsaný článek, jako bych viděl sebe :-)
28.3.2009 07:51:10   90.177.156.xxx 2011
No je mi vas teda celkem lito. Ja si koupim na co proste mam a radost z toho mam furt.
28.3.2009 07:55:54   85.70.199.xxx 4714
vcelku souhlasím, až na ty diskety. proboha, to je nejhorší záznamové médium, jak jsem rád že už konečně zdechly!
28.3.2009 14:27:18   90.177.175.xxx 728
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
28.3.2009 16:11:55   85.70.199.xxx 97
a co jako konkrétně?
28.3.2009 19:29:42   89.102.7.xxx 83
Jo tak to souhlas. Z disket jsem vždy rostl, až do nebe...
29.3.2009 05:38:59   147.251.211.xxx 82
jedine zaznamove medium s ktorym som spokojny je 2,5" externy disk, 3,5" bol velky ako tehla a blbo sa prenasal a vsetko co bolo mensie mi ludia rozkradli (resp. nevratili), este aj DVD-RAM za nejakych 200 kc alebo kolko to stalo
29.3.2009 12:04:24   84.42.139.xxx 102
Je videt, ze jsi se nesetkal s maggnetofonovyma kazetama. Proti nim byly diskety neco naprosto neuveritelne dokonale
29.3.2009 23:57:31   90.178.125.xxx 82
3,5palcový diskety jsou obrovskej technologickej skok(pro normální uživatele), i dnes je párkrát za rok použiju(na programy), překonaly je až Flash disky s řádově vyšší kapcitou.
Jinak jsem taky zjistil že nemá cenu hned investovat do technologií, vyplatí se počkat o generaci nazpátek(nepřemrtštěná cena, výhodnější provoz a hlavně vyladěnost).
28.3.2009 07:56:55   89.185.230.xxx 113
Výborný článek, díky.
28.3.2009 07:59:44   62.204.239.xxx 156
Super článek. Myslím si že se v tom uvidí tak 90% čtenářů.
28.3.2009 08:04:51   91.127.67.xxx 83
Ale musím podotknúť, že moje nové črevá v compe si na seba zarobili už minimálne 2x. Ale druhá vec je tá, že na to čo robím nepotrebujem ani desatinu výkonu čo tu mám. Ale čo mám robiť keď ma to láka.
28.3.2009 10:20:08   89.103.5.xxx 73
na tohle musím zareagovat ... neřadím se přímo mezi nadšence, ale jisté novinky sleduju.
Sám jsem si pořídil jedno z prvních čtyřjader, protože jsem věděl že se mi vyplatí. Ale vyplatí nejen proto, aby se samo zaplatilo, ale aby se zaplatil hlavně software, který jde cenově do statisíců ...
Tím chci říct, že důležitější než hardware je více softwarové vybavení...
28.3.2009 11:00:56   147.33.1.xxx 73
Tvrdit že SW je důležitější než HW je jako hádat se jestli bylo dřív vejce nebo slepice... Záleží na tom co člověk na kompu dělá, někdo potřebuje drahé programy ke kterým ale stačí čtyřjádro a někomu stačí freeware (který si může upravit) a k tomu cluster na výpočty:-)
28.3.2009 15:14:07   83.208.102.xxx 75
Prvni bylo vejce, pak az slepice.
28.3.2009 20:40:46   85.207.210.xxx 52
To je pravda a díky pana Darwina i víme, že před vejcem byla ještěrka ;)
29.3.2009 09:30:21   84.42.133.xxx 42
ano, pokud definice je jesterky : "neco, co geneticky neodpovida genum slepice"
29.3.2009 08:36:18   95.102.78.xxx 52
Vieš musím ťa sklamať, ale ja nerobím nič také čo vyžaduje software za státisíce. Ja robím cenové ponuky na daný tovar a ten soft mám grátis od firmy s ktorou spolupracujem.
28.3.2009 08:44:40   86.49.85.xxx 312
Opět perla Také jsem se v tom místy dost našel

Jen bych doplnil, že jak stárnu tak to okouzlení se dostavuje méně často Asi se mi mění priority
28.3.2009 09:46:10   77.78.85.xxx 62
Přesmé, výstižné... :-D

btw. mám doma ještě pár 8" disket. Obávám se, že jsou starší než já...
28.3.2009 11:22:25   62.168.56.xxx 52
Tak si je nech, jsou výborne jako filtr při zatmění slunce :-D
28.3.2009 09:56:34   81.91.219.xxx 82
Vidím že v tom nejsem sám... přihazuu penízek za supr článek;)
28.3.2009 10:41:27   81.201.62.xxx 42
Přidávám se, super článek A jak autor píše, pořizování UltraHyperSupaNew věcí je prostě.. zábava
28.3.2009 10:49:29   83.208.80.xxx 62
Super dalo by se tady diskutovat kdo má kurioznější "TO" doma mám jich taky nějakou sbírku, já jsem ale po zklamání nikdy žádný neprodal v bazaru protože sem si řekl že to nikdo nekoupí
28.3.2009 12:21:54   84.42.154.xxx 52
Heh fakito dobry :-D, autor se presne trefil do TOHO jak to vlastne je coz nas vede asi k jinemu pohledu na vec, abychom se z toho zacarovaneho kruhu dostali :-D ja sem zrovna ten typ, co si na vsechny nove veci musi pockat az zlevni, a pak nejaka uzasna graficka karta je slevnena, a po 2 mesisich jeste vic, a tak je to zase uzasny ale zase zjistujete, ze kdyz si pockate mesic tak tu bude "Nove TO" a jestli se nevyplati pockat protoze si neprejete abyste koupili neco starsiho :-D. Z toho sem usoudil, ze to jaksi nema cenu a ze nejlepsi cesta ke spokojenosti je si vymyslet neco, proc TO nove potrebuju a jestli jo, tak koupit neco chytre a rozumne a aby to bylo presne to, co od TOHO chci :-D tudiz se preem pripravite na to, jake TO nove bude, na co vam stacit bude a na co stacit nebude, takze kdyz si predem ujasnite, jak dobre to vlastne bude, tak pak muze byz clovek spokojeny z upgradu a ani nepostrada uzasne chvilky pri rozbalovani.....
28.3.2009 12:22:35   84.42.154.xxx 42
chtel sem napsat FAKT (ne fakito xD)
28.3.2009 13:21:49   193.179.46.xxx 42
Je to jak v jedne pisni o horolezci, co se snazi pokorit dalsi vysokou horu. A kdyz uz ji konecne pokori, a diva se na ty, kteri jeste lezou, tak rika, ze nejvice zavidi pave tem, kteri ten pocit maji teprv pred sebou.

Holt zmena je zivot ;-)

Autorovi dekuji.
28.3.2009 14:19:23   149.254.218.xxx 43
Tak tohle byl super clanek, sem se dost pobavil... to je presne o mne. lol

God bless my parents... diky bohu si dnes ty hracky porizuju ze svych financi... coz je pro nektery normalni lidi zcela nepochopitelny, zvlast, kdyz pro ten muj nesmysl na par mesicu makaj skoro pul roku...
28.3.2009 15:04:32   94.113.17.xxx 32
Super clanek, diky!
28.3.2009 16:59:53   88.146.143.xxx 82
Krásné rozvinutí teorie evoluce. Kdyby člověka neomrzelo TO co už má a nezačal TO brát jako samozřejmost, asi bychom stále žasli jak jde kamenem zjednodušit život. Proto z nově objeveného má člověk takovou radost, ale po čase se prostě musí jít dál pro nová kouzla která se stala realitou. Protože PanthaRhei
28.3.2009 17:03:17   77.48.168.xxx 122
Autor popsal krásně to čemu se říká konzumní styl života..
28.3.2009 18:00:19   62.44.18.xxx 63
Dobrej clanek jako prase...mimochodem je autor sportovec?
28.3.2009 22:23:06   83.240.66.xxx 32
Doufám, že to není narážka na Pandoru. :-D
29.3.2009 05:35:44   147.251.211.xxx 42
telefon tak uz mam za posledny rok treti ale ale dal som za neho 14k tak dufam ze aspon rok mi vydrzi, aj tak najblizsie peniaze pojdu do upgradovania fotaku
29.3.2009 09:34:14   84.42.133.xxx 52
U mne nejhorsi investici do TOho byla koupe ohromne super novinky SOUND BLASTER AWE64 (2x nez 32) za krasnych 7500,- Kc.
29.3.2009 11:10:56   85.70.225.xxx 62
konecne po delsi dobe dalsi clanek a pan Rybka jako obvykle nezklamal
29.3.2009 13:06:18   78.136.172.xxx 42
Taky se připojím k děkovačkám Michalovi, Umí,napsal to perfektně. Já jsem si jenom jednou koupil téměř nejnovější hardware, bylo to přede dvěma lety a je pravda, že ten komp jede furt solidně. Je to jednojádro od AMD nataktované na FX-57 a grafika v tom je X1900XT. Tehdy mě 2 GB DDR1 od Corsairu stálo dnes neuvěřitelných 7.500,- a to ještě bylo po slevě. Z dnešního pohledu neuvěřitelný peníze za RAMky. Když si tady čtu o dvoujádrech atd, tak samozřejmě mě berou myšlenky, že bych si něco nového pořídil, ale zatím úspěšně odolávám.
30.3.2009 08:51:26   217.75.89.xxx 62
bud kludny....v casoch 386tiek kedy o Pentiu este nikto ani nechyroval som si kupil (na tu dobu) fantastickych 4MB RAMky za nehoraznych 12k korun. To sme mali este spolocnu menu a v tom case sa dalo za jednu korunu kupit daleko viac ako dnes. Ale utesujem sa tym, ze boli este vacsi sialenci predomnou. Ved kto uz by zaplatil (aj ked za firemne peniaze) za zvysenie pamate o 64kB (slovom kilobyte) cenu okolo 80k korun v casoch ked priemerny zarobok bol okolo 1200 Kcs a ministersky okolo 5000 Kcs? DD Dnes uplne nemyslitelne nieco...
29.3.2009 14:37:28   81.90.250.xxx 92
Opravdu je situace takova? Podle mne je tomu ve svete PC spise prave naopak. Pokud pomineme relativne uzkou skupinu hernich PC (prip. editaci videa), tak je dnes pro vetsinu pouziti omezenim spise jejich fyzicka zivotnost nez ta moralni. Nekde tu mam PC (Athlon XP) z roku 2001, ktery po dovybaveni prislusnou GK klidne zvladne krome 2D,Inetu,office i prehravani HD obsahu. Prave prodlouzeni cyklu zivotnosti PC je jednou z pricin krize v IT (pokles poptavky z obnovy). Nakonec spise umele ukonceny zivotni cyklus Windows XP je toho take dukazem.
29.3.2009 18:19:53   89.102.3.xxx 104
Presne proto staci mit napr. Xbox360 nebo PS3 a 7let klid a clanky o novych grafickych kartat clovek nemusi denne sledovat :-)
30.3.2009 10:26:22   85.93.97.xxx 42
Tento clanek me opravdu velmi potesil. Asi take proto, ze naplno vystihl me pocity a chovani. Moc dekuji! Super!
30.3.2009 11:57:48   82.119.241.xxx 32
Jenže občas TO kupujeme a chceme mít, abychom mohli mít, daleko podstatnější TU..
Tu hru, to je jen prostředek, aby vůbec šla Stejně tak potřebujeme TO modem, aby šel ten Internet, takže opět pragmatismus.
30.3.2009 12:58:47   88.208.87.xxx 43
Už asi 15 let zadávám zakázky jednomu našemu dodavateli tak, že do obálky dám papíry a k tomu disketu s daty pro CNC stroj, je jich tak asi 100 KB, dodavatel zakázku vyrobí a na disketu uloží opravená data pro výrobu, protože ne všechno se dá vyrobit tak, jak jsem si vymyslel a další informace o průběhu výroby. Celou obálku potom dám do archivu a pokud se zakázka opakuje, rovnou se vezme celá obálka a pošle dodavateli.
Ukažte mi jiné médium, se kterým toto lze. CD-R a CD-RW se neosvědčilo, zapsat 100 kb trvá oproti disketě neskutečně dlouho a Flash disk nestojí 8 Kč.
30.3.2009 14:25:22   83.236.239.xxx 62
Okouzleni technologiemi vetsinou prejde po svatbe, protoze si clovek uvedomi, ze jsou jiny veci, do kterych se daji/musi cpat penize :-) Ale abych nekrivdil, u nas je hybatelem pokroku manzelka, neb me kazdou chvili ukecava, ze (ja, ne ona) potrebuju novou grafiku nebo telefon - ona si zase koupi novou bluzku a mame oba radost
Touhu po TOM ted resim tak, ze kupuju stary stribrny mince - moc to nestoji, na hodnote casem neztraceji a clovek se muze tesit na tezkou obalku ve schrance, na to, jak rozerve papir zubama a bude mit vanoce
5.4.2009 21:11:06   86.49.39.xxx 20
Zdar všem. Mám svoje řešení jak ukájet svoji touhu po technologickém TOM. Zjistil jsem, že můj požitek pramení spíš z toho, že si s TÍM hraju, zjistím, jak TO funguje, co TO umí, nacpu do TOHO patchovaný FW atp. A ani TO nemusím vlastnit :-).

Rozhodně se nepovažuju za nějakýho IT guru, spíš "pokročilý uživatel". Kolem mě (rodina a známí) je pár lidí, co na tom nejsou finančně úplně nejhůř, občas je zláká nějaké nové TO, koupí si TO, ale bohužel s TÍM neumí moc dělat a obecně jsou rádi za každou radu.

To je okamžik pro mě. Zcela nezištně nabídnu své služby: "Dej mi TO na víkend a já ti TO upgraduju / počeštím / odemknu (jinak je to přece nepoužitelné) / nahraju "nezbytný" SW / nainstaluju mapy. Až se znovu sejdeme, řeknu ti (stručně), co VYLEPŠENÉ-TO umí, jak TO i s přidanými fíčurkami ovládat."

Celý cyklus, o kterém píše p. Rybka, stihnu za ten víkend, maximálně za týden :-). Prostě kompletní cyklus. Od počátečního nadšení nad TÍM, až po překonání limitů a (když se zadaří) odmítnutí / předání :-)). To je ideální stav, kdy po těch pár dnech spokojeně předávám majiteli zpátky hračku, která mi už nemá co říct. V některých případech (o TOM se opravdu hodně mluví, hodně jsem o TOM slintal a o TOM četl, prostě TO z papírů znám) mi na samotné ukojení touhy po TOM stačí letmé osahání v hospodě, kam TO donese kamarád (jenom se přesvědčím, že recenze nekecaly).

Odpadají některé nepříjemné fáze týkající se financování (hladovějící rodina v nevypraném oblečení). Prostě vlk se nažere a koza zůstane celá. Celá strategie samozřejmě má své nevýhody: občas za mnou známí nechodí s NOVÝM-TÍM, ale s nějakými podřadnostmi (např: "serou se mi wokna").

Jo a je ještě jedno řešení touhy po TOM: Stát se recenzentem TĚCH nových věcí (neberte to jako útok na autora - vše v dobrém :-)). Budete mít mraky příležitostí jak ukájet touhu po TOM. Možná jako p. Rybka nakonec odhalíte marnost toužení po TOM a i z vás se stane guru či aspoň skeptik. Všimněte si, že i Buddha, než se "probudil" a odhalil, že toužení po TOM je jenom šálení, tak že si v mládí užíval požitků a zcela světsky ukájel svoji touhu po TOM.
5.4.2009 21:48:17   86.49.39.xxx 20
P. Rybka v předposledním odstavci přiznává, že "Nic z toho, co si pořídíte, vás nenaplní." To znamená, že jeho skepse pramení z toho, že ho celý cyklus (jeho neustálé opakování?) nenaplňuje, nikoliv primárně z toho, že za TO vyhodil mraky peněz a že celý cyklus není racionální.

V posledním odstavci se tváří, jako že se zbaví svých chmur prostě tím, že zapomene na ty peníze, které za TO vyhodil a že si sám sobě přestane nalhávat, že je jeho chování racionální. Kecá, lže sám sobě :-) Jeho chmury přece nepramení z toho, že by najednou odhalil iracionalitu svého chování (o té věděl dávno). Jeho chmury pramení z toho, že odhalil marnost a pocit nenaplnění z té "jízdy" (ukájení touhy po TOM).

Takže článek super, ale ten posl. odstavec je tragédie. Přijde mi, že se p. Rybka lekl svých vlastních myšlenek. A ve chvíli, kdy zjistil, že "proboha, ze mě se stává buddhista" a "já bych mohl i zezelenat", tak obrátil a rozjel nové kolo jízdy, ve kterém popřel to, co doposud řekl.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

563 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 272.7Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.