Hlavní stránka Multimédia Elektronika Úvaha: Budoucnost PC, hraní a... energie
Úvaha: Budoucnost PC, hraní a... energie
autor: Michal Rybka , publikováno 26.7.2008
Seznam kapitol
1. Je PC ekologické?
2. Upgradujte - domácí elekrárna výhodou
3. Návrat online terminálů
Úvaha: Budoucnost PC, hraní a... energie

Každý den se dozvídáme nějakou větší či menší jobovku, týkající se energetické krize. Pravda, na rozdíl od paliv, která je třeba lít do automobilů, má počítačový svět onu skvostnou výhodu, že je založen na elektrické infrastruktuře. A elektřina má onu báječnou vlastnost, že ji lze vyrábět mnoha způsoby - z fosilních paliv, atomelektráren, vodních elektráren a v budoucnosti možná i z jaderné fúze, stačí ji prostě nějak vyrobit a pustit do sítě...


Pokrok je pokrok, řekne optimista - a argumentuje tím, že je sice bizarní, aby operační systém věnoval tolik strojového času sám sobě, ale jsou tu hezké aplikace, kupříkladu velmi hezké aplikace herní. Každá další generace her chce silnější hardware a lepší možnosti, tedy například nové DirectX, které pochopitelně vyžadují nové Windows, ty samy o sobě potřebují více paměti, silnější CPU a tak dále - a ano, nové a značně rozpapané grafiky, aby ony skvělé gamesy poháněly v co největší brysknosti. Ve finále tak sice musíme upgradovat hardware, ale máme ony skvělé nové hry, což vlastně je onen důvod, proč to celé absolvujeme a proč jsme ochotní vysypat z kapsičky každý rok o něco více peněz za elektřinu pro našeho Otesánka.

Úvaha: Budoucnost PC, hraní a... energie

Herní konzole lepší než pécéčko?

Ovšem jaká nevděčnost: Herní giganti, zdá se, se odvracejí od PC, protože každý uživatel sice o silných komputerech mluví, ale každý je rozhodně nemá, je to přece jenom kapku nákladné. Ekonomicky smýšlející davy se obracejí směrem ke konzolím, které jsou o dost levnější, než plnohodnotný počítač, ale také dokonce o něco méně papají. Ano, jejich výkon za moderními PC pokulhává, takže jde o v podstatě chudinskou platformu, je to tak, to si musíme přiznat - ale co z toho? Chudiny je vždy více než šílenců, kteří vysypou za každoroční upgrade čtvrt milionu, takže tento herní ekosystém nabízí větší trh pro výrobce. A větší trh znamená větší zisky, byť je prokázáno, že konzolový kupující se jako chudina nepřestává chovat a až zas tak houfně hry nekupuje. Nevadí.

Nyní jsme svědky toho, že i Microsoft uvažuje nad tím, že Xbox mu vydělává v některých oblastech více než Visty a jen před pár roky deklarovaná podpora her na PC tak nějak mizí. Preference Xboxu je krátkodobě logická - čím více bude protěžován, tím více penízků dostane z herních licencí. Navíc čim větší tlak na prosazení se Xboxu, tím menší prostor zbude pro Sony a pro Nintendo. Je zde ale pro něj ne úplně příjemný řetězec kauzálních úvah: Pokud přestane protlačovat špičkové hry na PC, objeví se méně velmi kvalitních titulů. Pokud se objeví méně kvalitních titulů, bude méně důvodů k upgrade PC kvůli hrám. Pokud bude méně důvodů k upgrade, zamyslí se více a více lidí nad tím, jestli smrtelně vážně potřebují extra nabušený hardware k tomu, aby na svém počítači provozovali něco jiného než hry. Je potřeba quadcore k tomu, abyste s jeho pomocí rychleji surfovali a nebo kalkulovali domácí účetnictví v Excelu? Pokud uživatelé k této úvaze uživatelé dospějí, mohou se posunout k dalšímu kroku, totiž že přestanou kupovat výkonný hardware, případně přestanou kupovat nový hardware jako takový. A jakmile zjistí, jak obrovský rozdíl je ve žravosti výkonných a úsporných strojů - a kolik peněz je to (v podstatě zbytečně) stojí, bude jejich posun od výkonných PC jinam ještě rychlejší.

Bajbáj zelení i červení, výkonu už odzvonilo

Tento vývoj by ve finále mohl vést k radikální proměně počítačového trhu - místo nabušených krásných nových strojů překypujících pamětí a hrubým výkonem by se uživatelé mohli obrátit k podstatně levnějším a podstatně méně nabušeným strojům typu Asus EEE.

Úvaha: Budoucnost PC, hraní a... energie

To je, na jednu stranu, dobré: Mašinky jsou to mnohem úspornější a ekologičtější a základní agendu a komunikaci přitom zvládnou v pohodě také. Na druhou stranu je to tlustá čára přes rozpočet pro nové generace software, vyžadujícího masivní výkon pro rozeznávání obrazu a zvuku. Jde o nepochybně ohromně omračující funkce - při předvádění užaslému davu někde na výstavě. Jsou ale praktické?

Opravdu chcete "ovládat počítač bez myši" tak, že na něj budete ječet pokyny a mračit se a nebo usmívat, aby pochopil, co po něm chcete? Obávám se, že fantasté, vzývající kamerové božstvo, poněkud nepochopili etologii člověka: Lidi se netváří proto, aby někoho a nebo něco ovládali, ale aby mu dali najevo, jak se u své činnosti cítí. Což je, po pravdě řečeno, pro ovládání počítače informace zcela na prd.

Úvaha: Budoucnost PC, hraní a... energie
What the f..k?

Co znamená, když se po operaci "delete file" zatváří uživatel překvapeně ve stylu "a jejky"? Znamená to, že chce provést na předchozí operaci undo, neboť si teprve teď uvědomil, že šlo o cenný dokument? Či to, že přišel email od tchyně, který by měl být rovněž vymazán? A nebo to, že se obsah uživatelem převrhnuté ledové coly zrovna přesunul do jeho rozkroku, tedy že výraz překvapení nijak nesouvisí s tím, co počítač provádí a nad čím operuje? Jsem skálopevně přesvědčen o tom, že i podstatně jednodušší ovládání gesty (protože jde o ovládání volní, nikoliv mimovolní jako u výrazu tváře) ve stylu Minority Reportu je vhodné pro omezenou exhibici osoby na pódiu, ale zcela nevhodné pro osmihodinovou pracovní dobu.

Úvaha: Budoucnost PC, hraní a... energie

Tak dlouho bez následků křepčit nikdo nebude, na to není moderní lenivec stavěný. Ne nadarmo se jediná dosud existující platforma, využívající ovládání celým tělem (neboli Wii) používá hlavně pro fyzické vyčerpávání energií překypujících potomků a také k hubnutí.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
372 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 160.4Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.