Hlavní stránka Multimédia Elektronika Úvaha: Budoucnost PC, hraní a... energie
Úvaha: Budoucnost PC, hraní a... energie
autor: Michal Rybka , publikováno 26.7.2008
Úvaha: Budoucnost PC, hraní a... energie

Každý den se dozvídáme nějakou větší či menší jobovku, týkající se energetické krize. Pravda, na rozdíl od paliv, která je třeba lít do automobilů, má počítačový svět onu skvostnou výhodu, že je založen na elektrické infrastruktuře. A elektřina má onu báječnou vlastnost, že ji lze vyrábět mnoha způsoby - z fosilních paliv, atomelektráren, vodních elektráren a v budoucnosti možná i z jaderné fúze, stačí ji prostě nějak vyrobit a pustit do sítě...


Paliva takové plus nemají a tak si jedni lámou hlavu s distribucí metanu, druzí s distribucí vodíku a třetí přemýšlí o rozvozu velkých akumulátorů - a pesimisté o tom, co se stane, když se to všechno smíchá dohromady.

Úvaha: Budoucnost PC, hraní a... energie

Ovšem ani počítačový svět nemá budoucnost zcela růžovou: Jaderná fúze je zatím dosti daleko, vodních toků tolik není, sluneční svit ani vítr není garantován a stroje papají čím dál tím více energie. To je docela pozoruhodné, stále se kde kdo ohání "pokrokem", "karbonovým fútprintem" a takovými těmi věcmi - a spotřeba mašin přitom permanentně roste.

Úvaha: Budoucnost PC, hraní a... energie

Takový Commodore 16 papal méně než 8 wattů, Amiga 600 už 25 wattů, s příchodem Pentií jsme se přeplížili přes 100 wattů a dnes se považuje počítač se spotřebou v zátěži do 150 wattů za "úsporný". Ba co více, zrovna jsem dostal do rukou výkonný notebook, který se honosí tím, že při zátěži sezobne až 180 watt a ano, pochopitelně, ti největší borci mají počítače se třemi grafikami po dvou jádrech, dual-CPU-quad-core něco něco a ještě něco navrch a to celé pohání dvoukilowattový zdroj.

Úvaha: Budoucnost PC, hraní a... energie

Je tohle normální?

Náklady na energie rostou, počet počítačů taky roste a žerou víc a víc. Dává to stejný smysl, jako by výrobci automobilů reagovali na palivovou krizi novou sérií gigatanků předčících rozměry i Canyonero ze Simpsons a žeroucích více, než jadernoraketonosný tahač Ural.

Úvaha: Budoucnost PC, hraní a... energie

Ano, máme zde pozitivní příklady kusů, které přinesly razantní snížení spotřeby energie - stačí si vzpomenout na přímotopy značky Pentium 4, které byly vypráskány novými čipy Core 2 Duo, nabízejícími podstatně vyšší výkon při nižší spotřebě. Vtip je ale v tom, že šlo o svého druhu bezděčné vítězství - původně se Intel držel architektury Pentia 4 a Core 2 vzniklo jako vedlejší produkt, zkoumající možnosti architektury Pentia III a jeho vylepšení prvky Pentia M. Zdrcující vytlačení bylo taženo tím, že nový procesor nabídl současně nejen nižší spotřebu, ale také vyšší výkon. A to je kombinace vlastností, která znemožní sebelepšímu marketingu "umístit" produkt jako Pentium 4 kamkoliv jinam, než mezi "levné" výrobky, kde ve finále vyhyne.

Víc energie ve jménu pokroku

Ve skutečnosti žravost moderních komponent stále roste s tím, jak jsou nám nabízeny stále rychlejší a rychlejší stroje. Nové grafiky od ATI řady 4850 nás příjemně zahřívají svými 60°C i ve chvíli, kdy nic nedělají - a prakticky všechny výkonnější modely grafik pak vyžadují dva šestipinové napájecí konektory, případně dokonce jeden šesti a jeden osmipinový. Kolik dva roky starých zdrojů má osmipinový napájecí kabel? V podstatě tak vidíme neekologičnost dvojí: Jednak karta žere jako stržená - a navíc upgrade na ni vyžaduje i výměnu jinak funkčního zdroje. Občas se ulízne pár wattů ze spotřeby disků, LCD sďobne o něco méně než starší CRT a nebo něco podobného, ale když sleduji grafy spotřeby moderních systémů, mám dojem, že se to pozitivně projeví zhruba stejně, jako byste uspořili lžíci vody z pořádně natankované vany. Asi jediné mašiny, u kterých se výrobci opravdu ukrutně snaží o úspory, jsou drahé ultralehké notebooky...

Úvaha: Budoucnost PC, hraní a... energie

Připadá vám, že by k úsporám vedly snahy softwarových společností? Osobně mám pocit, že jim je jakákoliv ekonomičnost či ekologičnost provozu v podstatě zcela ukradená. Mají "k dispozici výkon" a nebojí se ho použít, ať už to je rozumné a nebo není.

Úvaha: Budoucnost PC, hraní a... energie

Windows Vista jsou žravější než jejich předchůdci v mnoha směrech: Využívají 3D akceleraci pro věci, které rozhodně není nutné akcelerovat, neustále indexují a prohrabávají disk, stále něco kutí. Přitom se Microsoft při příchodu Vist oháněl kalkulacemi v tom směru, že jde o systém mnohem úspornější, než Windows XP! Dokonce nám bylo vsugerováno, abychom používali univerzální "on/off" tlačítko s tím, že si Visty samy vyberou, jestli se vypnou a nebo uspí, přičemž je nám explanováno, že zatímco běžící počítač papá přes 100 wattů, v uspaném stavu je to jenom 6 wattů. To je ovšem horší, než kdybychom počítač vypnuli, nehledě k různým dobrodružstvím, které vás mohou potkat v okamžiku, kdy si notebook jenom uspíte a on se vám během cest v batohu probudí. Ve finále pak zjišťujeme, že "úspornost" provozu Vist byla kalkulována tak, že se srovnával permanentně běžící systém s XP s uspanými Vistami - jako by snad uspání v XP neexistovalo.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
372 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 160.4Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.