Hlavní stránka Multimédia Elektronika Je vždy výhodné mít něco jako první?
Je vždy výhodné mít něco jako první?
autor: Michal Rybka , publikováno 5.7.2008
Seznam kapitol
1. Pokusy na lidech? Zcela běžné!
Je vždy výhodné mít něco jako první?

"Jen nadšenec se spoustou peněz a času si koupí první generaci zařízení," říkával můj bývalý šéf. A skutečně, novinky kupovat odmítal. Byl ve své čtyřicítce přehnaně konzervativní? Tehdy mi to tak připadalo, vždyť každý měsíc se objevovalo něco revolučního, převratného! Nyní jsem o několik generací hardware zkušenější a, popravdě řečeno, jeho postoj začínám sdílet.


Právě sedím nad novinkou, dalším to zařízením, které se zjevilo v našich luzích a hájích. Opatrně ji obracím a nevím, co si o tom mám myslet a co mám vlastně napsat. Jsem z toho takový špatný. Protože je určeno pro recenzi v jiném médiu, nebudu konkrétně psát o typu onoho zařízení. Přesto můžu opět - a znovu - vyjmenovat všechny ty strašlivé choroby a neduhy, kterými se vyznačovalo už tolik generací novinek před ním. A tohle není výjimkou, je to stejné, zase jako přes kopírák. Nové zařízení, staré problémy. Je to totiž stejné, stále je to stejné. Jedno a totéž.

Bod 1: Je to zajímavé a módní

Módu a novost, samu o sobě, pochopitelně nelze nazvat neduhem. Je to ale určitá blyštivá páska přes oči, lesknoucí se zrcátko, které oslepí nejen kupce, ale i řadu recenzentů. Novinka! Výborně! Sice možná bude nějaký problémek, ale je to tak děsně cool, nikdo to nemá, budu in! A protože někdo říká, že to je in, musím se na to dívat stejně. Tohle oslňující záření zbavuje zraku a rozumu stejně, jako pohádková zář Zlaté panny - a málokdo si je schopen v poblouznění položit kritické otázky.

Je vždy výhodné mít něco jako první?
PhysX akcelerátor = 1 výhoda, 7 nevýhod (cena, hluk, teplo, spotřeba, hmotnost, zabírá slot, nevyužitý výkon)

Kupříkladu: Všichni ví, jak jsou SSD disky děsně in a cool a jak jsou super pro notebooky, protože mají nižší spotřebu. Ano, je to přece jasné, harddisk se točí a mění elektrickou energii v pohyb a ten se zase třením mění v teplo. Jak neefektivní! Takové SSD disky jsou vedle toho mnohem úspornější, takže pokud chcete ultrasuperpřenosný laptop, není lepší volby.

Je vždy výhodné mít něco jako první?

Říkají to všichni, tedy až na grupu statečných chlapíků z Tom's Hardware, kteří si jen před pár dny ověřovali toto tvrzení - a s jistou dávkou překvapení zjistili, že to není pravda. Notebook s SSD diskem byl žravější než s mechanickým diskem - a to platilo ne pro jeden SSD disk, ale pro čtyři různé typy. Nikdo by nepochyboval, že SSD musí být úsporné, zelené, šetřící baterku i carbon footprint a nebo jak se dneska moderně a zeleně označuje to, že to nepapá moc elektřiny.

Ani já nepochyboval - a ošklivě jsem se mýlil! Teprve podrobná analýza na Tom's Hardware ukazuje, že zatímco harddisky jsou vyzrálé a mají pokročilé úsporné technologie, SSD disky mají (podle všeho) jenom aktivní a neaktivní stav. Přestože harddisk konzumuje ve špičce více proudu, papá ono maximum jenom v seeku a nebo při startu disku a díky NCQ a dalším technologiím spotřebu omezuje. V typickém provozu je proto úspornější - zatímco vyladění spotřeby SSD disky teprve čeká. Zatím všichni tlačí na rychlost, ne na ekonomičnost, ta je "přece zřejmá". No, není.

Tato samozřejmost, ten implicitní předpoklad, ta hromadná slepota dává zákazníkům schopnost zaplatit příšerné peníze za jen o něco výkonnější hardware a recenzenty nadchne řešení jenom proto, že ho ještě nikdy neviděli. Je to přece tak nové! Vyšší hodnota v 3DMarku se leskne stejně jasně, jako bychom snad právě přistáli na dosud nenavštívené planetě, ano, nový horizont dobyt, to je krása, to musím mít! Slavíme tedy obludné trojité grafické karty, nové speciální fyzikální akcelerátory, tuny paměti navíc a dosud neviděnou, překvapivou funkčnost, aniž by si kdo položil otázku, zda to nejsou jenom monstrozity, hříčky přírody, které za tři měsíce budou jenom úsměvné a za další tři vhodné jenom do kabinetu obskurních sběratelů.

Je vždy výhodné mít něco jako první?

Proč vysolit tři činže za grafiku, kterou si za půl roku koupíte v nové verzi, mnohem úspornější, rychlejší a méně výhřevné? A co ten fyzikální akcelerátor - je rozumné ho koupit, aniž ho kdo podporuje? Nebude nakonec fyzika počítána jinak - na CPU či grafice? V době 3dfx všem přece přišlo normální, že jste měli 2D kartu a 3D kartu, pomyslel někdo na to, že to nakonec skončí ve stejném čipu - a nebo nakonec na základní desce? A co fyzika, proč by to nemohlo dopadnou stejně?

Můžeme mávat překrásnými demy a tvrdit, že oběť pokroku je nutná - dobře. Spočítali jste si, pro kolik her potřebujete právě Voodoo 3 a nebo akcelerátor od PhysX? Pro moc ne, že ano?

Bod 2: Není to dodělané

Ano, firmy jsou pod tlakem vyvalit na trh produkty co nejrychleji - a i co nejlevněji. Kdo ví, co se děje ve slumech v Bombaji, kde drátují outsourcovaní inženýři v osmnáctihodinových směnách pod knutou dozorce firmware, který již pozítří musí být na pultech! Jistý technologický startup měl v Indii vývojové středisko, kde jen několik osob umělo komunikativně anglicky, ale ty se nepodílely na vývoji, zatímco technologii vytvářející inženýři nebyli schopni srozumitelně vyšprechtit ani jedno civilizaci srozumitelné slovo, takže telefonická diskuse s inženýry připomínala trochu "Ztraceno v překladu". Ale je jedno, že se na to tlačí, musí to být levně a rychle, hlavně rychle - a tak i když na vývoji pracuje kvalitní tým, celkem logicky se mu úplně nepovede ani první várka firmware, ani ovladače. Tlak z vedení je nemilosrdný: Pokud je zařízení schopno spustit demo, je ho možné expedovat.

Je vždy výhodné mít něco jako první?

Ostatně dnes je firmware downloadovatelný, takže management pochopil, že časové otěže může utáhnout ještě kapičku více a někdy pošle do oběhu produkt, o kterém sám ví, že prostě není hotový. Však ty další ovladače či firmware dáme na web, každý je online! První kupující si stěžují, hlásí chyby a jejich počítače vrací dumpy s chybami - a provádějí tak vlastně závěrečnou fázi betatestu. Člověk by řekl, že pokusy na lidech byly zakázány, ale tito za právo na betatest ještě navíc platí.

A ještě horší je to u software, zlé jazyky tvrdí, že to byl právě Microsoft, který objevil, že opravený software je možné prodávat jako novou verzi. Prý je to hrubá křivda a všechny patche jsou zadarmo, ale já vím své: Můj kapesní počítač s Windows HPC 2000 dodnes mrzne zhruba dvakrát denně, obvykle při věcech, které testeři opravdu "nemohli předpokládat" - např. když zapomenu stisknout klávesu pro potvrzení alarmu. Byl snad šéftester uprostřed vývoje popraven? A nebo zemřel při porodu? Proboha! Alespoň jsem pochopil, proč je tlačítko Reset hned na klávesnici. Patch nikdy nebyl a samozřejmě nebude, mám si koupit zařízení nové.

Někdy vede králičí nora ještě kapku hlouběji a ukazuje se, že mimo běžných chyb je nedodělek způsobený, řekl bych, kvůli politice - firmy se buď úplně přesně nedohodly a nebo navrhly standardy příliš volně, takže nespolupracují. Není se čemu divit, výrobci tlačí nový standard - jako bylo například u USB 1.0 - a tak se moc netestuje kompatibilita první generace, nikdo je během vývoje navzájem nepropojí - a když se to ocitne na trhu a odmítá si to navzájem povídat, všichni se ve finále jenom diví. Povšimli jste si, že prakticky nikdo neinzeruje svoje zařízení jako "USB 1.0 kompatibilní" ale jako "USB 1.1 kompatibilní"? Výborně, USB 1.1 je ve skutečnosti oním standardem, kterým mělo být od počátku USB 1.0. Další pokus na lidech!

Problém je v tom, že zde pozorujeme jisté opakování historie: I dnes si např. Apple vykládá USB standard kapku po svém a jejich externí mechanika pro MacBook Air vlastně není standardní USB 2.0 mechanika - jakmile ji hliníkový štíhloun zadetekuje, pustí do ní kapku víc proudu, než by odpovídalo standardu. A současné tanečky kolem USB 3.0 naznačují, že by se historie mohla klidně opakovat a tak bychom jako opravdový standard mohli mít ve finále až USB 3.1...

Bod 3: Není to ověřené

Vždy, když se objeví nová technologie, slibuje neuvěřitelnosti. O nových médiích se tak dozvíme, že mají životnost celé stovky let (aniž by existoval korektní důkaz ve formě nějakého média, které se dožilo a přežilo, vše se počítá jen odhady!), na zařízení je slibována doživotní záruka a výrobce se obecně dušuje v tom smyslu, že novinka je ve všech směrech lepší než to, co bylo před ní. Což může být pravda, ale taky nemusí.

Technologie se vyvíjí tak strašně rychle, že z minulosti nelze vysuzovat prakticky nic. Ze spolehlivosti prvních CD-R jsem vysoudil, že první DVD-R budou rovněž spolehlivější než pozdější vrhy, což byl naprosto tragický omyl, který mě stál nemalé peníze a hodně, hodně dat. Přežilo jenom to, co jsem zapomněl po vypálení smazat z disku... Řada výrobců her z úspěšnosti a bezproblémovosti Glide u prvních karet Voodoo vysoudila, že zaměřit se na Glide je jasná výhoda, všechno pojede strašně rychle a 3dfx má tak dominantní pozici, že tu s námi bude navždy - tak proč se patlat s nějakými nedotaženými DirectX? Ostatně tato firma mávala silnými slovy a u svých karet řady Voodoo 3 slibovala "doživotní záruku", bohužel už nám neprozradila, že tím asi myslela záruku do konce jejího života, který už byl jenom nedaleko.

V praxi to znamená jenom jedno: O nové technologii nelze říci, zda bude a nebo nebude úspěšná. Na experta si hraje každý honimír, ale pravda je taková, že dokud se technologie neprosadí, nelze přísahat na její budoucnost. V roce 2000 nám byl prezentován samospasný a všeobjímající elektronický papír a Bůh jest mi svědkem, že jsem se účastnil i rozhlasové debaty, která se nesla v pohřebním duchu a někteří tam slibovali knihám a novinám již blízkou kremaci.

Je vždy výhodné mít něco jako první?

A kde je elektronický papír dnes, o osm let později? Ano, čtečky si buď můžete dovézt a nebo si jeden typ za nemalý peníz koupit, ale vidíte snad, že by to byl epapír, který nyní válcuje tiskoviny? Čtete tento text z velice levného, rolovatelného kusu epapíru, který prodávají za půl šlupky v každé trafice? Některé technologie - a to mě překvapuje ještě více - nás naopak opouštějí s neuvěřitelným tempem. A jde přitom to technologie stabilní, prověřené a funkční - například kvalitní a výborné CRT monitory a AGP grafické karty zmizely rychleji, než vypadne opilec z jedoucího vlaku. A přitom AGP systémů, které by ocenily upgrade je nepochybně hodně a co bylo špatného na CRT monitorech, to jsem nikdy nepochopil. Ano, počítal jsem s tím, že je v mainstreamu nahradí LCD, ale kvalitní CRT monitor je stále dle mého mínění vhodný jak pro grafiku, tak pro hry - mnohem více, než ty gigantické placky s nerovnoměrným podsvícením, které neohrabaně scalují rozlišení a přesvědčují nás o tom, že tento odstín šedi reprezentuje černou, o podání barev ani nemluvě! Totéž v bleděmodrém potkalo i digitální fotoaparáty - tam, kde by člověk čekal, že dojde k vylepšení optiky, se optika naopak zjednodušuje a přibývají megapixely a všelijaké fígle, jak zpracovat barevný šum a tvrdit, že to je kvalitní a ostrá fotka. Dámy a pánové mi prominou, ale viděl jsem výsledky jedné řady kompaktních fotoaparátů a s každou další generací vidím více a více šumu. To je vydáváno za pokrok. Smutné.

4. Je to brutálně předražené

Všichni ví, že smyslem moderní autorskoprávní ochrany není ochrana geniálních vynálezců zmírajících hlady před gigantickými korporacemi. Naopak, v rukou korporace je to fenomenální klacek, který jí dovoluje modelovat trh podle svých potřeb a hlavně udržovat cenu tam, kde ji chtějí mít. Dobře, pokud firma investuje miliony dolarů do vývoje nějakého protokolu či čipu, chápu zcela dobře, že po ostatních chtějí, ať jim za používání jejich designu dají nějakého toho bůra (je-li to ovšem cena přiměřená a ne likvidační, jako byla např. původně u FireWire).

Problém je v tom, že každý výrobce, který úměrně naakceleroval vývoj a dostal se na trh s dostatečným předstihem, si chce namastit kapsu. Od toho má celé oddělení, které mu prozkoumá trh a nastaví prodejní ceny tak, aby se "maximalizovaly", což obvykle znamená, že za plastový rámeček, který stojí normálně pár centů, zaplatí early adopters přiměřených, řekněme dvacet pět dolarů. Nemá smysl argumentovat, že je to jednoduše nehorázné, u nového zařízení nejde přinést světu novou funkčnost, marketingový odborník vám řekne, že si to "za tu cenu nějaké zájemce jistě najde", což v překladu znamená, že socky a lidé se zdravým rozumem (tedy z jejich pohledu jednoduše "socky") mohou jenom čekat.

Je vždy výhodné mít něco jako první?

Takže MIMO TO, že to nebude hotové a ověřené, za to zaplatíte ještě extra prachy, tedy vlastně platíte za právo betatestovat technologii. Jedinou výjimkou je chvíle, kdy se marketingoví pracovníci rozhodnou, že trh je "perspektivní" a je ho třeba "obsadit", což znamená, že se budou snažit tlačit cenu třebas pod úroveň nákladů a pokud se do tohoto snažení zapojí více konkurenčních firem, budou hrát společenskou hru na to, komu se podaří krachnout dříve. To je asi jediný moment, kdy u moderní technologie profituje kupující. Tedy - pokud se mu nepodaří vsadit na špatného koně, systém, který záhy zanikne. To potom spláče i on sám... Ten, kdo vyčkává s koupí podobně dotovaného zařízení, ho koupí jenom o kapičku levněji, ale zase bude mít lepší představu o tom, co si vlastně kupuje a jakou to má šanci v budoucnosti.

Nuže: Ve finále si opět připomínám prorocká slova mého šéfa, který mě nabádal k tomu, ať nechám novinky prověřit těmi, kteří mají dost peněz, času a hlavně s tím nemusejí dělat nic skutečně důležitého, nic, na čem by závisela jejich existence. S novinkami je zábavné si hrát, ale přece jenom - kupujete-li zálohovací zařízení, chtělo by to kapku jistoty, že jde o spolehlivé řešení, které vám uložená data po čase také vrátí. Zasíláte-li někomu dokumenty, potřebujete vědět, zda je příjemce také otevře a přečte. Chcete mít jistotu, že vás nový hyperdigitální budík vzbudí a vaše GPS v autě vás v mlze nepřiměje, abyste ze silnice prudce zatočili přímo do lesa, protože je v mapce chybka a komunikace, která v těch místech měla dle digimapy býti, jaksi neexistuje. "Nechme hobbisty, ať to vyzkouší," nabádal mě onen dobrý muž. "Počkáme si, co je vyzrálé a koupíme až to - a navíc levněji."

V životě jsem si koupil spoustu novinek a spousta z nich byly naprosté hovadiny, které ani nelze prodat a válí se v bůhvíjakém koutě. Na základě detailního průzkumu jsem si ale před mnoha mnoha lety koupil desku s BX čipsetem od Asusu, o níž se obecně tradovalo, že je vyladěná a dobrá: Třikrát jsem v ní vyměnil procesor, čtyřikrát grafiku, dvakrát paměti, bůhvíkolikrát další věci a operační systém asi taky třikrát. Bezohledně jsem ji přetaktovával, nacpal jsem do ní řadu zařízení pro testy a konektory pamětí, AGP i PCI strkáním a vytahováním desek vyžižlal. A ta potvora vše snesla bez problémů, vždy všechno fungovalo a funguje dodnes, jenom jsem zdroj vyměnil, prach a hmyzy vyfoukal, z hlubin zapomnění vytěžil zapomenuté prahorní Voodoo a ve chvílích volna si sem tam zapařím nějakou tu zábavnou DOSovou herní vykopávku. Nikdy žádný upgrade BIOSu, nikdy žádné problémy, jenom naprostá spolehlivost - no, neměl nakonec ten chlapík přece jenom naprostou pravdu?

Michal Rybka



 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
5.7.2008 14:42:31   83.240.99.xxx 2752
Neřekl bych, že měl _naprostou_ pravdu.
Jeden z příkladů - dualcore/quadcore CPU.
To je technologie, která fungovala bezchybně prakticky hned po uvedení (i když nebyla levná). Přitom mnoha lidem (firmám) ohromně urychlila práci a kdo dřív nakoupil, ten víc vydělal.
5.7.2008 15:52:14   85.160.88.xxx 1619
No nemůžu s tebou tak docela souhlasit, přesně 25.07.2005 (dle faktury) jsem kupoval komp v konfiguraci : Athlon 64 X2 4400+, 2x1GB DDR 400MHz, 2x GF 7800 GTX (SLI), ASUS A8N SLI Premium řekl bys našláplej komp, a "bezproblemovy" dvoujadro, ale kdepak, v ty dobe melo alespon nejakou podporu dualcore jen malokterej soft a to spis jen nejakej profi pro nasazeni do viceprocesorovejch serveru a pracovnich stanic, ten vykon jsem v podstate rok nemohl poradne vyuzit a ty problemy (napriklad Star Wars KOTOR2 kdyz jsem mu nepriradil manualne jen jedno jadro tak se totalne skubal) takze nevim dneska uz je to v pohode, programatori se uz pomalu uci psat programy pro dvoujadra (se ctyrjadrama je to porad na stiru) takze jedina vec ktera me nastvala byl prichod Geforce 8800 GTX a dalsich grafik s unifikovanyma shaderama, jinak na tom stroji jedu do dnes takze absolutni souhlas s panem Rybkou ten narust vykonu diky konecne odladenejsim ovladacum a programum je opravdu dost viditelny
5.7.2008 16:32:12   85.207.234.xxx 1914
Jeden o voze a druhy o koze. Jeden mluvi o praci a druhy o KOTOR2.
6.7.2008 08:12:58   85.160.84.xxx 1113
)) To je až zábavné jak někteří lidé reagují aniž by přečetli článek, ano jak jsem napsal, pro profi veci (grafika, video, databaze, atd, atd ) to byla určitě výhra, jenže tento software už byl optimalizovaný pro vicejadrové/procesorová CPU, to vím vícjadrová CPU tu byla dávno před Athlonem X2 akorat že Athlon X2 byl prvni který se dal využít, vsechny predtim byly vicemene specialni architektury na kterych jsi rozjel jen specialni software a viceprocesorove masiny zna svet jeste daleko dyl, ano kdyz jsem delal neco v SQL, nebo s grafikou a videem, tak vetsina softu zaznamenala okamzity narust vykonu proti predchozimu Athlonu (Barton 2800+) ale taky si obcas zaparim a taky obcas nedelam jen s profi softwarem a proste v te oblasti to trva dodnes jeste dnes najdes slusnou podporu alespon dvoujader malekde u "normalnich" programu a her a o tom to je mam jen jeden komp a jsem srovnaval cely prurez softwaru ne jen neco vybraneho
5.7.2008 16:07:55   85.70.199.xxx 1812
no AMD X2 bylo v době svého uvedení extrémně drahé. tenkrát to nebyla zrovna rozumná investice, během pár měsíců spadla cena na naprostý zlomek.
6.7.2008 08:15:25   85.160.84.xxx 1311
jj 16K v mem pripade ale mam ho dodnes a jak to vidim dobre rok jeste slouzit bude takze on uz si to namakal
6.7.2008 23:45:21   77.247.224.xxx 1213
tak s tym mozem suhlasit... takto som sa popalil, ked som po zlave kupil X2 za 12000 a tri mesiace na to klesli na 5000 kvoli Core2
6.7.2008 08:39:56   89.103.128.xxx 1115
Tady bych si dovolil silně nesouhlasit, my jako firma kupujeme počítače od Dellu a ten neprodává ty nejžhavější novinky. Například paměti pořád DDR2, počítače nám stále nabízí s WinXP nebo RedHat 4 (i když existuje verze 5), grafiky Quadro postavené na GeForce 8. řady, atd... Rozhodně nám nedodává ty nejžhavější novinky a my bysme si je ani nekoupili, dělám ve výpočetním centru a výpočetní GRID je ze samých starších, ale ověřených věcí a i tak byl problém to uchladit.
5.7.2008 15:28:23   217.112.175.xxx 1614
Kdyby 1-2 měsíce počkali, mohli to mít daleko levnější a tolik by zase neprodělali za tu dobu...
5.7.2008 15:44:16   88.146.180.xxx 1513
To záleží jak moc to nové CPU potrebuješ. Někdo by mohl mít ztrátu bez toho Quad core za týden větší než cenu velého CPU a někomu je jedno že počká 2 měsíce a vyplatí se mu to.
5.7.2008 15:34:01   81.201.62.xxx 3215
Úžasný článek Plně souhlasím až n pár vyjímek, ale vyjímky potvrzují pravidlo, nebo ne..
5.7.2008 16:02:53   85.239.224.xxx 4612
Naprosto s timto clankem souhlasim. Me osobne nejvic stve jak nedodelanej soft se do vseho cpe. Na Vanoce sem si koupil novou Nokii 5610 a teprve ted po tretim upgradu firmware to vypada ze se prestane sekat. Aby toho nebylo malo tak se mi u ni vcera v kapse ulomil ten plastovy posuvnik. Oprava jen 450Kč.

Kdyz sem si pred dvema lety koupil IBM za 50tisic vsichni se mi smali ale ted bez jedineho servisu slape jak hodinky.

Inu je potreba najit si na trhu znacky, kterym jeste krapet zalezi na tom co vypusti do sveta...
5.7.2008 19:02:08   217.196.212.xxx 2811
No výrobci digitálu by už pomalu měli uvažovat o změně názvu digitální fotoaparát na generator šumu prostě děs
5.7.2008 19:02:58   217.196.212.xxx 209
"přesvědčují nás o tom, že tento odstín šedi reprezentuje černou" to je taky good
5.7.2008 23:07:15   195.212.29.xxx 1311
To je dost diskutabilne, plati to len pri mobiloch a kompaktoch kde vacsinu kupujucich zaujima len pocet megapixelov takze si za to mozu v podstate sami. Naopak napriklad nove DSLR od nikonu (D3 a D700) maju aj pri ISO 3200 kvalitu dostatocnu na celostranovu fotku v casopise (a ani pri ISO 6400 som si ziadne viditelne zhorsenie nevsimol)
6.7.2008 16:56:25   194.213.42.xxx 1211
No jako většina jich je na houby. Když si vezmeš jak v Japonsku(oni jsou vůbec podivní) valí nový model každá virma asi tak po měsíci, a jsou to takové ty malé placáté a cool krabičky... To prostě jsou šmejdy. Oni tam nacpou hodně MPx, ale ta optika stojí z ahouby, a když to umí víc jak 2x Zoom, tak jen digitální, což je... ano, generátor šumu.
6.7.2008 17:11:14   83.240.99.xxx 1311
Tak zrovna v Japonsku a v Korei už mají delší doby telefony s optickým zoomem.
A jejich série Sony Bravia má vyšší rozlišení displeje, než má většina lidí na desktopu (mírná, ale skutečně jen mírná nadsázka)
5.7.2008 21:15:00   78.141.75.xxx 1114
Jasné, že pokiaľ niekto chce spoľahlivý, overený produkt, nemôže kupovať úplné novinky. Ale je veľa ľudí, ktorých baví skúšať nové veci a takýmto technickým nadšencom treba byť vďačný za ich prácu.
Druhá vec sú niektoré nesprávne trendy, ktoré ste tu spomenuli(fotoaparáty, LCD). Problém je, že väčšina ľudí nehľadá kvalitu za primeranú cenu, ale len čo najnižšiu cenu.
5.7.2008 21:16:47   84.42.209.xxx 4511
Pánové, řeknu vám, že jsem dlouho tak dobrý článek na žádném PC magazínu nečetl. Zprvu mne velmi překvapilo blogerské pojetí a to ani u tohoto článku nejspíš jinak nejde, ale to je dobře. V budoucnu bych přivítal další články, nad kterými se člověk může opravdu zamyslet. Mimochodem je to jeden z mála článků na internetu, které jsem jenom tak neproletěl. Přečetl jsem ho vážně celý přesto, že volného času příliš nemám. Vážně perfektní!
5.7.2008 21:20:52   85.160.79.xxx 1811
Vsak tyhle novy vecicky jsou pro "entuziasty" a Nvidia dumyslne vytvorila celou beta-test platformu (ESA) aby se tomu dal nejakej punc.
Taky jsem si nabehl, kdyz jsem si kupoval novej pc, dal jsem si tam 790i, 9800GTX sli, ... a to jsem se panecku natestoval, to bylo updatu biosu a driveru nez mi to konecne nepadalo. Ale vnimam to jako zabavu, entuziasmus, bylo to pekny, naucil jsem se veci, ...

Jinak k sw optimalizovanemu na dual/quad core, no nevim, podle me existuji dva druhy - dobre napsanej/spatne napsanej software. Multithreading je tady hodne (moc) dlouho, takze spis bych to videl na nizke kvalite sw a neschopnosti analytiku/programatoru.
5.7.2008 22:22:46   212.71.148.xxx 1217
No teda aspon já musim všecko nej a nejnovějši ,,, a proč ? mám na to takže tak a nebyt takovych jako ja a podobni ! by nikdy ceny HW nešly tak rychle dolu ! asi tak
5.7.2008 23:23:37   195.212.29.xxx 1622
Na jednej strane suhlasim s tym ze kupenie najnovsej a najlepsej veci je casto vyhodenie penazi a dana vec moze za par mesiacov zlacniet na polovicu. Na druhej strane ak sa mam v priblizne rovnakej cenovej a vykonovej hladine rozhodnut medzi starsou a novsou verziou tak si vzdy vyberiem tu novu - podpora starsej bude totiz uz len horsia, z novsou to pojde naopak. A zatial mi to aj celkom vychadza, pred dvomi rokmi som kupil dosku so socketom AM2 dva mesiace po jeho uvedeni. V casopisoch este odporucali ostat pri 939 pretoze pamate DDR2 stali dost vela a na rovnakej frekvencii boli DDR s nizsimi hodnotami CL vykonnejsie. Tieto rady som ignoroval a len vdaka tomu mozem az dodnes upgradovat bez nutnosti vymeny dosky.

BTW vzhladom na skusenosti s rodinou naopak neznasam prehnanu konzervativnost v style "nicoho sa nedotykat kym to ako-tak funguje", nasledkom u narocne opravy casto za cenu straty dat a v pripade hardwarovej poruchy nutnost vymeny celeho systemu, pretoze so starym uz nic z toho co je na trhu nie je kompatibilne.

A specialnou skupinou su odporcovia Windows Vista, s oblubou iniciativne rozdavajuci odporucania na cakanie pred prechodom na novy system, z 99 % su to lamy ktore PC vyuzivaju akurat tak na surfovanie po nete, hry a pisanie vo worde ale tvaria sa pri tom ako keby im doma 24/7 bezali desiatky kritickych aplikacii a kazdy problem so systemom by im sposoboval niekolkomilionove skody

A vobec, niekto musi byt prvy
6.7.2008 01:22:28   82.44.54.xxx 1215
oprav si prosím chybu v článku, protože na Voodoo 3 běžely všechny tehdejší hry! Voodoo 3 byla už totiž samostatná 3D grafická karta s tehdy nejlepším výkonem. Možná si měl na mysli Voodoo 2, která fungovala jako dodatečný 3D akcelerátor, ale to byla prostě cesta vývoje a podle mě je hloupost srovnávat Voodoo2 a PsysX... Protože V2 měla svůj smysl a hry s ní prostě běžely! Ale jinak máš pravdu. Dík za opravu... CuS
6.7.2008 06:45:19   91.187.41.xxx 1011
si pamatuju jak jsem si koupil Voodoo 1 za 6k, jedina hra na to byla turok, a Unreal 1 na tom už šel hrozně pomalu
6.7.2008 08:30:43   85.70.199.xxx 1211
tehdy ještě glQuake, Hexen 2 a o Quake 2. a pamatuju jak kámoš (jedinej kdo tehdy v mém okolí měl Voodoo) básnil o Shadows Of The Empire
6.7.2008 10:48:25   217.119.119.xxx 1412
Super clanok. Jeden z najlepsie napisanych na PCT. Uz teraz sa tesim na dalsi.
6.7.2008 11:02:47   77.104.240.xxx 1412
musím souhlasit, že je toto jeden z nej článku konečně o něčem a velice dobře se to čte

pro autora... nejste vy pan Michal Rybka z redakce Levelu?
6.7.2008 12:14:00   85.70.199.xxx 1212
hádejte, máte jeden pokus ;)
6.7.2008 12:49:22   77.104.240.xxx 149
jsem si skoro 100% jistý, že ano podle typu psaní a tak :-)
6.7.2008 12:53:21   85.70.199.xxx 1410
tak skoro nebo určitě?
6.7.2008 13:57:48   88.146.156.xxx 1111
Upřímně: jaká je pravděpodobnost, že by úplně náhodou dva Michalové Rybkové psali shodným stylem o výpočetní technice? :-P

Prostě "Ladies and gentlemen, this is one and only Michal Rybka" :-)
6.7.2008 12:56:26   84.16.36.xxx 149
tiez ciastocne suhlasim s uvedenymi nazormi.Na druhu stranu je ale trosku nefer hadzat vinu iba na vyrobcou.Trh urcuje aj zakaznik, keby zakaznici nekupovali kazdu nabliskanu kravinu tak by to tiez tak nevypadalo.Nokia,nvidia,vyrobcovia digitalov a dalsi sa len prisposobili zakaznikom, co ich ale zasa neospravedlnuje vydavat pomali nefunkcne vyrobky na trh.Len niekedy je dost velky problem presvedcit zakaznika ze toto riesenie, aj ked nie najnovsie a nie najlacnejsie, je dobra cesta.Vyvoj kvalitnych veci sa neda urychlit.To ze teraz to vypada ze sa zrychlil je len vdaka roznym odrbom a barlickam.
6.7.2008 19:51:23   83.208.78.xxx 1420
co rekne tenhle text uzivately? pokud se jedna o mentalne postizeneho tak asi mu vysvetly dost,, ovsem normalni clovek tohle vi sam.. co maji tyhle abnormalni recenze o nicem spolecneho s pctuningem? asi se hodne v kancelari nudite..
6.7.2008 20:01:17   89.185.245.xxx 1410
ano, očividně vám to vysvětlylo dost
6.7.2008 20:13:30   83.208.78.xxx 1523
kde jaky pako umi mudrovat a valit hovadiny co a jak, a kde a kdy to bylo a nebylo vyhodny.. ovsem predpokladamely ze se nachazime v civilizovane spolecnosti o ktere asi toho moc nevite, kazdy kdo neco vi o platformach kterehokoliv vyrobce si sam dokaze odpovedet zdali kup jisteho komponentu ma cenu ci koupit o par mesicu pozdeji.. kydy umi mlet kazdej, recenze jak prasse! skoda vystavovat,, jo dobra,, polemizace mozna ale recenze ci neco o hardware to neni.
6.7.2008 21:56:33   83.240.99.xxx 1415
Jediný kdo tu používá slovo recenze jsi ty ... ale zjevně to odpovídá tvým znalostem gramatiky a stylistiky, takže to chápu.
6.7.2008 22:57:02   195.189.143.xxx 139
Sikovny clanok, len ma napadlo ze ide o "DERIVAT" clanku ktory tu uz bol uverejneny. Konkretne "Typologie kupujicich hardware" len tento je krats. Ale good citanie
7.7.2008 21:59:17   83.208.78.xxx 1218
ja,ja,takze dneska je moderni dementni clovek jako jste vy,, ktery vy uplny CENZURA o cemkoliv co je ve standartu ibm pc,, no tak to potom chapu ze tyhle keci zerete,, nemate se za co stydet,, jste vetsina v cz.. nejste nahodou teplej?
7.7.2008 23:20:39   213.29.199.xxx 1410
nechápu jak může mít sedmiletý děcko jako ty takový slovník.
8.7.2008 11:25:35   83.240.99.xxx 1312
Hmm, velice kruá urážka.
Kdybych na tebe měl náladu, setřu tě jako malýho Jardu. K tvýmu štěstí tu náladu nemám.
8.7.2008 12:06:53   83.208.78.xxx 1218
ty americka pico zkurvena,, vytrel bych si s tebou prdel jak nic,, simte,, te mam v gatich!
8.7.2008 13:05:42   88.102.55.xxx 1110
myslim,ze mi kazdy da za pravdu kdyz napisu(tyka se hlavne hardwaru,ale muzeme to v podstate pouzit i pro ostatni veci),ze kupovat uplne novy veci je naprosto zbytecny
pokud nemate penez na vytirani prdele,nebo pokud to fakt nepotrebujete v zamestnani apod....Co tak mám zkusenosti tak pocitacovej hardware nekdy ztrati
za pet let i devadesat procent ceny takze z 5000 mate razem 500...navic na co ultra hi-end za nehorazny prachy kdyz vam naprosto staci spodni mainstream
protoze rozdil mezi tim spodnim mainstreamem(jeste kdyz radi taktujete,ikdyz vetsinou ani nemusite ale laka to. a vykon byva nekdy na to co to stoji fakt impozantni.) a hi-endem uz takovej neni
a na vsechno to vykonove vystaci( a dystak se to dycky da za pul roku prodat a koupit lepsi
priplacenim par stovek(treba zrovinka ten hi-end co driv stal takej balik)a je to za par slupek.....pokud to tedy pro vas neni nejak zivotne nutne..
je drahej hi-end vyhozeni prachu z okna......myslete si co chcete je to jen muj nazor ale je overeny lety praxe aspon v mem zivote....jinak amadjr...krot se trochu mas v podstate pravdu..resi se tu veci co kazdy vi misto nakyho poradnyho a detailniho testu nakyho nadupanyho hardwaru..
8.7.2008 18:23:34   83.240.99.xxx 1514
Nasráno? To nemáš v gatích, to máš v hlavě.
9.7.2008 22:43:46   83.208.78.xxx 1312
kde mas napsany o necem nasranym? ja jsem zretelne rikal ze ses proste uplna vylizana pica.. vis co to znamena? nebo jak to vypada? ne?,, tak se podivej do zrcadla..
6.7.2008 23:21:37   213.29.199.xxx 1912
No základní myšlenka je správná, opravdu není ideální většinou hned brát to nejnovější, ale občas to tak není - viz 939 a AM2 ve stejné době. Jinak mám pár připomínek:
1) SSD - s tou spotřebou je to fakt sranda, že to nikoho nenapadlo změřit, ale pořád v ostatních aspektech je SSD oproti HDD o tolik dál že se pro spoustu použití vyplatí. Prostě 100x lepší přístupová doba se nedá okecat. Ale je asi fakt, že kdo neporovnával server s HDD a stejný s SSD neuvěří
2) AGP - no AGP tu už bylo docela dlouho, ale je fakt že GP nebyl problém, ale PCI, které prostě už bylo na svoji dobu neskutečně pomalé a brzda. A PCI-X je o dot dražší řešení. No a pokud se vyvine nové rozhraní, proč jej neunifikovat pro všechny přídavné karty. Navíc je PCI-express o hodně rychlejší ve směru grafika - PC, takže je lépe použitelná pro HW dekodování.
3) CRT - vím, že to zastánci CRT nejsou schopni pochopit, ale výhody LCD jsou tak velké, nevýhody pro většinu lidí malé, že bylo jasné že se uchytí. A překvapivě je největší výhoda velikost - kdysi jsem si koupil skvělou 17" Trinitron za 16000 a byl sní velmi spokojen. Dnes ovššem mám na stejném stole 24" PVA LCD a jsem také velmi spokojen. Přirom tato 24" zabírá čtvrtinu místa co ta 17" CRT! A to považuji k nezaplacení. Kdybych chtěl 24" CRT tak se asi nevejdu do pokoje! A Vzhledem k tomu že PC prodávám, tak když vidáím ty úspory míásta na skladech, úspory na dopravě, také= to že se s monitorem o hodné méně nadřu .. No a obraz na profi LCD je opravdu k nerozeznání (tak na 99%) od stejně profi CRT..
7.7.2008 14:30:29   62.209.192.xxx 1313
2) AGP - "Navíc je PCI-express o hodně rychlejší ve směru grafika - PC". Jestli se nemylim, tak rychlost AGP 8x = PCI-Ex 8x a je dokazano, ze rozdil mezi PCI-Ex 8x a 16x je velmi maly. Na druhou stranu je mozne, ze PCI-Ex ma lepsi latence ci organizaci dat, ale urcite bych netvrdil, ze je to o hodne rychlejsi nez AGP.

3 CRT - Ja zastance CRT jsem a chapu velike vyhody LCD, na druhou stranu chapu take chapu jejich velike nevyhody co se tyce kvality zpracovani obrazu a proto jsem si nedavno poridil kvalitni 21" CRT za 2500, ktery je bez diskuze nejlepsi volbou pro hrace. Uvadet vahu, spotrebu nebo velikost jako vyhodu LCD je imho trochu zcestne. To je jako tvrdit, ze V8 bude mensi a uspornejsi nez 4valec. A jak casto prenasite nekam monitor ? Trikrat do roka ?
7.7.2008 17:45:54   193.84.46.xxx 1311
Tohle nevím přesně, ale četl jsem to myslím i zde na PCTUNINGU - rychlost AGP a PCIExpress ve smeru PC -> VGA je srovnatelná, ale naopak je AGP o dost pomalejší, proto tak dobře nefunguje HW podpora dekodování HD videa apod.

U LCD je velikost opravdu největší výhodou, a pro mne i hmotnost, jako prosejce tahám monitory prakticky denně :-) Jinak opravdu jako majitel kvalitního CRT a LCD nepoznám rozdíl - snad jen podsvícení na HP LP2465 bymohlo být lépe provedené.
7.7.2008 07:29:57   83.208.155.xxx 169
a operační systémy měnit nejdřív až po vydání SP2... :-D
7.7.2008 08:31:34   217.77.171.xxx 1811
Souhlasim se vsim co je v clanku napsano. Ale jeste jsi zapomel na jednu silenost. Drive platilo, ze staci jen pockat a koupit az odladene zarizeni (revize, firmware atd.). Bohuzel dneska uz neni nejlepsi zarizeni daneho typu na konci vyvojoveho cyklu. Dnes musis sledovat ten "spravny" okamzik.

Uvedu priklad: Koupil jsem Nokii N73 jako horkou novinku. Samozrejme neodladeny firmware/OS. Spousta chyb znesnadnujici ovladani. Padani systemu. Neukladani fotek apod. Nokia zridila sluzbu, kdy si muze kazdy zakaznik z pohodli domova firmware aktualizovat a ja jasam a hlavne aktualizuji. Prvni tri/ctyri verze FW skutecne opravovali zasadni chyby. Ale stale tam bylo dost chyb malych. Sem tam nejaka verze FW opravila urcitou mnozinu malych chyb aby se v dalsi verzi FW znovu objevili. Dulezite je, ze si myslim, ze se o me Nokia stara. Dnes uz vydavaji FW ktery subjektivne postupne N73 zhorsuje, zpomaluje, zchybuje. Ja stale aktualizuji. Uz jen "co kdyby". Pokud aktualizuju jeste tak dva nove FW stane se N73 naprosto nepouzitelnym a ja budu muset koupit novy telefon a nebo nejak super obskurne podflashovat, protoze tohle Nokia IMHO zamerne nenabizi.

Genialni nemyslite ? Nekdo vymyslel kurvitka, Nokia ma dokonce kurvitka, ktera si nainstaluje uzivatel dobrovolne a jeste ma pocit, ze Nokia dela pro lidi maximum.

Cele to je jen muj subjektivni pocit, ale nemohu se ho zbavit. Opravdu mi prijde, ze se tohle deje.
7.7.2008 15:42:31   90.176.144.xxx 1514
Samozrejme je, ze odladene a vyzkousene veci, ktere jsou uz nejakou chvili na trhu, idealne v nejake x-te generaci budou spolehlivejsi, nez totalni high-end novinky. To je neodiskutovatelny fakt, ale balit na to ty ostatni tvrzeni/nazory, to je trochu demagogie. Krome litanie o SSD, ktere si lide kupuji HLAVNE kvuli rychlosti (ta spotreba je velmi podruzna a nevyrazna), je v clanku v podstate vytykano trzni ekonomice, ze funguje. O_o Myslim to nasazovani cen vyrobci HW a podobne. To ma byt jako spatne?
7.7.2008 19:14:34   84.42.172.xxx 1111
A vítě někdo o nějaké epaper čtečce za slušnou cenu, která by se dala dovézt ze zahraničí?
Co jsem našel, bylo něco od Sony asi za 11 tisíc, tak to fakt ne.
8.7.2008 04:47:50   81.107.186.xxx 1710
Pan Rybka napsal perfektni komentar a ukazal, ze nejenom HW&SW ziv je clovek.Dokazal v celkem vtipnem clanku popsat vyvoj HW&SW.Krasne jsem se pri cetbe tohoto clanku zasmal.Jen tak dal.Alespon PcTuning prinasi do stojatych vod neco noveho. Richard
8.7.2008 14:41:36   84.42.172.xxx 2921
Obecné články jako píše pan Rybka si každý snad lehce vydedukuje v hlavě sám a kdo ne, tak je zaostalé individuum a pro toho je v takovém článku spoustu nových informací. Já tam nenašel ani jednu novou informaci, takže jako čtení plků někde na záchodě z dlouhé chvíle je to dobré, ale že by to někomu mělo otevírat oči, to určitě ne.
13.7.2008 05:01:47   90.177.156.xxx 97
No jako clanek do Blesku dobre :-)
16.7.2008 20:56:54   83.240.66.xxx 97
Však u konzolí je to to samé. Dokud byly hry na kartridžích, tak se musely vydávat pokud možno bezchybné, protože žádné "opatchovaní" nebylo možné. Zato teď, když něco pustím na x360, tak to každou chvíli vyžaduje update a některé updaty dokonce vyžadují další patch... Sice mi bylo jasné, že to tak dopadne hned od začátku, ale stejně mi vadí, že konzolové hry už nejsou tak bezchybné jako dřív (i když nějaké ty výjimky se najdou vždycky).
26.1.2010 23:01:44   78.98.117.xxx 00
Jindy-nejsi ty nahodou ten blazen z elektrozone-Jiri Pirner?
26.1.2010 23:06:02   78.98.117.xxx 00
No jasne 84.42.172

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

228 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 109.2Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.