Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Novinky a technologie: Co bych si přál do roku 2020?
Novinky a technologie: Co bych si přál do roku 2020?
autor: Michal Rybka , publikováno 5.1.2020
Novinky a technologie: Co bych si přál do roku 2020?

Nový rok je tady a s ním i nové naděje. Technologické předsevzetí si sám dávat nebudu, snad jenom nějaká přání o tom, co by se mohlo v dalším roce stát a jak by technologie mohly pokročit. A jak by svět kolem technologií mohl pokročit. Takže co bych si přál?


Pokračování technologické soutěže

Soutěž je dobrá! V roce 2019 mě hodně potěšil souboj Intelu a AMD, ale také neznačkových výrobců sluchátek s těmi značkovými. Jen se podívejte na to, co udělala soutěž s mobily a co s televizemi: Dnes se rozhodujete nad tím, jestli si koupit super telefon za málo anebo super televizi za ještě méně.

Tak ať nám to vydrží, přátelé: Pokaždé, když nějaká technologická firma získá dominanci, začne se chovat jako líný přežraný kapr – a moc pohybu ve vodě neuvidíme. Více konkurence – více evoluce! Samozřejmě, má to svoje výjimky a mouchy, které zmíním dále, ale obecně platí, že vyšší konkurence je pro nás, spotřebitele, prostě dobrá.

Elektromobilitu, ale rozumně

Elektromobilita se mi líbí, ale má hodně, hodně problémů. Za prvé – je to drahé. Baterie využívají zatím lithium, které se může stát stejně problematickým zdrojem konfliktů, jako je dnes ropa. Potom mají nepěkné vlastnosti, jako že dost ohavně hoří, blbě se to hasí, špatně se to recykluje, pomalu se to nabíjí a tak dále. Každý kritik elektromobility tohle zná.

Za druhé – nemáme na to infrastrukturu. Nabíjí se pomalu a na rychlé nabíjení nemáme ani rozvody, ani zdroje. Naše sítě nejsou připravené na to, že národ přijede v šest večer domů, pustí všechny spotřebiče a navíc nechá dobíjet svoje elektromobily. Sítě se musí posílit a předělat, spoléhat čistě na optimalizace (jako je nabíjení mimo večerní peak) prostě nejde. Ne že by to nebylo chytré, ale není to univerzální řešení.

Novinky a technologie: Co bych si přál do roku 2020?

A za třetí – fascinují mě autonomní vozidla. I tady ale platí, že jsme zatím ve fázi průzkumu bojem, zatím se testuje, co to umí a co ne. Tady by hodně pomohly postupné kroky, jako například vylepšování senzorů, zvýšení inteligence aut a jejich vzájemná komunikace – no a potom, krok za krokem, možná i skutečná autonomie úrovně 5. Ale pěkně postupně a s rozumem.

Nové materiály, hlavně baterky

Potřebujeme nové materiály, hlavně pro ty zatracené baterky. Elektromobilita prohrála se spalováním benzínu proto, že baterie jsou těžké a komplikované, zatímco benzín byl na konci 19. století v podstatě odpadním produktem rafinace ropy, pro který nebylo využití. Takže se spojilo příjemné s užitečným a vznikl klasický automobilismus pro petrolheady.

Nové baterky s novými materiály jsou ale mnohem verzatilnější. Můžete mít doma vlastní malou solární či větrnou elektrárnu, která vám dodává vlastní energii, tu ale potřebujete někam uložit. Přebytky výroby energie by bylo skvělé někam uložit i v rámci rozvodné sítě, ale zatím to neumíme udělat v průmyslovém měřítku. To všechno by vyřešily velmi levné baterie třeba s menší energetickou denzitou, ale delší životností – a to by bylo super.

A pro auta a elektroniku potřebujeme taky nové baterky – ideálně lehké, s obří energetickou denzitou, schopné extrémně rychlého nabíjení. Samsung by už snad mohl uvést grafénové baterie tento rok – s 5× vyšší rychlostí nabíjení a údajně s velkou odolností, takže by nemělo hrozit zahoření při přehrátí. A grafén, dámy a pánové – to je chytře zorganizovaný uhlík, kterého máme na rozdíl od lithia víc než dost!



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
82 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 39.4Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.