Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Jak nás naštvat aneb když na marketingu sněží o něco víc
Jak nás naštvat aneb když na marketingu sněží o něco víc
autor: Michal Rybka , publikováno 14.12.2019
Jak nás naštvat aneb když na marketingu sněží o něco víc

Kdysi mi vysvětlovali, co je znamená židovský výraz chucpe: Je to, jako když se někomu vykadíte na práh a potom zazvoníte a požádáte ho o hajzlpapír. Přicházejí Vánoce – a s nimi marketingové nabídky, nad kterými zůstává rozum stát, protože fakt nevíte, jestli si z vás zrovna nedělají srandu.


Jiným vypečeným marketingovým failem Pepsi byla reklama z roku 1995, ve které ukazovali, co nového se dá z katalogu pořídit za Pepsi body. „Čím víc věcí kupujete, tím lepší věci máte“ – a na konci reklamy ukázali Harrier (ano, stíhačku s kolmým startem a přistáním) s podtextem „7 000. 000 Pepsi bodů“. Pepsi to mínila jako vtip, ale jeden z jejich zákazníků si všiml, že může Pepsi body koupit za deset centů. No a tak se rozhodl za 700.000 USD nakoupit 7 milionů Pepsi bodů, aby dostal svůj Pepsi Harrier. Firma to odmítla, on šel s Pepsi do sporu a bohužel ho prohrál. Soud prohlásil, že „přece nemohl realisticky předpokládat, že reklama opravdu nabízí stíhačku Harrier“. Škoda!

Další pozoruhodný případ se týká přehnané sebejistoty inzerujících firem. U příležitosti olympiády v roce 1984 vyhlásil McDonnalds akci, kdy „pokud USA vyhrají, vyhráváte také“ - za bronzovou medaili Colu, za stříbrnou hranolky a za zlatou Big Maca.

Jak nás naštvat aneb když na marketingu sněží o něco víc

By Evan-Amos - Own work, CC0, Link

Jejich kalkulace ale nepočítala s tím, že Sovětský svaz a země socialistického bloku budou olympiádu v USA bojkotovat, takže se americkým sportovcům opravdu dařilo. Vyhráli 83 zlatých medailí oproti přibližně třiceti očekávaným, takže v některých pobočkách údajně došly Big Macy. Firma se ale k události postavila čelem a svůj slib splnila.

Přílišné sebevědomí se stalo téměř osudným Toddu Davisovi, šéfovi společnosti LifeLock. Ta dnes patří pod Norton a zabývá se ochranou osobních dat. V roce 2006 LifeLock spustil reklamní kampaň o tom, že díky jejich službám bude zlodějům identity k ničemu i to, když vám unikne Social Security Number, číslo sociálního pojištění. Todd Davis nechal publikovat v reklamách to svoje a holedbal se, že je lupičům k ničemu. Nebyla to pravda, jeho číslo bylo zneužito alespoň třináctkrát! A aby toho nebylo dost, dostali od FTC pokutu 12 milionů dolarů za klamavou reklamu.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
99 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 43.1Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.