Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Jak nás naštvat aneb když na marketingu sněží o něco víc
Jak nás naštvat aneb když na marketingu sněží o něco víc
autor: Michal Rybka , publikováno 14.12.2019
Jak nás naštvat aneb když na marketingu sněží o něco víc

Kdysi mi vysvětlovali, co je znamená židovský výraz chucpe: Je to, jako když se někomu vykadíte na práh a potom zazvoníte a požádáte ho o hajzlpapír. Přicházejí Vánoce – a s nimi marketingové nabídky, nad kterými zůstává rozum stát, protože fakt nevíte, jestli si z vás zrovna nedělají srandu.


Nevím, co se přesně odehrává v hlavách vyvolených, když vytvářejí svoje argumenty a marketingové kampaně, ale děje se to. Někdy se to stane náhodou – jako když se kupříkladu podaří v tisku umístit vedle sebe reklamy, které dohromady vytvářejí nějakou hodně vypečenou kombinaci. Klasická je kombinace reklam neziskovky zabývající se léčbou rozštěpu s textem „Dostáváme o 22 % méně příspěvků. Máme ale o 50 % více dětí, které k nám přicházejí pro pomoc“ a vedle se nacházející reklamy telefonního operátora s textem „Zrovna teď se můžu smíchy potrhat!“ Stane se, no.

Ale abychom se zasmáli cizímu neštěstí, podívejme se na některé z masivních marketingových selhání minulosti. Mezi novější čistě marketingová selhání patří například The New Coke. Byla to změna receptury Coca-Coly, která naštvala hodně, ale opravdu hodně fanoušků značky. Věc se má tak, že výrobce na základě průzkumů věděl, že nová receptura Coca-Coly spoustě lidí chutná, ale trh s limonádami je konzervativní a lidi nemají rádi změnu.

Zatímco klíčem v technologické branži je inovace, v potravinách je to nebezpečné, zvláště když vaši zákazníci nejsou laxní Češi s filozofií „dobrý prase všechno spase“, ale Američané, kteří se neváhají rozčílit. Pro ně byla Coca-Cola věc tradiční, ikonická, všichni si pamatovali na válečné snahy, kdy firma posílala Coca-Colu za americkými armádami a odmítala ji i přes obtížnou logistiku zdražit pro vojáky. Byla to věc tradice a patriotismu a změna receptury v roce 1985 se vrátila opravdu nepěkně. Rozzuření zákazníci volali na centrálu, bylo jich až patnáct set denně – a firma musela najmout psychologa, aby jim to pomohl zvládnout. Nedosti na tom, Pepsi-Cola se po tom perfektně povozila. Jejich konkurent jim nahrál na smeč – a už to letělo!

Pepsi se naopak povedl celkem epický fail s reklamou, ve které se pokusili kapitalizovat aktivismus, ale opravdu se jim to vymklo, takže se stali sami terčem jak kritiky, tak i memů. Problém je v tom, že Pepsi pojalo svoji kampaň tak nějak nijace – hezcí lidé protestují bůh ví proti čemu – a vše nakonec vyřeší Pepsi. To dost naštvalo lidi, kteří opravdu protestují proti něčemu!

Navíc je základní myšlenka náramně podobná klipu Out of Control od Chemical Brothers, ve kterém máme reklamu na fiktivní Viva Colu. Nutno říci, že reklama od The Chemical Brothers mi přijde lepší – a to včetně sloganu „In the Heat of the Moment Serve Chilled“.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
99 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 43.1Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.