Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Hra o čas: Jak si free to play pod sebou podřezává větev
Hra o čas: Jak si free to play pod sebou podřezává větev
autor: Michal Rybka , publikováno 30.3.2019
Hra o čas: Jak si free to play pod sebou podřezává větev

Při čekání ve frontě na České poště jsem si uvědomil, že free to play hry začínají vypadat víc a víc jako ona: Neustále vás zdržují a nabízejí věci, které nechcete, nechápete a nepotřebujete. Jsou výrobci free to play her stejně zoufalí jako naše skomírající instituce?


„Efekt České pošty“

Neustále se vyvíjející tituly vedou k tomu, že se do nich přidává další a další obsah. Mimo prostého přidávání levelů se mění i herní mechaniky – mění v tom směru, že se komplikují. Hry neustále nabízí možnost nákupu bonusů, slevy na nákup bonusů, slevy na nákup bonusů za úspěšné hraní a tak podobně. Výsledek se podobá cirkusu, kdy se mezi levely běžně proklikáváte třemi až pěti nabídkami na něco – na nákup bonusů, na stažení nové hry ze série, na challenge, které vám nabídnou slevy a tak dále.

Hra o čas: Jak si free to play pod sebou podřezává větev

Vypadá to jako zoufalství, jako žebrání alespoň o to jedno euro. Pokud hrajete pomalu, nemusíte utratit vůbec nic – a proto je agresivita reklamy čím dál tím větší. Ve výsledku trávíte spoustu času v reklamách, které vám užírají čas z časově limitovaných bonusů a připadáte si jako na výletu do Orientu – anebo právě na České poště. Čím agresivnější to je, tím je to smutnější.

A nejen to: Čím víc přidáváte do hry věcí, tím je to složitější a je komplikovanější do toho vstoupit.

Hra o čas: Jak si free to play pod sebou podřezává větev

Zkusmo jsem si nainstaloval jednu z dlouho existujících her, ve které „skládáte tři“ abyste bojovali s monstry – a najednou jsem zjistil, že tato core mechanika, která byla celkem zábavná, je obložena neskutečně komplexním RPG s vývojem postav, vzácnými hrdiny, upgrady, kouzlením, simulátorem pevnosti, která se upgradovala nezávisle, ekonomikou nutnou pro výživu postav a kdo ví co tam bylo všechno – a evidentně to bylo doplácané na tu původní mechaniku.

Původní mechanika byla pochopitelná, ty nalepené věci navíc už ne. Z hry, která mohla zaujmout širokou veřejnost, se stalo něco hodně divného pro lidi, kteří hrají deskovou Hru o Trůny – jestli si rozumíme o čem tu mluvím: Něco příšerně, úděsně, pošahaně složitého s tak komplexními vztahy, že možná nemusíte mít vystudovaná práva a matfyz najednou abyste to pochopili, ale dost to pomáhá.

Skutečně – dnes mohou F2P hry spáchat seppuku tím, že se pokusí přidat extra obsah – a budou to dělat tak dlouho, až se dostanou úplně mimo mainstream a zůstanou jim jen hardcore fanoušci, protože nikdo jiný nebude chápat to, co z toho vzniklo.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
104 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 50.4Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.