Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Transport Fever – Tentokrát i po vodě a vzduchem
Transport Fever – Tentokrát i po vodě a vzduchem
autor: Lucie Jiříková , publikováno 14.11.2016
Transport Fever – Tentokrát i po vodě a vzduchem

Pozor, pozor! Na první kolej přijelo pokračování dopravního tycoonu Train Fever z roku 2014. Transport Fever přináší kromě vlaků a automobilů také lodní a leteckou dopravu, díky čemuž někomu může připomenout Transport Tycoon. Dokáže legendu sesadit z trůnu? Odpověď hledejte v recenzi.


Fanoušci předchozího dílu si hojně stěžovali na nedostatek obsahu. To se tvůrci snažili vyřešit přidanou kampaní, která sestává ze 14 misí rozdělených rovnoměrně mezi příběhovou linku v Evropě a USA. I přestože samotný nápad může znít dobře, zmiňované mise nejsou zase tak zábavné. Zvlášť úsměvná mi přišla snaha nutit hráče do zásadních rozhodnutí, která v podstatě sestávají pouze z nutnosti někomu zaplatit, nebo v pozdějších fázích hry riskovat nepříjemnosti. Když se celou dobu úzkostlivě snažíte předejít nepříjemnostem, je asi jasné, že vždycky raději zaplatíte.

Transport Fever – Tentokrát i po vodě a vzduchem

Transport Fever nabízí průřez 150 letou historií dopravy.

Základní mise jsou proloženy misemi vedlejšími. V nich jste pověřeni třeba hledáním zlatých nugetů, což je mimo mísu ještě o poznání více. Hra vás tímto způsobem nutí, abyste tratěmi propojovali místa, která byste jinak nepropojovali. Kdyby tvůrci raději vymodelovali nějaké zajímavější mapy, které by nás k tomu motivovaly přirozeněji (vodní plochy, vysoké hory atd.).

Abychom si dobře rozuměli. Transport Fever není vyloženě špatná hra. Pokud si dáte tu práci, pod tvrdou slupkou možná objevíte docela zábavnou strategii s vláčky. A pak se do ní na pár hodin s chutí položíte. Problém je, že Transport Fever vás nikdy nepřestane trápit chybami a nedodělky, tedy alespoň dokud si hru řádně nepřizpůsobíte za pomoci výtvorů moderské komunity.

Poprvé se to dalo přehlédnout, ostatně jednalo se o klasický „indie“ titul. Jenže proč to musíme snášet podruhé, nyní již pod hlavičkou klasického herního vydavatele?

Transport Fever – Tentokrát i po vodě a vzduchem



Tagy: hry  hra  strategie  tycoon  Transport Tycoon  Train Fever  Transport Fever  recenze  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
14.11.2016 06:34:20   194.213.41.xxx 288
"Proto musíte hledat alternativní cesty, abyste například nemuseli razit tunely, nebo hloubit údolí. Přitom samozřejmě musíte trať hodně kroutit a mít ji opravdu na milimetr přesně. Jenže pak se vám třeba stane, že si po jednom nebo dvou tazích rozmyslíte směr nebo třeba vyvýšení a je zle. Ve hře totiž chybí tlačítko pro zpětné odebrání trati, nehledě na to, že jakoukoliv demolici platíte stejně jako stavbu. To znamená, že jedna špatná zákruta vás bude stát peníze dvakrát."

Nějak nevím nad čím Lucka brečí.. co si pamatuji starý TTD bylo to podobné.. a navíc o tom to snad je ne ? si to představte v reálu postavit trať blbě a rozebírat jí něco prostě stojí.. nehledě na tunely a "editace" terénu .. to v TTD bylo taky drahý..
14.11.2016 07:39:27   90.176.40.xxx 111
To ano, ale v TTD to je schematické. Nestalo se, že by se nedalo napojit trať, nestalo se, že by bylo nějaké stoupání moc strmé, nestalo se, že by byla zatáčka moc prudká, protože se dalo zatočit o 90° na jednom políčku, a na dvou o 180° zpět. Když dojde na budování nějaké realističtější trati, kde je nějaký minimální poloměr zatáčky a maximální stoupání, tak se může stát, že se dvě trati nepotkají anebo nespojí, protože to někde o pár pixelů ujelo, a pak je to problém. Nejde to naplánovat stoprocentně, a nejde to dělat ani metodou pokus-omyl. Kdyby se ta trať dala naplánovat a až pak zaplatit, bylo by to asi rozumnější.
A v TTD byly tunely a mosty sice průšvih, ale nebyl problém za pochodu ubourat kus trati a postavit ji znova, když se člověk netrefil, zase tak drahé to nebylo (nemluvě o tom, že TTD za zbouranou trať větší část peněz vrací, ne že to stojí další prachy navíc).
14.11.2016 08:49:34   37.221.252.xxx 16
Takže v podstatě říkáte že uživatelské rozhraní je neresponzibilní a že základ budovatelské hry je rozbitý. Nebo si jenom Lucka při budování trati nevšimla nápověd, možnosti vydět velikost převýšení a to využít k tomu napojení dvou tratí?
Hele jenom vařim z vody, hru sem nehrál.
15.11.2016 06:40:16   89.24.116.xxx 70
a taky jsi asi nechodil do školy ne vážně, to jsou perly. "neresponzibilní" to je jako co? že je ovládání nezodpovědné? (responsibility) nebo je to ovládání neresponzivní? (responsive).. nehledě na to, že tyhle naroubované anglicismy jsou prasárna, slovo "vidět" napsat s "y" už mě fakt dorazilo. a to nemluvím o tom, že to pan Vágner objasnil celkem srozumitelně a nechápu na co se ptáš
14.11.2016 10:38:47   194.213.41.xxx 31
jo to propojení je blbý.. ale stávalo se mi to občas, že mi někde chyběl "čtvereček" nicméně to byla moje chyba... ale pak tam dál Lucka píše, že jí vlak jezdil sem a tam bez upozornění.. v TTD jsem to taky musel zjistit sám
14.11.2016 10:41:36   194.213.41.xxx 12
ano občas, už nevím za jakých podmínek, bourání trati házelo kladná čísla... ale teď jsem nedávno hrál openTTD a tam to rozhodně šlo do záporných... a pamatuji si to i kdysi, že to bylo podobné...
14.11.2016 12:19:45   37.221.252.xxx 30
Když byla trať nová, vracelo to určitou částku(od skoro celé) zpět ale jen omezenou dobu (max do roku). To bylo v TTD i OTTD.
14.11.2016 09:03:42   91.208.72.xxx 43
tak po takové recenzi ani nemam chuť tu hru upirátit , natož koupit
14.11.2016 09:30:20   188.175.34.xxx 63
Když si chci zablbnout s vláčky, tak jedině openddt - čtverečky navždy.
14.11.2016 10:04:55   37.188.178.xxx 40
S recenzi vesmes souhlasim. Mapy by opravdu mohly byt zajimavejsi. Uz v predchozim Train Fever jsem si sam zalesnoval. Koleje se nejlepe vedou po vrstevnici, ktera tam od toho je a dost pomaha. Hra neni pro kazdeho, ale kdo to ma rad a ma smysl pro detail, da se vytvorit opravdu krasne vypadajici model zelznic s nadjezdy, tunely, semafory atd. a je skutecne radost sledovat, jak vse funguje. Jen ty fabriky vazne obcas nevyrabi a zatim jsem neprisel proc. Snad to opravi patch, nebo mod.
14.11.2016 12:34:59   193.179.215.xxx 10
Pár hodin už odehraných mám, chvilku trvalo pochopit co mám dělat.. Ale jednu věc pořád nechápu, ani pro projdení tutoriálů ze steamu. Ani za boha neumím dostat dva vlaky na jedno nádraží (dvě koleje). Vždycky se tlačí jenom na jednu. Návěstidla mám podle návodu tady http://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=798360190 (poslední obrázek) a stejně to nejde.. neví někdo?
14.11.2016 13:52:23   90.181.151.xxx 30
Transport Fever jsem ještě nehrál, ale je dost možné, že tam nechali mechaniku z jejich předchozí hry Train Fever. Tam to fungovalo přesně takto, definovaná trasa měla na nádraží vyhražené nástupiště (náhodně vybrané) a ten vlak nikdy na jiné nezajel. Vymlouvali se na to, že stejně má normálně každý vlak přiřazené standardní nástupiště, takže to udělali ve hře stejně, ale podle mě se jim nechtělo dělat s dynamickým přidělováním. Ve výsledku jsem tedy měl nádraží, kde ke každému nástupišti vedla extra dráha (nemělo smysl je kombinovat), případně složité dvoukolejné konstrukce, pak sice vlak používal pro každý směr jiné nástupiště, ale nesměly se pak ty koleje nikdy obousměrně spojit.
25.11.2016 10:31:56   81.19.46.xxx 00
Do tras linek můžete přidávat návěstidla a traťové body. Pokud chcete aby jedna linka využívala jedno nástupiště tak umístěte návěstidlo za peron (odjezdové) a zadejte ho do trasy linky po stanici. Jde tak udělat i to, aby vlak v jedno směru zastavil u jednoho nástupiště a na zpáteční cestě zase u jiného.
14.11.2016 13:25:35   93.99.51.xxx 80
http://mashinky.com
Nevim podle videi me tohle prijde proste lepsi
14.11.2016 13:48:08   188.175.34.xxx 31
Mno, tohle vypadá dobře - podpořím. Doufám, že to bude čirý modovatelný (!) sandbox. Díky za tip - tohle pozornosti unikalo.
24.11.2016 11:27:16   131.207.242.xxx 00
Je nějaký rozdíl (rozuměj pozitivní) ve stavění tratí proti Train Fever? Podle článku to moc nevypadá, přitom bych čekal, že právě zde autoři zapracují nejvíce, protože stavění tratí v Train Fever je natolik frustrující, že mě ta hra nechytla, což je škoda.
25.11.2016 10:22:19   81.19.46.xxx 00
Ano rozdíl je ten, že stavba tratí je daleko jednodušší a intuitivnější. Obě hry jsem hrál a je to nebe a dudy co se stavění týče. Někde na Youtube se povaluje vývojářský video co popisuje, jak na tom zapracovali.
25.11.2016 13:31:28   81.19.46.xxx 30
1) Obtížné stavění, hra nevrací peníze za demolice

Ano projektovat trasu pro železnici je obtížné. V roce 1850 kdy můžete začít vaší hru, lokomotivy dokáží vyvinout relativně malou tažnou sílu (20kN). I přes to, že hra Vám velmi pomáhá a nejde například postavit vlak, který by nedokázal maximální možné stoupání vyjet (ač rychlostí např. 1 km/h). Kromě této berličky si můžete zobrazit vrstevnice a nechat se jimi vést při pokládání kolejí. TTD bylo jednodušší díky kladení kolejí ve čtvercové síti s úhly po 45°. Volné kladení kolejiště samozřejmě skýtá i limity, kterým musíte čelit i v realitě a pomocí technik, které využívali stavitelé už v 19. Století, je můžete překonávat. Hra po vás chce potvrzení každého postaveného úseku. Je logické, že Vám za demolovanou kolej nikdo peníze nevrátí. Pokud Vám obtížnost volné hry přijde vysoká i na nejnižší úroveň můžete využít výhody volné hry bez peněz a experimentovat, než se pustíte do samotného "ostrého" hraní.
2) Problém se svoláním vlaků do depa

Obecně je výhodné umisťovat depa na začátek výrobního řetězce. V případě, že potřebujete přihodit nějaký ten vagonek, tak vlak pošlete do depa předtím, než naloží suroviny. Depo je tak na konci/začátku tratě a jeho dostupnost není problém. Pokud chcete modernizovat vlaky, pak je nejlepší využít v okénku trasy záložku "nahradit (replace)". Zde nastavíte celou (!) soupravu a zvolíte, po kolika procentech životnosti bude vlak nahrazen. Vlak je pak prodán a nový koupen pokud máte dostatek finančních prostředků při zastavení ve stanici. Depo není v tomto případě nutné!

3)Otáčení vlaků ve stanici

Toto je ošemetný problém. V reálu prostě vlak v jednokolejné stanici neotočíte a zbývalo by vám jen soupravu tlačit na "zpátečku". Toto Transport Fever opomíjí. Podívejme se na alternativy. Můžete například budovat na konci stanice oblouk, který vytvoří smyčku https://en.wikipedia.org/wiki/Balloon_loop. U nás jsem se s tímto řešením zatím nesetkal. Další alternativa je stará dobrá točna, která byla nutností pro parní lokomotivy. Pokud máte lokomotivu obousměrnou, můžete ji na konečné odpojit a po vedlejší koleji přejet (posunovat) na opačnou stranu soupravy. Nedokáži si to ovšem moc dobře představit převedené do hry. Kdo je tak Hardcore, tak může na konečných stavět smyčky. Já mu bránit nebudu.
4) Nepřehledné grafy.

Nechtěl bych se nikoho dotknout, ale na obrázku je graf pouze jeden. Slečna (paní?) zvolila graf přepraveného nákladu, který vypovídá o tom, jak se pohybuje produkce a potažmo poptávka po přepravovaném zboží. Pokud máte například několik let po sobě stejně vysokou hladinu přepravovaného materiálu, nejspíš je potřeba přidat na transportní kapacitě. Tabulka tras je pro mne také naprosto přehledná. Uvádí, jaké máte vozidla přiřazená na trasu, zda je nastavena modernizace frekvenci na trase a hlavně zobrazuje zůstatek, tj. kolik vlak za uplynulý rok vydělal. Co je přehledné méně, je to, že recenzent se ani neobtěžoval s názvy tras a tak můžete jen krčit rameny a bloumat po mapě aby zjistil, kde se které trasa nalézá a co má vůbec vozit. Od pohledu je trasa 1 velmi špatně zásobena pomocí MHD a její frekvence (rozuměj, doba cesty) je příliš velká, než aby nalákala větší počet cestujících.

5)Vlak mi po deseti minutách cesty zastavil v nádraží s tím, že nemá kudy jet

V tomto případě je na místě zapauzovat hru a problém vyřešit během této pauzy. Jinak je pochopitelné, že se vlak dostane do potíží. Pokud by ovšem byla trasa nastavena správně, hra toto indikuje a vymaluje vám barevnou trasu. Pokud neexistuje cesta, pak se tato trasa nevybarví a toto indikuje, že se musíte nad svojí stavbou ještě zamyslet případně doplnit návěstidla či výhybku.

5) Nad přerušenou cestou, ani nad nefungujícím nádražím přitom neblikal žádný výstražný vykřičník

Hra umí i nádraží, které můžete používat jako překladiště, kde například z jednoho vlaku plného jídla, můžete toto jídlo rozdělit na více tras zásobujících zbožím více měst. Tyto nemusíte mít spojené se silnicí!! Indikaci toho, zda nádraží má v dosahu například továrnu nebo městské budovy je komunikováno zesvětláním okolí (tzv. catchment area). Proto vás hra jen upozorní na chybějící silnici. To, že jí nemáte, může být Vaším záměrem!

Atd...

Problémy s průmyslem pravidelně pramení z nepochopení systému nabídky a poptávky. Jsou tu i takové berličky, jako třeba, že se dá dělat vykládka zbo...
25.11.2016 13:37:00   81.19.46.xxx 20
Problémy s průmyslem pravidelně pramení z nepochopení systému nabídky a poptávky. Jsou tu i takové berličky, jako třeba, že se dá dělat vykládka zboží na osobním nádraží, ale pro mnohé je i toto málo.

Recenzent má pravdu s bídnou optimalizací. Hry tohoto "databázového" typu jsou velmi náročné na výkon jednoho jádra procesoru. Pokud svůj save zahltíte mnoha dopravními prostředky, pak bude váš framerate nízký i na nejnovějším hardware. Pokud se budete držet při zemi a využívat například spíše tramvaje a delší vlaky dá se to ustát. Kdy se hra ovšem velmi trhá je i při samotném stavění. Pokud stavíte např. najednou velmi dlouhou trasu, nebo se snažíte umístit velké nádraží do rozbujelého města bude FPS tankováno na hranici hratelnosti.

I přes tyto vady a neduhy všem lidem postiženým železnicí bych tento titul doporučil. Modovací scéna je poměrně živá a mnoho modů již bylo vydáno na oficiálních stránkách (pozor v němčině) a na steam workshopu.

S pozdravem
Cebi

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

40 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 11.2Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.