Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava DOOM: rozbor hry a vliv nastavení detailů na výkon
DOOM: rozbor hry a vliv nastavení detailů na výkon
autor: Petr Diviš , publikováno 1.6.2016
DOOM: rozbor hry a vliv nastavení detailů na výkon

Legenda DOOM se po dlouhé době vrátila na naše monitory ve výrazně hezčím grafickém kabátě, než tomu bylo u posledního dílu DOOM 3. A my jsme tu opět s detailním rozborem všech možných grafických nastavení. Podíváme se na to, jak jednotlivé položky v menu nastavení grafiky ovlivní výkon a kvalitu obrazu.


Oficiální požadavky hry

DOOM: rozbor hry a vliv nastavení detailů na výkon

Minimální sestava

  • Operační systém: 64bit: Windows 7 nebo vyšší
  • Procesor: Intel Core i5-2400 nebo AMD FX-8320
  • Operační paměť: 8 GB RAM
  • Pevný disk: 55 GB
  • Grafická karta: NVIDIA GeForce GTX 670 2GB nebo AMD Radeon HD 7870 2GB

Doporučená sestava

  • Operační systém: 64bit: Windows 7 nebo vyšší
  • Procesor: Intel Core i7-3770 nebo AMD FX-8350
  • Operační paměť: 8 GB RAM
  • Pevný disk: 55 GB
  • Grafická karta: NVIDIA GeForce GTX 970 nebo AMD Radeon R9 290

Minimální požadavky hry jsou poněkud vyšší, než je běžné. Hlavně 8 GB RAM zatím nebývá v minimálních požadavcích standardem, ale na druhou stranu se jedná o úplné minimum paměti v herních PC. Základem se už pomalu stává 16 GB RAM a to také díky nízké ceně samotných pamětí. Požadavky na procesor jsou také trochu vyšší a je vyžadován minimálně čtyřjádrový procesor Intel nebo osmijádrové AMD. Grafická karta by měla mít aspoň 2 GB VRAM.

Doporučená sestava na detaily Ultra naopak není o moc náročnější. Stačit by mělo opět 8 GB RAM. Důležitá je silnější grafická karta s 4GB VRAM. DOOM má opravdu vysoké nároky na videopaměť kvůli id Tech enginu a jeho systému virtuálních textur. Hra umožňuje nastavit i některé detaily na Nightmare úroveň, ale na to je nutné vlastnit grafickou kartu se 6 GB VRAM a 16 GB RAM.

Testovací sestava

DOOM: rozbor hry a vliv nastavení detailů na výkon

Hlavní testovací PC je založeno na starším, ale stále dobrém procesoru Intel Core–i7 2600K (Sandy Bridge), který je přetaktován na 4,5 GHz. Šestnáct gigabajtů RAM by mělo s rezervou zajistit, aby testované hry měly dostatek operační paměti. Hry jsou instalovány na 1 TB SSD disk, a tak z případných nepřiměřeně dlouhých časů načítání můžeme vinit špatnou optimalizaci a nikoliv na pomalý HDD.

Na herní rozbory byla zapůjčena referenční GeForce GTX 980 Ti, která ve většině případů slouží jako referenční grafická karta pro hodnocení grafiky hry a zjištění samotných nároků hry na videopaměť. A také ji využiji k tomu, abych vás informoval o tom, zda si danou hru v plných detailech zahrajete i v rozlišení 4K (3840 × 2160).

Druhá grafika je nižší mainstreamový model GeForce GTX 960 v přetaktované edici od MSI. Tato grafika svým výkonem pokrývá široké spektrum podobných grafik (výkon kolem modelů: GTX 680, GTX 770, HD 7970, R9 280, R9 380), a tak bude použita v rozborech pro ukázání vlivu detailů na výkon.

DOOM: rozbor hry a vliv nastavení detailů na výkon

DOOM: rozbor hry a vliv nastavení detailů na výkon

Druhá sestava obsahuje procesor AMD FX 8370 přetaktovaný na 4,5 GHz, stejně jako Intel Core i7 2600K. Operační paměti je dnes již standardních 8 GB. Na této sestavě se pouze hrají hry a pořizují screenshoty, takže kromě systému je celá paměť dostupná pouze pro hry. Grafická karta je zde továrně přetaktovaný ASUS Radeon R9 290 DirectCU II. Hlavním účelem této sestavy je porovnání chování hry na grafice AMD vs. Nvidia.

DOOM: rozbor hry a vliv nastavení detailů na výkon

Na obě sestavy byl nainstalován nejnovější operační systém Windows 10 s podporou DirectX 12, takže obě sestavy jsou již dnes připraveny na DirectX 12 hry, které již pomalu přicházejí. Ale jak jste si mohli přečíst v našem herním mini-testu Windows 10, nový systém se vyplatí používat i na hry pro DirectX 11.

Metodika testování a nastavení hry

DOOM: rozbor hry a vliv nastavení detailů na výkon

Protože rozbory her a nastavení detailů nejsou a nebudou běžným benchmarkováním několika grafik, a protože ne každý efekt se projeví na jakékoliv scéně, bude se vždy testovaná lokace lišit podle detailu a nastavení, které právě zkoušíme. DOOM má pouze autosave, ale umožňuje během hraní měnit detaily a navíc je možné si i vybírat jednotlivé mise.

Test detailů byl tedy proveden s přesností na pixel u všech nastavení. Voleb ovlivňující obraz je zde mnoho, ale samotné volby mají dost často minimální vliv na výkon i kvalitu, jak sami uvidíte.

Test vlivu jednotlivých detailů bude proveden na grafické kartě GTX 960 při následujícím referenčním nastavení detailů. Jedná se maximální detaily se sníženým rozlišením textur na Low (původní nastavení Medium stále nedostačovalo), neboť 2 GB VRAM jsou i na střední texturové detaily nedostatečná kapacita a dochází k výraznému snížení výkonu.

DOOM: rozbor hry a vliv nastavení detailů na výkon

DOOM: rozbor hry a vliv nastavení detailů na výkon



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
55 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 25.9Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.