Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Rok 2015 očima redaktorů českých HW magazínů
Rok 2015 očima redaktorů českých HW magazínů
autor: Redakce PCT , publikováno 31.12.2015
 Rok 2015 očima redaktorů českých HW magazínů

S Novým rokem máme pro vás připravené shrnutí, které je výsledkem společného projektu několika českých redakcí a redaktorů píšících o hardwaru. Jaké produkty byly nejlepší, nejhorší, co se líbilo a nelíbilo a co bychom rádi do budoucna očima redaktorů DIIT, Extrahardware, PC Tuningu Světa Hardware a Cnews.


Nejlepší trend(y) roku

Petr Diviš: Do nedávna jsme si mohli mezi LCD monitory vybrat buď 60Hz kvalitní IPS, nebo herní 120/144Hz s TN panelem. Rok 2015 byl ve znamení nástupu 144 Hz IPS monitorů. Ať už v kombinaci s Free SYNC nebo G-SYNC, jedná se o výborné řešení pro hráče. Rozdíl mezi 60Hz a 144Hz je opravdu propastný a TNka tímto krokem byly úplně odstaveny na vedlejší kolej. Už není nutné řešit zda dobrou plynulost nebo barvy, se 144Hz IPS dostanete obojí. Koncem roku už byl na trhu velký počet 144Hz IPS monitorů a další se chystají. Jen tak dále.

Pavel Boček: Semi-pasivní zdroje a dlouhé záruky. Tento trend začal už loni, nicméně to byly převážně moc výkonné a drahé zdroje. Letos se prosadil mnohem víc, protože se rozšířila, zkvalitnila a zlevnila nabídka. V high-endu spolu bojuje pár značek, které nabízí delší záruky na své triko, zatímco tradiční výrobci trochu zaspávají na pěti letech, a to ještě v lepším případě. Například pro High Power (Sirtec) to je relativně jedno, protože Sirtec prodává naprostou většinu jako OEM dodávky, ne pod touto svou retailovou značkou. Super Flower zrovna tak, ten navíc nestíhá vyrábět a svůj low-end a mainstream outsourcuje do no-name fabrik. Nedělejte tu chybu a nekupujte levné zdroje EVGA pod dojmem značky, je to totéž jako Enermax NAXN, jako Corsair VS, VX atd. Prostě za málo peněz moc málo muziky.

 Rok 2015 očima redaktorů českých HW magazínů

Pavel Boček: Semi-pasivní zdroje a dlouhé záruky. Tento trend začal už loni, nicméně to byly převážně moc výkonné a drahé zdroje.
Letos se prosadil mnohem víc, protože se rozšířila, zkvalitnila a zlevnila nabídka.

Ale takový Seasonic dost zaspal, ten je dost závislý i na retailu, a zatímco tvrdošíjně trval na tom, že zdroj musí pořádně foukat, aby si dovolili pětiletou záruku, zdroje jim i přes to hořely, pískaly a měly podprůměrné parametry, konkurence dnes nabízí zdroje mnohem tišší, technicky lepší, mnohdy i levnější a to ještě s delší zárukou. A menší reklamovaností. A tento trend se přesouvá i do mainstreamu - začátkem roku jsme začínali na třech letech, a to ještě poměrně zřídka, dnes už snad polovina nově uváděných řad nejde pod pět let. Na hranici low-endu a mainstreamu se pak sporadicky objevují záruky tříleté. Více než kdy dříve platí, že si proboha schovávejte účtenky, nové složité platformy už vám nikdo neopraví (mě nevyjímaje), tak se svým bordelářstvím nepřipravte o záruku, když už jste si ji koupili. Bez papíru vám to občas možná někdo někde do reklamace vezme, ale nepočítejte s tím.

David Ježek: Za trend jdoucí správným směrem považuji dvě technologie, konkrétně příchod 4k videa s wide-gamut a HDR kvalitou. Zatím to není vidět, ale je jasné, že benefit z toho bude velmi příjemný, zejména až nám za dva-tři roky zlevní OLED televizory. Druhou čerstvou novinkou je projekt AMD GPUOpen - jednoznačně palec nahoru a jen tak dál!

Lukáš Fiala: Nevím, zda je to tím, že poslední dobou už nesleduji dění tak jako kdysi, ale letos se mi jakýkoliv pozitivní trend hledal opravdu těžko. Ale jeden by se přece jenom našel: rostoucí počet her, které vycházejí i pro Linux, včetně pecek jako Pillars of Eternity nebo série Shadowrun.

Jan Olšan: Ze začátku roku to nevypadalo, ale konečně zase začaly zlevňovat paměti RAM, DDR3 i DDR4. Je sice trošku hořce chutnající chválit fakt, že nominálně jsou to pořád větší sumy než před třemi lety (kdy se dalo 8 GB pořídit za osm stovek), ale na věcech je třeba vidět pozitiva. Líbí se mi ještě, že se (rukou Microsoftu) konečně začíná rozjíždět koncepce „kompletního počítače v dokovatelném telefonu“ – tedy Continuum v telefonních Windows 10. Jde ale vzhledem k omezením a platformě ARM jen o začátek, navíc něčeho, co snad bylo jako nápad hodný realizace zjevné dávno.

Také bych možná bral pozitivně zprávy o opadávajícím zájmu o tzv. „post PC“ zařízení. Nevím sice jistě, zda jsou úplně neprůstřelné a zdali tento milý trend vydrží, ale méně zájmu o tablety, telefony (a víc zájmu o stará dobrá PC) by mi udělalo škodolibou radost. Snad to nepokazí chytré hodinky, další takovou masovou módní vlnu kolem drahé blbiny bych viděl nerad. V tomto směru je pozitivní trend, že se prý zatím moc neprodávají hodinky Applu. Zatím, musím pesimisticky dodat, protože Applu většinou všechno vyjde.

 Rok 2015 očima redaktorů českých HW magazínů

Jan Olšan: Také bych možná bral pozitivně zprávy o opadávajícím zájmu o tzv. „post PC“ zařízení... ...méně zájmu o tablety, telefony (a víc zájmu o stará dobrá PC) by mi udělalo škodolibou radost. Snad to nepokazí chytré hodinky, další takovou masovou módní vlnu kolem drahé blbiny bych viděl nerad.

Lukáš Václavík: Výrobci smartphonů si konečně uvědomili, že ne vše musí být kopie iPhonu. Samsung ukázal nádherný Galaxy S6 Edge s displejem „přetékajícím“ na boční strany. LG G4 s koženými zády je taktéž pěkný a originální. Motorola Moto X Force nebo LG V10 jsou zase hodně odolné, aniž by přitom vypadaly jako cihly od CAT a podobných značek. Číňani to zase zkoušejí s obřími akumulátory a výdrží přes týden. BlackBerry Priv je po dlouhé době nadupaný Android s hardwarovou QWERTY klávesnicí. Loňský rok byl v tomto ohledu hodně fajn.

Pavel Šantrůček: Mezi trendy, které jsou mi vyloženě sympatické, patří (krom již dříve zmiňovaných pamětí HBM) také nová 3D API jako jsou DirectX 12 nebo Vulkan. U Windows 10 sice některé výhrady přetrvávají, nicméně trend se mi zdá být dobrý a zpět k Windows 8.1 už bych se opravdu vracel jen velmi nerad. Aby těch povedených trendů nebylo málo, pak virtuální a rozšířená realita, to jsou technologie, které budou jistě od příštího roku popohánět nejen průmysl herní, ale i další jiná a možná dokonce i nová odvětví.

Mirek Jahoda: Vzhledová stránka her pro PC. Letos se s graficky vydařenými tituly skutečně roztrhl pytel, výrobci se ruku v ruce s vybaveností GPU a rychlostí internetových připojení přestávají bát detailních textur a když máte peníze na nejsilnější grafiky a současně nějaký ten IPS s rozlišením UHD, můžete skutečně mlsat počítačovou grafiku. Sympatickým trendem je také vracení cen RAM tam, kde byly před pár lety a to, co se děje s cenami za nějakou kapacitu na trhu s pamětmi typu flash.

Jirka Souček: Kroky vstříc otevřeným standardům. AMD se podařilo prosadit DisplayPort AdaptiveSync v rámci specifikace 1.2a, díky čemuž došlo k masivnímu rozšíření technologie FreeSync. Zájem projevil i Intel, což jistě podnítilo další výrobce monitorů. Implementace přes eDP a HDMI umožní nasazení v mobilním světě a nejlevnějších stolních monitorech. Při dosavadním tempu bude do roka FreeSync dostupný každému, respektive ve všech cenových relacích. Pozitivně vypadá i dosavadní situace s API Vulkan, kde (krom drobného zpoždění) jde vše podle plánu. Hodnocení možných úspěchů nebo neúspěchů by ale bylo předčasné, to bude možné nejdříve za rok nebo dva.

Adam Vágner: Loni jsem mluvil o nástupu levnějších monitorů s rozlišením 4K, letos se mi líbí rostoucí počet monitorů s podporou FreeSync a v návaznosti na to i rostoucí počet monitorů kombinujících vyšší obnovovací frekvencí, vyšší rozlišení než full HD a lepší matrice než TN.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
44 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 16.4Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.