Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Souboj o budoucnost televize je tady
Souboj o budoucnost televize je tady
autor: Michal Rybka , publikováno 18.12.2015
Souboj o budoucnost televize je tady

Většina mladých má v souboji o budoucnost televize jasno: Televize prohrála, jedeme dál. O její existenci se dočtou obvykle z internetových zdrojů, ale v podstatě je netíží co se v ní odehrává, jelikož už delší dobu žijí ve světě internetového videa. V mnoha domácnostech ale televize stále vévodí obýváku – a nyní začíná bitva o to, jak se do ní dostane online obsah.


Digitální distribuce nicméně dorazila i k nám. Streamované video má svoje nevýhody, například vyžaduje broadband – a ještě navíc k tomu kvalitní broadband. Říkejte si, co chcete, ale já se děsím okamžiku, kdy začne streamovat většina populace, protože už dnes zcela zřetelně pozoruji zátěžový peak v internetovém provozu mezi 19–22. hodinou. Tato doba je navíc z hlediska televizí prime time, takže se dá očekávat, že až se připojí většina domácností a děti budou chtít streamovat něco jiného než rodiče, ucpe se nám internetová infrastruktura po večerech úplně. Už dnes v Severní Americe tvoří audio a videostreaming až 70% internetového provozu. A to jsme se, prosím pěkně, zatím nedostali ke 4K streamování!

Buď jak buď, streaming je tady. První vlaštovkou byly obsahově agnostické televize Bravia od Sony vybavené AndroidTV. „Obsahově agnostický“ znamená, že televizi je celkem jedno, odkud obsah čerpá, zda je ze satelitu, terrestického vysílání, HDMI vstupu anebo streamovaný z nějaké internetové služby. Televize mají jednotné moderní ovládací rozhraní, podporují vyhledávání hlasem, dovolují instalaci aplikací a celkově představují už něco jiného než je klasická bedna. Televize tradičně fungovala tak, že jste ji zapnuli, nastavili program a pak už jenom pasivně konzumovali obsah. Tady ho vyhledáváte, procházíte si obsahové nabídky a celkově to filozofií připomíná spíš tablet – anebo velký informační panel.

První Bravie na sebe přitáhly pragmatickou kritiku, hlavně kvůli omezenému procesorovému výkonu, který nedovoluje přehrávat 4K obsah a údajně má i problémy s FullHD videem s vyšším bitrate. Jinou logickou otázkou je, zda není lepší koncept, kdy se místo slití všeho dohromady naopak oddělí vlastní zobrazovač a dekodér či řídící jednotka, protože každá část zastarává svojí vlastní rychlostí. I dnes můžete například využít televizi s absolutně zastaralým analogovým tunerem a použít ji čistě jako zobrazovač.

Jenže přelomovým momentem je právě smazání rozdílu mezi klasickým a „nelineárním“ vysíláním. Je to smazání tak razantní, že se z hrobů začínají vynořovat i cenzorsko-obsahoví ouřadové a hudrají, že stejně, jak už léta „zkvalitňují“ vysílání běžných televizí, nyní by měli svými skvostnými náhledy a poznatky nasbíranými za normalizačních let osvěžit a pročistit zahnívající internetové vody. Doufám, že je zpět zažene buď zdravý rozum anebo první sluneční paprsky, protože přesně tohle internet nechce a nepotřebuje.

Souboj o budoucnost televize je tady

Jako by nestačilo, že roli laskavých cenzorů přejímají i donedávna čistě technologické firmy. Ty totiž dnes rozhodují o přijetí či nepřijetí obsahu do své nabídky, což je někdy komplikované. Na křtu alba Necrotica od Mortal Cabinet jsem se ptal, zda je jejich (poměrně explicitní) album ke stažení jako digitální download – a dozvěděl jsem se, že ještě ne, protože Apple prý řeší vhodnost či nevhodnost pinďoura jednoho ďáblíka na přebalu alba. Nu, jak jsem dnes na iTunes ověřil, satanský pindík schvalovacím procesem nakonec prošel, i když to podle všeho nebylo úplně jednoduché. To samé vás ale může potkat v případě, že chcete publikovat software a zvláště komplikovaně vypadá schválení služby, která konkuruje iTunes anebo Google Play. Tyto firmy zkrátka a dobře získaly opravdu velkou dávku kontroly nad obsahem.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
61 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 28.9Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.