Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Fallout 4: rozbor hry a vliv nastavení detailů na obraz a výkon
Fallout 4: rozbor hry a vliv nastavení detailů na obraz a výkon
autor: Petr Diviš , publikováno 23.11.2015
Fallout 4: rozbor hry a vliv nastavení detailů na obraz a výkon

Dlouho očekávané pokračování legendární RPG hry Fallout je konečně zde. Příběh čtvrtého dílu se odehrává v okolí post-apokalyptického Bostonu. Jak se povedla grafika nového dílu a jak je na tom s optimalizací si odpovíme v dnešním rozboru. Podíváme se na jednotlivé nastavení detailů a jaké mají vliv na výkon.


Závěr

Fallout 4: rozbor hry a vliv nastavení detailů na obraz a výkon

Hodnotit kvalitu grafiky a optimalizaci u hry s velkým otevřeným světem je vždy obtížné. Je totiž logické, že taková hra nemůže mít stejnou míru detailů jako koridorová střílečka. Fallout 4 na maximální detaily (profil Ultra) rozhodně neohromí špičkovou grafikou. Naštěstí prostředí zničeného světa jadernou apokalypsou se autorům podařilo vytvořit celkem dobře.

Dá se říct, že kvalitu grafiky hlavně zahraňuje prostředí ve kterém se odehrává. Zničené budovy a všudy přítomné trosky vypadají velmi pěkně. Exteriéry mají grafiku při maximálních detailech ještě celkem dobrou, hlavně efekt Godrays dokáže doslova vyčarovat uvěřitelné západy a východy slunce. Problém nastává v interiérech, které vypadají opravdu ošklivě a prozrazují na jak zastaralém engine hra běží.

Fallout 4: rozbor hry a vliv nastavení detailů na obraz a výkon

Největší problém hry je optimalizace. Zastaralý engine nedokáže efektivně zpracovávat velké množství objektů a efektů, a tak při nastavení detailů na Ultra dochází místy k propadům výkonu. Ty jsou hlavně cítit pokud máte v PC osazenou grafickou kartu značky AMD. AMD pár dní po vydání hry vydalo nové ovladače Catalyst 15.11.1 beta, ty v kritických momentech pomohly až neuvěřitelně. I tak ale z pohledu R9 290X vypadá Fallout 4 velmi špatně.

Z pohledu grafické karty GeForce GTX 670 Fallout 4 až tak zle nevypadá, ale propadům výkonu při Ultra nastavení se nevyhnete. Po osazení GTX 980 Ti, ale nastává problém. Hra vetšinou času běží bez omezovače nad 80 fps, ale místy klidně spadne výkon pod 50 fps - někdy i k 40 fps. Při pohledu na vytížení grafiky je vidět, že v takovém případě výkon brzdí CPU nebo engine hry. Jak ale z našeho rozboru už víte, tak největší zabiják výkonu v takovém případě je dohlednost stínů.

Fallout 4: rozbor hry a vliv nastavení detailů na obraz a výkon

Fallout 4 je po technické stránce zklamáním. Jedinou výhodou je, že nastavení detailů umožňuje výrazně zvýšit výkon a hra se dá celkem dobře vyladit tak, aby běžela výrazně lépe. Grafická stránka přitom už tolik neutrpí. Jaké detaily má smysl snižovat a jaké ne vám prozradil náš rozbor. Nemusíte bát, že by vám hra i na slabších grafických kartách neběžela plynule. Při nízkých detailech úzké hrdlo v podobě zastaralého Creation Engine přestává být problémem. Hra pak má šanci běžet i na výrazně slabších PC  bez výrazných propadů výkonu.

A jak Fallout 4 běží vám? Napište nám vaše názory na technickou kvalitu hry do diskuze.



Tagy: Fallout 4  bethesda  bethesda game studios  rozbor  nastavení detailů  výkon  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
23.11.2015 06:32:47   185.23.113.xxx 402
THX, dobre čítanie pri rannej kávičke
23.11.2015 09:05:26   213.205.192.xxx 533
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
24.11.2015 06:43:40   82.8.245.xxx 227
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
23.11.2015 07:11:55   83.240.48.xxx 181
Díky, pěkný článek, který jistě musel zabrat plno času.
Asi nejzásadnější jsou ty rozdíly různých scén -> většinou se mi to nehne s omezených 60fps, ale párkrát to slezlo i k 20. Dobrý je, že ten jejich starý engine slušně škáluje a zahraje si to tak v podstatě každý s alespoň trochu normální grafickou kartou
23.11.2015 07:16:12   85.248.30.xxx 222
Vďaka za článok. Takéto rozbory si vždy rád prečítam.
23.11.2015 07:24:00   10.6.17.xxx 78
vdaka za podrobny rozbor
a teraz nieco ku kvalite samotnej hry (bolo by to vtipne, keby to nebolo smutne)

https://www.youtube.com/watch?v=AyVQ9KaPxRI
23.11.2015 07:38:16   194.213.41.xxx 616
závěr : rozdíly low/ultra lze hledat lupou.. na snížení gamma obrazu použijte vypnutí godrays ... tyto dvě věci jsem potřeboval vědět ...
23.11.2015 11:39:20   85.248.30.xxx 92
Rozdiel medzi low a ultra pri zapnutí godrays je vcelku viditeľný. Vo FHD. Ak ale používaš vyššie rozlíšenie, tak ti stačí god rays na nižšie. V 4K napríklad nie je rozdiel medzi ultra a low skoro žiadny.
Ja som sa inak v článku dočítal aj to, že God rays majú celkom značný dopad na kvalitu obrazu a že minimálne na low sa ich určite oplatí zapnúť. Určite nie vypnúť.
23.11.2015 08:07:25   144.160.98.xxx 514
diky, skvely clanek a je velka skoda, ze PCtuning nedostal hru pred vydanim protoze jsem kvuli F4 i dalsim hram uz upgradoval svou AMD HD 6850 1GB na MSI GTX 950 (ano zrovna orezanou 960, ale nemam proste tolik penez, kdyz sem si koupil original hru) a svete div se at si hraju s nastavenim hra ma urovne - mista s serednyma propadama kolikrat i 40fps a jde videt, ze engine je fakt na maximu a optimalizace je fakt hodne spatna, ale za 70hodin je to na Bethesda hru jedna z nejmin bugovych vecich a to ja prosim hral Morrowind bez patche .
23.11.2015 08:46:56   194.228.11.xxx 914
Stěžovat si s 950 na špatnou optimalizaci no nevím, tahle hra vypadá hnusně a jede na kdejaké šunce, nemůžeš přeci čekat s takovou kartou ultra/60fps. "Naštěstí" pro tebe ať dáš low nebo high je to víceméně stejně škaredy pořád, takže ...
23.11.2015 09:09:21   194.213.41.xxx 423
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
23.11.2015 08:23:06   194.228.11.xxx 1128
Tady ta hra je chuťovka, nejlepší jsou ty postavy, radši se k tomu ani nebudu vyjadřovat, humus.

Energii bych raději věnoval na rozbor ACS, tam se je aspoň na co dívat, hra vypadá jak z letošního roku a ne z roku 2005 jak tohle a příjemně mě překvapila, čekal jsem hrůzu ala Unity, ale kupodivu je to lepší.
23.11.2015 08:58:54   37.48.50.xxx 173
ACS je jako udělej mi to z boku. Technický bug odvaru z odvaru.
23.11.2015 09:30:30   194.228.11.xxx 714
Hrál si to? Protože já tu hru hraju a zatím jsem nenarazil na žádný bug, s 960 mi to ve 1200p běhá na high/hbao+ cca 50fps (bez AA samozřejmě), má to zatím solidní příběh, fajn gameplay, docela sympatické postavy, je to v češtině, dobré ovládání a asi zatím nejlepší systém soubojů z posledních AC a hlavně ta hra vypadá opravdu dobře oproti třeba tady tomu.
Neříkám, že to je nějaký zázrak, Unity jsem sepsul hodně, ale tohle je krok kupředu co se serie týče..
23.11.2015 10:29:03   213.211.33.xxx 72
co je ACS?
23.11.2015 11:19:12   194.213.41.xxx 56
Rudá lůza z Prahy ;-)
23.11.2015 11:28:50   194.228.11.xxx 014
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
23.11.2015 12:35:04   194.213.198.xxx 11
To vám běhá nějak dobře...

mám přetaktovanou 980 tku na ultra to běží 40-60, bez MSAA jen s FXAA, HBAO+ ne ultra už to dokáže ržet cca těch 60 a to mám jen 1080p byť širokouhlé (21:9).

Unity jsem nehrál takže nemůžu soudit, ale Black Flag rozhodně tak pěkný nebyl, i když na můj vkus je tam hodně "šizení" ve prospěch výkonu. Kupodivu Black flag mi stabilně těch 60 při podobném nastavení jako Syndicate nedrží...
23.11.2015 13:06:30   194.228.11.xxx 29
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
23.11.2015 11:13:18   194.228.11.xxx 511
Assassin Creed Syndicate
24.11.2015 11:26:58   213.211.33.xxx 32
Dík, dal jsem ti plus za to že umíš smysluplně odpovědět. ACS vidím prvně, normálně se tomu říká asasín.
23.11.2015 08:33:02   82.142.105.xxx 52
Hmm, tenhle článek je přesně to, co mi ke štěstí scházelo
Akorát včera jsem laboroval, co mi způsobuje takový obrovský propady výkonu, někdy až k jednociferným číslům...
i3-4150 (přechodně, než bude na i5), 4GB RAM (přechodně, než bude na 8GB) a GTX760. Venku mám kolem 45-60FPS, ve městě tak 35-45FPS, ale mám hodně módů a pár vylepšení SweetFX, nastavení komplet High, kromě Godrays a Shadow Quality + SSAO + 16AF
23.11.2015 12:39:53   194.213.198.xxx 710
8GB RAM je dnes nejmenší nutná.. dejte si cíl 12+GB... jednak nejnovější hry už těch 8 budou chtít permanentně..

samotný Windows a nějaké věci jako puštěný prohlížeč, antivir, steam klient atp... to jsou 3-4-5GB v paměti jen to hvízdne, pro hru už zůstávají 3GB... to je prostě málo a vypínat aplikace... no to zase není userf friendly. 4GB paměti dnes stojí pár stovek, tak to nemá smysl řešit a dávat 8GB... 12 nebo 16 je fajn a víc taky neuškodí
23.11.2015 08:54:46   78.45.30.xxx 55
Vážený autore, vzhledem k tomu, že se všude uvádí jako minimální požadavek 8GB RAM a NENÍ to pravda, prosím uvést že hře stačí 4GB ram.
23.11.2015 08:57:43   82.142.105.xxx 162
Mno já to na 4GB RAM hraju, musím zavřít všechny programy a až mi klesne zaplnění na cca 1.2GB, můžu hru spustit a velmi rychle se dostanu na 3,8GB zaplněný paměti. Hra si klidně vezme hodně přes 2GB. A v žádným případě to nestačí, swapuje to jako divý v některých lokacích. A to hraju na HD+ (1680x1050), takže minimum pro klidný hraní bych viděl právě těch 8GB.
23.11.2015 10:58:12   185.23.113.xxx 27
@lord5619

23.11.2015 11:41:22   78.45.30.xxx 17
Já taky hraju na čtyřech - full HD a problémy se swapováním nemám. Možná to je tím že mám 3GB videopaměti ?
23.11.2015 12:43:35   194.213.198.xxx 28
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
23.11.2015 12:49:01   194.213.198.xxx 51
Mimochodem sledujete využítí paměti kde? Ve windows Task Manageru? Pokud ano, tak to je špatně, ten neukazuje paměť, kdterou aplikace skutečně využívá... ve skutečnosti to může být o dost více.

Stáhněte si třeba ProcessExplorer a v něm sledujte Virtual Size, to je paměť, kterou aplikace skutečně využívá... oproti Task Manageru zde mohou být klidně gigabajty rozdílů.
23.11.2015 09:05:50   188.175.34.xxx 72
Spojit fps s rychlostí hry... Jsme opravdu v jednadvacátém století? Kdepak, Bethesda tvrdí, že v osmadvacátém!
26.11.2015 16:13:10   88.100.171.xxx 01
Protože konzole.
26.11.2015 16:13:33   88.100.171.xxx 10
Jo a žádná novinka, Q3 engine to takhle měl prakticky od začátku.
23.11.2015 10:01:34   89.176.68.xxx 27
Kdo rikate ze hra vypada hnusne, zapnete si supersampling (nvidia - DSR x4, amd - vr).
To pak vypada naprosto uzasne. Ten ingame AA to mrsi neuveritelnym zpusobem.
Na 970ce jsem samozrejme musel dat pak godrays na medium a dohled stinu na high (zbytek nadoraz), abych byl za kazdych okolnosti nad 30fps.
Taky pomuze vypnout vsync a pouzit adaptive vsync.
23.11.2015 10:26:50   213.211.33.xxx 30
Jo pěkný článek, nic neokecávat a přímo k jádru pudla. Tak to má být. JInak, trošku si dovolím ještě upozornit na jednu základní věc, se kterou sjem se u F3 setkal. Jedna věc je když si jdete po městě, vidíte sotva jednu dvě postavy v dálce, máte 40 FPS pohoda. Jenže jakmile se dostanete do konfliktu 4 raidři, nebo několik mutantů zaráz, tak FPS padá pod 15FPS a to už je leckdy nehratelné. Stejně tak jako když si vezmete sniperku a chcete odstřelovat něco v dálce, rovnou máte tahovou strategii. Chtělo by to ještě test v combatu, kdy na obrazovce je spousta lidí, tam taky výkon padá a má vliv na celkový požitek hry.
23.11.2015 11:17:18   90.176.40.xxx 30
U takových akcí je dost velký problém s opakovatelností měření a velkou odchylkou měření.
23.11.2015 12:05:27   188.246.111.xxx 81
Hezký článek, všechno jednoduše, přehledně popsané a vysvětlené, každopádně Fallout 4 jako takový u mě 6/10, myslím, že až Nexus komunita vydá několik immersion a optimalisation a unofficial patch módů, tak hra bude mnohem hratelnější, ale to samo o sobě svědčí o selhání základní hry jako takové. A přijde mi, že Bethseda už s tím tak nějak počítá. "Máme silnou komunitu moddérů, oni to za nás když tak dovylepší"
A je pravda, že takovej Skyrim bez módů si už nelajznu.
23.11.2015 13:56:19   212.37.84.xxx 51
S tými tieňmi to vyzerá tak že vo veľkej vzdialenosti ich vykresluje zbytočne s vysokou kvalitou. Keby to lepšie odstupňovali tak by sa ušetrilo kopec FPS a na obraze by to nemuselo byť ani vidieť, takže sa môžme modliť za opravný patch
23.11.2015 13:57:37   195.168.208.xxx 74
Len zabugovana az to boli. Hned ako som vyliezol z kryokomory som sa zasekol pri prvom terminale... potom som sa musel hodinu prehryzat forami a hladat nejaky sposob ako to odstranit, nakoniec sa mi to nejako podarilo limitovanim obnovovacej frekvencie na 100hz... som mysles ze sa mi sniva... bohuzial nie. Ale drvim ju kazdy vecer a do roboty chodim s ocami jak vypalena ziarovka, takze vsetko ako ma byt
23.11.2015 14:48:18   178.17.80.xxx 234
Já bych spíše zkritizoval technické zpracování hry. Měl jsem možnost hrát F1,F2, Fallout Tactics. Všechno v pohodě, i když je fakt, že F1 a F2 někdy docela padal. Na onu dobu však v rámci možností dobré.

Následně přišel Fallout 3. Zde jsem musel povypínat antialiasing a anizotropní filtrování, jinak se to nedalo hrát, poněvadž mi to padalo třebas 10x do dvou hodin s BSOD. Fallout New Vegas to samé.

Fallout 4 - nemá smysl zde vypisovat všechny druhy bugů, pádů apod. ale spíše se zamyslet nad tím, jakou úlohu v dnešní době ještě snad hraje alfa a beta testování. Někde jsem četl, že na testování F4 se podílelo snad přes 100 testerů (možná více), čímž Bethesda omlouvala nedokonalost hry a chyby, které hráči už v prvních dnech hlásili.

Opravdu si nedokáži představit dobu, kdy by nebyl internet a nešlo by v mžiku stáhnout do hry skrze patch opravu a že taková doba pro pamětníky kdysi byla a internet byl jen věcí těch movitější obyvatel(kdo pamatuje vytáčení telefonem za 56Kč na hodinu u Telecomu přes den, ví o čem mluvím). Bez internetu by snad i docházelo k tomu, že by hry hráči prostě vraceli formou reklamace a vývojáři by museli setsakra na daném titulu dobře makat.

Proto mi to nyní v roce 2015 přijde jako čirá neprofesionalita s možnostmi jaké mají vývojáři, neustále pouštět do oběhu nedokonalé hry s tím, že až někdo nahlásí chybu, tak mi ji opravíme. Není prací hráče něco hlásit, prací hráče má být si hru zakoupit a vychutnat si ji v klidu a ne aby někdo něco sepisoval a hlásil, protože každý bug je jen špatně odvedená práce. Hra není zdarma, kde by se to vědělo a podle toho i nějaký bug očekával, ale stojí 900-1200Kč, což pro české poměry je pro někoho i dvou denní mzda.

Jinak k samotné grafice hry, je tam dost věcí, co se mi opravdu nelíbí a jestli opravdu Bethesda čeká, že to předělají modaři skrze neofi patche nebo mody, tak to je jak kdybych já si šel koupit nové auto, a kromě toho, že bych musel každý měsíc s ním ject na opravu, protože montéři sem tam něco pojebali, by se navíc čekalo, že si ty opravy pořeším skrze třetí strany(modaře aut).

Ještě si živě vzpomínám jak ten lofas z Bethesdy po masivní kritice lidí na youtube ohledně grafiky skoro neposlal hráče do prdele, toto je už cirá debilita, protože bez hráčů, by oni už dávno byli v bankrotu.

Pro mně jednoznačně Fallout 4 propadák a zmrvená hra po grafické stránce a opravdu nemá cenu je omlouvat stylem "Fallout nikdy nebyl dělaný na grafiku". O tomto to prostě není, ale napasovat mírně upravený starý CE na hru z roku 2015, ještě k tomu u které se předpokládá, že bude patřit mezi TOP, je v dnešní době faktický ojeb.
23.11.2015 15:50:37   217.77.161.xxx 103
Plne souhlasim s timto nazorem az malicko na tu grafiku. Grafika osobne mi prijde dostatecne dobra (samo klidne by mohla byt lepsi, ale to neni to hlavni), atmosferu sveta vystihuje celkem dostatecne.

Co mi ovsem vadi nejvice je slaby pribeh a slabe questy a take chyby v AI a priserne UI a ovladani na klavesnici+mys.

Grafiku a UI opravi modderi (stejne jako ve Skyrimu), ale AI a pribeh tezko. Modderi mohou udelat novy pribeh a vedlejsi questy ale jen tezko opravi ty originalni.

A to je velka skoda a kvuli tomu ta hra omrzi po par dnech hrani (coz je dobre videt na klesajicich statistikach poctu hracu na Steamu).

Po vydani hra je skutecne propadak, ja sam to zacnu hrat az tak za 3 mesice, nebo i pozdeji - az to bude opatchovane a omodovane.
26.11.2015 16:12:30   88.100.171.xxx 42
Hm..

1) hra mě baví (i po pár dnech, ono je toho co dělat ve hře poměrně hodně)

2) bugy? jo pár sem našel.. ale nic fatálního

3) grafika? asi sem starej, ale mě přijde vcelku v pohodě (ono to na prakticky nejvyšší nastavení nevypadá nijak zle a je hodně velký rozdíl mezi screenshoty a pohyblivou hrou)

Budou mody, texturové i jiné, což vizuální stránku napraví. Kdo někdy viděl co vše se dá vytáhnou ze Skyrim, to samé půjde zde (spíš i víc).

Občas mám dojem, že slušná část pádů her je jaksi chybou mezi klávesnicí a židlí. Za těch dost dní hraní mi to spadlo všeho všudy jednou (přičemž sem si za to mohl sám).

Shrnuto, hra je dosti v pohodě.. když člověk veme v úvahu, že rozpočet na ní nebyl zrovna pár set milionů a dělalo na tom vcelku tak 100 lidí, tak je to fest dobrý výsledek.

Množství různých skrytých blbůstek, vtípků a místy neskutečná promakanost lokací je na to, že to dělalo tak "málo" lidí naprosto neuvěřitelná. Za poslední dobu sem viděl hodně her s mnohem větším rozpočtem (i "bodycountem") které byly mnohem horší.

Jako příklad více či méně nedávných "AAA" produktů, Diablo 3, většina CoD. Všechny BF od doby BC2.

Ano jsou taky hry, které jsou ještě znatelně dál (poslední Divinity), ale to bysme chtěli od Bethesdy trošku moc.
24.11.2015 09:54:12   194.228.20.xxx 52
Že to nebude grafický orgasmus věděli všichni, ale i při tý zmršený grafický stránce má ta hra svoje "chvilky". Mám už ve Falloutu 4 nahráno přes 100 hodin jsem teprve někde v půlce a ta hra mě pořád baví. Questy jsou udělané naprosto fantasticky a je vidět, že nad tím někdo skutečně přemejšlel a přestože je to open world, je to celkem blbuvzdorné. Grafiku po téhle době hraní moc neřeším, zpočátku jsem by trochu zklamaný, ale zase na druhou stranu jsem rád, že mi to běží i na notebooku i7 + GTX870M.
Na desktopu jedu na ultra (FX8350@4,5GHz + R9 280X) a problémy s propady ve výkonu mám hlavně v interiéru, kde je více světelných zdrojů, a pak ve městech, kde je hodně objektů, textur, stínů a ten engine to prostě nedává. Díky rozboru jsem si mohl nastavit na notebooku o něco hezčí grafiku a to se počítá. Jo a pro ty ignoranty, co Fallout srovnávají s Assassinem: Nemýchejte jablka s hruškama!
24.11.2015 09:56:40   194.228.20.xxx 42
*nemíchejte! fuj...
25.11.2015 16:54:22   217.75.218.xxx 410
Odpudivější hru aby pohledal. Vůbec mě neláká si to koupit.
26.11.2015 16:14:32   88.100.171.xxx 00
..kromě config manageru ještě stáhnout ReShade a vyzkoušet třeba kombinaci TAA+Luma Sharpen. Hra vypadá o nějakou píď lépe. Jinak obecně při nastavování platí podobné věci co u Skyrim.
14.2.2016 19:13:44   188.75.145.xxx 10
Klasika dnešních moderně-zastaralejch her. Chybějící AA (FXAA a TAA rozmazávaj celou hru tak že se na to nedá koukat), nejde nastavit FOV přímo v nastavení,nejde pořádně vypnout motion blur a depth of field (DoF je ve F4 obzvláš ošklvej a otravnej efekt, hlavně při míření) a rozdílná citlivost myši pro osu X a Y. To bych fakt blil z těch dnešních her, většina her z let 2005 - 2007 má lepší zpracování a je i technologicky vyspělejší než to co dneska vydávaj. Jako aby hry nepodporovali AA v roce 2015, to kdyby mi někdo řekl před 10 lety tak bych mu nevěřil.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

85 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 39.3Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.