Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Microsoft a hardware: Proč nemůžeme mít ty hezké věci?
Microsoft a hardware: Proč nemůžeme mít ty hezké věci?
autor: Michal Rybka , publikováno 16.10.2015
Microsoft a hardware: Proč nemůžeme mít ty hezké věci?

Šestého října Microsoft představil Surface Book, opravdu impozantně vypadající hybrid mezi tabletem a notebookem, který lze úplně překlopit. Je to parádní kousek, nad kterým slintám a moc, moc bych ho chtěl vyzkoušet. Jenomže mám pocit, že to je další z předváděček věcí, které si nakonec u nás stejně nekoupíme.


Microsoft má ale u mě škraloup kvůli jedné věci: Často předvádějí báječné mašiny a koncepty, které se nakonec u nás buď neprodávají anebo se z nich stanou pouhé demonstrátory. Předvede nám něco opravdu pěkného, pozve si novináře, nechá je i zbytek světa poslintat si nad konceptem – a pak věc prostě zmizí. Případně nezmizí, v omezeném rozsahu se dá ve světě koupit, ale ne u nás. Je to trochu jako za komunismu, kde jsme se mohli dívat na báječné věci v katalogu od Neckermanna, ale nedalo se to koupit. Anebo jako na striptýz, kde se můžeme podívat, můžeme závidět, ale nemůžeme si sáhnout.

Microsoft a hardware: Proč nemůžeme mít ty hezké věci?

Z katalogu společnosti OTTO GmbH & Co KG z 80. let, via videospielgeschichten.de

Nedotknutelnost představované techniky je přitom dvojího typu. Tou horší je představení konceptu či demonstrátoru, který vypadá báječně, ale nikdy se nedostane do výroby a ani nezávislí výrobci nezačnou podobnou věc vyrábět. Asi nejsmutnějším příkladem, který mě opravdu mrzel, byl koncept Microsoft Surface Multimedia Table (2007). Šlo o koncept stolku s interaktivním povrchem, což vypadalo trochu jako z disneyovského filmu Tron (1982).

Nápad na interaktivní stůl se objevuje skutečně už během osmibitové éry. Ve filmu ho vlastní hlavní záporák, který s jeho pomocí řídí megakorporaci ENCOM a baví se se superinteligentním systémem Master Control Program (MCP). Stůl je masivní, poloprůhledný, ukrývá obrazovku a má dotykový povrch, přes který můžete systém ovládat. Ovládání je poměrně jednoduché, záporák prostě volí v menu, jinak s MCP komunikuje hlasově.

Představte si moje nadšení, když se v roce 2007 objevil Microsoft Surface! (Ne, tehdy se tak neoznačoval tablet, ale interaktivní stůl.) Zařízení se skládalo z počítače a dotykové obrazovky zabudované do stolku. Microsoft oznámil, že ho bude prodávat primárně firemním zákazníkům, což souviselo s nemalou cenou kolem 10000 USD. Stůl dovoloval díky multitouch ovládání snadnou manipulaci s virtuálními objekty i více lidem, což vypadalo doslova úžasně. Jednou z nabízených aplikací byla možnost hrát společenské a hazardní hry, mimochodem se uvažovalo i o tom, že by systém byl nabízen pro kasína.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
138 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 62.6Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.