Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava GamesCom 2015: herní žně! Co budeme zanedlouho hrát?
GamesCom 2015: herní žně! Co budeme zanedlouho hrát?
autor: Pavel Dobrovský , publikováno 25.8.2015
GamesCom 2015: herní žně! Co budeme zanedlouho hrát?

Strhané rysy, kruhy pod očima a roztěkaný pohled patří k základní diagnóze návštěvníka GamesComu. Druhotné příznaky jsou propocená trika, kulhání, a větší než rozumné užívání kolínské (nyní s pomerančovou variací). Dává to smysl: od rána do večera běhají v rozlehlých výstavních halách a sledují nejnovější hry. A stejně se to nedá stihnout!


VR: Pollen

Pollen znamená „pyl.“ Anebo také debutní hru od finského studia Mindfield. Primárně vzniká pro Oculus Rift, ale vyjde i pro ostatní brýle a Windows, protože – proč ne. Stejně jako nDreams se Pollen snaží naskočit na rozjíždějící se vlak virtuální reality a být jednou z prvních her, které budou komerčně dostupné. Přístup je nicméně konzervativnější a bere si za své žánrové klišé „sám na vesmírné základně“.

Research Base M je umístěna na Titanu (největší měsíc Saturnu) a její obyvatelé se tak nějak záhadně ztratili. Jako nováček prozkoumáváte prázdné prostory, hledáte indicie a otevíráte dveře, které vedou do dalších částí a dokonce i ven na povrch Titanu. „V podstatě jsme zkombinovali simulátor chůze jako Gone Home se sledem hádanek jako v Myst,“ popisují obsah autoři. Příběh bude vyprávěn skrz nalezené logy a jednou za čas narazíte na prázdné šaty obalené podivnou látkou, která vás přenese do jiného času na tom samém místě. Nemá jít ale o horor, spíše o prozkoumávání a přemýšlení, jak vyzrát nad hádankami a pastmi.

GamesCom 2015: herní žně! Co budeme zanedlouho hrát? GamesCom 2015: herní žně! Co budeme zanedlouho hrát? GamesCom 2015: herní žně! Co budeme zanedlouho hrát?

Na jednu jsem narazil hned po několika minutách pochodování po základně. Šlo o klasickou elektřinu ve vodivé látce rozlité před dveřmi. Buď jsem mohl na vodu naházet krabice a přeskákat po nich nebo sledovat kabeláž a elektřinu vypnout. Každá past bude mít více řešení a pro každou hádanku by měla čekat nápověda. Pollen jsem hrál na Oculus Rift DK2 (tudíž bylo s asistencí dodávaných senzorů možné vyklánět se za roh) s klasickým gamepadem. Bude však podporovat i ovladače pro HTC Vive a další pohybové ovladače. A věřte nebo ne, i když na obrázcích grafika realisticky nepůsobí, vevnitř brýlí jsem hernímu světu, který mě obklopoval na všech stranách, uvěřil hned.

Není to ale jen neomezený rozhled kolem sebe a lákavé tajemství příběhu, které dělá z Pollen kvalitní VR hru. Celý dojem vytváří desítky detailů, nad kterými klasičtí vývojáři nemusí přemýšlet. Například, když jste ve virtuální realitě a vidíte něco, co by v realitě šlo zvednout, tak to musí i ve virtuálu jít uchopit. V Pollen tedy vše reaguje tak, jak má: Předměty lze zvednout a odhodit, zásuvky a dvířka na skříních se dají otevírat a alespoň podle prezentace je prostředí stoprocentně interaktivní. Další vychytávkou je pohled směrem dolů. Jakmile se ve VR podíváte na své nohy a nevidíte je, případně jsou tam cizí statické kůly, tak ztrácíte důvěru v herní svět. Zde je vše vyřešené jednoduše: Máte na sobě skafandr a jeho límec je tak masivní, že zcela přirozeně kryje pohled na nohy. A – funguje to.

Velmi kvalitní je i zvukový doprovod, k jehož vychutnání jsou zapotřebí sluchátka s prostorovou reprodukcí. Dopady předmětů se ozývají ze správného směru, kroky zní jinak podle typu podlahy a celá zvuková krajina Research Base M je realističtější než grafika. Autoři při prezentaci vtipně podotkli, že hlavní hrdina nebude komentovat události „vnitřním hlasem,“ protože: „Testeři byli nervozní, když se do hry vžili a najednou jim začal v hlavě mluvit cizí hlas anglicky.“ Podobných drobných úskalí bude vývoj her pro VR plný. O některých již víme (hry by neměly mít GUI prvky, jako je zdraví hráče, které visí nehybně před okem), jiné se musí objevit stylem pokus-omyl. V Pollenu tak například odhalili, že klasické schody jsou dost blbý nápad, protože ze stoupavé/klesavé chůze se dělá hráčům špatně. Proto budou všude eskalátory a výtahy.

VR: Back to Dinosaur Island 2

Virtuální realita je dost silný buzzword i pro velké firmy, jakou je německý Crytek. Kromě her (série Crysis) produkuje vlastní špičkový engine CryEngine (běží na něm i česká Kingdom Come: Deliverance) a právě ten by se měl stát pro virtuální realitu extrémně důležitý. Alespoň se o tom Crytek snaží přesvědčit ostatní vývojáře a hráče v techdemu Back to Dinosaur Island 2, které vyjde pro Oculus Rift (a zřejmě i pro všechny osttaní) pod názvem Robinson: The Journey. Z toho už se tak jednoduše nedá odvodit, o čem hra bude...

Hra bude o nalezení ztraceného světa plného dinosaurů. Nebude zasazena nanaší planetu, ale kamsi do vesmíru. Podle náznaků mezi saury prostě spadnete ve své kosmické lodi. Co se vizuálu týče, v  podstatě se zde replikuje úžas Sama Neilla v Jurském parku, když poprvé spatří brachiosaura. Graficky je demo rozhodně strhující a zřejmě nejkrásnější ze všech dnes známých VR prototypů.

Back to Dinosaur Island 2/Robinson: The Journey bude podporovat pohybové ovladače jako je Oculus Touch (alespoň podle rukou viditelných v prezentaci, kde se zatím ovládají s pomocí gamepadu) a bude se v ní hodně šplhat po lanech, jezdit po lanovkách a chodit mezi saury. Zásadním úkolem celého projektu je přesvědčit vývojáře, že v CryEngine to jde stejně jako v konkurenčním Unrealu. Problém, na který inženýři naráží již teď je, jak celý relativně náročný CryEngine odladit tak, aby fungoval na normálním počítači, ke kterému jsou brýle připojené.

GamesCom 2015: herní žně! Co budeme zanedlouho hrát? GamesCom 2015: herní žně! Co budeme zanedlouho hrát? GamesCom 2015: herní žně! Co budeme zanedlouho hrát?



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
38 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 17.4Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.