Svět po konci práce
autor: Michal Rybka , publikováno 21.8.2015
Svět po konci práce

Za komunistů nám tvrdili, že nástup průmyslové revoluce přinese ráj na Zemi. Lidi budou pracovat maximálně jeden den v týdnu, po zbylou dobu se budou věnovat tvořivé práci. S vítězstvím moderního kapitalismu se ukazuje, že to ve světě bez práce zdaleka tak růžové nebude. Roboti už nejsou jen v továrnách, objevují se už i v běžných povoláních a službách, a ne každý, koho nahradí, může být programátor, kadeřnice, manažer nebo účetní.


Jak ukazuje zmíněný filmový dokument, ve finále se koncept „zbohatni nebo chcípni“ otočil i vůči těm, kteří chtěli zbohatnout a přitom přežili pokusy o své zavraždění. Jeden gangster ukazuje celou řadu jizev, včetně průstřelů od AK-47. Je doslova pro bohy sledovat bídně vypadající vyžilé čtyřicetileté dealery, kteří stojí na rozích vybydleného města a stěžují si, že dnes mají na prodeji drog mají tak malé provize, že to je jako dělat u McDonalds.

A v tom okamžiku pochopíte tu strašlivou pravdu: Lidé potřebují práci nejen na to, aby si za společensky akceptovatelných podmínek vydělali na akceptovatelný život, ale taky proto, aby v ní strávili dost bdělého času, unavili se, po práci přišli domů, vytáhli si pivo, zapnuli televizi a byli tak utahaní, že už jim nezbude energie na vznik revolučního hnutí, gangu anebo teroristické skupiny. To, co spojuje zakladatele gangů z Detroitu, nestory evropských socialistických hnutí z 19. století, moderní aktivistickou mládež a evropské islamisty, je nadbytek volného času a život za peníze, které jim dává někdo jiný.

Hlavní hrdina filmu podle povídek Charlese Bukowského Faktótum to vysvětluje jasně: Odmítá pracovat, protože „když chlap pracuje, nemá dost energie na to, aby pořádně š*kal“. Chcete být nezávislí a rebelští? Nesmíte pracovat. Návod na stabilní společnost je opačný: Dejte lidem práci a dejte jim šanci, ať si zajistí svoje potřeby. Nabídněte jim možnost, že když budou pořádně pracovat, budou také kvalitně žít. Pak nebudou běhat večer po ulicích a podpalovat sousedům auta. Ostatně tam stojí i to jejich a je na leasing, takže do postele a další den do práce!

Pokud práci pro svoji populaci nemáte, musíte ji zabavit nějak jinak. Podobný problém existoval už ve starém Římě – a jistě ho znáte, „chléb a hry“. Řím měl zvláštní sociální systém, kdy se i římská chudina mohla celkem akceptovatelně žít na úkor provincií. V dnešní době „chléb“ zastupuje sociální systém a „hry“ naopak zábavní průmysl. Jenomže jak už ukázal Řím, tohle řešení je hodně drahé a hodně nestabilní, pokud státu dojdou zdroje, najednou má proti sobě obří armádu opravdu nespokojených lidí, kteří budou ochotni k extrémním řešením.

A tohle je opravdu vážný problém. Pokud třetina vaší populace nepracuje, musíte ji nějak smysluplně zabavit, než se nějak zabaví sama. Detroit ukazuje, co se může stát i v rozvinuté zemi, pokud se nabídka práce propadne. Někdo uteče za lepším, někdo zůstane a začne brát drogy, někdo je začne prodávat a celá scéna se začne proměňovat na noční můru jako z Mad Maxe.

Moderní společnost vznikla ve chvíli, kdy si Henry Ford uvědomil, že mimo zvýšení intenzity práce může začít dělníkům platit víc. Ti začali kupovat víc zboží, tím narostla poptávka, zvýšila se výroba, narostla nabídka práce – a to nakonec vytvořilo historicky vzácný jev, zvaný střední třída. Nástup robotických otroků vede k tomu, že jejich páni bohatnou, zatímco bezzemci bez práce chudnou. Jakkoliv to může vypadat moderně a pokrokově, připomíná to spíš jako návrat ke konceptu starověkého Říma. Tenhle problém by se měl začít řešit dřív, než nám, podobně jako ve starém Římě, jednou přeteče až do ulic...



Tagy: automaty  roboti  práce  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
21.8.2015 18:50:29   95.140.250.xxx 795
Pane Rybka, článek jako vždy od vás poutavý a zajímavý ale když se nad tím člověk zamyslí nemůže z toho nemít trochu depku a obavy o budoucnost :-(
21.8.2015 19:31:54   178.40.232.xxx 221
Aspon mam radost z toho, ze to mam uz za par
24.8.2015 07:46:07   172.21.124.xxx 1111
Obavy o buducnost nema iba blb. Bohuzial ludia to nevidia, ale toto tu, co predvadza nasa uzasna, priemyselna, viktorianska, era - uzasna rozvinuta zapadna civilizacia, nemoze trvat vecne. Znepokojim vas, problem neni LOKALNY, akoze problem jedneho mesta, jedneho kraja, jooooooo odstahujem sa z Detroitu do NY a vybavene. Problem neni decentralizacia zapadu a extremne prehnana optimalizacia procesov a logistiky. Problem je GLOBALNY!!!

1) Cela uzasna zapadna priemyselna civilizacia zalozena na konzume potrebuje hospodarsky=ekonomicky=priemyselny rast okolo 2% a inflaciu okolo 2%. Ak su tieto hodnoty okolo NULY alebo okolo 0,5 z 1%, MASINKA z dlhobobeho hladiska NERABOTAJET! Pozor, lenze priemyselny rast minimalne 2% rocne (svina vono to je exponencialna funckia, takze 2% tento rok su ine ako 2% minuly rok a predminuly rok a prepredminuly rok), tak exponencialny priemyselny rast minimalne 2% rocne znamena exponencialne zasvinovanie, zadrbavanie a vycerpavanie tejto chudery planety. Bohuzial drviva vacsina populacie je tak tupa, ze nevidi ze to tak nemoze ist donekonecna. Nestaraju sa, ze konar na ktorom sedia sa uz davno pili. Zaujimat ich to zacne az vtedy, ked zacne konar praskat, asi sekundu pred zlomenim.

2) Dalej financny/ekonomicky system tejto uzasnej zapadnej priemyselnej civilizacie je absolutne chory. Chory zacal byt v momente vzniku USA pred 2,5 storocim a vznikom prvych dcer britskych bank. A kliniec do rakve dal vznik globalnej ekonomiky a globalnej previazanosti. Peniaz davno nie su kryte zlatom, ale dlhmi. A dlhy su zasa kryte len prislubom v buducnosti ich splatit !!!!!!!!! Dnes pridem do banky a ked som solventny, daju mi pozicku dajme tomu 100 000 €. Lenze banka tych 100 000 € ktore mi pozicia NEMA! Ani v obezive, ani vo virtualnej podobe na akomsi ucte. Teda nieco maju, ale oni mi nepozivaju z toho. Pozicaju mi z vakua. Daaaaaaaavno neplati, ze pozicat mozem iba to, co sam vlastnim. Daaavno sa poziciava to, co vobec nemam !!!!!!! Banka doslova vyrobi tych 100 000 € na klavesnici pocitaca !!!!!!!!! Len tak z nicoho nic, zrazu su !!! Sak to je absolutne chore. Neviem, jak dlho takyto system este vydrzi. Grecko: no comment, pozicat im jeden den aby mohli hned na dalsi den z pozicky splatit predoslu pozicku? Tomu svetu uz nacisto drbe?

Takze raz pride taky globalny kolabs, tak tvrdy globalny naraz, ze vsetky krizy co boli doteraz (velka hospodarska 1929-1933, pomarancove, ropne, diamantove, financne, take onake krizy ci aj najnovska kriza defacto este stale doznievajuca od roku 200, budu nicotne nic a prechadzka ruzovou zahradou v porovnani s tym co pride. "Natrvalo odide" sigifikatna cast populacie v tychto uzasne vyspelych krajinach zapadneho sveta. 1/10, 1/5, 1/3 , 1/2 ci dokonca drviva vacsina? Netusim. Mozno pride zakon dzungle a ulice, pretoze ziadne obchody nebudu existovat. Mozno nebude elektrina ani ropa. A stredovekym sposobom zivota kazda aglomeracia nad par (desiatok) tisic obyvatelov lahne. Anarchia a boj o prizitie. Neviem kedy to pride, ale myslim si ze to pride. Len dufam ze nie skor jak za 50 rokov aby som sa toho nedozil ja a ani za 100 rokov aby sa toho nedozili moje deti.

Vazeni: KAZDA civilizacia v zmysle mesto, mestky stat, stat, ci cela risa o ktorej sme sa ucili v dejepise pocas dejin ZANIKLA. Pricin mohlo byt cele portfolio. A nevidim dovod, preco by to nemalo plalit aj o nasej uzasnej zapadnej civilizacii a sposobe zivota v globalnom zmysle.
21.8.2015 19:40:53   90.180.51.xxx 151
Hezky to ilustruje tohle video http://www.videacesky.cz/skece/zenove-hadanky-pro-generaci-y


Kazdopadne si myslim ze je to hodne i o vzdelani a jeho kulturne zakorenene popularite mezi bilymi oproti popularite kmenove kultury mezi afroamericany
21.8.2015 20:34:04   78.102.50.xxx 5119
Nesouhlasim s tezí že člověk musí bejt neustálo naloženej aby neměl sílu dělat revoltu. To je defakot princip Feadálu/nevolnictví.

Dávat černý Gangstery z Deetroitu jako příklad neni dobré, je to totiž nevzdělaná vypatlaná sebranka. Zde došlo k fatálnímu selhání státu. Zaprvé odkud stále berou ty peníze? Co kradou když je to město mrtvé? Za druhé jaktože tam prouděj dávky někomu takovému? A za třetí, jestliže tam převzala moc organizovaná kriminalita, tak tam hoši měli poslat tu svou národní gardu a prostě to vystřílet. A ti co by se vzdali šup na nucenné práce, vždy je třeba něco stavět či opravovat, a na to roboti ještě dlouho nebudou.

Jenže v USA se člověk na černocha nesmí ani křivě podívat a tak to dopadá jak to dopadá. Civilizovaní vzdělní lidé zmizeli protože věděli proč.

Já jsem taky byl ňákej rok "idle" protože se mi povedlo něco vydělat na bitcoinech, a gangstera nebo někoho kdo by z nudy chodil kolem a způsovoal škody to ze mě neudělalo. Naopak měl jsem více časi na konstruktivní věci. Já chci aby za mě dělal robot, heh, já dělat nechi, všichni děláme z nutnosti, no neni to tak? Proč bychome měli bez z nudy škodliví či agresigní? Pokud tohle maj určitý etnika v sobě je to v nich a nejosu to stejní lidé jako mi, to je prostě pravda. Když už by člověk nepracoval, mohl by čas věnovat buďto tomu co ho baví a nebo tomu co chce, něčemu konstruktivnímu a ne ubíjející stereotypní práci co je spíš pro roboty. Ta fakt nikomu morálně neprospívá.

Co by mě dostalo ke zbrani/loupení/přepadání? Ne absence práce, ale absence jídla, ala peněz na živobití. Dokud ten systém lidi uživí a udrží jim jakžtakž životní standard je fuk že nedělaj. To myslim že za ně dělá robot, nemyslim tim současnej stav kde skupina obvytel x dře aby si skupinya Y mohla válet šunky a žít z dávek. To je dnes alfa omega a to způsobnuje (oprávněně) tu všudypřítomnou nenávist. Já chci taky odstřelit toho co žije z části mého platu a odnést si jej domu komplet...

Zkrátka, ať to ňák shrnu, lidí je moc (přemnožování se musí zastavit) a za problémy související s masouvou nezmaěstnaností nestojí automatizace, centralizace ani roboti. Může za to vláda a finální úpadková forma kapitalizmu (ala stav kdy konkurence už nefunguje). Je to selhání vlády že si nechala vyvézt průmysl jinam, a majitelé/ředitelé těchto korporací by měli viset za vlastizradu.
21.8.2015 21:05:07   77.87.242.xxx 2561
Chtěl jsem napsat něco, čím bych vás navedl, ale poslední odstavec ukazuje, že jste zase jeden z mnoha bolševických bezmozků, co by na potkání každýho věšeli, talže tady je diskuse krapet bezpředmětný. Režimu, kterej všechny problémy způsobil (nebyl debil a našel si, čí STÁTNÍ doktrína rozbila tehdá ještě funkční černošké rodiny a teď tam mají desítky milionů negrů na dávkách a miliony kriminálníků, jejichž jedinou vizí je dealovat fet na rohu) dal ještě víc pravomocí, aby společnost rozkurvil ještě víc…oh, wait, to dává smysl, to bude určitě fungovat

Pro informaci pro všechny tyhle socialistické pitomce, kapitalismus tam byl naposled před mnoha desítkami let, takže obviňovat kapitalismus za to, že se do něj stát sere a dopadá to špatně, eh, no klasická levičácká logyka.
21.8.2015 21:10:01   78.102.50.xxx 3815
Proč mě nazíváš socialistou? Víš o mě něco že hned soudíš? Tohle miluju, halkvně všechny hned škatulkovat ala když nemáš rád A tak jsi B! Jo... jasně...
23.8.2015 16:14:01   109.71.212.xxx 1319
Citace:
Zde došlo k fatálnímu selhání státu… …Zkrátka, ať to ňák shrnu, lidí je moc (přemnožování se musí zastavit) a za problémy související s masouvou nezmaěstnaností nestojí automatizace, centralizace ani roboti. Může za to vláda a finální úpadková forma kapitalizmu (ala stav kdy konkurence už nefunguje). Je to selhání vlády že si nechala vyvézt průmysl jinam, a majitelé/ředitelé těchto korporací by měli viset za vlastizradu.

Vidím to naprosto zřejmě. Možná se máte za strašnýho pravičaáka, ale v nejlepším jste člen socanskýho stáda co volí zloděje Schlafenberga a další z ťopky (ty volí vůbec spousta salónních levičáckejch inteleguánů co se považuje za hrozně pravicovou). Stát tohleto tamto, silnej stát, kapitalismus selhal, pověsti, postřílet. Takoví ubožáci vraždili a loupili ve 48. roce a dle směru těch sr* kam se to bere budou zase.

Pravice je snižování daní, rušení dotací, zmenšení státu na 10 %, zvýšení osobní odpovědnosti. Toho jste se ani nedotkl, tak je to celkem jasný a můžete bušit pěstičkou do stolu jak chcete.
22.8.2015 20:47:39   78.102.149.xxx 53
To ze je vyvazen prumysl jinam, je jiste nestastne, ale je to o tom, ze zatimco lide v rozvinutem svete jsou drazsi nez roboti, lide v rozvojovem svete jsou levnejsi. Jakmile budou i lide z rozvojovych krajin drazsi nez roboti, tak stejne prejdou firmy na praci robotu a tudiz je jedno, kde ta firma sidli.
Stejne tak je nesmysl, ze lidi je moc. Lidi v Evrope moc rozhodne neni. V Asii zase prebytek lidi chytre reguluje stat, takze prebytek lidi je hlavne v Africe. Skutecny problem je, ze Afrika uz je tak preplnena, ze lide odtamtud se rozprchaji do celeho sveta a stejne je jich tam porad moc i proto, ze jim tam posilame socialni davky, takze misto aby tam dochazelo k prirozene regulaci, oni se dale mnozi a mnozi. Nicmene nedelal bych si s tim velkou hlavu, jakmile se zacnou hroutit stare evropske struktury i v dusledku migrace z Afriky, nebude uz kdo by jim tam nadale posilal davky a ono se to zase samo zreguluje.
22.8.2015 09:42:29   77.247.224.xxx 221
predpokladajme svet ,kde Kapitalista ma plne automatizovanu tovaren a (skoro)vsetci su "na ulici" .
tovaren chrli vyrobky a kupuje ich KTO/Za CO ?
tych 5 % , co ma Prijem?
moze fungovat taka spolocnost,nech sa uz nazyva akokolvek?
budu nezamestnani ako ovce ,ked ich bude 95% ?
22.8.2015 12:26:22   5.135.209.xxx 143
Fungovat by to mohlo. Automatizovaná výroba se jen bude muset přeorientovat z masové produkce na menší množství vysoce náročných výrobků a celků. Pro pokročilou automatizaci by to neměl být problém. Majitelé takových továren si pak budou moci tyto výrobky prodávat mezi sebou. Kolem každého majitele se vytvoří okruh jeho různých zaměstanců (služby, výzkum, ozbrojené složky) a známých ("dvůr"). Ten okruh nebude úplně malý, protože bude reprezentovat moc dotyčného. Moc státu se zredukuje na minimum spolu s jeho daňovými příjmy (už dnes platí největší firmy čím dál méně).
Ostatní, nezaměstnaní budou zbyteční. Nejspíš se nedobrovolně vrátí k nějakému hodně ekologickému způsobu života. Mocní asi zredukují jejich počty na zvládnutelnou míru. Ne však úplně, protože budou potřebovat populační základnu pro zachování genofondu a výběr případných nových zaměstnanců. Byl by to jakýsi "technofeudalismus". (Čím dál větší majetkové rozdíly mezi průměrem a nejbohatšími bývají občas už dnes přirovnávány k feudalismu.)
22.8.2015 13:18:42   77.247.224.xxx 201
podla mna to fungovat nebude.
stat zdani produkciu v automatizovanych tovarnach tak vysoko, aby mohol z niecoho platit 95 % nezamestnanych.
inak zacnu hladove nepokoje- dnes uz nie je mozne ludi len tak odstavit.
navrat k minimalnemu statu by najprv niekto musel schvalit- bez odporu verejnosti,co povazujem za nepravdepodobne.
clovek, ktory nema co stratit je VELMI nebezpecny- viz islamisti (neuznavaju cenu zivota,vacsina je chudina bez majetku a bez vztahu k "statu") .
ak by 95% nemalo co stratit, tak svetom prehrmi pohroma
22.8.2015 13:34:47   89.102.236.xxx 17
Kdyby je zdanil tak vysoko, tak bude pro fabriky lepsi zamestnat misto robotu lidi, takze vas prispevek nedava smysl.
22.8.2015 15:35:08   77.247.224.xxx 130
Ale dava(zmysel).
Vyroba bez ludi znamena nepredana produkcia-Za co by to kupovali nezamestnani?
Naco by potom vyrabali a pre koho?
Na sklad ?Aky by to malo zmysel?
Kolotoc penazi ma zmysel len ked je v rovnovahe produkcia a spotreba. Aj preto tie problemy dnes.Preto budu problemy narastat s automatizaciou ,ak vlady nezasiahnu.A prerozdelovanie bohatstva bude musiet narastat s rastom masy nezamestnanych- lebo inak pride Velka oktobrova (rijnova) revolucia 2, 3...
Predsa niekto vazne nemysli, ze bude symbioticky zit 8 miliard zobrakov a 100 000 megabohacov a to beztrestne ...
22.8.2015 15:41:01   77.247.224.xxx 90
on sa nejaky ten Lenin vzdy najde.
a kto veri, ze to zvladnu policajti ci armada , nech si pozrie video o odhodlanych ludoch, co nemaju co stratit

http://zpravy.idnes.cz/prolomeni-hrani c-v-makedonii-di2-/zahranicni.aspx?c=A150822_152758_zahranicni_mlb
22.8.2015 16:49:08   192.42.116.xxx 37
Stát může zdanit jenom to, co má na svém území. Většina automatizovaných továren však vznikne spíš tam, kde už je návazná výroba (v Asii). A to málo co na území státu bude, je už teď chráněno mezinárodními dohodami a daněno v daňových rájích. To nelze jen tak měnit. Trendem navíc je tyto mezinárodní dohody spíš utužit v prospěch nadnárodních firem (ACTA).
Za minimální stát bych považoval spíš takový, který ponechá to potřebné a všeho zbytného (toho, co není nutné k slušnému přežití a vzdělávání) se zbaví. Pod tím si každý představí něco jiného. Jenomže ten "technofeudální" stát by byl spíš jaksi "vyhnilý". Postupně přijde o zbytek pravomocí nad firmami, daňové příjmy k financování svého provozu a ještě navíc bude pořádně zadlužený. Takový stát bude muset poslouchat.
Změny státního uspořádání postupně schválí politici. Úplně stejně jako dnes prosazují imigraci. Sice je 85% lidí proti, ale jim je to úplně u pr.... Projde to, protože lidé na tom zatím nejsou tak špatně.
Až budou, vzpoury samozřejmě nastanou. Dopadnou podobně jako selské bouře ve středověku. Nějací žebráci bez výcviku proti moderním zbraním mnoho nezmohou. Vzpoury zafungují jako mechanismus redukování populace dle požadavků mocných. Zlikviduje to především ty neposlušné, kteří by beztak pro vyšší zájmy nebyli moc užiteční. Ti ostatní si další vzpouru raději rozmyslí.
22.8.2015 20:42:26   77.247.224.xxx 120
ja ovsem nehovorim iba o Europe.bavime sa o situacii, ked +-95 % populacie sveta bude bez prace, lebo automatizacia...
bud budu mat ti ludia prijem na kupu vyrobkov a pojde kolotoc peniaze-tovary, alebo tie tovarne skrachuju.
a je po automatizacii.
do istej situacie ozbrojene zlozky su loajalne Rezimu- a po istej hranici uz nie. pekny priklad je r.1989 v CSSR, ale aj inde- trebars aktualne Ukrajina a problem dezerterov,atd.
treba brat na zretel, ze aj vojaci a policajti maju pribuznych ,znamych,ktori budu medzi tymi 95%. ak by neboli, patrili by k hornym 5 % a preco by potom sluzili..?
24.8.2015 13:03:14   82.117.130.xxx 31
To je celkem ptakovina. Pokud bude nezamestnanost vyssi nez 50%, tak pravdepodobne nebudou fungovat vlady ktere zname dnes a soucasne dohody budou irelevantni. Pokud stat bude chtit udrzet poradek, bude muset ten zbytek populace nejak zivit, coz znamena vysoce zdanit praci stroju na svem uzemi a na to, co se dovazi z venku uvalit vysoke clo, aby vybral dost prostredku. Jinak se to zvrhne v jedno bitevni pole.
24.8.2015 19:30:46   31.31.72.xxx 10
V leckteré rozvrácené zemi je nezaměstnanost i vyšší a vlády tam jsou. Nemají síce situaci příliš pod kontrolou, ale dělají to, že žádají zahraniční mocnosti o vojenskou pomoc. V té dystopické budoucnosti by vláda požádala o pomoc feudály nebo nějakou jejich koalici. Ta by potlačila nepokoje ve vlastním zájmu a s požehnáním státu. Následně by feudálové získali politické funkce, změnili pár zákonů a nový politický systém by byl hotový.

Současné dohody v budoucnu irelevantní být mohou, ale i nemusí. To v případě, že je mocné zahraniční síly budou stále vynucovat. Podstatné ale je, že ty dohody brání státům aby již v současnosti nepříznivým trendům předcházely. Kolaps nepřijde ze dne na den. Jde o postupný vývoj. Lidé si mohou odhlasovat co chtějí, ale pokud to vyvolá arbitráž, bude mít poslední slovo ona.

Protekcionismus (cla) by byl určitou náplastí už na současný na problém odsunu výroby za levnou prací. Jenže mezinárodní vývoj jde opačným směrem - k odstraňování obchodních bariér, aby si nadnárodní korporace mohly vyzobat odevšad to nejvýhodnější (odbytiště, daně, levné pracovníky).

Vysokému zdanění automatizace bych ale moc nefandil. Automatizace představuje pokrok a jistě by bylo lepší (při obdobném příjmu) nepracovat než pracovat. Proto je třeba spíš zdanit zisky korporací na daného území, bez ohledu na to jak k nim přišly. Jen tak lze na takový stav velmi pomalu přejít.

Úbytek pracovních míst vlivem automatizace nejspíše povede k jedné ze dvou variant: Buď k rostoucímu přerozdělování a vzniku "společnosti dávkařů", nebo k nějaké míře "technofeudalismu". "Bitevní pole" může při kolapsu také nastat. Ale byl by to přechodný stav, jako mnohokrát v historii.
25.8.2015 07:05:08   82.117.130.xxx 00
Arbitraz je jen nastroj, ktery funguje v rezimu nejake pravni jistoty... pri zmene rezimu je k nicemu.
Bavime se o tom, kdy tak vysoka nezamestnanost nebude v jednom state, ale bude globalne. Zadne zahranicni mocnosti na pomoc neprijdou, protoze nebudou... i u nic totiz bude situace podobna.
Ano, dnes jde vyvoj korporacim na ruku, ale pokud by doslo k prevratu, je pravdepodobne, ze i toto by se proste otocilo o 180 stupnu.
Ale vyvoj nelze tak jednoduse predpovedet, takze kdo vi...
25.8.2015 18:34:39   89.105.194.xxx 10
Ano, ty mezinárodní dohody platí dnes. Ovlivňují současný vývoj směrem příznivým pro nadnárodní firmy. Ty proto sílí, bohatnou a zpětně přetváří zákony i ty dohody samotné (lobbing, volební sponzoring). Nezmiňoval jsem je proto, že bych si myslel, že musí nezbytně platit i když se systém zhroutí, ale proto, že ovlivňují vývoj určitým směrem. Je to směr, který má blíže k vizi návratu k feudalismu než k nějakým optimistickým představám.

Vývoj sice nelze jednoduše předpovědět, ale má své dlouhodobé zákonitosti. V Evropě třeba historicky platí, že "čím dál na východ, tím větší bída". Není to jen vina minulého režimu. I tehdy se měli východní Němci lépe než my a mnohem lépe než Rusové. Lze tedy těžko předpokládat, že se třeba životní úroveň ČR vyrovná v dohledné době Německu. I s dotacemi EU je to nereálné. Původně to mělo být 20 let, nyní údajně dalších 50. A to neuvažuji takové Bulharsko nebo Rumunsko, kde jsou rozdíly větší.

Když se tedy něco (např. posilování moci nadnárodních firem) vyvíjí po dlouhou dobu nějakým způsobem, tak to zkrátka vliv na budoucnost mít musí.

Lze předpokládat, že se korporace proti různým rizikům snaží a budou snažit zajistit. Peníze na to mají. Takovému ČEZu stačilo pár neplatičů k vytvoření známého komanda. Bude-li se schylovat k vážným nepokojům, mocní v tomto ohledu nic nezanedbají. Již dnes hájí jejich zájmy na blízkém východě soukromé bezpečnostní (žoldácké) firmy, pracující v podstatě vojenským způsobem.

Vývoj také není všude zcela stejný. Ve Španělsku je už dnes nezaměstnanost mladých přes 50%. To je velký rozdíl oproti Německu (pod 8%). Nepokoje proto přijdou do různých států (a regionů) postupně. Korporace tak budou mít možnost přeskupit síly v klidných oblastech a nabídnout své služby vládám v problémech. Tím konflikty (i režim) ovlivní ve svůj prospěch.
25.8.2015 21:05:31   94.143.232.xxx 10
Pokud jde o jednotlive staty, je to dano i mentalitou naroda, proto ten vyvoj neni vsude stejny.
Kazdopadne plati, ze jakakoliv akce vyvola reakci. Proto ma takovy uspech salamova metoda, ale jak se rika, zadny strom neroste do nebes, tak i salamova metoda ma sve hranice, kdy to jednou pretece. A pak kdo vi... Korporace se sice proti rizikum snazi zajistit i dnes, ale jak vime, tak zadna ochrana neni a nikdy nebude na 100%.

Skutecne si netroufnu odhadovat budoucnost. To nepozname drive, nez za 50 - 100let.
24.8.2015 13:13:27   82.117.130.xxx 32
Citace:
Majitelé takových továren si pak budou moci tyto výrobky prodávat mezi sebou.

Opravdu? A proc by to delali, pokud to nebudou nezbytne potrebovat? A za co to budou kupovat? Jakou asi hodnotu budou mit v ten moment penize?  
A co budou delat vsichni ti nezamestnani, kdyz budou zbytecni? Vysoce pravdepodobne je, ze eliminuji ty mocne a provede se restart spolecnosti do systemu, jehoz vyvoj je nyni tezke odhadnout... muze to byt od idealistickeho Startreku, kdy se vyuzije prace stroju ku prospechu cele spolecnosti az po totalni anarchii, ktera bude provazena totalni destrukci z nenavisti...
24.8.2015 19:55:05   204.85.191.xxx 10
Třeba to potřebovat budou, třeba ne. Ty si také nekupuješ jenom co nezbytně potřebuješ. Skutečnými penězi je už pěkných pár tisíc let zlato. Za feudalismu fungovalo celkem dobře. Předpokládat, že dnešní nekryté papírky budou platit navěky by bylo dost naivní. Třeba se měnou stane úplně jiná komodita.

Na těch zbytečných nezaměstnaných nebude záležet. Mohou vyvolat nepokoje, ale mocní na ně pošlou bojové roboty, nebo třeba nahází palivovzdušné bomby. To je fuk. Množství je bez patřičné výzbroje vedlejší. Mocní budou v bezpečí asi jako britská královna v dobách koloniálních bojů. Jsou ostatně mobilní už dnes, takže jednoduše odletí někam kde je klid a odtud budou své ozbrojené akce řídit.
25.8.2015 07:15:15   82.117.130.xxx 11
Mocni jiz nikdy nebudou v bezpeci tak jako driv. Tehdy tomu pomahala vysoka uroven ucty ke korune a prakticky nulova vzdelanost mezi nejnizsi vrstvou.
To je dnes ale opravdu minulost.
Naopak dnes i ti davkari vedi, ze maji nejaka sva prava a budou si je branit. Vyzbrojeni je pak otazka chvilky.
Staci se podivat na Islamsky stat... je to v podstate lokalni problem, proti problemu s celosvetovou nezamestnanosti a stejne s tim dnes nikdo nedokaze hnout.
25.8.2015 16:48:31   94.242.246.xxx 10
Řekl bych, že nějací vzbouření domorodci z kolonií by klidně bývali s královnou udělali krátký proces kdyby mohli. Jenže oni nemohli. Ti nezaměstnaní by byli v podobné situaci. Jejich výzbroj by byla o několik řádů horší a jejich skuteční nepřátelé by byli v bezpečí třeba na jiném kontinentu.

Dnešní dávkaři mají práva jen kvůli zákonům a ty se mohou snadno změnit nebo padnout s celým systémem.
Vyzbrojení množství povstalců není otázka chvilky - EU vlastnictví zbraní omezuje a leckde je trestné i vyjít na ulici s nožem. Jeden zločinec zbraň sežene, ale pro množství nespokojenců by nebylo na černém trhu dost zbraní. Ruční zbraně by navíc takový konflikt nerozhodly.

A islámský stát? Ten by Američané zlikvidovali za měsíc, kdyby doopravdy chtěli. Daly by se použít různé chemické zbraně, kobercové bombardování nebo i ty palivovzdušné bomby. Technicky to není problém. Ale neudělají to, protože by při tom města jako je Rakka museli vyhladit kompletně. Celý svět by jim pak vyčítal vyhlazení civilistů, což by poškodilo jejich politický vliv.

Až se bude hroutit civilizace, tak se na nějakou humanitu každý vykašle a bude myslet jen sám na sebe. A z hlediska feudálů (oligarchů) bude redukce problémového a nepotřebného obyvatelstva žádoucí.
25.8.2015 20:53:50   94.143.232.xxx 10
Ano, domorodci v koloniich by zvladli s kralovnou jiz tenkrat udelat kratky proces, ale branilo jim predevsim jejich omezeni rozhledu... absence vzdelani a dlouhodoba vychova k poslusnosti s tim, ze oni jsou ti menecenni. Zmenit ten pohled trvalo dlouho, ale k te zmene jiz doslo a nelze to vratit zpet. Dnes jsou tito lide schopni narokovat si stejna prava.

V davu je sila, bylo by trestuhodne to podcenit. Znacnou roli by melo i to, na jakou stranu by se priklonila armada, ale je pomerne pravdepodobne, ze na stranu vetsinoveho obyvatelstva... at uz z duvodu lidskosti, nebo z duvodu toho, ze mezi nezamestnanou vetsinou budou mit rodiny a pribuzne.

Islamsky stat zlikvidovat neni vubec tak snadne. I kdyby se to vzalo nehumanne bez ohledu na civilni ztraty, tak co potom ? Je velmi pravdepodobne, ze tam vladu rychle nahradi jina extremisticka skupina. Muslimu je zkratka prilis mnoho a i kdyz tech radikalnich bude jen par procent, tak pocetne to jsou stale miliony... V momente, kdy se prestane koukat na civilni ztraty, tak se k tem par procentum zacnou pridavat i ti ostatni...
22.8.2015 17:17:02   213.192.25.xxx 50
Keynes byl taky komunista jak noha, že?

Laskavému čtenáři doporučuji například články Volnem ke svobodě¹ (Tomáš Tožička) nebo Bullshit jobs² (David Graeber). Dále se doporučuji podívat např. na kanadský experiment MINCOME.

Mohli bychom mít třídenní pracovní týden. Úplně klidně. Jenže by to znamenalo vzdát se kultu práce a konzumní marnivosti, která byla ještě několik generací zpět naprosto nepředstavitelná i pro aristokracii.

¹ http://denikreferendum.cz/clanek/17840-volnem-ke-svobode

² překlad: http://a2larm.cz/2013/09/prace-na-CENZURA/
22.8.2015 20:37:54   78.102.149.xxx 52
Vitam nahrazovani lidi roboty, to co je popisovano v clanku je jen prechodne obdobi, kdy uz je prace pro vsechny lidi malo, ale jeste je ji porad hodne, takze velka cast lidi pracuje. Dnes naopak dochazi k tomu, ze staty, aby mohli zachovat soucasny system produkuji statni praci (urednici co pracuji jenom jako nebo delaji nejakou neproduktivni nesmyslnou praci). Napriklad v CR takto "pracuje" uz okolo ctvrtiny lidi, druha ctvrtina je nezamestnana, takze nam zbyva jen polovina lidi, co skutecne pracuje. Ale i to je stale dost, nebot stale dost lidi ma penize na to, aby si mohlo kupovat zbozi produkovane roboty. Jakmile se robotizace prace zvedne a prace bude treba jen pro ctvrtinu lidi, uz bude neudrzitelne, aby stat ostatni lidi zamestnaval jenom jako a soucasny system se zhrouti. Pokud ale na svete nema zavladnout totalni chaos, bude muset byt vymyslen jiny system, ve kterem podle nejakeho klice budou muset lide mit moznost si kupovat zbozi, ikdyz ho budou vyrabet roboti a tedy lide pracovat nebudou. Vidim moznost lidi motivovat v mnohem vetsi mire nez dnes odmenou za sport, kulturu a dalsi kreativni cinnosti. Takze ano, lide musi neco delat, ale nemusi to byt jen nudna prace tak, jak ji vetsina lidi zna dnes.
22.8.2015 21:24:54   213.192.25.xxx 65
Polovina lidí že pracuje? Ha-ha-ha, zasmáli se zbrojnoši. Dochází do zaměstnání nebo něco na ten způsob. Jako kdyby se korporace nechovaly jako státní byrokracie, jako kdyby nevznikaly fiktivní produkty a služby v rámci té administrativní mašinérie,…

Do toho se fixluje prodloužením školní docházky apod.
23.8.2015 16:18:07   109.71.212.xxx 65
Korporace a stát jsou skoro totéž. Exituje to díky vzájemné podpoře a spolupráci. Rozdíly mezi korporací a státem se od určitě velikosti stírají a mj. existují díky tomu, že zatímco zaměstnají samy sebe vlastní byrokracií, na fixní náklady jim režim dá dotace za peníze násilím ukradené od menších podnikatelů, kteří skutečně tvoří nějaké hodnoty.

Řešení - zrušit většinu zákonů pro tzv. ochranu trhu a spotřebitele, protože ty chrání jen a pouze korporace před konkurencí. Zrušit dotace. Snížit daně. Korporace upadnou do neefektivity a budou rozřezány na menší firmy. Malí a střední podnikatelé budou moct dýchat a místo tragického živoření taky zaměstnat další lidi.
23.8.2015 17:43:15   213.192.25.xxx 73
> menších podnikatelů, kteří skutečně tvoří nějaké hodnoty

To je taky vtipné dogma.
23.8.2015 22:59:16   78.102.149.xxx 40
Proc bych jako podnikatel (jedno jestli maly, stredni nebo velky) zamestnaval nejake lidi kdyz roboti budou levnejsi?
---
Je tam jedno ale. Muze se stat, ze maly na trhu novy podnikatel nebude mit zpocatku takovy zisk, aby si robota mohl hned dovolit koupit, takze nebude mit proti strednimu podnikateli sanci, ten naopak bude vydelavat cim dal vic, bude si moct poridit vic robotu, az se z nej stane nova korporace. Tva uvaha je teda zcestna.
24.8.2015 08:34:35   160.44.230.xxx 40
problémem jsou uměle levné investiční peníze a proti tomu příšerně drahá lidská práce (ve vyspělém světě); ani ne tak ve výši čistého platu jako v daních, dodatečných nákladech, různých odvodech, péči atd. Obojí lze (do jisté míry) změnit; ale v prostředí kde většina (spíš všechny) vlády jsou ve vleku finančního průmyslu to nastane těžko, velmi těžko... :-(
24.8.2015 14:01:44   195.88.164.xxx 41
Konec práce? Ve středověku se pracovalo méně, než dnes, technologická revoluce vůbec nepomohla. Ano, dříve byla delší pracovní doba, ale každý třetí den byl svátek a přes zimu se nepracovalo téměř vůbec.

Co se dnes děje je růst počtu nezaměstnaných na místo krácení pracovní doby, kromě toho je tu konzumní společnost, kdy je třeba si každý rok koupit nový mobil a boty kupovat minimálně čtyřikrát do roka.

Moderní vlády to řeší růstem legislativy a vytvářením pracovních příležitostí pro armády právníků a specialistů, kteří se věnují jen tomu, aby bylo vše řádně označeno, evidováno, včasně zasláno na úřad...
24.8.2015 14:27:55   82.117.130.xxx 10
Jenze tu armadu byrokratu je potreba z neceho platit, coz se obvykle deje z vybranych dani. Za stroje se vsak zatim dane a odvody neplati (i proto jsou levnejsi nez lide). To by se muselo zmenit, jinak to nepujde donekonecna.
7.9.2015 13:43:28   77.242.90.xxx 10
Nezamestnanemu belochovi staci internet a je po problemech

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

173 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 81.7Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.