Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Dotyková katastrofa: budeme někdy u PC mávat rukama?
Dotyková katastrofa: budeme někdy u PC mávat rukama?
autor: Michal Rybka , publikováno 3.10.2014
Dotyková katastrofa: budeme někdy u PC mávat rukama?

Microsoft představil Windows 9, tedy vlastně 10. Podobně jako Windows 8 mají podporu pro dotekové ovládání, která by se navíc měla automaticky přepínat, když přejdete z tabletového režimu do klasického a naopak. Proč Microsoft vyvinul takové úsilí, aby do Windows 8 zabudoval podporu pro doteková zařízení? A vyplatilo se to skutečně?


A to bychom měli, dámy a pánové, tak asi všechno. Dotykové displeje na noteboocích a u desktopů jsou sice zábavné, ale po šmejdění prstem musíte vzápětí šmejdit hadrem. To je opravdu veliký opruz, který u desktopů drtivá většina uživatelů provozovat nebude, protože to dělat nemusí.

Přestože Microsoft i u Windows 10 razí dotykové ovládání, jsem k jeho snahám skeptický. U telefonů a tabletů jsou jeho výhody jasné, stejně tak i u speciálních zařízení, u notebooků mi ale přijde nedodělané a nadbytečné a u desktopů zcela zbytečné. Představa, že si oddokujete ze svého 2-in-1 displej a plynule z jednoho typu ovládání jedné a té samé aplikace přejdete na úplně jiné, mi přijde divná. Je to sice o něco lepší, než mít dvě verze toho samého softwaru, které navíc navzájem nesdílí data, ale stále je to ergonomická a andragogická noční můra. Vyladit ovládání tak, aby bylo efektivní, je těžké. Naučit lidi, aby ho používali efektivně, je ještě těžší.

Do Windows 8 Microsoft vstoupil s představou, že je možné vnutit lidem inovaci, ať se jim to líbí či nelíbí a ať je to pro ně ergonomickým přínosem anebo noční můrou. Představa, že se takový systém podaří prosadit stůj co stůj, vzala za své poté, co se Windows 8 staly raritou v tom smyslu, že jejich tržní podíl časem dokonce klesal. Došlo k tomu přesto, že podpora Windows XP byla ukončena a blíží se konec prodeje Windows 7. V podstatě dnes není alternativa k Windows 8, nicméně hlavně firemní zákazníci se k nim postavili asi jako kráva z filmu Svéráz národního lovu, kterou zavěsili do pumovnice bombardéru: Když se pod nimi otevřela vrata a oni pod sebou uviděli Windows 8, tak se prostě zapřeli.

Naprosto marginální prodeje dotykových obrazovek ukazují, že plná podpora dotykového ovládání v OS neznamená žádný přínos ani pro ně. Kdyby se dnes neprodávala řada notebooků a all-in-one s dotykovými obrazovkami, patrně by to bylo ještě mnohem horší.

Nakonec to možná je opravdu tak, že dotykové ovládání je ideální pro menší zařízení „do ruky“, zatímco u větších strojů je – až na pár výjimek – v zásadě nevhodné. Možná zlom přijde až s inteligentními povrchy, kde je podobné ovládání v podstatě nutné. Pokud to tak je, tak ani Windows 10 žádnou velkou změnu nepřinesou, protože skutečný problém dotykového ovládání je mnohem hlubší.



Tagy: windows 8  tablet  all-in-one  touch  dotyková zařízení  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
3.10.2014 16:02:21   217.170.103.xxx 677
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
3.10.2014 16:27:21   90.177.175.xxx 601
Jestli je ten dotaz míněný vážně... Tak si před sebe zkuste postavit dotykovou obrazovku (postavit, ne položit na klín) a zkuste to chvilku ovládát pravicí (a pak to vyfoťte zboku).

Jinak je v tom je autor nevinně (teda tak trochu), to je moje práce.

Ale je pro takový způsob ovládání dotykového monitoru nějaké přiléhavější přirovnání? Takhle vysoko skáče můj pes?
3.10.2014 16:44:05   217.170.103.xxx 218
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
3.10.2014 17:00:14   90.177.175.xxx 121
Jo, jestli byl problém s tím Hitlerem, tak to se omlouvám, na tom malém obrázku jsem si ho ani nějak nevšiml. Odstranil jsem jej a dotykové rozhraní Windows 8 z inkriminovaného počítače nahradil již neexistujícím BeOS (protože by to taky mohlo vyznít jinak, než to bylo míněno (BeOS sice neměl s dotykovými PC nic společného, ale čert to vem)).
Po zmizení Hitlera, prosím, vymažte cache prohlížeče (v chrome případně stačí samotný obrázek otevřít v nové záložce a dát refresh).
3.10.2014 17:09:24   217.170.103.xxx 22
V pohodě, pro mě dobrý, ono tam totiž nebylo předtím moc vidět,že tam jsou ty dialogová okna Jinak v originále je to obrázek ze zasedání NSDAP v Říšském sněmu někdy v letech 38-39.
3.10.2014 17:36:24   109.81.248.xxx 281
"hajlovani" souvysi s dotykovym ovladanim tak jak to autor popisuje a v clanku je to vtipne propojeno.(at tam je hitler na obrazku nebo neni)
Pokud nekomu vadi obrazek hitlera, mel by si zamest pred vlastnim prahem.
Nevidim na tom nic zavadneho.
3.10.2014 17:51:53   90.177.175.xxx 100
Ale jinak je to docela tragikomické, kam to vede. Když zkusíte na internetu hledat fotky, tak to vypadá, jako by v davu bylo možné dát ruce jen do tří poloh: k tělu, do vzpažení, nebo dopředu šikmo vzhůru, ovšem výhradně s ukazováčkem, který na něco míří, nebo s rukou v pěst
3.10.2014 21:53:06   77.247.224.xxx 294
Cela ta anti-nazi-mania je IMHO udesna -> po 7 desatrociach chytat take hystericke zachvaty z jedneho ujca so smiesnymi fuzikmi a divokymi gestami???

Co tak sa radsej zamysliet nad pricinami - jak sa to mohlo stat, ze (nielen) tento ujko mohol rozputat take peklo v reale a nielen vo svojich fantaziach???

Ale to lidickam moc nevonia - `zametat si pred vlastnym prahom` a spytovat aj svoj postoj k autoritam, psychologicke schemy spravania davu, obrovsku nachylnost k ciernobielemu videniu sveta a nasledne k `prijemnemu fanatizmu` ci len zaujatosti...

btw. smutne ohladne tychto `hladacov stelesneneho zla` je aj udesna povrchnost -> drvivej vecsine z nich napr. vobec nic nehovori meno PolPot, ktory ma objektivne k cistemu zlu ovela blizsie (akurat nie je dost `popularny`)
6.10.2014 22:39:16   176.61.235.xxx 20
Vyborny komentar!

Presne ako ste povedali. Ocitych svedkov tej doby je velmi malo a je smutne ze ludia ktori vtedy ani nezili su obmedzovani takouto fobiou z obycajneho symbolu. Je smutne ze nasa generacia je tak povrchna, pasivna, leniva a miesto chapania doby, udalosti a spolocnosti (nie len nemeckej) si vyberie radsej prazdne "Hitler bu bu bu". Mozno by sme ani nemuseli zhadzovat bomby na civilistov... Samozrejme cest vynimkam...
4.11.2014 11:37:08   62.209.192.xxx 00
jj mas naprostou pravdu. Me osobne Hitler nevadi, spis me vadi lide kteri ho maji jako jakysi pokriveny vzor aniz by si uvedomovali ze pokud by vyhral tak by tady s nejvetsi pravdepodobnosti ani nebyli. Docela dobre jsou nastineny duvody vzniku druhe svetove v dokumentu Olivera Stona http://www.csfd.cz/film/329483-oliver-stone-nezname-dejiny-spojenych-statu/ kde jako hlavni pricinu vidi v ignoraci okupace Mandzustka Japonci od roku 1932 a nasledne roku 1936 Italove okupovali Etiopii coz take nechalo svetove velmoci bez jakekoliv reakce.
4.10.2014 08:29:11   95.82.139.xxx 197
Když jsem v práci na telefonu ukazoval obrázek svému čmoudlému kolegovi, smál se tomu, jako každému jinému dobrém vtipu. Mimochodem nosím účes 0.1mm, a v létě před víkendama si ze sebe střílíme větou "bacha, ať se nespálíš na sluníčku".

Ubrečení nazipolicajti jsou pěkně trapní v jednom pytli s grammarpolice, trademarkfanboys aspol. Jestli chcete dělat něco užitečného, běžte do diskusí mezi typické české socky, které svůj posraný život svádějí na menšinu, která jim dle jejich vize krade všechny zasloužené výhody, na něž domněle mají nárok. Tihle "nejsem rasista, ale" jsou daleko nebezbečnější, než nějaký černobílý obrázek.
6.10.2014 03:49:34   84.138.77.xxx 80
On tam bol niekde nejaky obrazok Hitlera? Pfuj, esteze som na to neklikol, uz by bol zo mna nacek. ;-)
4.10.2014 16:03:07   89.102.236.xxx 140
"Heil mein Fuhrer!".....*windows starting*....
10.10.2014 14:50:10   89.29.115.xxx 40
Aby ses náhodou neposral :-D Ten chlap je dávno mrtvej, co jste z toho všichni posraní, jen co o něm někde padne zmínka.
3.10.2014 19:27:39   85.163.120.xxx 35
"Představa, že si oddokujete ze svého 2-in-1 displej a plynule z jednoho typu ovládání jedné a té samé aplikace přejdete na úplně jiné, mi přijde divná."

Bolo by to divne, ak by sa jednalo o tu istu aplikaciu s tym istym grafickym rozlozenim. Ale ak by sa podarilo vytvorit koncept, kde by ta ista aplikacia po oddockovani prepla len svoje graficke prostredie prisposobene dotyku tak by to bolo fajn. Napriklad skrytim niektorych prvkov do rozbalovacich menu, zvacsenim zakladnych ovladacich prvkov a tak dalej. Myslim, ze to nie je nemozne.
3.10.2014 21:58:59   78.45.189.xxx 1921
Michal Rybka si mohl ušetřit psaní, kdyby se pořádně zamyslel nad tím, jak se k dotykovému ovládání staví Apple. Apple se od ostatních IT firem liší právě tím, že se na problémy dívá "obráceně". Tedy místo běžného postavíme super zařízení a pak vymyslíme co s ním, napřed přemýšlejí o tom, jak lidé pracují a teprve poté přemýšlejí o tom, jak jim tu práci co nejvíce usnadnit a nabídnout jim zařízení s funkcemi přesně podle jejich potřeb a lidské ergonomie. Dotykové ovládání má smysl u mobilů, tabletů, navigací a podobně. Pokud ovšem na zařízení chceme pracovat, nic se nevyrovná klávesnici a myši. Navíc ruka před monitorem překáží hlavní funkci monitoru a to zobrazování informací tak, abychom je dobře viděli.
Pro zobrazování informací bez toho, abychom si neničili krk potřebujeme displej mít ve výši očí a zároveň mít ruce zhruba ve výši pasu. To si jasně odporuje. Já jsem ochoten za kvalitní monitor zaplatit třeba 40 000, ale pak je jenom pochopitelné, že pokud mi na něj někdo sáhne, tak mu ruku urazím až u samého ramene.
3.10.2014 22:38:15   90.177.175.xxx 183
Jen aby s tím Apple nepřišel za tři roky jako s novým revolučním konceptem, na který právě dozrál čas
5.10.2014 15:00:44   91.7.22.xxx 50
Ja mel pred svym monitorem Hercules takove to antireflexni stinitko, ale byl jsem liny ho uzemnovat. Po chvili se nabilo, a vzdycky kdyz prisel kolega a pokousel se mi po nem matlat prstem, dostal peknou statickou pecku Myslim, ze jeste dnes pristupuje i k tabletum s respektem a v gumovych rukavicich.
4.11.2014 11:43:31   62.209.192.xxx 10
ehm, Apple ne, takhle k tomu pristupoval Jobs. No a po jeho odchodu se Apple stane opet normalni neinovativni spolecnosti, ktera bude vytvaret design a az pote vymyslet co by s tim vlatne slo delat
4.10.2014 09:31:45   87.114.126.xxx 611
Na desktopu touchscreen nepotrebuji a nikomu se asi nechce pored natahovat, ale notebook bych uz bez touchscreenu nechtel a to od pocatku windows 8 a mojim prvnim zkusenostem s touchscreen notebookem. Mam uz druhy touch screen notebook (Dell E5440) a pouzivam ho vetsinou v leze (v loznici a na sedacce v obyvaku) a touchpad pouzivam viceme jen kdyz to situace vyzaduje kvuli napr. 'vyjizdecim menu'. 99 procent casu pouzivam jenom touch screen na ovladani i klasickeho desktopu jako spousteni aplikaci, zalozek menu, scrollovani dokumentu, stranek, tukani na odkazy / zpet vpred. Presouvani oken a zmena jejich velikosti, right click (podrzeni prstu), zavirani, minimalizovani vyvolavani nabidky start, multitaskingu (jedu ted na Windows 10 technical preview) Cmouhy po doteku v zadne pripade na rozvicenem display clovek nevidi a proto nejake caste cisteni je pro ty, kteri to musim mit krasne I kdyz to maji vypnute... Touchscreen na notebooku je fakt hodne pohodlny pro ten muj zpusob pouziti v leze, clovek ma notebook polozeny na brise / hrudniku, v kline a podobe a ruku vetsinou oprenou o plochu na ktere lezi a o hranu displaye. Jakmile si clovek na tenhle scenar zvykne, uz nehce notebook bez touchscreenu... Oproti windows 7 je ve windows 8 / 8.1 / 10 touchscreen i na desktopu opravdu vice nez pouzitelny a perfektne presny. Asi sem vyjimka, ale jak rikam, kdyz si clovek na to jednou zvykne, touchpad uz pouziva jen kdyz opravdu musi vyjet nejake to menu na webu.
4.10.2014 18:07:20   88.146.217.xxx 161
Podle výčtu prováděných akcí to ovšem vypadá, že obsah hlavně konzumujete, než vytváříte. Ovládací prvky tedy nepotřebujete mít neustále k dispozici. Nebral bych vhodnost dotykového ovládání pro konkrétní zařízení jako dogma, spíše jde o to, co na kterém zařízení uživatel provádí. Desktopy i laptopy jsou určené zejména na práci, nebo lépe řečeno na vytváření obsahu (přestože hodně lidí na nich vlastně nic nevytváří). Prsty mám dosti hubené, ale příliš si nedokážu představit, jak dotykově edituji text, tj. označuji nejenom celá slova, ale i jednotlivá písmena ve slovech. I kdyby sledování prstu bylo velmi jemné, místo editace bych si prstem stejně zakryl. Další oblasti využití počítače jako jsou třeba grafické aplikace, kde se intenzívně pracuje s myší, snad ani není třeba zmiňovat. Mít několik hodin zvednuté ruce před sebou je jednoduše nemožné, pokud nechce uživatel překonat nějaký obskurní rekord.

Nepopírám, že Vám dotyková obrazovka nevyhovuje, sám to víte líp. Ale řekl bych, že byl-li by k mání výkonný tablet s patnáctipalcovou obrazovkou, na laptop byste si patrně ani nevzpomněl.
4.10.2014 19:07:29   87.114.126.xxx 17
Pravda, predevsim obsah konzumuji, ale budu ted testovat par touchscreen video editoru... Tablety jsem mel, tablet by lepsi nebyl, protoze bych ho musel jednou rukou drzet... takhle mi to lezi (stoji :-) na brise, hrudniku a je to stabilni. Co se tyce oznacovani textu aspon na webu, tak to je taky slusne vyresene touchem. Na praci v grafickem editoru bud aktivni digitizer vrstva od wacomu nebo wacom tablet samotny misto mysi. Jinak souhlas. Kazdopadne na laptopu ktery je urcen i na konzumaci bych touchscreen doporucoval kazdemu. Je jednuzsi tuknou na odkaz nez klikat a podobne paralely :-)
4.10.2014 21:32:35   88.146.217.xxx 50
To už se pak ale dostáváme spíše k osobním preferencím jednotlivých uživatelů. Jiní (a bude jich patrně většina, podle prodejů) zas dají přednost tabletu, protože je lehčí a skladnější. Polohování by mohl vyřešit nějaký sofistikovaný stojánek, ovšem nezdá se, že by po něm byla větší poptávka. Osobně by se mi tablet líbil, ale vadí mi absence výměnné baterie, ve vzdálenějším horizontu uvažuji spíše o nějakém mobilu s větší úhlopříčkou jako o kompromisu. Před lety jsem si pořídil netbook, stále slouží, touchpad mi taky nevyhovoval, ovšem snadno to vyřešila bezdrátová myš za necelé tři stovky. Pravda, je to další věc navíc, na druhou stranu nabízí komfort ovládání při hraní her.

Jistě se shodneme, že technicky už dnes není problém s přesným polohováním jako takovým. Problém zůstává v ergonomii, kdy mít dlouhodobě zvednutou ruku u obrazovky je mnohem víc namáhavé, než ji mít položenou na stole(posteli/opěrce křesla...). Zásadní a nepřekonatelná výhoda myši tak zůstává v přesném ovládání při naprosto minimální fyzické námaze (stačí pohyby zápěstí).

Ona by se celá tato problematika dala vyjádřit celkem jednoduše, a mám dojem, že už to Michal Rybka v nějakém svém článku udělal

Konzumace obsahu - dotykové ovládání (tablet, smartphone)
Vytváření obsahu(vč. hraní určitých her) - klávesnice + myš (desktop, notebook)
4.10.2014 20:04:53   77.242.95.xxx 72
V leže- v posteli, v obyvaku, v sedě- na hajzlu při konzumaci informací je dotykac dobrej.
Mne se format cca A4 jako dotykac libi. Na cestovani mobil a na doma poradnej velkej dotykovej bazmek, kterej muzu napojit na klavesnici, kdyz se mi zachce. Proste konzumace informaci. Pokud nekdo mini na notebooku pracovat, potrebuje vykon a tam jsme skoncili, protoze vykon znamena uplne jiny soucastky.
5.10.2014 09:28:09   87.114.126.xxx 02
No mozna neskoncili, alespon co se toho mojeho touchscreen dellu tyka, koupil jsem ho za £290 z ebaye, 6 mesicu stary, jako novy... a zbyvajici 6 mesicu zaruky. Core i5 4300U, 8GB DDR3 1600 MHz, upgradnul jsem ho jen SSDckem. Recenze zde

http://www.notebookcheck.net/Review-Dell-Latitude-E5440-46 68-Notebook.116181.0.html.

Vicemene stejny model az na nektere vybaveni, jako podsvicena klavesnice, ctecka otisku a trackpoint navic...

Pro porovnani vykonu se vsema mojema systemy z nedavne minulosti a mojim hlavnim desktopem s i5 4670k prikladam link se screenshotem s Passmark Performance testu 7.

https://picasaweb.google.com/112981689532095799714/Passmark7#6066628426417128642

Btw, vsecko editovani, screenshoty kopirovani linku atd jenom za pouziti touchscreenu a klavesnice ve windows 10.
5.10.2014 08:32:01   213.160.177.xxx 70
Dotykové notebooky budiš... ale aj tak najväčšie zlo sú dotykové tlačidlá pre nastavovanie LCD/TV. Chvala bohu, že to netreba nastavovať 5x za deň...
5.10.2014 20:36:08   90.177.175.xxx 10
Jakkoliv je to opruz, pamatuju zase už asi tři, čtyři televize, na kterých nám ta klasická cvakací tlačítka chcípla. Nejdřív bylo potřeba trochu víc přitlačit, zmáčknout několikrát, pak už nepomohlo ani to. A v tu chvíli bych za ta dotyková byl vděčný.
7.10.2014 11:54:03   62.245.85.xxx 32
Dokud nebudete mít v ruce tablet a notebook v jednom jako je například "Lenovo Yoga 11s" nebo "Dell New Inspiron 11 3000 Series 2-in-1", Windows 8 nepochopíte. Pokud ho dostanete do ruky budete nadšení. Doufám že takovýchto zařízení bude jen přibývat, protože na běžném PC dotyku pšenka nepokvete (a ani windows .
10.10.2014 14:50:38   89.29.115.xxx 11
Já u pc mávám jednou rukou už pěkných pár let

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

118 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 50.2Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.