Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Projekt Sněhurka: Jak vznikaly tajné zbraně Apple
Projekt Sněhurka: Jak vznikaly tajné zbraně Apple
autor: Michal Rybka , publikováno 20.6.2014
Projekt Sněhurka: Jak vznikaly tajné zbraně Apple

Každá společnost má tajnou Aladinovu jeskyni plnou pokladů. Obsahuje návrhy a prototypy, které byly připravené v utajení – a často také v utajení zanikly. Jen vzácně se archivy otevřou a my můžeme vidět „minulost, která mohla být, ale nebyla“. Co chystal Commodore, Microsoft a jak mohly vypadat hračky Apple podle plánů z 80. let?


Na přelomu let 1982/1983 proto Apple zahájil projekt „Sněhurka“ („Snow White“), který měl přinést vizuální podobu nejen pro jeden počítač, ale mělo jít o jednotný designový koncept pro celou rodinu strojů a s výhledem do budoucnosti. V rámci tohoto projektů bylo vytvořeno několik tříd designu, z nichž každá se zaměřovala na jiný typ počítače, respektive pro jiný typ použití počítače. A protože se projekt jmenoval „Sněhurka“, pojmenovali jednotlivé třídy strojů podle disneyovských trpaslíků:

  • Sneezy představoval třídu klasických desktopů s odděleným monitorem
  • Happy byly počítače s integrovanou obrazovkou (jako například klasický Macintosh)
  • Doc označoval evoluci výkonných, ale integrovaných počítačů třídy Lisa (která po příchodu Macintoshe ve skutečnosti zmizela)
  • Frog představoval evoluci třídy Lisa, která ale byla integrovaná do pracovního stolu – pracovní stůl a počítač byly do značné míry to samé (nic takového jsem předtím ještě neviděl!)
  • Bashful představoval to, čemu dnes říkáme „tablet“ - počítač bez klávesnice, jenom s dotykovou obrazovkou (nutno říci, že samotný Bashful byl jen základ, počítalo se s tím, že se zadokuje do rámu, ve kterém může být klávesnice a disketová mechanika)
  • Sleepy byly projekty různých myší
  • Grumpy označoval rodinu tiskáren, od jehličkových po laserové
  • Flower byla třída skříní pro servery, diskové stanice a disketové mechaniky

Potom tu byly ještě samostatné, ale nepojmenované třídy pro klávesnice, pro monitory a pro konektory (skutečně, i konektory navrhovali tak, aby to celé ladilo dohromady). Tyto designové třídy byly navržené podle stejných zásad, používala se „přátelsky působící slonovinově bílá“, konstrukce strojů byla zmenšená, protože „co je malé, to je high tech“ a sázelo se na odlehčenou minimalistickou a ideálně symetrickou konstrukci šasi.

Projekt Sněhurka: Jak vznikaly tajné zbraně Apple Projekt Sněhurka: Jak vznikaly tajné zbraně Apple

Třída Sneezy, zdroj: Hartmut Esslinger: Keep it Simple: The Early Design Years of Apple

S designem se rozsáhle laborovalo v první fázi „Sněhurky“, vznikly modely počítačů ve třech odlišných stylech – Sony Style, Americana a Slabs.

Projekt Sněhurka: Jak vznikaly tajné zbraně Apple Projekt Sněhurka: Jak vznikaly tajné zbraně Apple

Styl Classic Sony, studie Macintosh Lisa (1982), zdroj: Hartmut Esslinger: Keep it Simple: The Early Design Years of Apple

Projekt Sněhurka: Jak vznikaly tajné zbraně Apple Projekt Sněhurka: Jak vznikaly tajné zbraně Apple

Snow White, Americana, zdroj: Hartmut Esslinger: Keep it Simple: The Early Design Years of Apple

Sony Style se mi líbil asi nejvíce, měl jednoduché tvary, monitory přečnívaly skříně počítačů a stroje byly doladěné plasty s odlišnými odstíny barvy. Americana je neobvyklá, futuristická, využívá i asymetricky umístěné prvky (jako monitor přesahující jen doprava), vypadá to trochu jako z The Jetsons. Slabs design je divný, vypadá jako takové zakulacené bloky a některé modely působí opravdu neohrabaně. Nakonec se ale Apple rozhodlo nevybrat si ani jeden styl a navrhli nový a zcela vlastní (New Americana).



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
230 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 107Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.