Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Úvaha: Jak jsme zapomněli na domácí počítač
Úvaha: Jak jsme zapomněli na domácí počítač
autor: Michal Rybka , publikováno 18.4.2014
Úvaha: Jak jsme zapomněli na domácí počítač

Posledních dvacet let se vedou debaty o PC, o PC a konzolích, o světě po PC a podobně. Zdá se, že už všichni zapomněli na kategorii strojů označovaných jako HC, home computer, bez kterých by se PC možná nikdy nestalo běžnou součástí domácnosti. Jak vznikly, jak se vyvíjely a kam a proč zmizely? Nečeká nás jejich návrat?


Vysoké ceny zůstaly pro Apple charakteristické i později. Zdálo se, že hlavním cílem Jobsova tažení je konflikt s IBM a jejich počítači, které byly rovněž drahé. Apple jim kontroval řadou Lisa / Macintosh, tedy kvalitou a inovacemi. S postupem času se linie souboje s PC stávala čím dál tím zřetelnější a význam levnější řady Apple II postupně klesal.

Jobse navíc prakticky vůbec nezajímaly počítačové hry. Apple II byl výborný školní počítač, jeho pokročilejší nástupce z poloviny osmdesátých let Apple IIgs měl sice vylepšené grafické a zvukové schopnosti, ale byl pomalý a čím dál tím více bylo jasné, že domácí trh Apple nezajímá. Pokus o herní konzoli Pippin z roku 1996 lze označit přinejlepším kouzelným anglickým obratem „half-assed“ – není divu, že se s pouze 42 tisíci prodanými kusy dostala na seznam dvaceti pěti nejhorších produktů vyjmenovaných PC World Magazine.

 

Skutečné domácí počítače vzešly ze dvou zcela odlišných koncepcí. Tou ve finále úspěšnější byl koncept domácího počítače navrženého hlavně na hry: Jak Atari 400 / 800, tak i Commodore 64 obsahují velkou dávku inspirace herními konzolemi, osmibitová Atari byla dokonce založena na čipsetu přímo navrženém pro nástupce Atari 2600. Tyto osmibitové počítače vznikly na přelomu 70. a 80. let a využívaly pozoruhodnou směs levného návrhu a přitom zajímavého balíku vlastností.

 

Didakticky nebyly tyto stroje ideální, jejich ovládání bylo komplikované, Basic nepatřil mezi nejpříjemnější, nízká cena počítačů byla vyvážena drahými periferiemi. Skutečně: floppy mechaniky jak pro Commodore 64, tak i pro Atari 800 byly dražší než počítač samotný – byly složité, aby se ušetřilo na vlastním počítači.

 

Přestože první kroky při práci na těchto počítačích byly těžké a vývoj her pro ně byl náročný, měly tyhle stroje slušné grafické i zvukové možnosti a přišly na pouhých necelých 600 USD.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
100 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 43.6Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.