Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Technické pokročení, laikovo zmatení aneb kdo to má stíhat?
Technické pokročení, laikovo zmatení aneb kdo to má stíhat?
autor: Michal Rybka , publikováno 21.3.2014
Technické pokročení, laikovo zmatení aneb kdo to má stíhat?

Na střední škole nám říkali, že poločas rozpadu hodnoty technických informací je deset let. Pokud jste pracovali v technickém oboru a na deset let z něj vypadli, je vaše hodnota poloviční, protože polovina věcí, které znáte, je k ničemu. Alespoň takhle to platilo ještě v osmdesátých letech minulého století. Zlaté časy!


Jenomže to, že před pěti lety nějaký výrobce představoval sázku na jistotu, nemusí znamenat vůbec nic. Mezi tím se mohlo stát něco zajímavého, například že značkový výrobce přestal se svojí vlastní výrobou a už jenom přeprodává generické čínské výrobky, stejné jako levné neznačky. V podstatě každou jednu položku na svém seznamu musíte prověřovat. Konfrontovat. Srovnávat. Výběr komponent vyžaduje detektivní práci.

Jednu zajímavou možnost představují uživatelské recenze, které jsou sice většinou psané amatéry, ale s trochou chytrosti lze využít statistiku. Abyste se názory mohli řídit, musíte vybírat na shopu, který jich má opravdu hodně a lze tedy eliminovat recenze typu „Zboží mi přestalo fungovat, reklamace, 1/10.“ Volba je tedy jasná: Amazon. Tam je recenzí vážně hodně, takže můžeme využít statistiku. Pravidlo pravé ruky říká, že co se prodává opravdu hodně, nebývá špatné, mívá to rozumný poměr cena / výkon. Nemá přitom vůbec smysl číst velmi krátké recenze a jen malý význam mají nadšené recenze, důležité jsou ty negativní.

Technické pokročení, laikovo zmatení aneb kdo to má stíhat?

Je třeba studovat negativní výroky a negativní recenze: Pokud jsou důvody, proč je dané zboží kritizováno různorodě a není v tom jednotící prvek, lze je ignorovat. Opravdové vady se projevují tím, že se znovu a znovu objevuje kritika jedné věci. Pak je pravděpodobné, že daný výrobek problémem opravdu trpí a vy si můžete vybrat, jestli to vadí zrovna vám. Vadí vám přemrštěná cena? Fakt, že skříň je příliš malá? To nemusí být nutně nevýhoda pro každého. Časté stížnosti na nevýkonnost, přehřívání a poruchovost jsou naopak varovné.

Problém je v tom, že abyste tuto metodu mohli využít, nesmíte kupovat úplné novinky, ke kterým moc hodnocení zatím není. Ale i když si kupujete něco nového, není od věci se podívat na kritiky předchozích modelů – nejen na to, jestli tam byl nějaký problém, ale hlavně jestli výrobce problémy řeší, anebo se ty samé problémy opakují znovu a znovu a znovu. Tak lze odlišit výrobce, který si váží vlastního jména a chce, aby bylo spojováno s kvalitou a výrobce, kterému je všechno jedno, protože ono se to nakonec v akci tak jako tak prodá.

Výhodou tohoto přístupu je to, že můžete takto zkoumat nejenom výrobce, ale i platformy. Můžete se podívat na více desek či grafických karet s jedním čipem a podívat se, jestli se u nich neopakují stížnosti i napříč mezi výrobci. To by potom znamenalo, že problém je hlubší a měli byste se poohlédnout po jiné platformě. Nevýhodou je naopak to, že to opět není metoda ideální pro výběr z mnoha alternativ, spíš o takové ověření, zda se nepřipravujete udělat drahou chybu.

Z dlouhodobého hlediska je masa uživatelských recenzí skoro více vypovídající než profesionální recenze: Uživatelé se vyjadřují o své praktické zkušenosti a na rozdíl od profesionálů věnují práci s daným zařízením více času. Mezi uživatelskými recenzemi se často objevují i „pozdní kritické recenze“ po selhání zařízení, které píší lidé, kteří by recenzi normálně nepsali, ale po selhání zařízení si prostě ten kopanec neodpustí. S něčím takovým se u profesionálů prakticky nesetkáte, v omezeném čase pro recenzi se selhání málokdy projeví.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
179 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 87.1Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.