Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava XCOM: Enemy Unknown — legenda v Unreal Engine 3
XCOM: Enemy Unknown — legenda v Unreal Engine 3
autor: Tomáš Šulc , publikováno 17.10.2012
XCOM: Enemy Unknown — legenda v Unreal Engine 3

Nový XCOM: Enemy Unknown je předělávka osmnáct let staré klasiky. Za tu dobu se mnohé změnilo. XCOM je kupříkladu plně trojrozměrný a běží na technologii Unreal Engine 3. I pod tímto kabátkem se ale skrývá kvalitní tahová strategie. V rozboru jsme změřili její na nároky na výkon počítače a prošli jsme nastavení detailů.


XCOM: Enemy Unknown — legenda v Unreal Engine 3

Remaky starých her jsou v poslední době v kurzu. Svého „znovuzrození“ se tak po sérii Serious Sam a hře Half-Life dočkalo legendární UFO: Enemy Unknown z roku 1994. Novinka se jmenuje XCOM: Enemy Unknown a hned po prvním spuštění je jasně patrné, že hlavní důraz nebyl kladen na vizuální stránku, ale samotnou kvalitu hry. Ta je skutečně dobrá, o čemž svědčí například i hodnocení na webu Metacritic. Vysoké je nejen hodnocení recenzentů herních magazínů (89), ale také hodnocení samotných hráčů (8.4).

Technicky je hra postavena na starších, ale stále plně dostačujícím Unreal enginu třetí generace. Ten doplňuje fyzika nVidia PhysX ve verzi akcelerované výhradně přes procesory. Grafika je na slušné úrovni a potěší velkou detailností. Na druhou stranu však chybí podpora nejnovějších efektů a na trhu je velká řada her, které vypadají o něco lépe. Nový XCOM také nezapře svůj konzolový původ, PC verze se dodělávala až dodatečně.

 XCOM: Enemy Unknown — legenda v Unreal Engine 3

Průměrné vizuální stránce odpovídají také průměrné nároky na výkon počítače, kterých se rozhodně není třeba bát. Máte-li v počítači grafickou kartu na úrovni nVidia GeForce GTS 450 či AMD Radeon HD 7770, bez problémů remake legendární tahové strategie plynule rozběháte na nejvyšší detaily včetně vyhlazování hran i ve Full HD rozlišení. Nijak vysoké nejsou ani nároky na výkon procesoru, postačí dvoujádrový procesor AMD Phenom II X2 nebo procesory řady Intel Core i3 a vyšší.

XCOM: Enemy Unknown — legenda v Unreal Engine 3

Máte-li slabší sestavu nebo si budete chtít zahrát na svém starším notebooku na cestách, je položek v nastavení detailů jen pár a grafiku hry změní jen minimálně. Jistý vliv na výkon ale mají a po snížení všech detailů na minimum vzroste framerate v závislosti na sestavě a scéně přibližně o polovinu. Snížení detailů tak pomůže slabším počítačům, kde hra při maximálním nastavení detailů běží kolem dvaceti snímků za sekundu, na vyloženě slabých a starých počítačích ale XCOM: Enemy Unknown pravděpodobně plynule nerozběháte.

Poděkování

Děkujeme partnerům Asus, Gigabyte, Intel a MSI, kteří zapůjčili vybavení na testy.

XCOM: Enemy Unknown — legenda v Unreal Engine 3 XCOM: Enemy Unknown — legenda v Unreal Engine 3

XCOM: Enemy Unknown — legenda v Unreal Engine 3 XCOM: Enemy Unknown — legenda v Unreal Engine 3



Tagy: xcom enemy unknown  ufo  xcom  test  recenze  rozbor  review  engine  directx  vliv nastaveni na vykon  unreal engine 3  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
17.10.2012 08:42:36   93.91.243.xxx 145
I když jen remake, právě proto je nejlepší hrou za tento rok. Z předchůdce vzali hratelnost, která i takovému Diablo 3 chybí, plus dobrá grafika. Nároky na výkon jsou přiměřené, takže nebude mít nikdo problém to spustit. -
17.10.2012 08:47:18   84.42.147.xxx 80
Jen jedna technická, Bioshock neměl Unreal Engine 3, ale modifikovaný 2.5 .
17.10.2012 11:19:47   217.119.123.xxx 100
Prepáčte, že som mimo témy, ale neviem kde to mám napísať. Otázka na autora:
Kde zmizol článok s názvom "Starší Radeony HD 5000 a GeForce 400 vs. 17 moderních her" ? Do outlooku preberám RSS kanál a v pondelok tento článok bol vydaný, ale keď som ho chcel otvoriť, tak ho nenašlo. Rovnako ako dnes Novinka: Nové úsporné procesory architektury Ivy Bridge začátkem příštího roku (autor Ondřej Košťál) - 404 - Článek číslo25334 nebyl nalezen

Nerozumiem, najskôr niečo zverejníte a potom to zrušíte? Alebo nejaká cenzúra
17.10.2012 11:53:47   77.104.235.xxx 81
Vytky kvuli starymu enginu? XCOM by byl dobrej i s puvodni 2d grafikou. Ale to by neprodali na konzolich (coz by byla vyhoda aspon by kvuli nim tak neomezovali/zjednodusovali moznosti, a nemrsily ovladani)
Stale i pres hromadu chyb, nejlepsi hra roku.
17.10.2012 15:36:05   84.42.147.xxx 21
Neprodali? Viděl jsi někdy, co se prodává na Xbox Live nebo Playstation Store? Naopak "retro" hry tam mají žně :-) a nabídka je širší než na PC, protože je pěkně pořešená distribuce (což zachraňuje Steam).
18.10.2012 08:43:30   77.104.235.xxx 20
Neprodali by to za plnou cenu a o to jim jde.
17.10.2012 12:10:01   199.64.72.xxx 10
Bohužel hra obsahuje bugy, které jsou v případě hraní v režimu Iron man game breaking (např. při vyslání dvou stíhačů za ufem může dojít po odehraní mise k odletu stíhače na severní pól a zamrznutí pohledu na zemi).
17.10.2012 12:15:24   89.102.126.xxx 50
Ovladani zjednodusene, to bude mozna tim ze hra vysla i pro konzole. Dost by hre mohla pomoci mod scena, ale to se uvidi az za nekolik mesicu. Nevim co vse ma jeste letos vyjit, ale hra roku to asi (alespon u me) nebude, Dishonored me chytl mnohem vic.
17.10.2012 17:09:45   46.183.64.xxx 93
Nevím jak to shrnout, ale tohle srovnávat s původním UFO: Enemy Unknown je drzost. Má se to asi jako s "remakem" Jagged Alliance. Ta hraje je po chvíli nezáživná a osekaná oproti originálu na kost. Bohužel trend je trend...
Omezení ve strategické části v počtu základen, stavbě, výzkumu... ale proč ne. Co je horší je extra zjednodušená strategická část - žádné AP a plánování, zjednodušení statistik i levelování, traity jsou dobrý nápad, ale je jich málo a hlavně na max je char docela rychle. Z taktické části zmizela mapa, emzáků je relativně méně a dá se čekat kde a i ty oblasti jsou menší než v originále. Sice to byl oser tam hledat toho posledního schovaného, ale rozhodně to bylo zábavnější...
18.10.2012 09:14:48   77.104.235.xxx 20
Co nadelas, je to jedina slusnejsi hra posledni dobou, tak jsou lidi vdecni aspon za to. A kdo bude chtit vernejsi predelavku pujde do Xenonauts.

Zjednodusene je to dost a hodne me vadi hlavne absence inventare a nelogicnosti s tim spojeny, napr nemoznost brat/pouzit lekarnicku od mrtvych/kritickych (chtel bych te stabilizovat, ale jedinou zbyvajici lekarnicku mas u sebe ty, tak si vykrvacej).

Co sem myslel ze me bude vadit, ale celkem me to vyhovuje je AP system. Vzdycky jsem povazoval tahovy system kde muzes delat moc veci najednou za formu cheatu, ale bral jsem to jako omezeni technologii. Moznost v jednom tahu vylezt z ukrytu, 5x vystrelit a zase se bezpecne schovat me nikdy nepripadala normalni. S jen 1-2 akcemi se musis vic rozmyslet, a riskovat.
Realtime me v tomto prijde spravedlivejsi. Skoda ze Jagged alliance byl jinak otresnej, protoze to planovani se me libilo.
3.12.2012 13:49:15   147.231.26.xxx 00
Bohužel musím souhlasit, na remake jsem se těšil a proto bylo zklamání o to větší. Z nějakého důvodu přišli vývojáři k závěru, že právě takticko-strategická část původní hry, kdy každý voják měl jistou dávku energie a času a podle toho bylo třeba plánovat, jaké vybavení mu dát a kde ho nasadit, vybírat umístění bází a vhodně je vybavovat atd, kazilo hratelnost. Nebo už jsem vážně starý ...
17.10.2012 17:11:24   46.183.64.xxx 110
Jinak doplnění:
vysoká hodnocení má proto, že
a) dnešní hráči obvykle klasické strategie neznají
b) hardcore strategie není vidět a nebývá masově populární---
25.10.2012 09:07:46   82.142.127.xxx 10
U procesoru I3 2100 máte přetaktovanou frekvenci 4,0 GHz. Jak jste to dokázal?? Všeobecně tyto procesory nejdou taktovat. Možná už jste to někde popisoval, tak poprosím o odkaz.
Děkuji
12.11.2012 11:35:17   94.113.36.xxx 00
FXAA je naprosto nepoužitelnej typ vyhlazování, to ani netestujte, za pár let si na to nikdo nevzpomene. Možná že to někomu nevadí že to rozmaže celou hru, ale mně to teda vadí dost.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

56 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 28Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.