Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Hrátky s Unreal Engine Část V: Trocha pohybu neškodí
Hrátky s Unreal Engine Část V: Trocha pohybu neškodí
autor: Aleš Ulm , publikováno 16.7.2010
Hrátky s Unreal Engine Část V: Trocha pohybu neškodí

Pátý díl seriálu o Unreal Development Kitu se tentokrát zaměří na další podstatnou součást balíku a tou je animační editor Matinee. Díky němu můžete rozpohybovat všechny možné i nemožné objekty a ze statických scén udělat zase něco o krůček víc profesionálního. Začneme s jednoduchými pohyby cíle a postupně náš záběr rozšíříme.


A abychom si přidali ještě něco interaktivního, začneme počítat a vypisovat počet zásahů našeho cíle. S tím, co už umíme, by to nemělo být nic komplikovaného. V Kismetu si vytvoříme novou proměnnou typu Integer (tedy celé číslo) – New Variable → Int – > Int. Ta bude představovat počet zásahů. Dále vytvoříme novou akci, kterou při zásahu tuto proměnnou navýšíme o jedničku. New Action → Math → Add Int. Nejprve spojíme vstup do této akce s výstupem z objektu, který se aktivuje při zásahu cíle. Pokud používáte Kismet, který jsme si připravili minule, už vám z něj asi nějaký výstup vede, tak jen přidejte další. Když se podíváte na objekt akce Add Int, možná sami poznáte, co se v ní děje. Při spuštění se sečtou dvě proměnné – jedna vstupuje do akce přes vstup A, druhá přes vstup B. Výsledek se zapíše do proměnné, která je napojena na výstup IntResult. Vezmeme tedy námi vytvořenou proměnnou a napojíme ji do vstupu A. Teď vytvoříme stejným způsobem druhou proměnnou a připojíme ji na vstup B. Protože budeme přičítat vždy jedničku, nastavíme této proměnné v jejich vlastnostech úvodní hodnotu Int Value na 1 (ta už se dál měnit nebude). Tak a co s výsledkem? Vypustíme ho výstupem IntResult zpátky do naší první proměnné. Tím se po každém provedení akce navýší její obsah a do dalšího spuštění Add Int už bude vstupovat navýšená o jedničku.

Hrátky s Unreal Engine Část V: Trocha pohybu neškodí

Teď se nám sice už vnitřně počítá počet zásahů, ale zatím bychom ho nikde neviděli. Protože zobrazení informací v rámci grafického rozhraní je trochu komplikovanější a něco si k němu povíme až příště, použijeme jednoduchou akci Log (New Action – > Misc → Log), jejíž vstup napojíme na výstup z akce Add Int, takže se pustí hned, jak akce proběhne. Akce Log na první pohled nabízí jen možnost zobrazit text, který zadáme v jejích vlastnostech (v Obj Comment). Ve skutečnosti toho však umí podstatně víc – programátoři editoru nám ale některé její schopnosti skryli, aby nás zbytečně nemátli. Tato akce má totiž, stejně jako i některé jiné, navíc vstupy či výstupy, které nejsou standardně zobrazené. Klikněte na objekt akce pravým tlačítkem a vyberte Expose Variable → Int – Int. Tím se na akci ukáže nový vstup, do kterého můžeme napojit proměnou typu Integer – tedy třeba právě naše aktuální skóre. Když to uděláte, každý zásah se pak vypíše na obrazovce.

Hrátky s Unreal Engine Část V: Trocha pohybu neškodí

Tak to bychom měli. Teď už toho umíte v Kismetu i Matinee dost na to, abyste mohli udělat vlastní interaktivní úroveň. Jestli rádi plníte zadané úkoly (snažit se dosáhnout předem vytyčeného cíle je vždy přínosnější, než jen nahodilé testování), tak můžete zkusit následující. Vytvořte si objekt (stejným způsobem, jako jsme v minulém díle vytvářeli náš cíl – tedy desku z kostky), kterou použijte jako dveře pro hráče (ubezpečte se, že s ním kolidují – viz nastavování kolizí v minulém díle). Připravte trigger, jehož aktivace dveře po určité době otevře. V podstatě byste měli umět i začít po jeho aktivaci čas k otevření dveří odpočítávat (způsobů je hned několik)…

V příštím díle si ukážeme ještě pár dalších zajímavých vlastností Kismetu a posuneme se zase o kousek dál v našem poznávání UDK.



Tagy: UDK  Unreal  Unreal Engine  Unreal Development Kit  programování hry  engine  tutoriál  návod  seriál  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
16.7.2010 06:59:53   80.188.94.xxx 23
Je to mimo téma ale co je to za hru na třetím obrázku na první straně ?
16.7.2010 07:43:53   88.102.146.xxx 40
to je z UT3...
16.7.2010 07:11:28   90.177.211.xxx 40
Video tutorialy v cestine dalsi dily (pro ty kteri se nevsimly) Staticmeshe: http://www.youtube.com/watch?v=2N02V4TfX2Y zakladni nasvetleni: http://www.youtube.com/watch?v=uMOKgakyr0s vytah: http://www.youtube.com/watch?v=jbtxMIzDjzE ah asi budu muset trosku pridat, docela se s tim flakam je to nahrane uz mesic ale nechce se mi to strihat...
16.7.2010 15:04:12   84.16.61.xxx 00
Chcel by som vedieť, či sa niekde dajú zohnať assety z iných hier a ak áno ako ich importovať do UDK
16.7.2010 19:58:21   90.177.211.xxx 00
jak jsem rikal v mem prvnim dile tutorialu, pro lidi jako vy se naramne hodi hra Unreal Tournament 3 kde je schodny editor a hromadu modelu a textur navic...
16.7.2010 22:15:49   81.0.253.xxx 00
bouzel v ut3e neni content browser..
16.7.2010 22:32:44   90.177.211.xxx 00
v UT3 je to same akorat se to jmenuje Generic Browser...

je to dokonce na stejnem miste, ikona v vlevo od Kismetu.
16.7.2010 16:30:16   93.89.102.xxx 10
Paráda, díky za zu tutoriál jen tak dál wink:
16.7.2010 21:32:25   88.103.132.xxx 00
Skvělý totorial

Nakonec by se mohla udělat soutěž o nejlepší mapu/hru v UE.
17.7.2010 20:22:42   89.103.157.xxx 00
ahoj, hrozne me tyto clanky zaujaly, chtel bych si to taky zkusit, uz sem delal par veci v cineme4d.. nainstaloval sem si UDK(cervencovou betu, zkousel sem i starsi – stejny problem) Kdyz pustim editor, tak vyskoci hlaska, ze se aplikaci nepodarilo spravne spustit.. podle rad na googlu sem zaktualizoval directx, ale to taky nepomohlo.. v pocitaci mam AMD phenomII, ATI 4850 a windows 7 64-bit.. drivery aktualni.. pro zajimavost sem zkusil nainstalovat UDK na svuj notas asus ul30(vidia 9300 a core2duo 1,3ghz) a UDK se v pohode pustil napoprve, akorat ten notas je slabej, takze pouzitelnost nic moc.. nevite co jeste muze zpusobovat problemy se spustenim? (rezimy kompatibility a spusteni jako spravce sem zkousel).. diky moc
18.7.2010 19:19:41   94.113.220.xxx 00
Zkus http://www.microsoft.com/downloads /details.aspx?displaylang=en&FamilyID=3b170b25-abab-4bc3-ae91-50ceb6d8fa8d Pokud to není v ovladačích nebo nějakém runtime, tak to je opravdu nepříjemné, obvykle nějaký bug v aplikaci, co se většině lidí neprojevuje. Teď jsem třeba řešil, proč přes všechny podobné snahy při spuštění padá Call of Duty 4 Multiplayer. Tady tomu nakonec vadilo to, že byl ve Windowsech mikrofon nastaven na disabled, po enablování žádný problém. Na první pohled souvislost žádná, ale program očividně nepočítá s tím, že by žádné takové zařízení neexistovalo a nemá to ošetřeno.
18.7.2010 19:20:46   94.113.220.xxx 00
Hmmm, systém tu prasí odkazy, prostě si od MS stáhni
DirectX End-User Runtimes (June 2010)
, aspoň to bych já zkusil.
18.7.2010 22:27:47   89.103.157.xxx 00
diky za radu, ale to uz sem zkousel a bez vysledku.. mas pravdu, ale takovyto bug je skoro nedohledatelny, a jedine, co me napada, je reinstal windowsu, do ktereho se mi ted vubec nechce..
17.7.2010 21:43:20   90.179.199.xxx 50
Zdravím, mám trochu problém s tou padající deskou (část 4). Nacpu si osu na spodní část, udělám animaci, kdy se podél tý osy otáčí a pak to napojím na to "TakeDamage". Ale tenhle způsob je možnej jen pokud deska stojí na místě, protože poloha tý animace není uzpůsobená pro desku, co se pohybuje po místnosti. Pokud do desky střelím jinde než na tý počáteční pozici (či kdekoli jinde, kde si nadefinuju tu animaci), tak se prostě nic nestane a deska dál stojí. Ví někdo, jak ty animace skloubit dohromady? Předem dík.
21.8.2010 16:23:37   90.176.9.xxx 00
Má stejný problém. Přišels na to?
19.7.2010 18:32:40   213.220.216.xxx 00
Díky za super článek. Mám bohužel problém s postupem v minulém díle. Nevím proč, ale i když dodržím "výrobní postup" při Buildu mi to hodí jako jednu z chyb toto: Package_0 StaticMeshActor_1 Kismet object Package_0.TheWorldersistentLevel.Main_Sequence.SeqAct_ToggleHidden_2 will fail to modify Actor referenced through a linked variable: Actor is static Díky čemuž se potom po výstřelu nic nestane a objekt/terč nezmizí. Nemáte někdo nápad co s tím?
26.7.2010 20:22:07   178.40.92.xxx 03
AHOJ. Zakladám CZ/SK web o UDK. Je tam zoznam návodov a fórum a iné veci. Chcel by som aby táto stránka bola takou základňou CZ/SK UDK komunity.

http://www.unreal-dev-kit.webs.com/
26.7.2010 20:23:20   178.40.92.xxx 02


Odkaz si skopírujte ručne keďže nejak blbne.
>
1.9.2010 18:26:45   213.29.62.xxx 00
chtel bych se zeptat jetli bude dalsi dil a pokut ano kdy ?
16.4.2011 17:52:11   78.99.41.xxx 00
po dlhšom čase som konečne spustil moj web o UDK http://www.udk-site.tym.sk

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

59 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 28.7Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.