Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Hrátky s Unreal Engine - Část I: První krok do nereálna
Hrátky s Unreal Engine - Část I: První krok do nereálna
autor: Aleš Ulm , publikováno 20.5.2010
Hrátky s Unreal Engine - Část I: První krok do nereálna

Výkonné procesory, nadupané grafické karty, rychlé disky. A k čemu to všechno potřebujeme? Samozřejmě ve většině případů pro hry, které mají stále větší a větší nároky. A co takhle si to ale pro jednou vyzkoušet z druhé strany? V našem seriálu vám dáme šanci se naučit základy, díky kterým budete moci jednoduchou hru vytvořit i vy!


Na oficiálních stránkách UDK určitě nesmíte minout sekci Showcase. Pokud máte chvíli, zkuste si kromě shlédnutí videí stáhnout a vyzkoušet i jednotlivá dema. Díky tomu získáte poměrně jasnou představu, co všechno můžete s UE dokázat. Obzvlášť zajímavý kousek je Dungeon Defense. Až pokročíme ke skriptování bez pomoci vizuálního editoru Kismet, oceníte to, že jsou k téhle hře k dispozici kompletní zdrojové kódy stejně jako pěkně rozepsaný a vysvětlený postup při vývoji, který najdete v diskusním fóru.

Samozřejmě musíme stáhnout i to hlavní - UDK. Nové verze zatím vychází měsíčně, tento seriál je psán a testován s dubnovou verzí (April 2010 UDK Beta). Není problém mít nainstalovaných více různých verzí UDK naráz (musí však být v různých adresářích), takže vám nic nebrání vyzkoušet i cokoliv novějšího. Nenechte se zmást označením Beta a nehledejte  plnohodnotnou stabilní verzi. Buďte bez obav – při běžném používání jsou tyto bety podstatně stabilnější než spousta „finálních“ verzí editorů jiných enginů.

Po stažení nainstalujte UDK do vámi zvolené složky a najděte ho mezi nainstalovanými programy. Ze spustitelných aplikací nás bude teď zajímat jen Editor. Takže vzhůru do něj. Zatímco nabíhá, řekneme si ještě jednu důležitou věc. Pokud máte nainstalovaný firewall, může na vás čas od času vybafnout hláška, že se některá z komponent UDK snaží někam připojit, něco spustit atp. Samozřejmě vám nebudu vnucovat pravidla, jak si hlídat bezpečnost na vašem PC, nicméně pokud chcete, aby vás měl Unreal Engine rád (a bez problému fungoval), zkuste mu neodpírat důležité služby, které pro svou práci potřebuje.

Hrátky s Unreal Engine - Část I: První krok do nereálna

Po spuštění  se přes editor objeví okno Start Page, které se tváří jako rušivá instance browseru s otevřeným webem UDK. Když se však podíváte do horní části okna, uvidíte řadu záložek. Tohle okno totiž skrývá některé důležité prvky, se kterými budete pracovat opravdu často. Zatím ho však nepotřebujeme a tak ho zavřete. Není problém ho kdykoliv opět vyvolat.

V tuhle chvíli (nebo o něco málo později) si všimnete jedné lehce iritující záležitosti – editor je profesionální nástroj a jako takový počítá buď s relativně vysokým rozlišením nebo využitím více monitorů najednou. Při práci budete často přecházet mezi různými okny a pokud nemáte žádnou z uvedených výhod, budou se vám některé operace provádět trochu nešikovně. Nepropadejte však panice, není to nic, co by vás nějak významněji brzdilo.

Vstupte do nabídky File>Open. Otevře se vám seznam existujících souborů s úrovněmi. Pokud žádnou nevidíte, jste nejspíš v jiném adresáří – mapy jsou uloženy v UDKGame/Content/Maps ve složce, kam jste UDK nainstalovali. Vyberte a otevřete úroveň DM-Deck.

Pokud jste nedělali nic víc, než jsme si řekli, měli byste v editoru vidět celkem čtyři různé pohledy (viewports) do scény. Jeden ukazuje v podstatě to samé, co byste viděli, kdybyste tuto úroveň pustili normálně ve hře – je to kamerový pohled. Ve vzduchu se ale potuluje směsice čar a podivných ikon. Ty nás však nemusí nijak děsit, jejich význam si vysvětlíme někdy později. Protože nás teď zajímá jen tenhle pohled, zvětšíme ho na úkor zbylých tří tlačítkem pro jeho maximalizaci umístěným na samém konci řadky ikon v jeho horní liště.

Hrátky s Unreal Engine - Část I: První krok do nereálna

Jakmile se vám to podaří, můžete se zkusit v úrovni pohybovat a rozhlížet. Rozhlížení provedete držením pravého tlačítka myši a pohyb vám umožní třeba kurzorové klávesy. Možná zjistíte, že při držení tlačítka myši mají stejnou funkci i klávesy WASD. U nich si však musíte dát pozor na to, že klávesa W mimo režim pohybu scénou (tedy když není současně zmáčknuté pravé tlačítko myši) vypíná viditelnost některých objektů. Pokud by vám tedy najednou část scény zmizela, nechte ji objevit opětovným zmáčknutím této klávesy.


Teď klikněte někam na podlahu pravým tlačítkem (RMB) a z nabídky, která se zobrazí, zvolte Play from Here. Engine napoprvé provede ještě pár operací a po několika vteřinách ... hrajete!

Hrátky s Unreal Engine - Část I: První krok do nereálna

Pokud vám hra neběží tak plynule, jak byste si představovali, nezoufejte. Velmi pravděpodobně máte v tuhle chvíli zapnuté efekty typu bloom či hloubka ostrosti. Hned příště si ukážeme, kde se tato nastavení dají ovlivňovat.

Až se dostatečně vydovádíte, ukončete hraní klávesou ESC. Jsme zpátky v editoru, trochu jsme si ve scéně pohráli, ale zatím jsme ve hře nezanechali žádnou stopu. Je čas to napravit.

Levým tlačítkem ve scéně vyberte nějaký model. Pozor, ať místo něj nevyberete některý z boxů tvořených čarami či dvourozměrnou ikonu, které jsou po úrovni různě roztroušeny. To, že jste vybrali správný model, poznáte tak, že zmodrá. Až se vám to povede, uvidíte v jeho blízkosti pohybový transformační pomocník (zvaný také trasformační gizmo). Kdo někdy pracoval s podobným editorem nebo programem pro vytváření 3D modelů, tak jeho funkci dobře zná. Pro ty ostatní – jsou to ty tři různobarevné šipky, kopírující osy x, y a z. Když na některou z nich najedete, změní barvu a vy pak držením tlačítka a tažením myši můžete pohybovat předmětem pouze v dané ose. Pokud to samé uděláte nad některým ze čtverců u jejich průsečíku, můžete předmětem pohybovat ve dvou osách zároveň.  Dokud máte model stále vybraný, stiskněte mezerník. Nyní můžete podobným způsobem upravit rotaci objektu. Zmáčkněte mezerník potřetí a upravte jeho velikost.

Hrátky s Unreal Engine - Část I: První krok do nereálna   Hrátky s Unreal Engine - Část I: První krok do nereálnaHrátky s Unreal Engine - Část I: První krok do nereálna

Teď se podívejte, jaké první stopy jste to vlastně v úrovni zanechali. Spusťte v editoru hru postupem, který jsme si o kousek výš ukázali. Vidíte ten model, upravený přesně podle vašich tužeb a přání? Pokud jste postupovali správně, měli byste ho tam nalézt.  Ale dost možná se díky vaší úpravě jeho vzhled změnil... Jako by se stalo něco s jeho texturou. Pokud jste pozorní, všimli jste si v okně běžící hry červeného nápisu LIGHTING NEEDS TO BE REBUILT. Jeho význam je zřejmý – v úrovni došlo k nějaké změně, která způsobila, že její nasvícení je třeba přepočítat. A protože mamince, režisérovi a červeným varovným hláškám psaným kapitálkami se neodmlouvá, něco s tím provedeme a při té příležitosti si rovnou řekneme, jak to s tím nasvícením vlastně je... ale to až příště.

Tady totiž tento díl už opravdu končí. Něco jsme se dozvěděli, něco málo se naučili a udělali první malý krok směrem ke zvládnutí UDK. Příště se do toho už opřeme trochu víc a trochu systematičtěji a věřte mi, že výsledek bude stát za to...



Tagy: Unreal  Unreal Engine  Unreal Development Kit  programování  hry  engine  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
20.5.2010 06:24:14   93.89.102.xxx 1162
Tak tenhle článek mi příjde za poslední dobu jako nejlepší, jen to che nepolevit a dotáhnout to do konce
20.5.2010 11:12:02   85.93.115.xxx 85
jo jo, taky se mně to líbí
20.5.2010 08:00:35   95.105.158.xxx 73
..thief pouziva DARK engine,nie unreal engine,rychle opravit kym si to ludia vsimnu.
20.5.2010 09:02:10   89.233.144.xxx 160
Super článek. Přečetl jsem si ho v práci a už se nemůžu dočkat padla abych si s UDK trochu pohrál, těším se na další díl moc BTW Thief je UT engine jen modifikovaný a jinak pojmenovaný.
20.5.2010 09:42:52   79.127.176.xxx 81
Šla by v tomto enginu/editoru udělat 2,5D hra ? (2D hopsačka z 3D objektů viděná ze strany)
20.5.2010 10:24:55   217.195.161.xxx 72
urcite, na strankach UDK je spousty ukazek z nejruznejsich her vytvorenych prave diky tomu, ze je zadarmo...
20.5.2010 11:17:56   81.91.219.xxx 52
supr, to je přesně to co mi tady chybělo... myslím že mnoho lidí zde tato oblast zajímá nebo si ji chtěla vždy vyzkošet třeba jen ze srandy.

No jsem zvědavý co se bude v tomle seriálu vše probírat a už se těším
20.5.2010 12:32:28   93.185.97.xxx 91
přesně tohle je něco co mně zajímá, jestli to autor rozvine, a budou i další díly, rozhodně mezi zkouškama pár nocí u UDK prosedím ;)
20.5.2010 13:03:18   91.127.197.xxx 22
uplne perfektny clanok, nebyt tohoze sa musim ucit na statnice tak v momente taham a skusam

najviac ma zaujala zmienka o vytvoreni maleho filmu - dufam ze aj k tomuto sa navod postupne dostane
20.5.2010 15:31:14   78.102.208.xxx 30
ps47 napsal:
..thief pouziva DARK engine,nie unreal engine,rychle opravit kym si to ludia vsimnu.


Máte v podstatě pravdu, špatně jsem se vyjádřil. První dva díly opravdu běží na Dark enginu. Třetí a poslení (od Ion Stormu, ne od Looking Glass) používá modifikovaný UE. V textu byl doplněn podtitul. Díky za upozornění.
20.5.2010 15:33:47   78.102.208.xxx 40
mamlasos napsal:
Šla by v tomto enginu/editoru udělat 2,5D hra ? (2D hopsačka z 3D objektů viděná ze strany)


V podstatě mě nenapadá žádný druh hry, který by v UDK nešel udělat. A zrovna to, co zmiňujete, je navíc mezi uživateli UDK hodně častá záležitost, takže si k ní taky určitě něco řekneme.
4.6.2010 22:14:56   178.41.3.xxx 00
Aleš Ulm napsal:
mamlasos napsal:
Šla by v tomto enginu/editoru udělat 2,5D hra ? (2D hopsačka z 3D objektů viděná ze strany)[/quote]

V podstatě mě nenapadá žádný druh hry, který by v UDK nešel udělat. A zrovna to, co zmiňujete, je navíc mezi uživateli UDK hodně častá záležitost, takže si k ní taky určitě něco řekneme. [/quote][quote=Aleš Ulm][quote=mamlasos]Šla by v tomto enginu/editoru udělat 2,5D hra ? (2D hopsačka z 3D objektů viděná ze strany)


V podstatě mě nenapadá žádný druh hry, který by v UDK nešel udělat. A zrovna to, co zmiňujete, je navíc mezi uživateli UDK hodně častá záležitost, takže si k ní taky určitě něco řekneme.

a slo by v tom spravit aj nejaku hru automobilovu? resp. da sa v tom nejako namodelovat auto ktore by malo pozadovane vlastnosti? ako by sa to dalo?
20.5.2010 15:44:43   78.102.208.xxx 30
AndzinSan napsal:
najviac ma zaujala zmienka o vytvoreni maleho filmu - dufam ze aj k tomuto sa navod postupne dostane


Ano, budeme se věnovat vytváření cutscén a práci s kamerou. Udělat pak film (machinimu) už bude jen otázkou vašeho odhodlání
20.5.2010 16:38:31   91.127.197.xxx 60
tak to som velice rad, prave ste mi spravili program na leto
20.5.2010 19:14:20   88.102.193.xxx 40
Doufám že v dalších dílech bude více tutoriálů aby jsme to měly rychlejší a navíc měly toho více..
Jinak Perfektní!
A eště:
Bude tu taky tutoriál jak udělat postavu nebo svoji zbraň? JÁ jsem si vždy přál vyrobit to hry SVOJI zbraň!
20.5.2010 21:05:23   81.0.253.xxx 10
Bonusove dvd k unreal tournamentu 2004 obsahuje cca 30hodin videi kde lidi z epicu komentovaly praci v editoru - vytvareni zbrani, vozitek a vlastne uplne vseho co ste v te hre potkali. Takze komu neva anglictina vrele doporucuju
A komu anglictina nevoni existuje perfektni web : http://www.unrealeditor.cz/
20.5.2010 19:40:15   95.105.156.xxx 10
Super tema, len neviem ci je zrovna UDK najstastnejsia volba. Chapem ze neni moc co na vyber, zvlast s takou "free" licenciou, na druhu stranu Unreal engine je jedn z tych komplexnejsich a zvladnut ho nebude asi uplne hracka. Ale drzim place a aspon bude dlhsie o com pisat :-)
20.5.2010 21:41:02   85.216.134.xxx 10
Tak ludia, aspon viem co ma bude zabavat po skuskovom... myslim ,ze toto je super clanok a serial budem pozorne studovat, snad sa tu da dokopy nekjaka kopa nadsencov, kto vie mozno buduca vyvojarska komuniuta.
20.5.2010 22:21:34   94.113.85.xxx 41
Oba díly Bioshocku mají silně modifikovaný Unreal 2.5 engine... stejně tak třeba novější Splinter Celly.
20.5.2010 23:35:28   158.193.95.xxx 20
kokos dal som preratat ten lighting a predtym som pomenil par veci v mape... a to moje 4jadro dostava poriadne zabrat pre prepocitavani... poti sa na 100%
21.5.2010 01:58:34   93.185.97.xxx 20
jojo, konečně najdu využití pro to svoje core i5 na 3,6GHz..
21.5.2010 02:29:14   90.177.211.xxx 100
Hi, tady je muj video tutorial na Unreal Editor (neni to tak moc odlisny od UDK) je tam jak postavit zakladni mistnost s osvetlenim...

http://www.youtube.com/watch?v=TpMA_DAByo0

sorry za obcas jinou vyslovnost ENG.
23.5.2010 12:57:10   188.116.78.xxx 00
Cau, potreboval bych poradit, kdyz vytvorim nejaky objekt např krychli, tak se mi s ni strasne spatne pohybuje, muzu s ni pohnout jen hodne daleko, jako kdyby po takovych bodech. Pls poradte, da se upravit tato citlivost? Predem diky za odpoved.
24.5.2010 13:04:03   88.101.48.xxx 10
Dole (spodní strana okna ) je lišta, tam najdeš obrázek pravého úhlu s mřížkou. Vpravo od něho je číslo - čím menší, tím jemnější posun.
Pokud vládneš angličtinou, tak doporučuju videotutoriály: http://udn.epicgames.com/Three/VideoTutorials.html
24.5.2010 13:49:55   77.48.99.xxx 00
Díky, tohle vypadá na super seriál. Snad s tím neseknete ;)
25.5.2010 13:58:14   188.120.211.xxx 10
Moc povedený už se těším na další díl :-). Jinak DukenNukenCZ proč si nepokračoval v dalších video tutorialech? Vysvětluješ to tam velice dobře a tak by byla škoda toho nechat ne?
25.5.2010 19:44:57   217.12.62.xxx 00
DukeNukemCZ napsal:
Hi, tady je muj video tutorial na Unreal Editor (neni to tak moc odlisny od UDK) je tam jak postavit zakladni mistnost s osvetlenim...

http://www.youtube.com/watch?v=TpMA_DAByo0

sorry za obcas jinou vyslovnost ENG.


jooo rob ešte nejake video navody najlepšiee su uz sa nwm dočkat dalšieho
27.5.2010 13:31:07   79.127.176.xxx 01
Kdy bude další díl ? Zatím nízká kadence
27.5.2010 16:40:51   89.190.52.xxx 00
Tak tak, chtělo by to další díl. Zatím se nikde nic ucelenýho v češtině nenašel. Agličtinou bohužel moc nevládnu
27.5.2010 17:52:09   85.70.240.xxx 00
No,já bych to sice dal do sekce návodů...ale už se těším na další díly.
28.5.2010 08:47:42   91.187.54.xxx 30
Hey asi špatná otázka ale z kama to mam spustit ? Poprvé se mi to spustilo samo
16.4.2011 17:51:01   78.99.41.xxx 00
po dlhšom čase som konečne spustil moj web o UDK http://www.udk-site.tym.sk

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

167 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 81.9Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.