Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Hrátky s Unreal Engine - Část I: První krok do nereálna
Hrátky s Unreal Engine - Část I: První krok do nereálna
autor: Aleš Ulm , publikováno 20.5.2010
Seznam kapitol
1. Unreal Development Kit
2. Proč to zkusit
3. Nereálná historie
4. První krůčky
Hrátky s Unreal Engine - Část I: První krok do nereálna

Výkonné procesory, nadupané grafické karty, rychlé disky. A k čemu to všechno potřebujeme? Samozřejmě ve většině případů pro hry, které mají stále větší a větší nároky. A co takhle si to ale pro jednou vyzkoušet z druhé strany? V našem seriálu vám dáme šanci se naučit základy, díky kterým budete moci jednoduchou hru vytvořit i vy!


První verze enginu se objevila v roce 1998, kdy poháněla hru pojmenovanou Unreal (bystřejší čtenáři už v tuto chvíli jistě začínají zvolna tušit, jak získal engine své jméno).

Hrátky s Unreal Engine - Část I: První krok do nereálna

I když to tak dnes nemusí při pohledu na screenshot vypadat, přinejmenším vizuálně byl Unreal ve své době naprosto úchvatná záležitost. Z našeho hlediska je podstatné, že už tato verze enginu obsahovala vlastní jednoduchý skriptovací jazyk, čímž uvolnila cestu k masivnímu vytváření modů pro všechny další verze UE a nastartovala tak vývoj, který ústí právě do nedávno vypuštěného UDK. Byl by hřích nezmínit výrok jednoho herního vývojáře, kterého prezentace původního UE tak nadchnula, že se na něj jeho společnost rozhodla přejít s hrou do této doby vyvíjenou na enginu Quake II. Unreal engine totiž umožňoval podstatně lepší možnost tvorby venkovních prostředí, což bylo pro nově vznikající hru žádoucí.  Na webu se pak zmíněný vývojář vyjádřil následovně:

Převádíme hru do Unreal Enginu... Nemáme pocit, že by díky tomu došlo k významnějšímu zdržení vývoje, ale s přechodem na nový engine zřejmě nějaké nepatrné nastane.“ 

George Broussard,1998

A ta zmiňovaná hra? Duke Nukem Forever, který je/není/je/není/byl ve vývoji přes 13 let.

Z ostatních her, jejichž základem se stal UE ve své první verzi (a které skutečně vyšly), se sluší zmínit určitě výjimečný Deus Ex či velmi slušnou rubačku Rune, ale hlavně multiplayerového bratříčka Unrealu – Unreal Tournament, který spatřil světlo světa v roce 1999 a přinesl na svou dobu nepřekonatelnou umělou inteligencí počítačem řízených protivníků.

V roce 2001 spustil Epic Games UDN – „The Unreal Developer Network“, tedy místo, kde  mohli uživatelé Unreal Enginu (od vývojářů až po modaře) najít aktuální dokumentaci a tutoriály.

Druhá verze Unreal Enginu se objevila v roce 2002 a kromě titulů Epicu si svou premiéru odbyla ve hře Americas Army, vyvíjeným americkou armádou. Hra, která byla šířena zdarma a jejímž hlavním posláním mělo být „zprostředkované získávání rekrutů pro americkou armádu“, slavila ve své době značný úspěch.

Hrátky s Unreal Engine - Část I: První krok do nereálna
Americas Army

 Z ostatních zajímavých titulů je třeba jmenovat stealth akci Thief: Deadly Shadows, MMORPG Lineage II, Tom Clancy’s Splinter Cell a cellshadovou střílečku XIII, která svým vizuálem ze zbytku dost vyčnívá. Už v této verzi enginu se objevil  třeba integrovaný systém pro vytváření cutscén Matinee, se kterým se budeme učit pracovat i my. U této verze se také sluší uvést fakt, že ve své multiplaformnosti už zahrnovala podporu konzolí Xbox, PS2 a GameCube. Kromě komerčních aplikací se objevily i pokusy použít UE jako prostředek uměleckého vyjadřování  a to i u relativně známých autorů, byť tyto pokusy působí z dnešního pohledu spíše úsměvným dojmem. Marry Flanagan – Domestic.

Zhruba o dva roky později vydává Epic Unreal Engine verzi 2.5, jejíž přínos je však spíše hlavně v oblasti optimalizace a rozšíření použitého fyzikálního modelu.

Verze 3.0 a tedy verze, se kterou budeme v rámci UDK pracovat, se poprvé naplno předvedla v akci Gears of War a od té doby jsme se s ní setkali u spousty velkých herních jmen – pohání oba díly Bioshocku, úžasně vypadajícího a přitom hardwarově nepříliš náročného  Batmana: Arkham Asylum, vizuálně specifické Borderlands, Gears of War 2 (a s největší pravděpodobností i díl třetí), oba Mass Effecty, Alpha Protocol nebo Splinter Cell. To je vskutku dobrá společnost, ne? Engine navíc opět využívá další velká americká instituce k vývoji vlastního titulu - Astronaut: Moon, Mars and Beyond. Této multiplayerové online „hry“, kterou připravuje NASA, bychom se měli dočkat snad ještě letos.

Hrátky s Unreal Engine - Část I: První krok do nereálna

Jestli jste trpělivě dočetli až sem, tak už máte nepochybně představu, jak úžasný nástroj máte zdarma k dispozici. A přestože je tenhle článek vlastně jen úvod k celému seriálu, bylo by trestuhodné ho jen tak ukončit a na samotné UDK si ani nesáhnout. A proto všichni za mnou na www.udk.com!



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
167 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 81.9Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.