Kletba fabů: Proč vlastnit továrny přináší problémy?
i Zdroj: PCTuning.cz
Hardware Článek Kletba fabů: Proč vlastnit továrny přináší problémy?

Kletba fabů: Proč vlastnit továrny přináší problémy?

Michal Rybka

Michal Rybka

17. 4. 2021 03:00 58

Seznam kapitol

1. Miliardový byznys 2. Velké výhody, velké riziko 3. Výtěžnost 4. Specifické problémy specifických technologií 5. Až křemík skončí

Většina problémů, které nyní Intel má, je způsobena problémy s výrobou jejich procesorů. Zatímco AMD těží z pokročilých technologií TSMC, Intel válčí ve vlastních fabech s technologickými problémy. Před dvanácti lety byla ale situace skoro přesně opačná.

Reklama

S továrnami je to složité. Zakladatel AMD Jery Sanders kdysi řekl, že „Real men have fabs“ – „Velcí kluci mají továrny.“ Továrny, které si AMD pořídilo po roce 2000, se ale staly zdrojem jejich problémů, protože byly drahé. Jen samotný Fab 30 u Drážďan přišel AMD na 2,5 miliardy USD – a začal zhoršovat jejich finanční situaci.

Finanční ztráty, kterým AMD čelilo po roce 2000, byly velmi vážné: V roce 2001 mělo ztrátu 61 milionů USD, v roce 2002 už 1,3 miliardy USD a i v roce 2003 pokračovalo ztrátou 274 milionů USD. Přes velké ztráty AMD pokračovala v nákupech – v roce 2005 provedli akvizici ATI celkem za 5,4 miliardy USD (4,3 miliardy v hotovosti a 1,1 miliardy v akciích), což představovalo plnou polovinu tržná kapitalizace AMD v té době. I když šlo o obchod odvážný, a do značné míry opodstatněný, odhaduje se, že transakce byla nadhodnocena o 2,65 miliardy USD, což byla částka, která byla odepsána.

S faby, neboli hi-tech továrnami schopnými vyrábět wafery pro integrované obvody, jsou potíže, opravdu velké potíže. Staví se pomalu – celé roky. Jsou extrémně náročné na podmínky a na technologii. Stojí opravdu hodně – miliardy. Nelze je snadno nahradit a ani upgradovat.

Protože jde o velmi nákladná zařízení, každá firma, která je provozuje, čelí klasickému dilematu inovátora: Je pro ně výhodné a efektivní vytěžovat existující inovaci a bránit se inovacím, hlavně radikálním inovacím, které jim přinesou další náklady. Tyto inovace ale zároveň otevírají místo na trhu pro konkurenci, takže firmy doslova stojí mezi Charybdou investicí a Skyllou ztráty dominantní pozice. Rozhodování nikdy není pěkné, takže se firmy obvykle snaží inovovat, iterovat, ale neměnit to, co není nutné.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama