Když ani vyšší fps nestačí: Nvidia Reflex pro zkrácení odezvy
i Zdroj: PCTuning.cz
Hardware Článek Když ani vyšší fps nestačí: Nvidia Reflex pro zkrácení odezvy

Když ani vyšší fps nestačí: Nvidia Reflex pro zkrácení odezvy

Pavel Urbánek

Pavel Urbánek

30. 1. 2021 03:00 20

Seznam kapitol

1. Jak jsme se k měření odezvy dopracovali? 2. Reflex Low Latency 3. Reflex Latency Analyzer 4. RLA – je pro vás?
5. Alienware AW2521H – 360Hz převaha 6. Testování ve hře Valorant 7. Potřebujete lepší reflex? 8. Bonus: Interview s Mazarinim

Máte silný stroj i špičkový monitor a přesto máte pocit, že hra nereaguje podle vašich představ a soupeři vás lehce překonají? Problém nemusí být ve vás, ale ve vašem počítači. Při velkém zpoždění mezi akcí hráče a reakcí na monitoru nepomohou ani stovky fps ani drahý monitor či periferie. Na pomoc přichází Nvidia Reflex.

Reklama

Jak jsme se k měření odezvy dopracovali?

Jsou to roky, či desetiletí, co se jako hráči orientujeme při výběru hardwaru podle počtu snímků za sekundu (fps). Tato metrika je bezpochyby užitečná, ale neodráží skutečné chování her komplexně. Proto se už nějakou dobu v recenzích setkáváme například s časy jednotlivých snímků, respektive minimy a podobně. To ale taky není všechno.

Spolus tím musíte řešit i obnovovací frekvence monitoru, tedy hertze. Ty byly dlouho opomíjené, dokonce bych si troufl tvrdit že cca před deseti-patnácti lety existovalo temné období PCMR (PC Master Race). Lidé začali plošně nakupovat LCD panely, CRT skoro instatně zmizely a s nimi i možnost vyšší frekvence než 60 Hz. Osobně jsem stál jako první v řadě na 3D monitor a prodejce se divil, že nechci aktivní brýle. 120 Hz byl tehdy jako dar z nebes. Dnes je to už docela běžná věc na PC, ale dostává se i na televize a mobily. Popírači vysokých Hz snad už kompletně vymřeli.

Když ani vyšší fps nestačí: Nvidia Reflex pro zkrácení odezvy
i Zdroj: PCTuning.cz

Jak jsem v titulku ale naznačil, fps i Hz jsou jen jednou částí problému a samy o sobě k ničemu, pokud nemáte dobrou odezvu celého systému. Ano, je to nadsázka, protože na PC, kde hra poběží na 360 fps, monitor bude zobrazovat 360 Hz, bude i odezva pravděpodobně nízká. Klíčové slovo je pravděpodobně. Je například možné, že nějaký špatný ovladač myši bude zpoždovat informace a výsledkem bude „rychlý“ systém, který bude ale reagovat „pomalu“. Podobný problém může být kdekoliv od kliknutí až po zobrazení. A pokud nemáte doma vysokorychlostní kameru, bude jeho odhalení mimořádně obtížné – asi jako vrzání na jízdním kole.

Právě na to záludnost problémů v odezvě systému míří Nvidia s balíkem technologií a nástrojů Reflex. Není to ani HW, ani SW, ani firmware – je to kombinace všeho, proto se to může zdát trochu komplikované. V článku se pokusím vysvětlit o co jde a k čemu vám to může být užitečné.

Pokud zvládnete angličtinu, tohle video dobře ilustruje co je latence a kde vzniká.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama