Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Proč a jak za časů izolace něco dělat rukama
Proč a jak za časů izolace něco dělat rukama
autor: Michal Rybka , publikováno 13.2.2021
Proč a jak za časů izolace něco dělat rukama

Čím dál tím víc věcí děláme počítačově – a s tím se do jisté míry vytrácí tradiční zručnost. Je ale práce „rukama“ potřebná a užitečná i dnes? A pokud ano, jak se učit a cvičit v časech, kdy skoro ani nesmíme vystrčit nos ze dveří?


S tím, jak se protahují karanténní opatření, rostou nejen problémy zavřených podniků, ale panují čím dál tím větší obavy o to, jaké dopady to bude mít na vzdělávání dětí a mládeže. Tak za prvé, ne každému vyhovuje individuální učení či učení na dálku. Není to taková tragédie, jak prorokují mnozí sýčkové, ve světě je domácí vzdělávání či vzdělávání na dálku celkem běžné, ale my jsme si navykli, že děti vzdělá školní systém a rodiče se o ně nebudou muset moc starat. Tak tohle nefunguje.

Za druhé, je tu sociální aspekt – většina dětí byla vzdělávána klasicky a to, že najednou skončili izolováni doma, jim skutečně neprospívá. Introverti snášejí izolaci lépe než extroverti, ale i ti čas od času ocení společnost – či přesněji řečeno je deprimuje to, že jejich izolace je vynucená. Osobní kontakt je důležitý nejen pro puberťáky, ale hlavně pro mladší školní děti.

A za třetí – máme tu ten problém, že přes počítač se můžete naučit dělat jenom to, co přes počítač dělat jde. Což například nejsou laborky z chemie, dílenská praxe anebo pitvy. Je sice možné, že by nějaký rodič svolil svým potomkům, připravujícím se na dráhu autotechnika, aby mu rozebrali automobil, v případě pitvy jsem si ale celkem jistý, že by to rozhodně nebylo legální.

Věc se ale má tak, že praktickou výuku obejít nelze. Není možné připravovat mediky bez pitev, zubaři se musí umět učit dělat plomby a svářeči svářet. Ten, kdo bydlí na vesnici, snad může část praktické výuky zvládnout v domácí dílně, ve městech ale něco takového v bytech obvykle zcela chybí a nahradit to nelze. A to je problém – tak velký problém, že řada rodičů, kteří poslali své potomky na studia oborů žádajících praxi, dnes už jednoznačně uvažuje o tom, že požádá školu o opakování ročníku.

Mnoho oborů žádá precizní práci rukama – chirurgové anebo zvláště zubaři, ti mají dokonce o rok delší studium, protože mají náročnou praxi. Každý chápe, že drtivá většina řemesel bez praxe prostě nemůže fungovat – zedníci, instalatéři, elektrikáři, kuchaři – u všech je důležitější praxe než teorie. Vařit doma sice můžete, ale většina oborů jednoduše vyžaduje přípravu, kterou snadno simulovat nelze. A to je vážně problém v situaci, kdy už skoro rok sedíme doma.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
66 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 31.4Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.