Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Microsoft Xbox Series X: Next Gen (PC) do obýváku
Microsoft Xbox Series X: Next Gen (PC) do obýváku
autor: Z. Obermaier , publikováno 25.11.2020
Microsoft Xbox Series X: Next Gen (PC) do obýváku

Testujeme obě nové konzole, Xbox je na řadě jako první. Po třech letech Microsoft uvedl nejvýkonnější herní konzoli v historii. Nabízí APU od AMD, vysoký výkon, ray tracing a hraní v rozlišení až 4K (8K) při 120 fps. Navíc má zcela tiché chlazení a bleskově rychlým disk. Má ale i své mouchy. 


Opravdový Next Gen 2.0

Microsoft Xbox Series X: Next Gen (PC) do obýváku

Sousloví next–gen slýcháme v souvislosti s herními konzolemi, paradoxně už dlouhou řadu let. Upřímně si myslím, že opravdové next–gen přichází až letos. To vše předtím byl jen takový předkrm před hlavním chodem. I když to čekání na hlavní jídlo trvalo hodně dlouho.

Nemusí se to tak zdát, ale je to už sedm let, kdy se svět konzolí a PC propojil. Do roku 2013 byly oba světy zcela odlišné, PC šlo svou cestou a konzole se svými proprietálními architekturami také. Právě před sedmi lety totiž vstoupilo do obou konzolí AMD se svými procesory a grafikami. To mi také připomíná, že od té doby už sedm let slýcháme, jak bude většina her vyvíjených pro PC i konzole lépe optimalizovaná pro procesory a grafické čipy od AMD a Nvidia na to doplatí, ale nedá se říct, že by se za tu dobu něco změnilo. Rok 2020 je ale pro opravdové next-gen hraní na konzolích přelomový.

Microsoft Xbox Series X: Next Gen (PC) do obýváku

Srovnání velikosti nového Xbox Series X a Xbox One X

I když oba výrobci používali sousloví next-gen už v roce 2013, nebylo to ono (výrazný posun byl jen přechod na Blu–ray mechaniku). Jako první generaci pokročilého hraní považuji až vylepšené modely PS4 Pro a Xbox One X z roků 2016 a 2017. To je generace next-gen 1.0. U současných konzolí jsme ale mnohem dále. PS5 dnes nechme stranou a zaměřme se na Xbox, i když oba stroje jsou si hodně podobné.

Až Xbox Series X je konzolí nové generace ve všech ohledech, má výkonný procesor Zen 2 s osmi jádry a šestnácti vlákny, výkonnou grafiku na úrovni RTX 2080 Super, ultra rychlý disk i paměti. Další je kvalitní chlazení, tichý chod a relativně malé rozměry. A to vše pořídíte za 13 499 Kč. Pokud byste chtěli podobně výkonný počítač postavit z běžných komponent, vyjde vás to se skříní, zdrojem a vším hardwarem na víc než 32 000 korun. Koupit Xbox na hraní je tedy extrémně výhodné. Podobný výkon v klasickém PC za takové peníze nejde koupit.

Kromě výhodné ceny se ale konečně po dlouhých letech srovnává výkon konzolí a PC. Starší generace obou hlavních konzolí byly hardwarově a výkonem stále hodně pozadu, hraní ve 4K bylo možné jen na papíře, povinných 30 fps u spousty her bylo k pláči. Samozřejmě nejsme na výkonu GeForce RTX 3090 nebo RX 6900 XT, přesto už je hraní ve 4K realitou. Na marketingové 4K 120 fps a štítek 8K na krabici ale zapomeňte. Výkon pro dosahování podobných hodnot ale schází a vývojáři her v minulosti často neprojevovali moc snahy důsledně optimalizovat. Takže nepočítám, že se najednou objeví 4K tituly se 120 fps běžícím na hardwaru s podobným výkonem. 60 fps ve 4K ale bude snad reálných, jistota bude ale 4K 30 fps. Víc ukáže test.

Upřímně, velká většina konzolových hráčů o 120 Hz (fps) stejně nic netuší a na konzoli není způsob, jak si jednoduše snímkovou frekvenci ověřit. Výrobce si tedy může tvrdit, co chce, důležitý je pocit hráče a plynulost her. Já fps ale u několika her změřím i když je to složitější měření než odečíst čísla z nějaké aplikace na PC.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
38 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 11.8Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.