Ústí nad Labem zahájí testovací provoz autonomního řízení vozidel na 5G síti Vodafonu
autor: Mirek Kočí , publikováno 26.9.2020

Poté, co Vodafone v Karlových Varech představil možnosti 5G sítě pro potřeby Záchranky a na simulované autonehodě demonstroval přenos velkého množství paralelních videostreamů ve velmi vysokém rozlišení, startuje společně s partnery novou éru 5G služeb v Ústí nad Labem.

Na jeho 5G síti bude probíhat testovací provoz řízení vozidel bez řidiče a společně s partnery se pustí do prvních pilotních projektů, které úzce souvisí s novým konceptem U SMART ZONE #Living Lab.

Ústí nad Labem se tak stane tzv. živou laboratoří, prostorem pro zkoumání a hodnocení inovativních nápadů a konceptů pro zlepšení kvality života v reálném městském prostředí. A to vše se zapojením výzkumných pracovišť, firem, veřejných subjektů a obyvatel města v oblastech mobility, zdravotnictví, životního prostředí a energetiky.

Nová síť 5G je pro spuštění testování autonomních vozidel klíčová. Ta k bezproblémové jízdě vyžadují přenos velkého množství dat z různých senzorů a kamer a zároveň velmi rychlou odezvu pro komunikaci s okolním prostředím a operátorem. 5G poslouží autonomním vozidlům zásadním způsobem k jejich rozvoji a bez sítě páté generace by nebylo možné taková vozidla v budoucnu provozovat.

Předpokládá se, že autonomní vozidla povedou k bezpečnějšímu a plynulejšímu provozu. Sníží se počet nehod způsobených lidskou nepozorností. Autonomní vozidlo nebude nikdy unaveno, nebude porušovat dopravní předpisy.

Ústí nad Labem zahájí testovací provoz autonomního řízení vozidel na 5G síti Vodafonu

Videokamery, radary, lidary a další instalované technologie umožní vozidlu získat přehled o situaci kolem vozidla v plném rozsahu 360 stupňů. Tato doprava budoucnosti zlepší život i ve městech, protože přinese úsporu pohonných hmot i menší produkci emisí.

Auta budou mít schopnost samočinného zaparkování mimo centra měst, čímž uvolní tento prostor pro smysluplnější účely. Zároveň umožní jízdu i lidem, kteří doposud řídit nemohli. Autem by pak mohli bez problému jezdit i lidé se zdravotním postižením. Vozidlo například může vyzvednout doma seniora a dovézt ho k lékaři nebo na nákup.

Sběr dat potřebných pro provoz autonomních vozidel bude zajišťovat regionální datová platforma Portabo, která sjednocuje data z dopravy, životního prostředí, energetiky, zdravotnictví a veřejné správy. Tato data mohou využívat obce, města i kraj ke své činnosti a jsou k dispozici i třetím stranám pro jejich další zhodnocení. Se sběrem dat pomůže síť internetu věcí (NB-IoT) od Vodafonu



Tagy: Vodafone  5G  
 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
26.9.2020 20:30:05   37.188.169.xxx 22
"5G poslouží autonomním vozidlům zásadním způsobem k jejich rozvoji a bez sítě páté generace by nebylo možné taková vozidla v budoucnu provozovat."
Jestli si tohle opravdu myslí tak jsou doopravdy naivní.
Nastane výpadek nebo vjede mimo dosah a je v prdeli Senzory na autě musí zpracovávat zabudovaný počítač tak jak to dělá např. Tesla

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

5 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 2.5Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.