Téměř polovina Čechů chce změnit mobilního operátora
autor: Mirek Kočí , publikováno 19.5.2020

Od začátku dubna platí novela Zákona o elektronických komunikacích, která změnila pravidla hry mezi mobilními operátory a jejich zákazníky ve prospěch druhých jmenovaných. Jak potvrdily výsledky aktuálního průzkumu mezi návštěvníky srovnávacího portálu Ušetřeno.cz, o novele ví 59 % Čechů. Nových pravidel zatím využilo ke změně operátora 14 % dotázaných, dalších 46 % změnu plánuje v následujícím půl roce.

Přechod k jinému operátorovi se však neobejde bez komplikací, jak potvrdily dvě třetiny těch, kteří jej absolvovali. Největším oříškem bývá získání kódu OKU nutného pro přenos čísla. Znepokojivá je pak doba přenosu čísla, která v polovině případů trvá více než šest pracovních dnů oproti novelou stanoveným dvěma.

V reakci na podmínky, které novela zákona přinesla, uskutečnilo během dubna změnu operátora 14 % respondentů. Dalších 46 % tak hodlá učinit v následujících 6 měsících, z nichž dvě třetiny udávají jako důvod právě tuto novelu.

Téměř polovina Čechů chce změnit mobilního operátora

Největším úskalím změny operátora bylo podle 44 % dotázaných získat od předchozího operátora ověřovací kód OKU, který je nezbytný pro přenos čísla. Pro 35 % respondentů byla nejtvrdším oříškem domluva s novým operátorem na doručení a převzetí nové SIM karty. Pro pětinu dotázaných pak bylo nejsložitější zprovoznit novou SIM kartu, domluvit se s předchozím operátorem nebo až příliš dlouho čekat na přenesení čísla.

Výsledky průzkumu také ukázaly, že celé dvě třetiny jeho účastníků, kteří změnili operátora, se potýkaly s nějakými komplikacemi. Vedle nejčastěji zmiňovaného složitého získání kódu OKU a neméně složitého doručení nové SIM karty uváděli respondenti celou řadu dalších potíží. Někteří z nich dokonce nemohli nějaký čas telefonovat, jelikož si před přenosem čísla nestihli převzít novou SIM kartu. Uváděny byly také technické problémy, nejčastěji v souvislosti s nefunkčním kódem OKU. Další respondenti si stěžovali na nepříjemné retenční nabídky „opouštěných“ operátorů. Menší část dotázaných od nich dokonce obdržela nepravdivé informace ohledně podmínek změny operátora.

Naproti tomu pozitivně hodnotí respondenti (41 %) fakt, že namísto podání výpovědi předchozímu operátorovi a následné komunikace s novým nyní za zákazníka vše vyřešil pouze nový operátor36 % oslovených, kteří změnili operátora, zase kvituje, že nemuseli hradit pokutu za předčasně vypovězenou smlouvu. Tu mimochodem vypovědělo předčasně 71 % dotázaných. Pro téměř čtvrtinu respondentů měnících operátora bylo největší výhodou rychlejší přenesení čísla.

Téměř polovina Čechů chce změnit mobilního operátora

Zatím se však o dramatickém zrychlení procesu změny operátora hovořit nedá. Novela stanovuje lhůtu pro přenos čísla z 10 na 2 pracovní dny. Výsledky průzkumu ukázaly, že skutečnost je velmi odlišná. 48 % respondentů uvedlo, že celý přechod – od předání žádosti novému operátorovi až po využívání jeho služeb v praxi – zabral více než 6 pracovních dnů. 17 % dotázaných změnilo operátora během 3 pracovních dnů, 13 % během 5 a 12 % během 6 dnů. U desetiny účastníků trval přechod k novému operátorovi 4 pracovní dny.

Proces změny operátora za nových podmínek hodnotí ti, kteří ji podstoupili, víceméně kladně. 47 % těchto respondentů udává z pohledu náročnosti celého přestupu vysokou spokojenost. Naproti tomu 27 % bylo s procesem značně nespokojeno.

Odkud kam respondenti v dubnu přecházeli

23 % T-Mobile > Vodafone

19 % O2 > T-Mobile

16 % T-Mobile > virtuální operátoři

13 % O2 > Vodafone

9 % O2 > virtuální operátoři

8 % Vodafone > T-Mobile

5 % Vodafone > O2

4 % Vodafone > virtuální operátoři

3 % virtuální operátoři > Vodafone

Průzkum srovnávacího portálu Ušetřeno.cz byl proveden v období  23. 4. – 13. 5. 2020 na vzorku 408 respondentů starších 18 let z celé ČR.

Zdroj: Ušetřeno.cz



Tagy: operátor  změna  SIM  
 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
19.5.2020 12:30:35   84.244.69.xxx 450
Situaci na českém trhu nechápu. (Né, že by jinde ve světě nebyla minimálně podobná)

Jsou tu tři velcí hráči, kteří nabízejí v převlečeném kabátu jedno a to samé. Skoro to vypadá až jako kartelová dohoda. Přechází se zleva doprava, ale je to jako vyměnit felicii za favorit a myslet si, jak jsem si přilepšil.

Ve výsledku stejně vyhrávají firemní tarify a každý, kdo má paušál pod firmou to vyhrál. Potom neveřejné nabídky, ke kterým přijdete buď přes známé, nebo totálně random.

A pokud člověk k jednomu nebo ke druhému nemá přístup, je prakticky v prdeli a nechápu důvod těch změn.
19.5.2020 14:21:15   94.112.80.xxx 60
Naprostý souhlas.
24.5.2020 03:06:53   109.81.215.xxx 01
Jj a nejlépe na tom jsou OSVČ 50ka tak že vlastně 5MG net na doma... jeden fůl tarif 3měsíce... 800,- jo ok to beru... a po třech měs. teď už rok nic navíc ani O2 lízátko do huby jen rozdíl v ceně 2 000,- a odstoupit nemohu...

Fakt krása... a na papíře 3měs. 800,- a potom 880,- ale pokud platit nebudu tak penále...

Nevím kd přišly na těch 250% když tam je 10% právník to dostal k soudu... pravda na mé straně... bohužel prachy O2 každý soud rád příjme... kurv...
19.5.2020 15:38:30   94.112.13.xxx 011
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
20.5.2020 08:41:54   89.24.43.xxx 170
Hlavní výhoda je nižší cena za 200,- neomezené volání a 10GB dat ( jsou samozřejmě i levnější a dražší firemní tarify, ale vždy je to lepší jak standardní nabídka)
21.5.2020 19:25:20   94.112.13.xxx 03
tak to jsou spíše šedivky/retence. Do dostaneš i bez firmy, když se hodně snažíš. U T-Mobilu jsem dostal VDSL 50mb/s pro rodiče bez jákeliv další služby asi za 250kč.
22.5.2020 06:48:47   62.240.191.xxx 40
Firma se stovkami či tisícovkami simek vyjedná vždy lepší cenu a zaměstnanci to mají bez dohadování či přecházení.
22.5.2020 17:25:59   94.112.13.xxx 00
jasně, jasně. Tak to je jasné, velké firmy o 100 a více zaměstnancích mají o dost lepší ceny. Jenže takový ty malý s.r.o jsou na tom hůře než obyčejný zákaznik, protože je tam zapečený na dva roky.
22.5.2020 09:51:08   213.226.209.xxx 20
přesně jak píše simiksimik

tak za pevnou to není nějaký zázrak a i když jsem dokázal "šedivku" vyhádat za 50% tržní ceny, tak firemní tarif mi vycházel pořád o dost lépe

nechtěl bys tafir co mají pro zaměstnance na ministerstvu ? (já ano)
20.5.2020 18:21:43   185.159.92.xxx 40
Já teda patřím do skupiny totálně random výhodných neveřejných nabídek, přišel jsem k tomu přes manželku, která k tomu přišla šméčkem, že si obchodník chtěl asi vydělat na prémie, ale ano v bývalé práci jsem měl za 250kč volání sms neomezené, data 5GB a další 1GB za 10kč, bylo to v době ještě před boomem s daty, kdy každý nabízel max 1,5GB takže jsem byl jak pán.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

12 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 5.2Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.