Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Nemáte slovo aneb stojí nám slovo vůbec za to?
Nemáte slovo aneb stojí nám slovo vůbec za to?
autor: Michal Rybka , publikováno 29.2.2020
Nemáte slovo aneb stojí nám slovo vůbec za to?

Občas se mě lidé ptají, jestli si opravdu vážně myslím, že svoboda slova má být absolutní. Ano. Absolutní svoboda slova přináší řadu problémů – ale cenzura je z dlouhodobého hlediska mnohonásobně horší. Ve čtvrtek 27. února jsem byl pozván do pořadu „Máte slovo“, kde se měla probírat kontroverze kolem knihy „Jedovatá houba“.


Knihu „Jedovatá houba“ vydalo vydavatelství Pana Kamase. Ten vydává překlady nacistických textů a je obviňován z propagace nacismu. On se hájí tím, že jde o historické texty bez komentáře a že pro něj je to obchodní příležitost. Pokud chápu jeho businessplán správně, tak za levno přeloží text, který se dá stejně dohledat zdarma na webu a nejsou k tomu práva, vydá to a potom na něj upozorní aktivisty, kteří spustí alarm a udělají mu tak velmi účinné promo zdarma.

„Jedovatá houba“ (Der Giftpilz) je kniha pro děti vydaná v roce 1938 Juliusem Streicherem. Není příliš dlouhá a je tak epicky blbá, že si i Joseph Goebbels, ministr říšské propagandy, poznamenal do deníku, že to je „úděsná věc“ a že „nechápe, proč něco takového Vůdce toleruje“. Tato kniha je roky dostupná na univerzitních webech jako ukázka nacistické propagandy, a to dokonce i v českém překladu.

Knihu jsem četl. Jde o text velmi primitivní, plný kardinálních hovadin – kupříkladu Ježíš je tam označen za „jednoho z největších nepřátel Židů všech dob“ a byl ukřižován „proto, že pravdu o Židech řekl celému světu“ – totiž že „Židé pocházejí z ďábla“. Tato kapitola je epická hovadina na všech myslitelných úrovních – počínaje lživými tvrzeními o Ježíšových výrocích, zcestným výkladem scén z Bible a vůbec kompletní reinterpretací křesťanství pokračuje a přehlédnutím faktu, že židovství se dědí po matce a Ježíš tedy byl rozhodně Žid.

V podstatě jde spíš o karikaturu než propagandu. Je to něco, co vypadá jako reklama na Králíčka Jojo. Ten film, mimochodem, také vyvolal „velkou kontroverzi“ – tedy mezi profesionálními kritiky, protože diváci film většinově milují.

Snahu pana Kamase vidím jako celkem prostou: Jednoduše vzal krátký text o pouhých 17 kapitolách, přetiskl ho a začal prodávat za vcelku ustřelených 250 korun. Asi se to moc neprodávalo, a tak pošťouchl aktivisty. Naši intelektuálové, jako je pan Gál anebo pan Tomský, mu na tuto taktiku naletěli a obvinili ho z propagace antisemitismu. Tím mu dali propagaci zdarma – a to dovolilo zvýšit prodejní cenu knihy na více než 400 korun.

Aby bylo jasné, o jak velkou pomoc jde: Klasická televizní reklama stojí cca 150 000 korun za třicet sekund. Tak si představte, jaký dar aktivisté dají panu Kamasovi, když mu získají téměř hodinový prostor na ČT. A to není všechno: Podívejte se, kolik se objevilo zpráv a komentářů na tuto věc v prakticky každých médiích – zdarma. Pokud nemáte peníze na marketing, tak je nejlevnější někoho naštvat – on vás zpropaguje sám a za své.

To, že média a aktivisté dělají panu Kamasovi promo zdarma, je jenom jeden aspekt věci. Mnohem horší je to, že jde o záminku, kterou nepřátelé svobody slova hodlají použít k zavádění restrikcí. A to i lidé, kteří zdánlivě působí dojmem, že jsou přátelé svobody, což je překvapující a děsivé.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
151 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 67.5Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.