Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava CES 2020: postřehy k některým hračkám a technologiím
CES 2020: postřehy k některým hračkám a technologiím
autor: Michal Rybka , publikováno 19.1.2020
CES 2020: postřehy k některým hračkám a technologiím

Výstava CES (Consumer Electronic Show) představuje pozoruhodný náhled na to, co společnosti plánují u spotřební elektroniky. Není to nutně to nejdůležitější v technologiích vůbec, zásadní změny se odehrají spíše u fundamentálních technologií, jako jsou kvantové počítače. Je to ale zajímavý pohled na to, co je podle výrobců cool.


CES je zajímavý tím, že se tam objevuje hodně konceptů. Ty jsou trochu matoucí, protože vypadají jako hotové produkty, ale ona je to spíš taková technologická potěmkinova vesnice, spíš funkční model a představa než reálný produkt. K nim mají koncepty nezřídka velice daleko a cesta k opravdovým věcem, které si můžete koupit, trvá celé roky – a řada z nich se nikdy vyrábět nebude, takže se na nápady z CESu dívejte s mírnou dávkou skepse!

Eletromobilita

Elektromobilita je velká věc, tedy bude to velká věc, pokud se na ni půjde rozumně a nikoli ve formě Klimahysterie, jak to nazývají Němci. Elektromobily můžou být ta nejpraktičtější auta pro město a okolí – jenom se musí vyřešit baterky, infrastruktura pro nabíjení a autonomie. Toto vyslovuji vážně a se vztyčeným prstem. Nejsem nepřítel elektromobility, ale naprosto chápu kritiku, která se na ně snáší z řad automobilových odborníků: Když se započítá celý životní cyklus elektromobilů, tak nevycházejí až tak diametrálně lépe, než moderní auta na fosilní paliva – a mají nepopiratelné nevýhody.

Norská podpora elektromobility vedla k tomu, že počet elektromobilů překročil čtvrt milionu a začínají mít problémy s nabíjením. A to, prosím, Norsko má tu obří výhodu, že má mraky hydroelektráren, což znamená, že tam elektromobilita dává smysl. Elektromobily mají potenciál stabilizovat i síť, tedy pokud stojí doma a jsou připojené ke speciální nabíječce. V reálu ale lidi jezdí během špiček, jezdí všichni najednou a snaží se i dobíjet v podobný čas, což způsobuje, že se před rychlonabíjecími stanicemi dělají fronty.

U nás je více než zjevné, že musíme posílit zdroje, pokud se vůbec chceme vydat touto cestou. Zelení degresisté se snaží kromě jaderných zdrojů vypnout i ty uhelné a v ideálním případě ani nestavět nové rozvodné sítě a další energetickou infrastrukturu – asi si myslí, že budoucnost je ve výrobě energie pomocí pozitivního myšlení a dobré vůle. Realistům je jasné, že pokud chceme opravdu elektromobilitu, bude potřeba masivní investice do infrastruktury, jinak si naběhneme do podobných problémů, jako má Norsko.

To nemění nic na tom, že elektromobilita na CESu byla velká věc – a i tradiční výrobci, jako BMW, Mercedes a Audi předváděli, že i oni pracují na elektrovozech a že to není vize pouze toho pošahaného miliardáře, který dělá hranaté pickupy a snaží se letět na Mars. Jejich vize jsou zajímavé, Audi předvedlo vůz do města, který má vnitřní koncepci podobnou spíše pokoji a naznačuje, že by cestování mělo být pro lidi zároveň i relaxací.

Svoje elektrické auto představila i Sony Vision S. Tedy – on je to spíš demonstrátor technologií, které se dají do moderních aut zabudovat – velké panely, kamery sledující kompletní okolí auta, senzory vnitřku vozidla a podobně. Auto má celkem 33 senzorů, které tvoří „bezpečnostní kokon“ kolem auta, údajně to detekuje i rizika, které lidské oko nezvládne. A dívá se i dovnitř a je schopné například zjistit, že se řidiče zmocnil mikrospánek.

Lidi obecně nemají rádi, když jim elektronika kafrá do řízení, ale přiznejme si, ono na tom něco je. Pokud se přestaneme dívat na auto jako na zdroj zábavy, ale spíš na věc, která nás má bezpečně dopravit z bodu A do bodu B, dává smysl jak systém pro kontrolu bezpečnosti, tak i autonomní řízení.

Auta nikdy nepřestanou být ani extraordinérní, ani krásná, o čemž nás přesvědčoval Mercedes s jejich Vision AVTR, inspirovaný údajně Avatarem Jamese Camerona. A řekněme si to rovnou, tohle je fakt hodně zvláštní auto! Vypadá spíš jako zvíře anebo rostlina ze známého scifi filmu, má čtyři motory – v každém kole jeden a zlepšenou mobilitu, protože je dokáže natáčet samostatně. Ovládá se to jakousi pákou a podle všeho tento koncept naznačuje, že podobné auto budoucnosti by mělo být úplně autonomní. Má mít grafénovou baterii s patnáctiminutovým rychlonabíjením a dojezdem až 700 km. Za mě prostě úžasná věc, naprosté zjevení. Líbí se mi!



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
59 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 29.5Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.