Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava COPPA: We all live in America a není to zcela wunderbar
COPPA: We all live in America a není to zcela wunderbar
autor: Michal Rybka , publikováno 23.11.2019
COPPA: We all live in America a není to zcela wunderbar

Minulý týden YouTube publikoval video o nutnosti nastavit videa tak, aby odpovídala americké legislativě COPPA. Ta zavádí povinnost tvůrců označovat videa tak, aby bylo jasné, zda jsou určena pro děti anebo ne. Vysvětlení toho, proč se to musí dělat, bylo ze strany YouTube poněkud zavádějící. A důsledky pro tvůrce jsou horší, než to vypadá.


Zpočátku to vypadalo jako komplikace, jako administrativní detail: V úterý 12. listopadu 2019 vydal YouTube video Důležité upozornění pro všechny tvůrce: Dodržování pravidel COPPA (Important Update for All Creators: Complying with COPPA). COPPA (Children's Online Privacy Protection Act) je americká legislativa, která má chránit děti před zneužitím jejich osobních údajů, na což dohlíží americká FTC (U.S. Federal Trade Comission).  Od 1. ledna 2020 musí pravidla COPPA splňovat všechna videa na YouTube – a to nezávisle na tom, kde žije ten, kdo uploaduje video. Informační video od YouTube není moc populární – a to hlavně proto, že neříká tak úplně pravdu: Mluví o tom, co se stalo, ale ne proč se to stalo.

Věc se má tak, že legislativa COPPA nemluví o obsahu vhodném anebo nevhodném pro děti, ale o tom, že u dětí do 13 let nesmí v USA působící společnosti sbírat jejich data bez prokazatelného souhlasu rodičů – a to v jakékoli podobě. Je to svého druhu americká obdoba GDPR, ale specificky zaměřená na (americké) děti. COPPA je účinná už od roku 2000 a původně zahrnovala ochranu před zneužitím osobních dat dětí. Později se ale ukázalo, že mimo telefonního čísla anebo adresy bydliště je do osobních dat třeba zahrnout i profilování individuálních uživatelů pomocí cookies.

Z cookies je totiž možné identifikovat, že ten, kdo sleduje videa, je dítě – a je možné na ně adresně zacílit reklamu. V roce 2013 proto FTC vydalo nařízení, že se u dětí do 13 let nesmí dělat profily a individuálně na ně cílit reklamu, což YouTube šalamounsky vyřešil tak, že proto, abyste si udělali na YouTube profil, „nesmíte být mladší než 13 let“. Alespoň tak se to píše v podmínkách. COPPA neochrání děti před tím, aby se dostaly k pornu anebo k džihádistickým videům, nechrání ani děti před pitomými rodiči, kteří je zneužívají proto, aby s nimi točili videa a vyškrabali tak nějaké peníze. Ne. A YouTube se to pokusil obejít podmínkami používání služby, což je v podstatě jenom alibistické prohlášení, které odkliknete a nechrání nikoho před ničím – to už nám před lety ukázal South Park.

Ano, problém nastal ne kvůli obsahu, ale proto, že YouTube sám porušil americkou legislativu, sbíral data z profilů, které vyhodnotil jako dětské, nasazoval na ně cílenou reklamu pro děti a hádejte co, on to dokonce nabízel jako službu pro společnosti jako LEGO nebo Hasbro. Jinými slovy blatantně porušoval zákony a FTC je přitom chytil. Tedy vlastně ne, dvacet skupin zabývajících se ochranou dětí v roce 2018 si u FTC stěžovalo na to, že nejenom že téměř devět z deseti amerických dětí používá pravidelně YouTube, ale také na ně míří cílená reklama, což je podle COPPA nelegální. Byli podle všeho dost naštvaní, přinesli důkazy o nelegálním cílení reklamy a navrhli, že by YouTube měl dostat totální zákaz zobrazovat reklamy pro děti do 13 let.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
103 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 49.1Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.