Stadia - budoucnost streamování her podle Google
autor: Václav Vlček , publikováno 21.3.2019

 Na konferenci GDC 2019 představil Google svoji vizi streamovaného hraní her a je opravdu na co se těšit.

O to, že výkonný počítač nebo konzole pro hraní her brzy nebude potřeba se mluví už několik let. Společností, které slibovaly možnost zahrát si po internetu tady bylo také několik a zatím se nic zásadního nezměnilo. Podle všeho se platforem pro streamování her dočkáme v nejbližší době od všech velkých hráčů jako je Microsoft, Sony a samozřejmě také Google, který představil svůl projekt Stadia na prezentaci v rámci konference GDC 2019.

A nebyl by to Google, aby to nevzal ve velkém. Stadia nabídne streamování přes serverovou infrastrukturu společnosti - což je pro streaming to nejduležitější. Servery musí být fyzicky co nejblíže k hráčům, aby latence byly minimální. Google plánuje, že hrát budete moci na jakémkoliv zařízení, od počítače, přes notebook, chromebook, telefon, tablet, chromecast, cokoliv bude schopné dekódovat stream bude použitelné. Navíc mezi zařízeními budete moci jednoduše přecházet a budete pokračovat přesně tam, kde jste na jiném skončili. V prezentaci Philla Harrisona na živo vidíte, jak jeho asistent postupně hraje na několika zařízeních a jednoduše mezi nimi přepíná.

Obrovskou výhodou bude úzké propojení s platformou Youtube, kde bude možné jednoduše integrovat odkaz pro spuštění hry. Google míří na všechny fanoušky, kteří rádi sledují streamy ze hraní a umožní jim hru snadno spustit a podle slibů do 5 sekund ji hrát také.

Zajímavě je řešený také samostatný ovladač, který bude určený ke hraní her přes Stadia. Na první pohled klasický gamepad, nevypadá ani nijak zásadně hitech jako poslední generace kontrolérů Xboxu nebo Playstation. Ale podstatné je, že aby se minimalizovalo jakékoliv zpoždění při hraní, tak ovladač je připojený přes WiFi přímo na servery Google a předává data přímo. Není tedy připojený k zařízení, na kterém právě hrajete. Navíc na něm najdete samostatné tlačítko, které umožní streamovat video přímo na Youtube. Což díky sdílené platformě Google bude v maximální kvalitě a bez jakýchkoliv technických řešení na straně hráče. Alternativou k sdílení videa je potom technologie State Share, která umožní nasdílet momenty ze hry přímo v herním engine, takže vaši přátelé si budou moci detailněji prohlédnout, co všechno se vám povedlo. Nebo si dokonce hru v nasdíleném momentu zahrát. Ne jenom pasivně sledovat video...

Stadia - budoucnost streamování her podle Google

Zajímavou informací je také, že platforma využívá speciálně navržené grafické čipy, které připravilo AMD. Podle prezentace bude mít GPU lepší výkon než ty použité ve stávající generaci konzolí. Což na jednu stranu je fajn, na druhou ale výkon dedikovaných grafických karet v dnešních počítačí určitě nepřekoná. Plná podpora systému Stadia by měla být k dispozici v Unreal Engine a finišuje se podpora pro Unity. Další z podporovaných je fyzikální engine Havoc.

Stadia - budoucnost streamování her podle Google

Marty Stratton z iD Software pak prezentuje chystanou novinku Doom Eternal, která díky podpoře rozhraní Vulkan šla jednoduše migrovat i na Stadia. Zajímavou informací je, že streamovaná hra poběží na platformě v rozlišení 4K s podporou HDR při 60 fps. 

Zde je kompletní video z prezentace.

 

Jediný problém je samozřejmě v tom, že z počátku poběží Stadia pouze ve vybraných regionech. A tipněte si, jak je na tom Česká republika?



Tagy: Stadia  Google  streamování  
 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

7 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 2.7Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.