Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Virtuální realita: pokus třetí, rok druhý, tápeme dál
Virtuální realita: pokus třetí, rok druhý, tápeme dál
autor: Michal Rybka , publikováno 1.12.2017
Virtuální realita: pokus třetí, rok druhý, tápeme dál

Loňský prosinec byl ve znamení velkých VR příslibů: Každá grafika a počítač se posuzoval podle své schopnosti vytvořit VR svět, předváděla se dema, slibovaly se velké tituly pro hry i konzole. A jak to tak vypadá, od těch příslibů jsme se zatím moc neposunuli. Jak jsme na tom s virtuální realitou nyní, na konci roku 2017?


Zažívám už třetí iteraci virtuální reality – a opravdu doufám, že už ji tu už máme natrvalo. Od raných pokusů na konci 80. let přes drahé a exkluzivní headsety 90. let až po dnešek – stále vidíme snahy prosadit VR, hlavně kvůli její fantastické imerzivitě. V té době jste měli těžké a velmi drahé headsety jako Forte VFX1 Headgear, které nabízely obrazovky s rozlišením 263 × 230 bodů ve 256 barvách na oko, se slabou podporou herních titulů a cenou, která dosahovala padesát tisíc korun. Šlo o zařízení využívající svoji vlastní přídavnou kartu – a navíc bylo limitované výkonem PC z poloviny 90. let. Asi nejlepší titul, který jste si mohli zahrát, byla rozšířená verze Descenta, podpora vývojářů byla kvůli omezenému počtu majitelů headsetu opravdu slabá. Vcelku šlo o velmi drahou hračku.

Dnešní headsety jsou na tom mnohem lépe, HTC Vive nabízí víceméně volný pohyb a OLED displej a 1080 × 1200 bodů na oko. Refresh 90 Hz je dostačující, hmotnost brýlí je akceptovatelná, cenově nejsou nedostupné. Headset PSVR je cenově ještě dostupnější, stojí za ním Sony s jejich technologickou expertízou, financemi i marketingem. A to ani nemluvíme o Oculus Riftu, za který se postavil mocný Facebook.

Rok 2016 byl velmi slibný. Vypadalo to, že teď už to všichni myslí s VR vážně, od výrobců procesorů a grafických karet až po Microsoft, který představil svoji verzi augmentované reality a zašel v trojrozměrování věcí tak daleko, že i Malování nahradil Malováním 3D.

Virtuální realita: pokus třetí, rok druhý, tápeme dál

Vývojáři získali díky vývojářským verzím Oculus Riftu spoustu nových zkušeností a v okamžiku, kdy se objevily verze headsetů pro zákazníky, měli spoustu dem, od zážitkových divočin přes inovativní projekty až po přísliby velkých herních titulů.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
61 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 27.3Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.