GeForce FX 5950 Ultra - nová vlajková loď nVIDIE |
autor: Jahoda Miroslav , publikováno 11.11.2003 |
nVIDIA se, stejně jako ATi, ještě před vánocemi rozhodla pokusit získat vavříny za nejvýkonnější herní grafickou kartu současnosti, a tak stejně jako ATi u svého Radeonu 9800 XT ještě zvýšila frekvenci svého dosavadního top-modelu - GeForce FX 5900 Ultra. Vývojáři nVIDIE a inženýři v TSMC, kde si nVIDIA nechává čip NV38 vyrábět, zapracovali a dokáží nyní se stejnou výtěžností produkovat čipy pracující na 475 MHz místo předchozích 450 MHz u NV35 Ultra.
Poznámka: Zároveň s FX 5950 Ultra (NV38) vyšel zcela nový čip NV36 a na něm postavené karty FX 5700 a FX 5700 Ultra (jejich recenzi očekávejte v příštích dnech). Nová "vyšší střední třída" FX 5700 už není odvozena z řady NV30 ale z FX 5900 (NV35). Aby zmatek byl dokonalejší staví nVIDIA ještě i méně taktované modely - FX 5900XT a FX 5600XT, což jsou osekané varianty dřívějších čipů, jež se mají postavit proti Radeonům 9800SE a 9600SE. XT bude u nVidie znamenat totéž jako u ATI "SE" tedy "něco méně", a pro lepší modely zůstane označení "Ultra", a u ATI "Pro".
V čem se tedy FX 5950 Ultra liší od FX 5900 Ultra? Pouze ve vyšším taktu jádra - zvýšeno ze 450 na 475 MHz - a ve vyšším taktu pamětí, který nyní činí 950 MHz efektivně (475 MHz SDR takt, tedy o 50 MHz více). Používány jsou stále paměti DDR-I a bylo by s podivem, kdyby jste našli kartu s jinými pamětmi než Hynix 2 ns.
GeForce FX 5900 | GeForce FX 5900 Ultra | GeForce FX 5950 Ultra | Radeon 9800 XT | Radeon 9800 Pro | Radeon 9800 | |
Takt čipu | 400 MHz | 450 MHz | 475 MHz | 412 MHz | 380 MHz | 325 MHz |
Takt pamětí | 425 (850) MHz | 425 (850) MHz | 475 (950) MHz | 365 (730) MHz | 340 (680) MHz | 290 (580) MHz |
Paměťová sběrnice | 256-bit | 256-bit | 256-bit | 256-bit | 256-bit | 256-bit |
Fill-rate (single texturing) |
1600 Mpixel/s |
1800 Mpixel/s | 1900 Mpixel/s | 3296 Mpixel/s | 3040 Mpixel/s | 2600 Mpixel/s |
Fill-rate (multi texturing) | 3200 Mtexel/s | 3600 Mtexel/s | 3800 Mtexel/s | 3296 Mtexel/s | 3040 Mtexel/s | 2600 Mtexel/s |
Paměťová propustnost | 27.2 GB/s | 27.2 GB/s | 30.4 GB/s | 23.36 GB/s | 21.76 GB/s | 18.56 GB/s |
Jak vidíte propustnost pamětí je už doslova brutální a fill-rate multi-texturingu také, počet čipem zpracovaných trojúhelníku za sekundu je "jen" 365 milionů oproti 412 milionům Radeonu 9800 XT. V dalším se už FX 5950 Ultra neliší od FX 5900 Ultra, jejíž technologické přínosy najdete podrobně rozebrané v recenzi ASUS GeForce FX 5900 Ultra. Pro pořádek je ještě jednou shrnu:
- Výrobní proces 0.13 micronů u TSMC, měděné spoje,
- 135 milionu transistorů,
- 3 geometrické procesory převyšující specifikaci DirectX 9 Vertex Shader 2.0
- VLIW32 SIMD procesor chovající se buď jako 4 pixel procesory, každý z nich vybavený dvěma texturovacími jednotkami anebo 8 pixel procesorů s jednou TMU pro každý z nich (proto fill-rate: 1900 MPixels/s (Z- + barva) a 3800 Mtexel/s (buď barva nebo Z nebo Stencil),
- podpora AGP 3.0 (8x),
- paměťová sběrnice 256-bit DDR-I,
- Intellisample HCT (High Compression Technology) jako vylepšení Intellisample u NV30 (optimalizace práce s lokální paměí karty),
- Optimalizace jako cachování, komprese, hidden surface removal a early Z-cull,
- UltraShadow - urychlení vykreslování stencil stínů (k jejich generování je intenzivně používán stencil buffer) za cenu omezení hloubky vykreslování objektů ve scéně, pouze v OpenGL,
- Podpora vysoce přesných celočíselných formátů (12 bitů pro jednotlivé složky) a vysoce přesných formátů v plovoucí desetinné čárce (16 a 32 bitů pro jednotlivé komponenty) pro textury a frame buffer,
- Přesnosti všech operací - 32-bit FP (podpora 128-bitové barevné hloubky),
- Anisotropní filtr až 8 bilinearních vzorků,
- Anti-aliasing hybridní módy - 8x and 6xS,
- Komprese frame bufferu, díky ní má FSAA menší dopad na výkon
- Dva integrované 400 MHz RAMDACy,
- Integrované rozhraní TV-Out,
- Tři integrované TDMS kanalý pro externí DVI čipy
Ovladače ForceWare
Společně s kartami FX 5950 a FX 5700 vydala nVIDIA nové ovladače verze 52.16, pokrok v nich má být natolik velký, že bylo upuštěno od ustáleného názvu Detonator a zavedeno nový - ForceWare. Změny ForceWare 52.16 týkají především karet GeForce FX. Do ovladačů byl přidán kompilátor pixel shader kódu, který v reálném čase přeskládá instrukce do pokud možno co nejefektivnějšího pořadí a pak jej pošle GPU:
Stejně tak Microsoft vydal novou verzi svého HLSL (jazyk pro programování shaderů), která podporuje zadávání různé přesnosti shaderu a dovoluje tak zrychlit provádění bez ztráty kvality (GeForce FX umí více přesností shaderu a pro některé není vždy potřeba nejvyšší - 32 bitů).
Opravdu výraznou změnou v Direct3D je nahrazení trilineárního filtrování tzv. "brilineárním", což je mix bilineárního a trilineárního filtru. Kvalita je mírně horší než u pravého trilineárního filtrování, které naštěstí zůstalo v OpenGL beze změny.
Kvalita obrazu - 3D
Kvalita zobrazení za použití brilineárního i filtrování, anti-aliasingu i případné optimalizace jsou popsány v článku Kvalita obrazu - nVIDIA vs ATi - ForceWare 52.16 vs Catalyst 3.8 - FX 5950 vs Radeon 9800 a proto se v detailech odkážu na něj.
Kvalita obrazu - 2D
Kvalitu zobrazení jsem porovnával opravdu s velkým množstvím karet (práce na 3D hitparádě) a na kvalitním monitoru Mitsubishi Diamond Pro 930 SB (19", Super Bright Diamondtron obrazovka, 110 kHz):
Recenzovaný Leadtek WinFast A380 Ultra TDH MyVIVO (GeForce FX 5950 Ultra) 256 MB si vedl takto:
- 1024x768, 32 bitů, 120 Hz - výborný (5/5)
- 1280x960, 32 bitů, 100 Hz - výborný (5/5)
- 1600x1200, 32 bitů, 85 Hz - dobrý (3/5)
Ve nejvyšším rozlišení byl obraz lehce rozmazaný, ve srovnání s ASUS Radeon 9200 SE, 9600 SE a Radeon 9800 XT nebo Sapphire Radeon 9500 (nebo prozradím už dopředu i Leadtek WinFast A360 TD GeForce FX 5700) méně ostrý. Jmenované karty si udržely obraz ostrý i v rozlišení 1600x1200. V nižších rozlišeních byla však ostrost i barvy bezchybné.
Poznámky k posouzení kvality obrazu 2D:
- Jedná se o subjektivní posouzení autorem.
- Záleží i na monitoru a kabelu mezi monitorem a grafickou kartou.
- Někdy si konkrétní grafická karta nemusí "rozumět" s konkrétním monitorem.
- Dokonce záleží i na jednotlivých kusech daného modelu karty.
Grafickou kartu Leadtek WinFast A380 Ultra TDH jsem obdržel ve velice pěkně zpracované krabici s motivem krále, který má zřejmě vyvolat dojem, že tato karta má ambice kralovat ostatním. No uvidíme:
Velikostně se krabice nijak nevymykají, na zadní straně vidíte odpovídající fotku karty, přehled přibaleného softwaru a popis technologií čipu NV38. Uvítal bych snad jen uvádění taktu jádra a pamětí, jinak nemám námitek, za balení pochvala.
V dodávce byla standardní kabeláž, jakou bychom očekávali u karty disponující funkcí VIVO - tedy kompozitní a S-video kabel, DVI-VGA redukce a VIVO splitter, který je mimo S-video In/Out a Composite In/Out vybaven konektory pro HDTV. Nechybí ani napájecí konektor typu Molex.
Přibalený software je skutečně bohatý. Vezměme to popořádku. Najdeme tu balík software od firmy Ulead (Cool3D, DVD MovieFactory a VideoStudio), propracované instalační CD s aktuálními ovladači (nejen grafické karty, ale třeba i čipsetů včetně Ali, AMD, ... Leadtek myslel téměř na všechno) a programem Cult3D, softwarovým DVD přehrávačem a programem Leadtek WinFox 2, který umí sledovat otáčky, teplotu, přetaktovávat a sdružuje mnoho užitečných funkcí spojených s grafických kartou. U WinFox se zastavíme, je to opravdu "vychytaný" prográmek:
Program sdružuje opravdu všemožné funkce třeba jen vzdáleně se týkající grafické karty na jednom místě, najdeme tu spoustu možností od stáhnutá aktuálního BIOS až po nastavování profilů pro hry.
Tuto záložku s informacemi o taktu vaší karty, systému a hw konfiguraci vám do ovladačů přidá také WinFox 2.0:
Pro nás byla samozřejmě nejzajímavější část Advanced Tools, která mimo Speed Runneru pro přetaktování, jímž se budeme zabývat později, nabízí například ještě hardware monitor, protože karty je mimo integrované čidla teploty v čipu vybavena ještě dalším teplotním čidlem a sledováním otáček větráčků:
Jak vidíte, mohutně chlazená karta ve 2D pracující pouze na frekvenci 300/950 MHz a nízkých takřka neslyšitelných otáčkách větráku, s teplotou neměla žádné potíže. Dokonce bez předchozí zátěže byla teplota ještě o několik stupňů stabilně nižší.
Vy se ale určitě třesete především na hry (jak by ne, koneckonců jde o herní 3D akcelerátor), tak se pojďme podívat, co nám Leadtek přibalil. Již tradičním průvodcem karet GeForce FX je střílečka s robotem Gun Metal, která se mimo pěkné grafiky s využitím HL jazyku nVIDIE pro shadery - Cg - vyznačuje velkou náročností na hardware a většina vlastníků průměrných karet se musí uskromnit na detailech:
Gun Metal | ||
![]() |
![]() |
![]() |
Druhou hrou je trošku méně atraktivní "simulátor" ostrých řidičů a řidiček kamiónů. Tipuji, že tahle hra bude populární především v USA - trucky, silikonová blondýna (na screenshotu vlevo :-)), americká vlajka, kde se dá .... No ale musím uznat, že je celkem zabavné v poměrně hezké grafice jet po silnici a těžkým kamionem odklízet z cesty karavany a motorkáře nebo ještě líp policii.
Big Mutha Truckers | ||
![]() |
![]() |
![]() |
V příslušenství nechybí ani anglický manuál a leták s popisem karty a zapojení kabelů:
K vybavení karty nemám žádné výhrady, existují sice i karty s bohatším příslušenstvím, ale je už na vás tohle posoudit vzhledem k ceně. U testovaného Leadteku nechyběly kvalitní plné hry, software pro práci s VIVO, DVD přehrávač, balík software od Ulead a utilita WinFox 2.0 patří mezi nejlepší tweakovací prográmky, jaké jsou dnes ke kartám přibalovány.
{mospagebreak title=Karta}
Leadtek navrhl kartu opět po svém, na již tak velké PCB (délka skoro 22 centimetrů, jak jsme zvyklí u FX 5900 nebo Ti 4600) namontoval mohutný chladič se zajímavým designem:
Tak tady se mědí opravdu nešetřil, s koupí Leadteku A380 si z obchodu opravdu "něco odenesete". 600 gramů, které karta váží jsem musel hned porovnat s jinými již otestovanými kartami:
Hmotnost | Délka | Šířka | |
ATi Radeon SDR (BBA) 32MB | 140g | 16.6cm | 9.1cm |
ASUS GeForce 4 Ti4800 SE 128MB | 230g | 21.8cm | 9.9cm |
HIS Radeon 9800 Pro 128MB | 245g | 18.8cm | 9.9cm |
Hercules Radeon 9800 Pro 128MB | 320g | 18.8cm | 9.9cm |
Albatron GeForce FX 5900 128MB | 420g | 21.8cm | 9.9cm |
Sapphire Radeon 9800 XT 256MB | 450g | 18.9cm | 9.9cm |
ASUS GeForce FX 5900 Ultra 256MB | 505g | 21.6cm | 9.9cm |
Leadtek GeForce FX 5950 Ultra 256MB | 600g | 21.8cm | 9.9cm |
Leadtek GeForce FX 5800 Ultra 128MB | 660g | 21.1cm | 10.1cm |
Mám sice zváženo a změřeno asi 50 grafických karet, ale uvádím pouze ty nejtěžší a pak několik etalonů k porovnání. Leadtek pevně drží pozici dvou nejtěžších karet, které jsem měl v rukou, A380 Ultra se umístila hned za již legendární A250 Ultra.
Karta mi AGP slot ale neurvala, tak pojďme dál. I zezadu je chlazení poctivé a mně nezbylo než jej po skončení testů tradične rozmontovat:
PCB se od GeForce FX 5900 Ultra nezměnilo ani v nejmenším, zůstává i rozmístění pamětí ala Matrox Parhelia-512. Srovnejme s dříve recenzovanou ASUS FX 5900 Ultra:
Mimo u ASUSu vyloupnutého TV čipu Philips 7108, který se nejen u Leadteku A380 stará o funkce VIVO (a disponuje i funkcí obraz v obraze) jen stěží najdete rozdíly.
Z obou stran osazené paměti typu DDR-I o celkové velikosti 256 MB nesou označení Hynix 2 ns, jsou tedy určeny pro frekvenci 500 MHz (1000 MHz efektivně).
Pasta na mezi chladičem a chlazenými součástmi byla nanesena kvalitně v tenké vrstviččce (nenechte se rozhodit obrázkem, část pasty samozřejmě zůstala na VPU a pamětech), možná proto ty slušně nízké teploty za běhu karty.
Spodní chladič je od pamětí oddělen pár milimetrů tlustou jakousi teplovodivou a téměř tuhou pěnou, která dle naměřených teplot plní svoji funkci také docela dobře.
Jak už vyplynulo z předchozího textu, karta je vybavena konektorem pro Video-In a Video-Out (VIVO, TV encoder Philips SAA7108AE), dále tradičním DVI (o jehož signál se stará TMDS trnasmitter firmy Silicon Image) a VGA, jehož výstup je zajištěn integrovaným 400 MHz RAMDACem.
Už jsem zmiňoval rozměry a hmotnost karty, na fotce můžete vidět porovnání s Hercules Radeon 9800 Pro (délka PCB Radeonu 9800 je 18,8 cm) a ASUS GeForce4 Ti 4800 SE, jejíž PCB se rozměrově nijak neliší (liší se však rozměrem chladiče).
Minimálně jeden PCI slot pod kartou budete muset obětovat (i když se dělají i některé základní desky již bez něj) a počítejte raději s dalším pro dobrou cirkulaci vzduchu pod chladičem.
Pokud máte obavy, že takovou kartu ani nedostane na vaši desku, tak zde je snímek, který dokazuje, že ano. ASUS A7V600 má paměťové banky hodně úrovně blízko AGP slotu, ale přesto to nebyl problém. Nejvyšší část chladiče se sníží ještě před nimi.
Leadtek A380 Ultra TDH se na několik dní stal opravdovým "králem" mého počítače.
{mospagebreak title=Přetaktování a konfigurace testů}Přetaktování
Teplotu na základní frekvenci jsme si již ukázali, hodnoty byly příznivé, nezbývalo než se (i díky pamětem Hynix 2 ns) těšit na přetaktování. Nejprve pro pořádek frekvence bez přetaktování - 475/950 MHz.
K taktování jsem použil součást WinFox - SpeedRunner. Stejně tak dobře jsem mohl taktovat programem PowerStrip nebo použít přetaktování pomocí ovladačů po aktivování díky Coolbits. SpeedRunner nabízí solidní maxima - 600MHz VPU a 1147MHz paměti, předpokládal jsem, že to mi bude stačit. Nejprve jsem ale přece jen zkusil automatické přetaktování v ovladačích, to mi nabídlo tyto hodnoty:
Kupodivu frekvence jádra 555 MHz se ukázala jako trefa do černého, byla dlohodobě stabilní ve všech soustavně pouštěných benchmarcích. Kupodivu jako nejnáročnější pro VPU se ukázaly testy 3DMarku 2003 (Wings of Fury a Troll´s Lair) s anisotropním filtrováním, vyšší takt než 555 MHz se projevoval mírným potrháváním a nižším výkonem, teprve nad 560 MHz se objevovaly artefakty.
Poté jsem se pln očekávání vrhnul na paměti a po důkladném dlouhém testování s 8x FSAA jsem zjistil, že bezchybný běh zaručí frekvence 530 (1060) MHz. To je velice slušné. Sledoval jsem i teplotu takto přetaktované karty při co nejvyšší zátěži, ale s otevřenou skříní počítače:
Jak vidíte, teplota se nedostala ani nad 70 stupňů, tedy vše úplně v pořádku. Nakonec ještě potvrzení frekvencí z hezky zpracovaného SpeedRunneru (při přetaktování slyšíte zvuk zrychlování motoru, při snižování frekvence pak "ubírání plynu"):
Výsledné přetaktování Leadtek WinFast A380 Ultra TDH (GeForce FX 5950 Ultra) : 475/950 MHz -> 555/1060 MHz
Řekl bych velice slušný výsledek, teprve časem se ukáže, jak dobře půjdou přetaktovávat karty od konkurence jako MSI, ASUS či hlavně Gainward s jejich špičkovým (a špičkově drahým) řešením CoolFX.
Testovací konfigurace
Hardware | |
Procesor | AMD Athlon XP (Barton) @3000+ (200 x 10.5 = 2100MHz) |
Základní deska | ASUS A7V600, čipset VIA KT600 |
Paměť | 512MB Samsung DDR333@400 CL2 (2-3-3-7 CMD2) |
Pevný disk | Seagate Barracuda ATA IV 60GB, 7200ot., 2MB cache, ATA100 |
Grafické karty |
|
Ovladače, software | |
Operační systém | Windows XP Professional SP1 |
DirectX, čipset driver | 9.0b, VIA 4.49 |
Ovladače grafické karty | nVIDIA Force Ware 52.16 ATi Catalyst 3.8 |
Teoretické testy | 3Dmark 2003 patch 330 3Dmark 2001SE build 330 Codecreatures Benchmark Pro 1.0.0 PowerVR VillageMark 1.20 PowerVR FableMark 1.0 PowerVR Temple Demo 1.0.6 nVIDIA ChameleonMark |
Herní testy | Aquamark 2.1 Aquamark 3 Splinter Cell 1.2b Unreal II: The Awakening Unreal Tournament 2003 v2199 Serious Sam Second Encounter 1.07 Return to Castle Wolfenstein Multi-player 1.4 Gun Metal Benchmark 2 v1.2S Max Payne 1.05 Comanche 4 Benchmark Demo |
V teoretických benchmarcích jsem testoval s implicitním nastavením, ve hrách potom většinou s maximálními detaily, trilineárním filtrování, S3 kompresi textur jsem nevypínal. V ovladačích byla vypnuta vertikální synchronizace a všechna nastavení ponechány na maximální kvalitu. Porovnával jsem anisotropní filtr 8:1 u NV35 karet proti 16:1 R350,360 karet.
{mospagebreak title=3DMark 2001 SE, 3DMark 2003, Codecreatures}3DMark 2001 SE
Ani sebevíce taktovaná GeForce FX 5950 Ultra nemá vzhledem k vlastně již slabšímu Athlonu XP3000+ na Radeony 9800 v tomto benchmarku limitovaném procesorem. V Dragothic, jenž společně s Nature nejlépe ze všech testů odráží výkon garfické karty pak vítězí rychlejší Vertex Shader procesory Radeonu 9800.
3DMark 2003
Byl aplikován poslední opravný patch - 330. Nastavení ponecháno na implicitním.
V novějším 3DMarku 2003 s jedním DirectX 9, dvěma DirectX8 a prvním DirectX 7 testem jsou oba přetaktovaní títáni - 9800 XT i 5950 Ultra - na téměř stejné úrovni. Mírně navrch má 9800 XT, rozdíl v Mother Nature je pak nepatrný.
CodeCreatures Benchmark Pro
V době vypuštění vyrazil tento benchmark všem dech - v minimálních požadavcích měl uvedeno 512MB RAM, 128MB grafické paměti (buď 128MB grafiku či alespoň v BIOSu nastaveno 128MB Aperture Size) a pixel shader 1.1. Dnes již tyto požadavky nejsou ničím neobvyklým, ale engine firmy CodeCult zůstává velice náročným především po geometrické stránce, jednotlivé snímky mají okolo 700.000 polygonů. Je zde intenzivně využit vertex shader 1.0 - 1.1 a k renderingu vodní hladiny pak pixel shader 1.1 - viz log soubor pořízený pomocí 3D-Analyze 2.16a - cc.shader.out.txt
Naopak v Codecreatures je odstup FX 5950 po přetaktování obrovský, Radeony zde nemají vůbec šanci.
{mospagebreak title=ChameleonMark, VillageMark, ...}Pixel Shader 1.1 - nVIDIA ChameleonMark
![]() |
Říkáte si asi, že je nefér používat test jedné ze zainteresovaných firem, ale pokud si vzpomenete na výsledky z tohoto testu, když se objevil Radeon 9700 Pro, víte, že je zcela objektivní. Radeon 9700 tenkrát v tomto pixel shader 1.1 testu několikanásobně předčil vlajkovou loď nVIDIE - GeForce4 Ti 4600. Moje zkušenosti jsou takové, že i přes svou krátkost je to velice objektivní a dobře škálovatelný test.
![]() |
Radeon 9800 v rychlosti provádění pixel shader 1.1 kódu dominuje, teprve takt 555/1060 pomůže FXce 5950 Ultra dostat se vůbec před Radeon 9800 Pro.
Hidden Surface Removal test - PowerVR VillageMark 1.20
![]() |
Mimo jiné demonstrace rychlosti multi-texturingu (3 layer (vrstvy) multi-texture). Nazval jsem ho Hidden Surface Removal test (test odstranění skrytých povrchů, které není třeba renderovat), ale právě tak by mu seděl název Praktický fill rate (multi-texturing) test.
![]() |
Brutální takt jádra 555 MHz u FX 5950 Ultra a z něj vyplývající fill-rate 4440 Mtexel/s si hravě poradí se zbytkem startovního pole.
Stencil test - PowerVR FableMark 1.0
![]() |
Test používá soft-edged shadows, z nichž velká část není vůbec viditelná, a tak přijde ke slovu především výkon hardwarového stencil bufferu. I přichazející DooM III by měl využívat Stencil shadows, takže by výkon v tomto testu měl být hodnotným ukazatelem.
![]() |
Kdyby tento test byl napsán pro rozhraní OpenGL, tak by asi díky UltraShadow karty FX 5900 a 5950 dominovaly, ale takto patří vítězství efektivnějšímu Radeonu 9800 XT.
DirectX 6 - PowerVR TempleDemo 1.0.6
![]() |
V testu je využito hned několik zajímavých technologií dodnes ne zcela běžně využívaných technologií: na zem je aplikováno 6 textur v jednom cyklu (což pro dnešní karty s až 16 texturami v jediném cyklu nic není) , bump-mapping (sloupy, bazének), real-time lighting (patrný hned po spuštění dema) atd. Všechny textury, mimo textur použitých v plameni a těch transparentních použitých pro bazének, jsou ve formátu DXT1.
![]() |
Při síle těchto karet je test silně závislý na výkonu procesoru. Díky svým frekvencí se test stává kořistí karet NV35 a 38.
{mospagebreak title=Aquamark 3, Aquamark 2}Aquamark 3
![]() |
Test používá i DirectX 9, je-li k dispozici a je velice hezky zpracován, v každém okamžiku vidíte, co je právě předmětem testu (Occlusion Culling, High Particle Count, ...) a zvláště Large Scale (velké měřítko) a Massive Overdraw (překreslení) testy jsou opravdu náročné.
Velice dobrý výkon FX 5950 Ultra umocněn pak ještě přetaktováním. Opravdu nové ForceWare 52.16 pracují v tomto testu na jedničku a je využit potenciál NV38. Druhou stranou mince je pak výkon FX 5900 a FX 5950 v náročném režimu s FSAA a anisotropním filtrováním, kde dostane od Radeonu 9800 XT doslova "výprask". Řekl bych až překvapivý rozdíl.
Aquamark 2.1
![]() |
I Aquamark 2 je moderní srovnávací test využívající engine ze hry Aquanox, ale prvního dílu. Využívá funkcí z DirectX 8 - především pixel shaderů pro různé efekty okolí jako třeba plankton. Nastavení bylo ponecháno: velikost textur 24MB, pixel shader zapnut (bez něj je výkon nižší), anti-aliasing vypnut.
![]() |
Ve starším Aquamarku pak jako obyčejně mají navrch karty NV35 a teď i NV38 nad R350 a R360.
{mospagebreak title=UT2003, Unreal 2, Splinter Cell}Unreal Tournament 2003
Použil jsem testování pomocí mapy Antalus, která podle mě dobře reprezentuje průměrně náročnou scénu. Hra UT2003 je častým předmětem cheatování v ovladačích (zvýšení fps na úkor kvalit, většinou to odnese filtrování textur) .
Průlety Spectatora sice nikdo "nehraje", mají však výhodu, že karty nejsou tolik limitovaný procesorem. Výsledky jsou vyrovnané, na UT2003 benchmarku oběma firmám hodně záleží.
Je zajímavé, že naproti Aquamarku 3, GeForce FX 5900 i 5950 Ultra při zapnutí FSAA a Aniso zvedne hlavu a poradí si i s Radeonem 9800 XT, po přetaktování je její výkon v takto náročném režimu skvělý.
Unreal II : The Awakening
Naproti UT2003 je Unreal II hrou, ve které ani pomocí RivaTuner Anti-Detect nebyly odhaleny žádné "cheaty", a tak je možná spolehlivějším benchmarkem než jeho multi-playerový předchůdce. Na druhou stranu engine mi nepřijde tak dobrý jako v UT2003. Je pomalý a ani tak pěkně podle mě nevypadá.
Jako obvykle mají v Unreal 2 výrazně navrch Radeony, FX 5900 i 5950 v nejtěžším módu zcela odpadne. Jen přetaktovaná FX 5950 se dostane před "pouhý" Radeon 9800 Pro, v nejnáročnějším modu se jedná o debakl NV35 i 38.
Splinter Cell
Pro testování ve Splinter Cell jsem použil opět demo Caspian Oil Refinery z Beyond3D.com. Díky intenzívnímu využití pixel shaderů hodně vytěžuje grafickou kartu a není tolik závislé na CPU jako k verzi 1.2b přiložená dema.
Obě přetaktované vlajkové lodi - 9800 XT i 5950 Ultra - si vedou přibližně podobně, bez přetaktování je lepší Radeon 9800 XT. S FSAA jsem netestoval, viz problémy zapínání FSAA v této hře vysvětlené v recenzi Hercules Prophet 9800 128MB.
{mospagebreak title=Max Payne, Gun Metal, Comanche 4}Max Payne
![]() |
Sice už vyšel druhý díl, ale první zůstává stále náročným benchmarkem i hranou hrou. Max Payne je hra postavená na enginu od Remedy (použit i v 3DMarku 2001). Hodně existujících módů prodlužuje jeho hratelnost. Hra je sice generace DirectX8, ale využívá jen Vertex Shader. Z dalších technik pak například bump-mapping. K testování se nejčastěji používají 4 dema, tomshardware.com používal Shooting Alex demo, anandtech.com svůj Truck Exploding, pro srovnání procesorů se užívá Final Scene No. 2 (CPU-demo). Já jsem použil nejnáročnější z nich Final Scene No. 1 (VGA-demo), které dobře odráží výkon grafické karty.
![]() |
Stejně jako v 3DMarku 2001 i zde se Radeonům daří a jsou dokonce limitovány procesorem. Naopak FX 5950 Ultra nestačí ani na Radeon 9800 "nonPro". Už vyšel Max Payne 2 a špatný výkon v "jedničce" už asi nikoho "netlačí".
Gun Metal
![]() |
Vůbec nejnáročnější herní benchmark v této recenzi, obzvlášť lens flare efekt a chvíle, kdy se obrovský robot přemění v letadlo a je nutno renderovat obrovskou plochu s lesy a mnoha desítkami různých bojových strojů mačká i z nejrychlejších sestav dneška opravdu vše. Nevím proč, ale u některých ATi karet je v testu nastaveno 2x FSAA a nejde vypnout, tak jsem pro objektivitu zapnul FSAA 2x u všech karet v testu. Tento převod z Xboxu se honosí využitím Cg jazyka při vývoji a je nejčastěji bundlovanou hrou u karet GeForce FX.
![]() |
Frekvence přes 500 MHz jádro a 1000 Mhz paměti zde vůbec nejsou na škodu a můžeme jen čekat, která grafická karta se první přehoupne přes 50 fps (to už ale asi na lepším procesoru). Každopádně vítězí 5950 Ultra, bez přetaktování pak Radeon 9800 TX.
Comanche 4 benchmark demo
![]() |
Jedna z prvních her, která přímo vyžadovala ke svému běhu HW TnL jednotku. Engine od Novalogic vypadá pěkně dodnes, intenzivně využívá vertex shaderu 1.1 a pro vodní hladinu pak pixel shader 1.1. Zde je log z 3D-Analyze: c4.shader.out.txt.
![]() |
Protože Comanche 4 je test silně závislý na procesoru, musel jsem zvolit nejnáročnější mód, abych rozlišil výkon grafických karet. V takovém případě dá Comanche všem kartám zabrat, ale karty s NV35 a 38 jsou jasnými vítězi. Oproti Max Payne zase zcela opačný výsledek.
{mospagebreak title=Serious Sam 2, Wolfenstein}Serious Sam: The Second Encounter
Podle mě nejen jedna z dosud nejlépe vypajících OpenGL her dneška, ale také jeden z nejlepších herních benchmarků. Hra hodně využívá environmental bump mapping, mlhy, efektů jako lens flares, animovaná světla, procedurální textury a údajně až 5-layer multi-texturing. Použil jsem zase demo Grand Cathedral, které dobře reprezentuje nejnáročnější a přitom typické masívní souboje ve hře a je velice citlivé na vysoké přetaktování pamětí grafické karty. Demo je však hodně náročné na výkon procesoru. K testovaní jsem použil High Detail settings++ skripty z 3Dcenter.de a verzi hry 1.07.
Opět obvyklé pozorování - celkový výkon GeForce FX je v Serious Samovi velice dobrý, ale klesá s vyšším rozlišením. Každopádně přetaktovaná GeForce FX 5950 Ultra asi nejrychlejší kartou v tomto testu.
Return to Castle Wolfenstein
Testoval jsem verzí 1.4 této graficky velice zdařilé předělávky enginu Quake III. Použil jsem hodně diskutované demo z 3Dcenter.de - checkpoint (s Catalysty a zapnutým anti-aliasingem můžete při natahování dema pozorovat poblikávání obrazovky, které však ve vlastní hře přítomno již není). Novodobý Wolfenstein je jednou z mnoha her postavených na enginu Quake III. Je především testem multi-texturingu a také TnL jednotky, i když nutno říct, že je málo závislý na grafické kartě.
Stejně jako Comanche 4 je RtCW a zvlášť demo checkpoint silně závislé na výkonu celého systému. Testoval jsem proto jen nejnáročnější mód. V něm s poměrně viditelným odstupem zvítězila přetaktovaná karta od Leadteku, bez přetaktování je výkon Radeonu 9800 XT a FX 5950 Ultra stejný.
{mospagebreak title=Vyhodnocení výsledků, závěr}Vyhodnocení výsledků
Stejně jako jsem to začal v naší 3D hitparádě, pokusím se i tentokrát shrnout výsledky do sdružujících grafů, nejprve tedy součet a zprůměrování snímků za sekundu bez anisotropního filtru a anti-aliasingu z Aquamark 3 (1024x768x32), Unreal Tournament 2003 (Antalus Botmatch, 1600x1200x32), Unreal II : The Awakening (Acheron, 1600x1200x32), Splinter Cell (Caspian Oil Refinery, 1600x1200x32), Max Payne (VGA-demo, 1024x768x32), Gun Metal (benchmark1, 1024x768x32, FSAA 2x) a Serious Sam 2 (Grand Cathedral, 1024x768x32 a 1600x1200x32).
Bez přetaktování je FX 5950 Ultra na úrovni Radeonu 9800 Pro, její výkon degraduje výsledek z Max Payne a Unreal II. Teprve na vysokém taktu 555/1060 se dostane i před přetaktovaný Radeon 9800 XT.
Pro takto výkonné grafické karty je však zajímavější tzv. "heavy duty mode" - náročný režim se zapnutým maximálním anisotropním filtrem a FSAA 4x. Zprůměroval jsem fps z Aquamark 3 (1024x768x32), Unreal Tournament 2003 (Antalus Botmatch, 1600x1200x32), Unreal II : The Awakening (Acheron, 1600x1200x32), Comanche 4 (1600x1200x32), Serious Sam 2 (Grand Cathedral, 1024x768x32 a 1600x1200x32) a Return to Castle Wolfenstein (demo checkpoint, 1600x1200x32).
Především díky výkonu v Comanche 4 a OpenGL hrách pak při mírně jiné volbě testů zvítězí FX 5950 Ultra i bez přetaktování. Nebýt horšího výsledku z Aquamark 3 a Unreal II, byl by náskok docela solidní.
Závěr
Karta mě překvapila velice dobrým výkonem, který především je vidět (díky zvýšenému taktu pamětí) především při použití anti-aliasingu a vysokého rozlišení. Také jsem si všiml, že oproti jiným recenzím si GeForce FX 5950 Ultra vedla ve srovnání s Radeonem 9800 XT lépe na platformě AMD (nebo slabším procesoru?) než na platformě Intel. Ať tak či tak, celkově z testů vyšla jako vítěz, nepočítali jsme sice v potaz teoretické testy, ale porážku z 3Dmarku vrátí NV38 v CodeCreatures, takže si myslím, že jsem rivala R360 nijak nepoškodil.
Opravdu jediným velkým mínusem karty od Leadteku je vysokootáčkový chladič. Zatímco ve 2D režimu o něm ani nevíte, po přepnutí do 3D je hlučný asi ... řekněme jako známé Thermaltake Volcano 7+ na střední otáčky. Záleží tedy, jak máte hlučný chladič a jak vám toto vadí, mě osobně to nevadilo, protože chladič procesoru puštěný na plné otáčky byl hlasitý téměř stejně a v 3D hrách se zapnutým zvukem jsem si zvuku větráku na kartě ani nevšiml. Nevadila mi ani mírně nižší ostrost v rozlišení 1600x1200, které na 19ti palcovém monitoru nepoužívám. Vzhledem k poměrně příznivé zaváděcí ceně (oproti Radeonu 9800 XT), dobrému vybavení karty (opět narozdíl od testovaného Radeonu 9800 XT byla karta vybavena VIVO), efektivnímu chlazení a slušnému přetaktování i přiloženému software jsem se rozhodl udělit ocenění PCtuningu - Gold Award.
Klady
- na testovací platformě s AMD Athlonem (Barton) 3000+ lepší výkon než Radeon 9800 XT
- nižší cena než u Radeonu 9800 XT (pro koncového zákazníka zhruba 18500,- Kč s DPH)
- dobrá kvalita obrazu 2D, mírně horší jen ve vysokém rozlišení
- kvalitní provedení, účinné chlazení
- přibalený software a výborná utilita WinFox 2.0
Zápory
- hlučné chlazení v 3D
- hmotnost karty a velikost karty
- pouze výše taktovaná FX 5900, žadné nové technologie
Listopad 2003, Leadtek WinFast A380 Ultra TDH s čipem GeForce FX 5950 Ultra
Po přetaktování dosud nejrychlejší PCtuningem testovaná karta
Za zapůjčení karty Leadtek A380 Ultra TDH děkujeme firmě LEVI International.
Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz
Taky se omlouvam za horsi vzhled grafu, z casovych duvodu uz to nebudu spravovat, Excel me fakt stval, jak mohl :-)
Měl jsem doma 3ks než jsem to vzdal a koupil jinej všem šíleně bzučel zdroj a 2/3 měli křivou konvergenci a všechny 3 byby mázlý.
Jak muže někdo testovat kvalitu zobrazení na monitoru který má napevno přidělaný kabel navíc dost ubohý kvality (je uzkej a u napájecích kabelů dělal malinko duchy).
Je to s podivem ale Mitsubishi ma absolutně nejhorčí Diamondtron co jsem kdy viděl a to ty obrazovky vyrábí!!!!
Ale ke karte .... Co DOOM a HL2 (hlavne hl2) ????
TO autor: Myslite, ze se da verit nVidia DX9 ???? Ja jim stale neverim ....
Kdyz vidim ty nVidia vysledky na Amandtech a jinde, tak se mi to vubec nelibi ......
Chtelo by to toho HL2, nebo jinou tezce narocnou DX9 hru...
Jinak uznavam, ze nVidia ma velmi silne a skvele karty v DX8 a DX7
Když si to zprůměrujete tak za rozdíl ani ne 10fps platíte 2xtolik to mi přijde jako zbytečné stejně za 2roky tu kartu střihnete v anonci za 3tis
Pro zajímavost: porovnejte si frekvence jádra a pamětí 5950 a 9800XT. Pokud by ATi začala dělat totéž jádro (R360) na 0,13 technologii a dala kartě stejný frekvence jako nVidia, tak se nVidia může jít klouzat. Pokud má ATi paměti o 220MHz (!!!) pomalejší a jádro skoro o 65MHz a má srovnatelný výsledky s nVidií, tak je vidět, čí VPU je kvalitnější.
A podle čeho všichni shodně soudítě že výkon karty je jen o fps ? A proč si tady vždycky musí někdo otvírat pusu stylem:
"jen já si koupil tuhle nejlepší kartu a díky tomu že tak umím lhát jsem nejlepší na světě ..." i když je to často o tom že takovej plácal doma ani PC nemá, natož 20 tis. na novou kartu ? Běžte se všichni bodnout s těmadle názorama a zapařte si konečně i nějakou hru reálně, pak uvidíte že to všechno není jen o fps, anisotropním filtování, antiliasingu a DirectX.
Jinak díky "pane autor", celkem povedený článek.
A grafiky ??? Kolik lidi ma doma kartu nad 10000 ??? Ja prodavam 15 Radeonu tydne a zatim jsem prodal 9600Pro jako nejdrazsi kartu ..... A koupit si kartu nad 10000 jen kvuli hram je naprosta zbesilost .... Ale naprosta ....
Proto, kdyz uz Trinitron/Diamondtron tak jedine s velikymi moznostmi korekci a nejlepe vyzkouset pred nakupem.
Nevidite podobnost? :-)
Vysledky recenze ale neodpovidaji vasemu hodnoceni, muzete upresnit, kde ma ATI tech 50% navrch? Diky.
Mám ještě jeden dotaz, možná je to někde popsané, ale jak se benchmarkuje v Unreal 2?
Ne vazne neprehanej, jestli chces prijd se podivat, myslim ze az na malou chybicku geometrie vpravo dole, stejne titernou chybicku konvergence opet vrpavo dole a chybu cervene v obou pravych rozich je to bezva monitor a duchy urcite nema. Vyzkousel jsem uz v nem asi 25 grafik za tu chvili co ho mam na stole a vim, jak muze mit peknej obraz.
DooM III je OGL, to bude asi o necem jinem, v prerealease benchmarcich na THG ci Anadtech zatim mela NV35 proti R350 navrch.
Uvidime.
Uvozovky u pan autor uz vubec ne.
Jinak pozitri bude recenze. Je to opravdu zajimava karta.
Jinak Barton po 3D hitparade mid-range a high-end doslouzi alespon co se tyce high-end grafik asi, uz je v zaloze Athlon 64.
Ale kazdopadne s OpenGL jsem to myslel ciste obecne a ne jen pro tuto recenzi. Je to trend, v podstate se jen hodnoti vykon v DW a OGL je tak jaksi vedlejsi.....Pritom v OpneGL je nVIDIA asi o 1/3 rychlejší než ATi...... Asi je to monopolem MS. Co se tyce uvozovek, pripadlo mi to ponekud vtipnejsi. Takze se omlouvam.
Jinak co je mysleno zkratkou MOH ? Jedna se o Medal of Honor, ktery by mel bezet pod OpenGL ? Ja jen ze bych to hned vyzkousel....
;-))a tuhle potvoru,pokud budu nekdy chtit koupim opravdu za rok v annonci mozna za tretinu. ;-))