Hlavní stránka Hardware Disky /CD /DVD /BR Německé univezity přecházejí na Linux
Německé univezity přecházejí na Linux
autor: Filip Eckstein , publikováno 30.8.2007
Německé univerzity přecházejí na opensource software. Díky nové smlouvě bude Novell podporavat dalších 560 tisíc německých studentů.

Společnost Novell "útočí" opensoruce softwarem na německé studenty. Před nedávnem uzavřela smlouvu německými státy Durynskem a Bavorskem o provozování opensource operačních systémů společnosti Novell na univezitních serverech a desktopových počítačích. Novell tak do teď podporoval přes 300 tisíc německých studentů. Čerstvě uzavřená smlouva s Vestfálskem má ovšem operační systém Suse Linux Enterprise Desktop 10 přinést dalším 560 tisícům studentů.

Díky Novellu je v současné době opensource softwarem vybaveno více než 40 procent německých univerzit.

Zdroj: Fudzilla

 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
30.8.2007 16:46:13   199.64.0.xxx 33
zrovna vcera vecer jsem koukal na CNBC kde byl rozhovor s Billem Gatesem, bohuzel jsem nestihnul celou cast, kde se ho ptali na linux. Kazdopadne jsem ale videl cast, kde vysvetloval, jak maji do nejakeho programu zapojeno 400 americkych strednich skol, kde monitoruji cinnost studentu na pocitacich. To se pak stavi uspesny business model :-) Mozna by to meli v Novellu taky zkusit.
30.8.2007 17:39:17   89.176.170.xxx 53
Spise je ostuda, ze na to skolstvi neprijde samo a potrebuje nakopnout od Novellu.
Nase skolstvi to porebuje jako sul.
30.8.2007 19:09:38   82.100.3.xxx 43
Správne ! Na nejakych skolach nemas moznost bez OS Windows a jejich World studovat nepusti to tam . Kamos ma segra a to je ten priklad. Je to ostauda. Kdyby bylo skolistvi v poho nebude kupovat Wokna za takovy prachy mohli by koupit par Lincenxi Linuxu a vse OK
30.8.2007 19:12:31   80.188.88.xxx 312
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
30.8.2007 19:22:05   89.176.170.xxx 53
už jste to někdy zkoušel nebo mluvíte jen tak z hladu?

Mnohem jednodušší správa, téměř žádné problémy za chodu (studenti nemají šanci to rozdrbat), a co se týče té vaší instalace, zmiňované openSUSE lze klonovat přes autoyast, takže nainstalujete pouze jeden počítač, přesňe podle potřeb a zbytek se naklonuje sám.
Instalovat třeba Debian ze sítě, to je taky lahoda oproti pobíhání okolo 150 počítačů s CDčkem WinXP :-D
30.8.2007 19:25:40   85.132.240.xxx 43
Tak teď mi málem zaskočila večeře. Kde jsi přišel na pobíhání s instalačními CD s Win u 150 počítačů? No lol, jsem se docela pobavil.

Vzdálená správa a instalace ti asi nic neříká, že? ;)
30.8.2007 19:39:27   82.150.170.xxx 44
taky jsem se pobavil. Máme ve škole na kompech Gentoo a instalace na 20 počítačů byla velice jednoduchá. Na jednom se to kompletně zkompilovalo a nastavilo a potom se jen celý obsah disků po vhodném rozformátování na všech stanicích zkopíroval přes síť. A woala Všude to krásně jede.

BTW. tohle je spíš než reakce na 4sAd na pana Fialu.
30.8.2007 19:40:11   82.150.170.xxx 33
než na 4sAd na pana Fialu tam mělo bejt.
30.8.2007 19:42:12   82.150.170.xxx 33
jo a nastavení sítě atd. se na všech provádělo samozřejmě sítově přeš hlavní PC v učebně.
30.8.2007 19:47:06   80.188.88.xxx 45
A teď si představ, že Windows ani nemusíš kompilovat!
30.8.2007 19:49:06   82.150.170.xxx 44
ale za to není plně optimalizovaný na váše CPU. A je daleko náročnější než takový plně zoptimalizovaný Gentoo. Představte si tu krásu a promintě vy nemůžete
30.8.2007 20:02:10   80.188.88.xxx 33
Windows ale nepotřebují výkonné CPU, nejvíce je brzdí operační paměť. A 512MB dnes bohatě stačí na rozhýbání Windows 2000 i XP. Samozřejmě, pokud chce někdo používat vyloženě staré šunky, pak může být vysoce optimalizovaný Linux s nenáročným GUI zajímavou alterantivou. Když na to někdo má ten skill a čas...
30.8.2007 20:09:47   82.150.170.xxx 33
W2000 zkončila nebo brzy skončí podpora. WXP podpora skončí velmi brzo.
30.8.2007 21:45:30   195.47.49.xxx 44
Když jsem začínal na W98 s 32MB RAM, říkal jsem si jde to, pak jsem na nich fungoval s 256MB a říkal jsem si jo, je to o něco rychlejší. Tak podobně to bylo u WinXP. Začátek s 256MB, pak 512 a posléze 1GB ...
Co tím chci říct. Dokud nepovýšíte u Win na více paměti, říkáte si jde to. Zkusil jste se ovšem někdy vrátit třeba z 1GB na WinXP opět k 512MB? Já to zkusil a velmi se mi to nelíbilo.

Co se týká nastavení sítě, není snad takový problém využít služeb DHCP serveru.

Co se týká nastavení a zabezpečení win stanice. Souhlasím, že jde udělat velmi dobře. Sám studuji na VŠB a zabezpečení Win je suprový. Dle mě je to ovšem o tom, jak pracná je tato cesta. A v tomhle Linux vede.

Problém s kupováním nebo nekupováním licencí na win osobně vidím v tom, že MS rve do školy strašný peníze a škola se jim za to uplácí tím, že lidi vychovává na jejich systému. A tak to dle mě chodí všude. Škola se financím bránit nemůže, jelikož jich je stále málo a obyčejný člověk vychovávaný odjakživa na winech prostě ani netuší, že je alternativa.
30.8.2007 22:10:08   89.173.75.xxx 53
citujem:

"Co se týká nastavení a zabezpečení win stanice. Souhlasím, že jde udělat velmi dobře. Sám studuji na VŠB a zabezpečení Win je suprový. Dle mě je to ovšem o tom, jak pracná je tato cesta. A v tomhle Linux vede."

- S tymto si dovolim nesuhlasit. Active Directory, Group Policy atd. ti nieco hovori?
31.8.2007 04:22:53   64.202.49.xxx 33
teď jde o to, kterou verzi Win máte, na škole mají Pro, já mám doma na notebooku Home a věřte mi, tam si o tom zabezpečení můžete nechat zdát. Jinak zrovna Novell se svým AppArmor má opravdu super správu zabezpečení.
31.8.2007 04:17:32   64.202.49.xxx 43
Win nepotřeují výkonné CPU? Ale no tak, minimálně potřebují výkonnější CPU než Gentoo a nebo stejně výkonný procesor, jako jiné linuxové distribuce, které se nekompilují. U Win ještě potřebujete onu paměť.

Linux taky kompilovat nemusíte, ale můžete, pokud chcete, jde jen o to, jakou si vyberete distribuci.
30.8.2007 22:09:01   85.132.240.xxx 34
Těch 20 kompů asi bylo stejných, že? Protože tohle je nejjednodušší možný případ, kdy opravdu stačí udělat jenom image disku po dokončené instalaci Win/Linux. Komplikace nastanou, když jsou ty počítače různé. Nevím, jak jsou na tom jednotlivé distra Linuxu, ale unattended síťová instalace Winů mi přišla mnohem jednodušší a funkčnější než obdobná věc u Gentoo.

P.S. Opravdu nejsem zarytý zastánce Win . Používám to, co mi více vyhovuje a kde spustím všechny programy, které potřebuju k práci a studiu. Pokud tomu tak bude i v Linuxu, tak mi nebude dělat problém přejít. Bohužel tomu tak není.
31.8.2007 04:24:49   64.202.49.xxx 43
taky jsem používal během studia všechny kradené programy a Win a vůbec mě nenapadlo hledat něco jiného, takže tě chápu ;-)
31.8.2007 17:53:42   85.132.240.xxx 33
Tak to pozor, já kradený software neužívám. Vše mám legálně, ať už zakoupené, nebo díky Campus Agreement. Nemluvě o tom, že specializovaný software k přístrojům asi těžko najdete někde na netu .
31.8.2007 04:49:23   89.176.170.xxx 33
Gentoo nelze porovnavat s Windows. Pokud chcete neco srovnavat, tak prave openSUSE od Novellu. A klonovani sstemu pres Autoyast je uplna sranda. A nemusite mit stejny HW, ovladace jsou na rozdil od Wokenic v kernelu!
31.8.2007 13:31:18   82.150.170.xxx 33
pro úplnost PC byla vážně stejná. Však ono ve školách tomu tak bývá pokud vám to nějaká firma nezpatlá z dílu co najde volně pohozené po skladě
30.8.2007 19:40:09   15.195.185.xxx 44
samozrejme, ze mu nic nehovori. to su taki mudrlanti, co widlach vedia akurat tak, ze ich vyrobil microsoft...
31.8.2007 04:38:34   89.176.170.xxx 43
Samozřejmě že Windows mají vzádlenou správu. To taky nebyla narážka na Windows, ale na toho chudáka správce. Denska dělá taky-správce Windows kdejaké pako, co si myslí jaký není admin. Tento typ asi bude mít "problém" s instalací toho Linuxu jak tady popisoval pan Fiala a bude pobíhat s instalcními CDcky XPcek :-D
30.8.2007 19:46:09   80.188.88.xxx 45
studenti nemají šanci to rozdrbat
Už jste to někdy zkoušel, nebo mluvíte jen tak z hladu? Správně nastavená Windows (resp. správně nastavená přístupová práva) studenti také nemají šanci rozdrbat.

Neříkám, že Linux je špatný, naopak, je dobře že se studenti seznámí i s něčím jiným než Windows a škola ušetří na nehorázně drahých licencích na Windows. Jen konstatuji, že být na místě správce, bych z toho moc velkou radost neměl.
30.8.2007 21:12:18   195.168.19.xxx 33
Teraz sa pridam aj ja :-)
Mal som moznost pracovat v skolstve a vidiet, co je zle na tom, ze je vsade Win. Studenti nemaju vedomosti o tom, ze existuje nieco ine ako Windows. Skola ich odmalicka uci byt otrokom jedneho OS, otrokom produktov Microsoftu. Co sa nenaucia - resp. naucia tu, to uz budu zvyknuti pouzivat cele roky. Jedine, co sa (bezni) pouzivatelia o Linuxe dozvedia, ze je to nejaka alternativa pre geekov a je to zadarmo. Ani jedno uz nejaky cas neplati. O co myslim vsetkym ide je, aby MS pouzival kompletne zdokumentovane - standartizovane datove formaty a moze si pouzivat kto chce, co chce.
Pouzivam Win aj Linux. A zatial mi na Linuxe chybaju dve aplikacie - The BAT a Miranda. Hlavne toho e-mail klienta som nenahradil. Inak je Windows pre mna len na hranie.
30.8.2007 21:31:39   82.119.112.xxx 33
The Bat je pecka
31.8.2007 04:31:48   64.202.49.xxx 33
v mém případě jsem se zrovna na VŠB seznámil s Unixem (SGI IRIX) a později s linuxem, těch linuxových počítačů tam bylo rozhodně více než 20, často byly na Debianu, a ta instalace není až tak obtížná, prostě si uděláte Image a je to. Např. v SuSE můžete klonovat instalaci pro AutoYast, to znamená, že nainstalujete jeden počítač a zbytek už je v pohodě. Vzhledem k tomu, že drivery jsou obsaženy přímo v linuxovém jádře, tak není ani příliš velký problém s rozdílným HW, pokud zrovna na jednom počítači nemáte ATI a stařičký Duron 800 a na druhém NVIDIA a nejnovější Core2, tak nebudete mít nijaké problémy. A na škole se počítače kupují v sériích, takže vždycky stačí nainstalovat jeden a zbytek (třeba dalších 30) počítačů bude stejných.
31.8.2007 04:43:31   89.176.170.xxx 33
Ano znám to z vlastní zkušenosti. Učebny, kde jsou velice omezena práva, student nemůže nic instalovat, přístup má jen ke svým souborům, tak přesto bývají pravidelně zaprasené různými viry, červy malwarem, občas se nějaka stanice prostě "rozsype". Na stanicích kde běží Linux se nic takového neděje. A to nemluvím otom, že většina Linuxových stanic běží nonstop.
31.8.2007 10:24:41   81.19.47.xxx 33
Mam presne stejnou zkusenost. I Windowsy s omezenymi pravy na uplne vsechno, ze tam kolikrat ani poradne nefunguji programy (protoze plno si jich stale mysli, ze ukladat konfiguraci a plno dalsich veci do slozky program Files je dobry napad) jsou behem pul roku plne viru nebo se aspon chovaji divne.
31.8.2007 13:22:14   82.150.170.xxx 33
od té doby co máme (2 rokem) Gentoo nav všech 20 desktopech v jedné učebně se nemuselo nic přeinstalovavávat. Žádné zpomalení, žádné viry, wormy, bezpečnostní rizika (když už tak dost minimální). Samozřejme i ten Linux má omezený práva pro studenty (teda jak pro jaké ) Některé mašiny měli uptime klidně několik měsíců
30.8.2007 19:22:31   85.132.240.xxx 611
A k čemu cpát do škol Linux? Aby se ušetřilo? Tak tenhle argument ti okamžitě vyvrátím tím, že naše fakulta má s Microsoftem tzv. Campus Agreement, kdy mají veškeré nejnovější produkty od MS za hubičku s licencí pro všechny zaměstnance a studenty. Když správci IT sítí řešili, na čem postavit servery, tak celkem jednoznačně vyhrály produkty MS, protože Linuxové řešení bylo mnohem složitější a paradoxně i dražší.
30.8.2007 19:28:49   89.176.170.xxx 84
Vidíte, a v Ostravě mají zase to samé na Linux/unixu. Mnohem jednodušší správa, a mezi námi devčaty... výpočetní clustery s Windows jsou pěkna čuňačinka :-D

Co se týče školství obecně, mělo by vzdělávat a nikoli dělat reklamu. A protože výstupem nejsou studenti kteří podrobně znají OS, ale spíše se naučili princip word, procesoru, tabulkového editoru a webu, tak se mohou llidně učit také na Linuxových Desktopech. Alespoň pak budou vědět, že mají možnost volby.Dnes to nevědí.
30.8.2007 19:34:04   85.132.240.xxx 35
Ale vědí. Problém je v tom, že prozatím nikdo neposkytuje komplexní služby s Linuxem (ani Novell) a škola si všechno musí spravovat sama.

Btw. až přemluvíš výrobce NMR, HPLC, MS a dalších přístrojů za miliony až desítky milionů, aby dělali aplikace pro Linux, tak budeš bůh a všichni na naší fakultě se ti budou klanět .
31.8.2007 05:26:54   89.176.170.xxx 43
Tak sjem nemluvil o isntitucích ale lidech opouštějící školsví. Ti nevědí, že mají volbu, protože jim do hlavy naplátili PC=Windows a ti se pak toho celý život zuby nehty drží a v diskuzích podobné této blábolí něco o kompilaci kernelu a jak to není pro normálního člověka :-D
Samozřejmě že univerzální řešení neexistuje a každé se hodí na něco jiného. Ale kdo jiný než ěkola by vám měl ukázat alternativy.
30.8.2007 19:37:52   85.132.240.xxx 44
Jo a málem jsem zapomněl, na výpočetní clustery tady máme GÉANT, který poskytuje mnohem větší výpočetní kapacitu, než by si všechny naše vysoké školy mohly dovolit za 5 let. Navíc stroje, na kterých to běží jsou tak trochu z jiné kategorie a těch se nikdy dilema Win/Linux netýkalo, tak nevím, proč to tady zase zmiňuješ.
31.8.2007 04:35:59   64.202.49.xxx 33
přesně, taky máme v práci výpočetní cluster, 44 CPU Xeon 3GHz, 160M GB RAM, je tam linux, nic pro Windows Server. Když jsem dělal v jedné nejmenované české automobilce, taky tam byl (pořád je) server SGI na linuxu, 92x Intel Itanium 2, 196 GB RAM. Opět nic pro Win Server, takže souhlasím, u těchhle počítačí se nikdy dilema Win/Linux neřeší.
31.8.2007 04:53:21   64.202.49.xxx 33
jenom bych rád dodal, že na linuxovém Clusteru máme uptime několik měsíců, pak máme jeden Win Server 2003 na zálohu a sdílení dat, tam je uptime celkem pravidelně stejný a to od aktualizace k aktualizaci, kdy se musí pravidelně provést restart serveru. Tohle naštěstí na linuxu nemusímě :-)
30.8.2007 20:11:46   81.201.54.xxx 43
Tak například na ČVUT je Linux. Problem je v tom, že v linuxu nefungujou aplikace potřebný pro výuku. Jediný, co se spouští přímo z linuxu je Rhino. Jinak se musí z linuxu vlezt na windowsy aby se zapnuly programy jako je AutoCad,Inventor etc. Nehledě na to, že profesoři chtějí práce odevzdávat ve wordu,excelu, to samé se zadáním prací, příručkama...vše je prezentace v pps, která otevřít v OO nejde kvůli ochraně heslem (který ale není).
Takže asi tak, jsou tam "výkonný" PC aby bylo možný z linuxu spouštět windows kvuli programum M$-like.
30.8.2007 20:28:17   15.195.185.xxx 34
akych ludi co hento spatlali prepustit a uz nikde nezamestnat!
31.8.2007 04:40:54   64.202.49.xxx 33
MS Office 2003 fungují na linuxu naprosto bezvadně, buď zkuste WINE a nebo přímo CrossOver Office a uvidíte, že vám Office budou fungovat.

S AutoCADem je problém, ale např. ProE je i pro Linux (běžně v práci používáme). Něco se nahradit dá a něco ne. Ale pokud jde o office, tak je můžete spouštět přímo na linuxu.
31.8.2007 13:27:41   82.150.170.xxx 33
neviděl jsem problém se spouštění prezentace pps z MS powerpointu v OOo. Nikdy jsem neviděl žádný problémy s heslem které není a prezentaci jsem vždycky zkouknul.
30.8.2007 21:21:29   83.240.33.xxx 43
Nechapu proc to tu jeste nikdo nezminil.
Dyt strasne zalezi na typu skol, na ktere to nainstaluji! Podle poctu studentu bych rekl, ze to budou stredni skoly. A to je podle me zasadni chyba. Skola je nauci pracovat na linuxu, ale v praci to nikoho nebude zajimat - budou ocekavat znalosti windows.... Myslim tim ten typ lidi, kteri neumeji ani odeslat email.

Jinak na nasi informaticky fakulte mame v LABu pulku widli a pulku linuxu, hadejte ktera pulka je plnejsi ;)
30.8.2007 21:25:44   81.201.54.xxx 43
Je to pravda, ale když bude milion nebo i víc lidí umět používat linux a nebudou chtít windows, tak se firmy přizpůsobí, protože pracovní sílu potřebovat budou. Takže to, že se instaluje na středních školách a ne jenom na VŠ Innformatiky je podle mě dobře.
Jinak v ČR je situace jasná. Korupční "Internet do škol" je toho příkladem. K tvojí hádance : Windows
30.8.2007 21:59:12   83.240.33.xxx 44
hadanku si trefil. Napsal sem asi 10 duvodu proc ja osobne preferuju widle, ale radeji sem je smazal, protoze vim jaka by na ne byla odpoved

Jinak s tema firmama nevim nevim. Windows jsou stale o nejaky kus napred. Koukni na office 2007 - ten design a rozmisteni ikon urychli praci neskutecnym zpusobem. Open office to zase bude muset dohanet.

PS: kdyz sem videl design FF 3.0 tak me malem omylo - je uplne stejnej jako MSIE 7.0. Nechapu proc je porad kopirujou.
30.8.2007 22:13:38   85.132.240.xxx 33
Offtopic: A proto Opera rulez

Jinak s těmi Office2k7 udělal MS opravdu docela krok kupředu (narozdíl od pokusů ve Vistách). Oproti Office2k3 je práce opravdu rychlejší (pro některé to bude dozajista překvapením ;).
30.8.2007 22:16:39   89.103.25.xxx 33
k ps: No tak to jste asi videl spatne, ja teda ani nahodou nemuzu rict o FF 3.0 ze ma stejnej design jako IE 7, to bych musel hodne spatne videt
30.8.2007 22:45:41   81.109.179.xxx 43
... mas pravdu je to zabava sledovat, je tu vela ludi co stale vedu nekonecne spory o tom co je lepsie AMD ci Intel, ATI/AMD ci nVidia, teraz Win ci Linux a este aby som nezabudol Opera ci FF a pod.....
Tak ci tak, rozdiely medzi nimi v podstate takmer ziadne, jedno lepsie v tom ine v onom, ale ani jedno nieje tak dokonale aby to stalo za to...
31.8.2007 04:46:33   89.176.170.xxx 33
Skola nenauci studenta obhospodarovat operacni system. Typicky produkt skolstvi umi kliknout na modre "e" na plose nebo napsat text ve Wordu kde je 40 Enteru na kazde strance.... Nezlobte se na me, ale temto lidem je uplne jedno, kde se nauci pouzivat textovy procesor nebo tabulkovy editor. Oni Linux od Windows ani nerozeznaji!
31.8.2007 08:07:12   62.240.183.xxx 63
Treba takova sekretarka nebo ucetni poznat linux od widli ke sve praci nepotrebuje.
Stejnak jako programator nepotrebuje vedet rozdil mezi obyc ucetnictnim a podvojnym ucetnictvim.

Problem skol je vetsinou v tom, ze cloveka nauci pouzivat konkretni SW, konkretni postupy bez vlastni invence. Takze kdyz uvidi trochu jiny formular, nez na ktery jsou zvykli, jsou v loji.
31.8.2007 18:03:40   85.132.240.xxx 33
To není problém škol, ale lidí. Mám tu čest být na vysoké škole, kde je dámská část v poměru tak 20:1 vzhledem k pánské. A ona větší část absolutně nemá zájem projevovat vlastní invenci, případně se naučit něco nového nebo jiného. Na případné rady z vysoka se*ou a pak se diví (a mi se v kapse otevírá nůž), když jim napotřetí musím zablokovat přístup k netu, protože klikají na každou blbost, z jejich kompů pak chodí spamy (kolem 500/hod) a naše fakulta se dostává na mail-blacklisty. Vysvětlení "ale já jsem na nic neklikala" mi v těchto případech už ani nepřijde vtipné.

Ale co, hlavně že je veselo a hlavně díky těmto lidem se uživí tolik IT specialistů a "specialistů" .
30.8.2007 22:17:04   89.173.75.xxx 43
nikdy nekonciaci flame. k comu je to dobre? uz to zacina byt nudne a trapne...
30.8.2007 22:18:55   89.103.25.xxx 34
Ale no tak, dyt je to zabava to sledovat. Zastanci windous trvdi jak je to uzasny a skoro nenahraditelny system a linux nema cenu nasazovat a lixaci zase opak a vetsinou si ani jedna skupina poradne nevidi na spicku nosu(vic se to tyka bych rekl windousaku...)
31.8.2007 11:13:43   83.240.33.xxx 33
v tom pripade nemusis cist komentare o linuxu. Co by si v nich chtel najit jineho
31.8.2007 12:53:44   84.42.166.xxx 43
Škola, jakožto vzdělávací ústav, má studenty připravit na budoucí povolání a nemůže dopředu predikovat, co v tom zaměstnání bude používat, jestli to bude Windows, Linux nebo Mac OS. To znamená, že ve škole by mělo být k dispozici několik různých PC s různými OS, aby aspoň dobrovolní zájemci si to mohli vyzkoušet a porovnat. To, že nějaký papaláš někde nahoře podepíše nějakou smlouvu na výhradní používání jednoho OS je ostuda jako prase.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

39 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 19.5Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.