Hlavní stránka Hardware Disky /CD /DVD /BR Gabe Newell: DX10? Děkuji, (zatím) nechci
Gabe Newell: DX10? Děkuji, (zatím) nechci
autor: Lukáš Fiala , publikováno 28.8.2007
Gabe Newell, šéf vývojářské společnosti Valve, je zatím vůči DirectX 10 skeptický.

DirectX 10 rozdělilo vývojáře na dva tábory. Jedni se předhánějí v uvádění "DX10" her, druzí v nové verzi grafického rozhraní od Microsoftu nevidí žádné výhody. Zástupcem druhého tábora je i známá společnost Valve. Její šéf, Gabe Newell, je přesvědčen, že vrhat se na DirectX 10 nemá alespoň v současné době smysl. Což o to, myslet si může každý co chce, ale narozdíl od jiných, Valve má v ruce vlastní statistiky. A ty hovoří dost jasně.

Podle statistik Steamu pouze 8% hráčů používá operační systém Windows Vista, který je pro běh DX10 her vyžadován. A pouze 2,31% ze všech uživatelů Steamu má Windows Vista a zároveň grafický akcelerátor s podporou DirectX 10. Naopak, většina majitelů DX10-ready grafických karet zůstává u Windows XP.

A je tu ještě další důvod, proč s přechodem na DirectX 10 nespěchat. U herních konzolí se sice nedá mluvit o verzi DirectX, nicméně schopnosti čipů ATi Xenos (Xbox 360) a nVidia RSX (PS3) se spíše podobají DirectX 9. Z hlediska portování her mezi jednotlivými platformami je tedy DirectX 9 očividně lepší volbou. Někteří z vás se možná ptají, co si to ten darebák Newell dovoluje, ignorovat DirectX 10, když jsme si za draho koupili nové grafické karty s jeho podporou? DirectX 9 je podle Newella dostatečně flexibilní, aby bylo možné využít schopnosti DX10 hardwaru. "Například tesselator v grafických čipech ATi  [myšlena řada Radeon HD2000] může být velmi užitečný a můžeme s ním pracovat i pod DirectX 9, takže je to zřejmě lepší investice než přecházet na DX10," nechal se slyšet Newell.

Zdroj: X-bit labs

 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
28.8.2007 13:07:23   88.100.9.xxx 116
Myslím, že je zásadní rozdíl "nevidět v DX10 žádné výhody" a nejít do něj, protože to zatím není rentabilní(protože to má málo lidí). Podle článku Gabe Novell jen nevidí dostatečné publikum pro své hry. To nemá s technickou stránkou DX10 nic společného.

Abych to položil jinak - kdyby se teď začínalo na zelené louce a všichni měli karty s podporou obou rozhraní, tak by žádného vývojáře ani nenapadlo jít do DX9.
28.8.2007 13:17:31   80.188.88.xxx 192
Situace je taková, že díky strategii Microsoftu má systém schopný provozovat DX10 hry minimum hráčů a to se na tom určitě podepisuje také. Na druhou stranu, většina dnešních "DX10" her má s DX10 velké propady výkonu a rozdíl v kvalitě obrazu minimální (jsou ale i výjimky, např. CoJ).
28.8.2007 13:46:17   80.87.222.xxx 142
Inymi slovami by bolo najlepsie keby MS povolil DX10 aj pod XP-ckami. Hned by nasli vo Valve vyuzitie pre tych s DX10 kartami pod WXP a aj Vistami.

BTW nebude sa optimalizovat ten dialog na zadanie ptispevku aj pre Operu.
28.8.2007 13:57:16   213.19.22.xxx 119
Problem je v tom, ze MS nezakazal DX10 pod XP, timpadem ho tezko muze povolit

Realizace DX10 by vyzadovala pomerne rozsahle "prekopani" XP, coz by vyzadovalo nejen spoutu casu, ale i penez. Pokud by se to povedlo napr. do 1 roku, pak by tu zase vzniknul problem dvou odlisnych WinXP, pricemz ta novejsi XP by vyzadovala nove ovladace podporujici WDDM apod.

Takze secteno a podtrzeno bysme tu meli jakysi hybridni system, se kterym by bylo zrejme mnohem vic problemu nez s Vista, ktery by tou dobou byl uz vice rozsiren a na nejz se stejne bude soustredova nejvetsi pozornost vyrobcu HW a SW.
28.8.2007 14:43:51   195.47.114.xxx 94
Muzes svoje tvrzeni podlozit nejakymi dukazy ?
Co je v dx10 tak prevratneho, ze to neni "jednoduse" implementovatelne do win xp ?
Osobne se priklanim k nazoru, ze hlavni duvod je tlak na zakazniky k prechodu na winvista (ktere budou "rychlejsi, barevnejsi, lepsi, ..." a hlavne za ne vsichni majitele winxp budou muset zaplatit).
28.8.2007 15:02:32   213.19.22.xxx 127
Kdyz si to tak zadas, tak treba virtualizace pameti na urovni jadra systemu, ktera zajistuje managment grafickych prvku v pameti GPU. Implementace tohoto do XP by znamenalo zmenit cely pametovy manager a tedy castecne jadro systemu.

Dale v XP neexistuje DXGI, je tam pouze GDI a DX10 je kompletne napojeno na DXGI, ktere je ve Vista nativni. Do XP by se tedy muselo dodelat DXGI, coz opet znamena velmi vyraznou upravu celeho systemu.

Navic je tu problem s ovladaci - museli by se vytvorit ovladace kompatibilni s WDDM a to by tedy znamenalo, ze jak NVIDIA,ATI a ostatni by museli pro XP vytvaret opet nove ovladace a da se temer jiste predpokladat, ze by byly stejne problemove jako pocatecni ovladace.

Myslim, ze takove duvody celkem staci. Kdyz by se do toho MS pustil tak by to trvalo nejakou tu chvili a nakonec by se stejne prislo na to, ze o to zas neni takovy zajem, protoze vetsina lidi postupne prechazi na Vista. Sam uvidis tak za 1-2 roky ze XP bude hodne na ustupu.
28.8.2007 16:32:39   91.127.83.xxx 511
Je to nezmysel, len marketingove tlachanie ze to nejde ... a ze to je zlozite ...
Ano raz sa prejde na vistu, ale DX10 zatial nie je dovod na Vistu prechadzat, a fajn ze hry tiez dx10 nevyzaduju kedze si vystacia s DX9.

DX10 nie je nic ine ako nastroj MS, ktory mal zarucit zvyseny predaj Visty.
28.8.2007 17:07:15   213.19.22.xxx 910
A tys nekdy videl nejakou reklamu od MS ktera tvrdila neco jako: "WOW - prejdete na Vista protoze ma DirectX 10" ?

Je teda nevim ze by nejaka takova existovala - oprav me jestli se mylim. Takze mam pocit, ze tvrdit, ze DX10 je lakadlo na Vista je opravdu nesmysl.

Kdybys do cele problematiky trochu videl, tak bys tady nepsal takove nesmysly.

Mozna bys misto diskusi mel radeji navstivit MSDN a nastudovat si DX9 a DX10 abys pochopil v cem je rozdil. Do te doby jsou tvoje nazory pouze prazdna slova nalazena na moderni vlnu "anti-MS".
28.8.2007 18:19:15   91.127.83.xxx 37
Preco by to mal MS tvrdit? Je to jednoznacny a zrejmy ciel. Nie je to ziadna "anti-MS" vlna je to fakt. Cim by mal novy OS zaujat, ak by boli DX10 aj pre WinXP? Aerom? ... Dosli mi napady ... mam kupene XP a Vista mi je preto ukradnuta.

Skus povedat, ze DX10 nema byt tahak na Vistu.

Poznas MSDN? Som sokovany ... ze sa zmenil interface a zaclenenie do OS, format driverov ... je toho vela, ale ma to znamenat ze to nejde? Existuje vela moznosti riesenia a vobec to neznamena, ze by sa musel na XP urobit DX10 od zakladu. Ani by som sa nedivil, keby sa casom objavila instalacka DX10 pre XP od nejakeho nadsenca ...
28.8.2007 18:24:49   15.195.185.xxx 62
naco robis zo seba hlupaka? myslim, ze Tom uviedol velmi jasne a velmi rpesne dovody, preco sa DX10 do Xp nespravi. zatial si ty ani ten druhy cvrcko, ktory si ten vyjlad ziadal, nereagovali ani na jeden z tych odbornych argumentov. tak prestan prosim tocit stale dokola jednu a tu istu piesen a skus nieco oborne.
28.8.2007 18:41:51   213.19.22.xxx 62
Takze ty vazne veris tomu ze DX10 je to nejvetsi lakadlo pro prechod na Vista?

Muzes mi teda rict co bylo to nejvetsi lakadlo pro prechod na XP?

Mozna to nevis, ale ne vsichni na svete maji PC na hrani her. To je prekvapeni, ze?

Nevzpominam si, ze bych nekde psal, ze implementace DX10 pod XP je nemozna, jen se ti snazim vysvetlit, ze to neni tak jednoduche aby se to vyplatilo.

Tezko se asi objevi nejaka "instalacka" DX10 pro XP kdyz by to muselo kompletne zmenit system. No ale to ti asi nevysvetlim, tvoje jedina zkusenost z DX je zrejme aktualizace DX runtime, ja zacinal pracovat s verzi 3.0 a to uz je hezkych par let zkusenosti s evoluci DirectX.

Asi bys mel vazne nastudovat ty rozdily v API a komunikaci se systemem, snad pak pochopis co tu vykladas za pohadky.

A mimochodem D3D10 byl puvodne vyvijen jako WGF, coz byla interni soucast systemu Longhorn, nakonec se ale zrejme kvuli marketingu prislo na to, ze bude lepsi udrzovat znacku DirectX ackoliv pristup k systemu je uplne odlisny.
29.8.2007 14:10:48   195.91.54.xxx 22
Vidim ze tomu dost rozumies, a celkom dobre si mu to vysvetlil, neviem preco to nechape
29.8.2007 15:11:11   81.19.5.xxx 22
hmm, v zasade s tebou souhlasim, ale prece...

ja osobne si myslim, ze system by nebylo potreba menit, to totiz zalezi spis na tom co je snazsi, pokud je snazsi zmenit DX tak budu menit DX, coz si myslim ze by byl tento pripad, za dalsi, pokud by se XP prizpusobovala DX10, tak ti zakonite musi vyjit neco jako Visty, pac Visty vychazej z XP (pokud vim)

dalsi vec je jestli by se DX pro XP musel programovat uplne znova nebo by stacily drobne zmeny, podle me by stacili vice ci mene rozsahle zmeny, protoze kdyz to vezmeme tak, ze je to aplikace poskytujici sluzby graficke karty aplikacim, tak to stejne je i DX9, rozdil je pouze v tom, ze tyto sluzby DX10 poskytuje i operacnimu systemu, no a pak jak si rikal s praci v pameti, pristup k ovladacum by mel byt taky dost podobny, jak si sam rikal, je to evoluce, ne revoluce, takze zmeny nebudou nijak markantni, takze v tom pripade staci zakazet nektere veci (sluzby pro OS,..) a nektere pozmenit

posledni veci je jak je DX10 navrzene, pokud je tam spousta veci zprasenych, tak by se urcite vyplatilo DX10 pod XP naprogramovat cely odznova, ale pokud chapu filozofii DX, tak by se akorat zmenili konkretni moduly a jadro DX by zustalo beze zmeny (jakokdyz mate skladacku)

vsechno to jsou jen me nazory, nemam patent na rozum a proti nikomu nezbrojim, jen chci podiskutovat na dane tema a dozvedet se neco vic, protoze v tom nemam jasno

...a nejsem DX programator
29.8.2007 22:51:09   213.19.22.xxx 22
Bohuzel dostat D3D10 do XP tak jak je navrzen znamena predelat XP pomerne razantne, coz je dost rizikove. Precijen OS neni zadna mala aplikace a vse souvisi se vsim.

Teoreticky by zde byla moznost napsat novy funkcionalne shodny D3D10 pro XP, ktery by napr. neresil virtualizaci pameti. Bohuzel pak by tu byl problem, ze bysme meli D3D9 a pak D3D10 ve verzi pro XP a Vista, tedy celkem tri odlisne verze a to by pro koncove vyvojare nebylo moc dobre (jeste se musi starat o konzole).

Navic problem by byl i pro tvurce ovladacu, ty by celkem psali 4 typy ovladacu 2x pro XP a 2x pro Vista.

Z tohoto hlediska je myslim aktualni situace mnohem lepsi.

Co se tyka cistoty navrhu DX10 tak to je bez diskuse, tohle je filozofie DX10 - API by melo zustat maximalne ciste a aktualni verze odpovida presne stavu HW ktery je prave na trhu - tj. zadne nasilne udrzovani kompatibility za cenu nabalovani funkci z predchozich verzi. Obecne je treba pro me tento postup mnohem prijatelnejsi nez u OpenGL, kde se stale clovek setkava s vecmi ktere byly navrzene pocatkem 90. let pro graficky HW, ktery se tomu dnesnimu ani prinejmensim nepodoba. U me napr. prechod z D3D9 na D3D10 znamenal jen par hodin - tj. precist SDK dokumentaci a neco mal vyzkouset a vse bylo jasne.

Mimochodem co se tyka Vista tak vsechno je celkem jeste OK co se tyka DX10, kdyby bylo na me ( je to jen takovy napad ) tak do Vista povinne pridam vybavu PC grafikou s DX10 Vyhoda DX10 je totiz take v tom, ze je perfektne pripraveno na GPGPU - pokud by system takovy HW mel povinne pak by kazdy vyrobce SW pro Vista s timto mohl pocitat a aplikace by mohli radne vyuzivat silu dnesnich GPU. No treba se toho dockame v pristim OS, ale v tu dobu uz mozna ani samostatne grafiky nebudou
28.8.2007 23:11:19   217.31.50.xxx 22
Tahle situace už pomalu přestává platit, V bioshocku je verze DX 9 a DX 10 výkonově úplně nastejno (rozdíl cca 5 FPS není zajímavý) a totéž lze říci o Medal of honor Airborne. V Bioshocku se DX 10 podepsalo na lepší kvalitě zpracování kouře a vody. Hezká článek o tom napsal DD world. Uvidíme jak dopadne Crysis ale podle ohlasů novinářů je tady rozdíl mezi DX 10 a DX 9 vidět opravdu hodně ale spíš to bude tím, že tahle hra byla od počátku vyvíjena pro DX 10 a zpětně upravena pro DX 9c. Propady výkonu jsou způsobeny spíše narychlo splichtěnou optimalizací - viz. CoJ.
29.8.2007 06:54:23   80.188.88.xxx 32
Zrovna v Bioshocku je ten rozdíl kvality docela malý, a propady výkonu těžko soudit, protože na každém serveru to vychází jinak. V Call of Juarez je rozdíl vidět asi nejvíc a ty propady výkonu jsou způsobeny tím, že je vynuceno použití shader AA resolve, což Radeony nezpomaluje (ty ho používají vždy), ale nVidia pak prská, že Techland uměle snižuje výkon na jejích kartách
28.8.2007 13:53:22   89.24.57.xxx 6010
když přešel na třetí bradu tak proč nechce přejít na dx10? :-)
28.8.2007 15:46:03   86.49.32.xxx 74
koukni se co jsi dokázal ty krasavče a na něj. takže příště drž radši hubu..
28.8.2007 16:38:50   82.119.239.xxx 22
Nerozculuj sa, utahovanie si z tucnych ludi je uplne normalne. Urcite je to aj v diplomatickom protokole, ver mi.
28.8.2007 17:43:43   86.49.32.xxx 32
Ty si taky idiot..
28.8.2007 18:14:05   84.47.14.xxx 33
Ukludni sa Jajo, je to len vtip.
28.8.2007 19:10:53   86.49.85.xxx 22
Treba to bere nejak osobne...
28.8.2007 19:55:30   86.49.32.xxx 22
jj beru, jsem Gabe Newell ne popravdě opravdu trochu beru, protože tohodle člověka obdivuju přes 6 let..
31.8.2007 13:01:38   89.24.82.xxx 22
a to hlavne co se tyce zivotospravy
28.8.2007 16:52:29   89.176.93.xxx 23
no tak ja uz toho dokazal docela dost, takze s tvym dovolenim kliknu na souhlas (;
28.8.2007 17:42:40   86.49.32.xxx 22
jestli tohle píšeš, tak doufám, že nejsi ten polygon z 3dstudio.cz ;)
28.8.2007 18:11:33   84.47.14.xxx 22
lol.
28.8.2007 14:13:52   213.29.97.xxx 32
Ten,kdo se rychle vrhal na grafiky s DX10 si svého miláčka moc neužil. Nejen ,že nejsou hry pro DX10,ale už se blíží další generace grafik. A pro DX9 bohatě stačí levné verze X1950.
28.8.2007 19:09:15   86.49.85.xxx 32
Tak ono "staci" je asi dost odvisle od rozpoctu... me staci jeste nizsi, ale respektuju, ze kdo nema do kapsy tak hluboko, tak na tom s nejakou 8800 bude o poznani lepe i v tom DX9...
28.8.2007 23:16:28   217.31.50.xxx 32
ale každý nehraje na 17-ti nebo 19-ti palcovém monitoru, tam možná tyhle karty stačí. Pokud hraješ na pořádném rozlišení, tedy alespoň 1600x1200 tak se s x1950pro můžeš nechat vyfotit. Na takovéhle rozlišení a full detail stačí 8800 GTX a někdy i ta má co dělat (např. ve Stalkerovi).
28.8.2007 14:38:38   81.92.147.xxx 22
Taq ted nevim komu mam verit (ne ze by mi to nejak trhalo zily), ale na vasem serveru uvadite 8% a na jinem (cdr.cz) udavaji 2% uzivatelu majici OS Vista a pouzivaji grafiku s DX10. Jste asi velici optimisti s 8%
btw: Steam ma na svych strankach take 2%
28.8.2007 14:42:07   81.92.147.xxx 22
Sorry, nedocetl jsem cely clanek a horlive jsem odpovidal. Vse je ok.
28.8.2007 14:40:16   160.218.228.xxx 54
To je zase titulek. Jak z blesku a navíc zavádějící. Orangebox bude pro DX10.
28.8.2007 15:08:09   84.42.172.xxx 221
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
28.8.2007 15:14:48   81.201.54.xxx 223
Nateklej je pěkně, ale nevím proč to sem motáš. Nejšpíš za to nemůže, tak se není žádnej důvod mu posmívat.
Vím vím, jen jsi neměl co napsat k tématu...
28.8.2007 16:41:24   82.119.239.xxx 122
Jasne, ze za to nemoze. Na vine je jeho statna prislusnost.
28.8.2007 17:44:56   86.49.32.xxx 42
myslim, že tak to nemyslel... Jste, ale fakt hrozný, tuhle zprávu jsem četl na několika serverech a jen tady čtu nadávky
28.8.2007 17:48:05   84.42.172.xxx 25
To je hrozný, chudáčku...jsi z toho asi tak zdrcen, že nepoznáš rozdíl mezi vtipem a nadávkou. I Gabe si určitě ze své tloušťky umí dělat legraci, protože kdyby to neuměl, byl by to idiot - a to je nadávka, to je ten rozdíl.
28.8.2007 17:45:40   84.42.172.xxx 24
zajímavé - dva nejlépe hodnocené příspěvky jsou ten tvůj a druhý je toho stylu, urážející gabea stejně, jako jsem napsal já...lidi mají v hlavě fakt nas*áno...

už mě unavuje psát k tématu, dneska na to nemám náladu a budu si psát co budu chtít...ať mě to někdo maže, banuje atp., ale drž hubu radši, nemám na tyhle tvoje kecy vůbec chuť...
28.8.2007 17:54:03   86.49.32.xxx 4237
A myslíš že mi máme chuť na tvoje kecy jen proto, že se ti dnes nechce psát k tématu? jestli se ti nechce psát k tématu, tak nechoť do diskuse, kde píšeš tyhle kecy a di se radši ven proběhnout s kamarády kde můžeš řešit cokoli chceš aniž bys někoho otravoval..
28.8.2007 21:57:20   82.150.170.xxx 233
článek je o DX10 a Valve ne o tom jestli je tlustej, až dokážete něco jako on tak potom se mu posmívejte pro mě všichni co ho tu uraží jste idioti a kreteni. John Carmack psal o tom, že pod DX9 jde v podstatě dosáhnout stejných výsledků jako pod DX10 jen je to složitější na realizaci, každopádně jeho další hra resp. engine nepoběží na DX10 stejně jako u Valve akorát že Carmack tvrdí, že DX10 není spása ba naopak.
29.8.2007 06:56:19   80.188.88.xxx 32
No, když o tom tak přemýšlím, tak věřím, že další engine od Valve bude taky DX10. Ale bude to trvat minimálně rok, do té doby všechno poběží na Source.
29.8.2007 08:51:44   213.151.252.xxx 22
Ten Newell je zakazdym stalu tucnejsi a tucnejsi...
29.8.2007 08:54:47   88.100.45.xxx 42
Nevim co vsichni máte, vždyť neni zas tak tlustej, se jděte podivat do zrcadla, předkloňte hlavu a druhou bradu budete mít každej...

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

55 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 27.5Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.