Hlavní stránka Hardware Základní desky Čtyři základní desky pro platformu Intel: 2x Asus, 1x EVGA, 1x Abit
Čtyři základní desky pro platformu Intel: 2x Asus, 1x EVGA, 1x Abit
autor: Z. Obermaier , publikováno 26.7.2007
Čtyři základní desky pro platformu Intel: 2x Asus, 1x EVGA, 1x Abit

V dnešním testu se podíváme na dvě základní desky s novější čipovou sadou Intel P35 Express z dílny Asus (Asus P5K a P5K Deluxe). Další "opakovaná zkouška" bude věnována už dříve testované desce eVGA nForce 680i SLI (testování bude provedeno na úplně poslední revizi této desky, které se s tou první nedá vůbec srovnávat - což uvidíte sami). Jako poslední účastník se objeví deska společnosti Abit AB9 s dnes již postarším čipsetem Intel P965.


Čtyři základní desky pro platformu Intel: 2x Asus, 1x EVGA, 1x Abit

Deska Asus P5K je opravdu levný a solidní základ pro herní i velice výkonný pracovní počítač. Výkon ve všech aplikacích byl dostatečný, i když v testu najdeme ještě lepší přeborníky.

Výbava:
Příslušenství svým rozsahem zcela odpovídá ceně desky a kategorie tohoto výrobku. Celkově hodnotím jako dostatečné.

Výkon:
Herní i aplikační výkon desky sice občas nestačí na dražší desky, je ale stále skvělý. Ani v jednom testu deska nezaváhala a její výkon je velmi vysoký a stabilní.

Přetaktování:
Přetaktování této desky je vysoce nadprůměrné a hodnota stabilní frekvence FSB je blízká 500MHz. Přetaktování pamětí je excelentní.

Cena:
3400Kč s DPH - zcela adekvátní cena kvalitě výrobku.

Čtyři základní desky pro platformu Intel: 2x Asus, 1x EVGA, 1x Abit

Model Asus P5K Deluxe je opravdu luxusní základ pro jakýkoliv výkonný stroj. O tom že se jedná o high-end není pochyb, ať se podíváme na výkon, přetaktování nebo výbavu.

Výbava:
Přibalené příslušenství odpovídá ceně a kategorii této základní desky. Výbava je prostě excelentní a více než dostatečná. WiFi modul a anténu přičítáme k dobru.

Výkon:
Ve všech testech tato deska útočí na první pozice, výkon ve hrách i aplikacích je roven absolutnímu high-endu.

Přetaktování:
Vysoké přetaktování ale za vysokou cenu. Možnosti jako má tato deska mají dnes i mnohem levnější, proto hodnota 510MHz není zase tak závratná.

Cena:
5900Kč s DPH - za high-end se platí, ale v tomto případě možná zbytečně mnoho. Myslím že cena kolem 4500Kč by byla pro tuto desku ideální, nepřináší nic navíc proti jiným, v této cenové hladině.

Čtyři základní desky pro platformu Intel: 2x Asus, 1x EVGA, 1x Abit

Absolutní vítěz našeho testu je deska eVGA 122-CK-68-A1. Sice je postarší ale stále má mnoho co nabídnout - maximální výkon i možnosti přetaktování. Pro vysoké přetaktování čtyř-jádrových procesorů a zapojení karet do SLI je tato deska jedinou bezproblémovou volbou na trhu.

Výbava:
Kvalitní příslušenství a funkce desky, za své peníze zde skutečně dostanete nadstandardní příbal.

Výkon:
Absolutní herní i aplikační výkon, ve své kategorii najde přemožitele jen těžko. High-endové desky ji všechny jen dohání, nepřekoná ji však žádná.

Přetaktování:
Nejvyšší maximální stabilní přetaktování které jsem kdy na desce s nForce čipsetem dosáhl mluví za vše. V přetaktování čtyř-jader nemá konkurenci.

Cena:
6100Kč s DPH - nejlevnější deska s plnohodnotným čipsetem nForce 680i SLI, i tento argument při dalších zmíněných kvalitách mluví pro tuto desku.

Čtyři základní desky pro platformu Intel: 2x Asus, 1x EVGA, 1x Abit

První vlaštovka v našich testech od Abitu, model AB9 je zklamání. Tato deska se hodí do levných serverů a kancelářských strojů. Jako herní deska, a nebo součást výkonných počítačů je nedostatečná.

Výbava:
Příslušenství je velice pěkné a bohaté, na tom výrobce v žádném případě nešetřil. Za to mu patří pochvala.

Výkon:
Všechny testy deska absolvovala na posledních příčkách žebříčku. Její výkon je zkrátka slabý a na ostatní desky nestačí.

Přetaktování:
Ubohé přetaktování podtrhuje špatný dojem z výkonu desky. Podobných výsledků jako tato desky dosahovaly první desky s čipsetem i975X již téměř před rokem, dnes jsme ale dál.

Cena:
3400Kč s DPH - předražená cena neodpovídající výkonu ani možnostem desky, za cenu 1500Kč by to byla dobrá deska do kancelářského počítače.

Desky Asus P5K a Asus P5K Deluxe zapůjčila BGS Levi a.s.
Čtyři základní desky pro platformu Intel: 2x Asus, 1x EVGA, 1x Abit

Desku EVGA 122-CK-NF68-A1 zapůjčili TSBohemia
Čtyři základní desky pro platformu Intel: 2x Asus, 1x EVGA, 1x Abit

Desku Abit AB9 zapůjčil JSComputers
Čtyři základní desky pro platformu Intel: 2x Asus, 1x EVGA, 1x Abit

Všem zmíněným společnostem tímto děkujeme!



 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
26.7.2007 13:07:56   85.71.170.xxx 2223
Tak todle sem opravdu nečekal, nejspíše ste narazili na nějaký špatný kousek, osobně sem si ji koupil ale ve verzi Pro a jedinej rozdíl sem viděl pouze vtom že měla 9 SATA konektorů.. jinak se liší jistě ještě v něčem ale to už jsem neřešil=). Ale abych se dostal k pountě, na té mojí desce sem vpohodě dostal FSB na 425Mhz což už není tak tragický a typuju že s novějším BIOSem by to šlo ještě výše.. ono by to šlo snad i stímhle ale nějak nemám čas si stím hrát můj C2D E6320 tak běží na 3 Ghz a jsem spokojen=)
27.7.2007 06:33:57   212.81.24.xxx 2324
Musim sa pridat, tiez som vlastnikom AB9Pro a moj C2D 4300 som bez zvysovania nap. dostal na 3 GHz s miernym zvysenim napätia to bolo okolo 3,4 GHz , to este tiez nieje maximum, este nebol cas (mam ju len dva tyzdne). Moje pamäte (kingston 800MHz 4,4,4,12) nemali problem dostat sa na 1066 MHz. Layout nieje najlepsi, to priznavam, dosku mam dole hlavou a v tejto pizicii nefunguje najlepsie heatpipe chladenie. Co ocenujem je moznost riadenia otacok ventilatorov na vsetkych 6-tich konektoroch . Spokojnost nadmieru.
26.7.2007 13:24:47   195.47.15.xxx 3879
Chápu Intel je v současné době lepší procesor než AMD ale stále více začínám postrádat recenze na desky pro AM2 zapomínáte na ortodoxní fanoušky AMD ale recenze jinak OK :-)
26.7.2007 13:28:38   89.176.170.xxx 2726
k tomu bych se taky přidal. Rozhodně už dlouho nebyla recenze desek pro AM2. V segmentu 2-5 tisic korun je nabidka procesoru velmi vyrovnana, takze by se nejaka vetsi recenze AM2 hodila.
27.7.2007 09:13:06   195.47.15.xxx 2121
Je to tak, nové desky nevycházejí ale spousta starších a kvalitních nebyla recenzována např. |MSI K9N Diamond apod.
26.7.2007 13:31:47   81.90.168.xxx 4028
Zadne nove desky nevychazeji, na poli AMD AM2 je uz radu mesicu proste "mrtvo" ... jedinou novinku v podobe AMD RD690 jsem recenzoval, ale od te doby opravdu neni nic noveho krome ne moc podareneho cipsetu Nvidie GeForce 7050 PV a nForce 630a.

Pockejme mesic,dva, tri a AMD bude zase dennim chlebem - v pripade uspechu K10 ...
26.7.2007 20:25:09   194.213.42.xxx 2723
Tak třeba Asus Crosshair je celkem zajímavou deskou. No je zbytečně drahá, a tak by snad stálo za to zjistit, jestli si svou cenu zaslouží... Mohli by se proti ní postavit konkurenti z MSI apod. Jo je to sice všechno starší, ale recenzované to nebylo...
31.7.2007 07:59:33   195.47.15.xxx 2121
Tak to je hustý včera souhlas 15 blábol 6 a dnes souhlas 15 a blábol 41 hm asi mě tu někdo nemá moc rád nebo že by zahlasoval celý vývojový tým spol INTEL :-)
3.8.2007 12:39:05   62.240.191.xxx 2223
Ne to bude tim, ze na ty souhlasy/blaboly lze klikat kolikrat chces a vzdycky se zapoctou. Me to taky celkem vadi. Melo by to byt jedno IP jeden Hlas.
26.7.2007 15:25:48   62.209.249.xxx 2323
pane obermaier, v minulem testu desek jste v diskuzi sliboval, ze pristi test desek bude zameren na mensi formaty. tak jak?
26.7.2007 15:50:43   81.90.168.xxx 2523
Mel jsem objednano 5 miniATX, nanoATX, picoATX desek ale bohuzel je dodavatel jeste stale neposlal, a tudiz je nemam. Uz jsem to urgoval, tak snad dojdou.
26.7.2007 17:50:15   83.240.38.xxx 2423
pekne cteni, jsem rad, ze nejsem jediny, kdo absolutne nevidel prinos Wendela pro Abit a duvod k predrazenym deskam...
26.7.2007 18:00:41   82.208.31.xxx 2423
Na konci recenze zmiňujete, že desku ABIT byste doporučil do levných serverů, což mi moc nesedí, když zrovna tahle deska nemá (narozdíl např. od testovaných ASUS desek) kvalitní kondenzátory. Ať je server levný nebo drahý, bude stejně bežet nepřetržitě když je to "server", a to by mohl být pro nekvalitní kondenzátory kámen úrazu :-)
26.7.2007 18:06:42   81.90.168.xxx 2325
Myslim prave naopak, v serveru vse pojede na defaultu, zadne pretaktovani a nadmerne zatezovani desky, tudiz i ty "levne" kondenzatory vydrzi vecne ...
27.7.2007 08:38:42   160.218.228.xxx 2323
Tak tak. A navic jim je u serveru predpoklad, ze se nevypina, takze budou mit konstantni teplotu. Ubyde riziko poskozeni v dusledku zmen teplot.
26.7.2007 18:18:18   85.135.245.xxx 2323
Chcem sa vyjadrit k tym "nekvalitnym a lacnym" kondenzatorom na AB9. Po skandali s kondikmi par rokov dozadu ABIT dava na dosky len naj japonske RUBYCON kondenzatory, takze v ziadnom pripade nie je osadena nejakymi smejdami. Su to najkvalitnejsie elektrolyty na trhu, za to ze nie su hlinnikove, nemusia byt samozrejme zle. Ak na nej (nahodou) nie su RUBYCONy, tak beriem späť..
26.7.2007 18:57:54   81.90.168.xxx 2323
nejsem si jisty, jestli to nejsou Teapo, ale pokud jsou Rubycon tak jeste zalezi i na modelove rade ... obecne se jedna o "levnejsi" kondiky, tim bych to uzavrel ...
26.7.2007 21:03:18   85.71.170.xxx 2323
Jen pro informaci na mojí AB9 Pro jsou kondíky Rubycon tak typuju že na tý non Pro budou ty samí.=)
30.7.2007 10:04:20   88.208.109.xxx 2222
Hlinikove elektrolyty jsou samozrejme levnejsi, v zadnem pripade to vsak neznamena, ze jsou "horsi". Vzdycky zalezi na tom, kde se pouziji. Myslim ze s tim zacal nejaky kreten pred casem u Gigabyte, zacal tvorit modu, ze jedine kondiky s pevnym elektrolytem je to prave, coz je samozrejme podobne predstave, ze kdyz udelam pnemutaky u auta misto z gumy z titanu, pojede to rychleji. A my normalni pricetni lide na to ted doplacime, protoze to desky zbytecne prodrazuje.
26.7.2007 18:54:43   217.119.125.xxx 3123
Súhlasím že AB9 sa asi veľmi nepodarila ale to že je spomenuté dva krát že táto doska má len obyčajné kondenzátory a na eVGE ktorá má oveľa vyššiu cenu to spomenuté nie je. Asi sa ti veľmi páčila tá doska.
A čo takto otestovať aj Gigabyte P35-DS3P, alebo tie celkom lacné čo majú v názve L.
26.7.2007 19:00:10   81.90.168.xxx 2222
Mas pravdu, asi je to tim ze jsem se deskou moc nezabyval ale v puvodni recenzi jsem je kritizoval ... tady jsem zapomnel.
26.7.2007 21:00:29   84.47.27.xxx 2222
Vo vsetkych screenoch cpu-z pri pretaktovanom E6600 je napätie jadra na hodnote okolo 1,21V. To sa mi zda dost malo,alebo len ja mam taky kusok E6600, ze pri 3GHz musim zvysit napätie na asi 1,36V?
26.7.2007 22:00:38   62.129.40.xxx 2223
Podle stránek asusu je zvukový čip na desce
ADI® AD1988B
http://www.asus.com/products.aspx?l1=3&l2=11&l3=534&l4=0&model= 1646&modelmenu=2
kdo to má špatně?
26.7.2007 22:01:57   62.129.40.xxx 2223
zas to chce odmazat to procento dvacet z linku
26.7.2007 22:06:17   62.129.40.xxx 2323
anebo od tenké url:-) http://tinyurl.com/2y53rw
26.7.2007 22:06:25   80.251.250.xxx 2323
zdravim objednal jsem si desku asus p5k a C2D e4400 obr psal ze je mozne ze s nim deska nebude pracovat az po upgradu na nejnovejsi bios ale ja sem to nikdy nedelal a nevim jak se to dela je u toho nejaky navod nebo nejaka funkce ktera to obnovy?
27.7.2007 01:46:02   77.48.31.xxx 2222
Škoda že se nepodařilo sehnat nějakou novější Abitku s P35 čipsetem, P965 QuadGT nebo 975X AW9D-MAX (sice s postarším čipsetem a dementním layoutem, ale nejeden OC rekord padl na ní), to jsou OC desky. AB9 je asi ten nejnešťastnější zástupce - předražený a netaktovatelný...
27.7.2007 01:52:55   77.48.31.xxx 2222
No, ještě vlastně standartní AW9D nonMAX nešla taktovat
27.7.2007 06:29:11   85.216.252.xxx 2122
Dobry den aj by som mal otazku na redaktora co testoval Evga dosku ci verzia dosky evga s oznacenim
part no.: 122-CK-NF68-AX je uz spolahliva...dakujem
27.7.2007 06:57:04   81.90.168.xxx 2323
AX neeexistuje, kouknete e na fotku stitku v clanku. Nalevo je verze PCB (C00,D00...) a napravo je cislo, kde musi koncit AR, BR, T1, A1 ... ale ne AX
27.7.2007 07:25:53   85.216.252.xxx 2323
skuste pozriet tu
http://www.sofos.sk/default.aspx?content=TVRDETAIL&nparams=kod_id;6938

na pravej strane je ze part no.:

no ja sa v tom nevyznam moc urcite mate pravdu ale neviem preco to tam maju napisane,mozno je to asi oznacenie predajcu.

Inak nevedeli by ste mi poradit predajcu kde ste kupili dosku vy?..nevadi mi ze je z CR..dakujem






27.7.2007 07:46:03   81.90.168.xxx 2323
Aha, tak to si tam dal prodejce protoze prave pismenu "X" se muze menit, na R, 1,2 a podobne ... musite tam zavlat a zeptat se co je primo na krabici aneo desce. Jinak desku do testu zapujcili TSBohemia, je to na konci clanku a ti ji meji skladem.
27.7.2007 11:44:38   80.188.38.xxx 2323
Vcera jsem ji namontoval do pocitace a musim uznat, ze umisteni IDE konektoru je opravdu tragicke.
Ovsem druha vec je, ze ji jine weby hodnoti trochu jinak (treba zde nebo zde )
31.8.2007 12:37:28   217.67.19.xxx 2020
---Rozsah přetaktování v BIOSu je dostatečný a z výsledků je vidět, že přetaktování je obdobné jako u desek ASUS P5B nebo Gigabyte GA-965P-DS3. Pouze poslední přetaktování se nevydařilo, protože maximální FSB, které je deska stabilně schopna, je pouhých 353 MHz a poté již deska nenaběhne. Konečnou frekvenci jsem samozřejmě ověřil pomocí Core 2 Extreme X6800, ale nedostal jsem se ani o MHz výše.---citacia zo svet hardware...

ved o to tu presne ide, ze sa neda dobre pretaktovavat..353 Mhz je zalostne malo, to dosiahnes na hociktorej doske si trufam tvrdit. a to pri cene tejto to je hanba.
27.7.2007 15:23:13   85.70.82.xxx 2323
Co myslíte,která deska je v quad core overclockingu lepší?Na toho Asuse jsem viděl test kde právě zvítězil na tou Evgou a docela o dost
27.7.2007 20:56:59   84.47.42.xxx 2323
Kde ste zohnali ten chladič na RAM-ku? Tie pamäte Corsair nie sú verzia Dominator, takže nemajú ten hrebeň hore. Preto sa pýtam, aký to je chladič a ako sa dal upevniť.

28.7.2007 11:16:56   81.200.48.xxx 2723
Podle mě na tom ABIT nebou tak spatne, akorat jste trefili na spatny kousek.Rád bych kdyby se udělal jeden celý díl jen o deskách Abit hlavně by mě zajímaly tyto: http://www2.abit.com.tw/page/u k/motherboard/motherboard_detail.php?pMODEL_NAME=Fatal1ty+FP-IN9+SLI&fMTYPE=LGA775 potom tato: http://www2.abit.com.tw/page/uk/ motherboard/motherboard_detail.php?pMODEL_NAME=IN9+32X-MAX+Wi-Fi&fMTYPE=LGA775 a tato s P35 chipsetem http://www2.abit.com.tw/page/uk/motherboa rd/motherboard_detail.php?pMODEL_NAME=IP35+Pro&fMTYPE=LGA775
Jinak by mi nevadilo kdyby se tam objevili desky i pro AMD
Dík za vyjádření.
29.7.2007 10:28:30   89.173.120.xxx 2222
MoBo Asus P5K Deluxe ma celkovo 3 sietove karty a nie iba 2 ako vypliva z recenzie:
Marvell Yukon 88E8056 PCI-E Gigabit Ethernet Controller
a este aj klasiku
Realtek RTL8169/8110 Family Gigabit Ethernet NIC cez pci
a tretiu externu wifi ....
OBR, oprav si to v tej tabulke ...

Neviem ako moc si s snazil no z tej dosky nieje problem dostat cca 540-560 FSB ;-)
31.7.2007 13:46:39   193.186.185.xxx 2119
Zdravim,

1. vie mi niekto poradit, aku dosku ku C2D 4500? BIOS update - neviem, ci mi kazda doska s nim nastartuje hned po montazi (nemam nahradne CPU P4 a pod.)

2. Overclocking na ca. 333/350 MHz FSB = real 3663/3850MHz. Aka FSB na RAM je v takychto kombinaciach najvhodnejsia?

Dakujem za odpoved
1.8.2007 14:24:19   85.70.82.xxx 2121
Snažím se tu Evgu ve verzi A1 sehnat tady v ČR ale nějako se nedaří.Můžete mi poradit kde jste tu desku získali k testu?
2.8.2007 13:38:21   80.188.36.xxx 2122
Člověče, četl jsi tu recenzi vůbec. Nebo co si tak přečíst celou diskuzi? Na konci článku je napsáno, že desku měli z TS Bohemia a to samé píše pan Obermaier i v diskuzi... stačí jen číst...
2.8.2007 17:57:00   85.160.11.xxx 2221
Desku jsem hledal všude a ani ve zmíněné TSBohemia nebyla...
2.8.2007 18:09:06   85.70.84.xxx 2221
J8 jsem ještě našel tuto samou desku od BFG a Microstar,Co myslíte,týká se ta nová revize i nich nebo ji vydala pouze Evga?
3.8.2007 09:34:57   80.188.36.xxx 2120
Máš pravdu, v ceníku TS Bohemia jsem ji skutečně nenašel. Nicméně když ji zapůjčili k testu, tak určitě nebude problém napsat do TS mail s dotazem. Když byla pro testy, proč by nebyli schopni ji sehnat i pro zákazníky.
3.8.2007 09:41:32   217.66.174.xxx 2221
Mail už jsem jim psal a odepsali že tyto desky už mít nebudou,že oni distribusci ukončili takže se ptám jestli se ty nové revize týkají i refernčních desek od BFG a MSI
6.8.2007 12:33:04   212.24.149.xxx 2021
Asi to nepatří přímo sem, ale třeba někdo poradí. Mám tento PC: MB Asus P5K, CPU Intel Core2 Duo E6420 2,13GHz, 2GB ram DDR2 PC800,ATI HD 2900XT 512MB, HD SATAII 16MB cache, SB X-Fi Fality ... vše běží bez problémů, jen ve hrách se mi po nahrátí nějaké lokace vždy zasekává obraz a zvuk (jako když přeskakuje stará gramofonová deska) ... po 5-10s to přestane a hra se rozjede - fps pak jsou normální, jen tyhlety loady zlobí (hry HL2, WOW, Prey atd.) ... nedokáže někdo poradit čím to může být? Dělá to při různých rozlišeních - připadá mi jako kdyby se při nahrávání nových lokací nedostávala data tak rychle tam kde mají být.
3.9.2007 18:17:12   195.47.35.xxx 2020
Chtel sem se zeptat co je to za revizi desky evga 122-CK-NF68-AX když to není A1 tak je novější nebo starší nikde tuhle revizi nemůžu najít AX
3.9.2007 18:18:18   195.47.35.xxx 2020
jo našel jsem ji na Czechcomputeru.
28.3.2008 10:59:26   194.108.39.xxx 21
Mám dotaz na autora článku. Vlastním desku P5K ale BIOS mi přijde nepatrně jiný. Jakou verzi BIOSu měla testovaná P5K?

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

194 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 87.4Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.