Hlavní stránka Hardware Základní desky Asus Maximus XIII APEX: Krotíme Core i7-11700KF undervolt
Asus Maximus XIII APEX: Krotíme Core i7-11700KF undervolt
autor: Z. Obermaier , publikováno 13.4.2021
Asus Maximus XIII APEX: Krotíme Core i7-11700KF undervolt

I když deska Apex je určená extrémním taktovačům, my se dnes kromě přetaktování pustíme i opačným směrem. Pokusíme se z nenasytného Core i7-11700KF udělat ještě výkonnější čip, ovšem s nižší spotřebou. Deska Asus Maximus XIII Apex k tomu nabízí mnoho nástrojů.


Hodnocení

Asus Maximus XIII APEX: Krotíme Core i7-11700KF undervolt

Zpracování a výbava desky

V prvé řadě je nutné říci, že Maximus XIII Apex je drahá deska. Za 12 900 Kč s daní nabízí luxusní výbavu pro extrémní taktování, pro hráče se ale příliš nehodí. Ze zaměření na extrémy pramení několik zásadních omezení. První jsou jen dva paměťové sloty, kdy 32 GB může být už někomu málo. Z pohledu nadšence do taktování, ale lepší desku od Asus nenajdete. Pro kapalný dusík nebo vodu nabízí maximální komfort a plnou „palbu“ všech funkcí a vychytávek. Pokud chcete z Rocket Lake dostat naprosté maximum, nehledě na cenu, je tohle jasný favorit. Zpracování, výbava i příbal je ukázkový, deska zatím nemá na trhu rovnocennou konkurenci. I když tentokrát čistě OC desky chystá Gigabyte, EVGA i MSI. Uvidíme, jaké budou.

Ladění Core i7-11700KF

Asus Maximus XIII APEX: Krotíme Core i7-11700KF undervolt

V recenzi Core i7-11700K sice dopadl lépe než Core i9-11900K, ale i tak to bylo fiasko. Brutální teploty, spotřeba a výkon na úrovni minulé generace. Zachránit to mohl jen mírně vyšší herní výkon a podpora PCIe 4.0. Jinak jde o procesor, který jsem ke koupi nedoporučil. Z pohledu dnešního testu je ale situace opačná. Pokud si dáte tu práci, je možné vyladěním Core i7-11700KF získat normální procesor se super výkonem i solidnější spotřebou.

Já jsem přetaktoval dvě nejlepší jádra na 5,2 GHz a všechna jádra v zátěži na 4,8 GHz. V obou případech jsem navýšil pracovní frekvence o 300 MHz. V reálu totiž dvě zatížená jádra sotva kdy dosáhnou na 5 GHz, spíše se drží na 4,9 GHz. Tím jsem získal měřitelně vyšší herní i aplikační výkon. Mnohde na úrovni Core i9-11900K. Snížením napětí na 1,27 V jsem ale dosáhl znatelně nižší spotřeby a teplot. Spotřebu v plné zátěži jsem dokázal udržet pod 180 W, což je o 30 W méně, než byl default. I teploty bez potíží uchladím AIO chladičem. Navíc jsem díky přetaktování dohnal výkonem Ryzen 7 5800X v aplikacích i hrách. A to v nejhorším případě jen s o 30 W vyšší spotřebou. To už u herního stroje nestojí za řeč. Takhle měl vypadat Core i7-11700K z výroby, recenze by vyzněly jinak.

Osobní názor

Pokud si dáte tu práci a nebudete se hnát za maximálním výkonem za každou cenu (zde za cenu brutální spotřeby a teplot), je možné i z Rocket Lake učinit obstojný herní procesor bez neakceptovatelných provozních vlastností. Takto vyladěný Core i7-11700KF se plně vyrovná ve všech směrech Ryzenu 7 5800X a navíc je o 1000 Kč levnější. S nějakou poněkud levnější deskou, než byla testovaná, může tvořit perfektní herní základ. Hráči, kteří se laděním zabývat nechtějí, udělají lépe koupí zmíněného Ryzenu 7 5800X nebo nějakých šestijádrových modelů. Kdo si ale Rocket Lake Core i7 vyladí, získá opravdu solidní herní procesor.

Asus Maximus XIII APEX: Krotíme Core i7-11700KF undervolt

Asus Maximus XIII APEX: Krotíme Core i7-11700KF undervolt

Redakce uděluje ocenění za extrémní desku pro extrémní nadšence

Asus Maximus XIII APEX: Krotíme Core i7-11700KF undervolt

Za půjčení desky děkujeme ASUS Czech Republic



Tagy: Asus  Maximus XIII  Rocket Lake  Core i7-11700KF  taktování  undervolt  ROG  spotřeba  Intel Z590  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
13.4.2021 09:29:43   185.3.157.xxx 152
Me by hlavne zajimalo jestli ta V/F krivka pujde nastavit i na levnejsich Asus deskach,jako treba Prime/TUF Z590/B560. V manualu Biosu jsem tuhle polozku nenasel.
13.4.2021 09:33:38   193.8.87.xxx 408
Bylo by vhodné doplnit, že i Ryzen lze podvoltovat. Tady porovnáváme pečlivě vyladěnou sestavu s defaultem. Ano, i Raketu lze zjevně nastavit smysluplněji, ale je to trochu srovnávání jablek s hruškama.
13.4.2021 09:38:57   188.167.252.xxx 155
urobil by som to inak. Procesor ma 125W TDP, tak nevidim dovod cielit to na 200. Za dalsie by nezaskodilo porovnanie vykonov na tych roznych frekvenciach, je pekne, ze pri xy MHz ma tolko a tolko spotrebu, ale ako to ovplyvnuje vykon?
13.4.2021 09:40:01   90.181.223.xxx 4111
Co se zase ten autor snaží namluvit 5800X je prostě lepší procesor. Nauč se s tím žít ! Ten litr za to stojí.
Sakra pokud udělá undervolt pro RL tak by to snad měl srovnat se stejně vyladěným Zenem ne ?
Hlavně už několikrát sem upozornoval na lži v jeho spotřebách u AMD procesorů.
R20 - 133W
5800X taky dokáží na pár jadrech boostovat s 150Mhz což dělá 5Ghz.
Jo ten Cyberpunk asi vytáhl taky umyslně ,bo je to hra která fakt zenům nesedí.
Nehledě na to že tam má vodníka. Mít ho i na tom zenu výsledek by zase vypadal jinak.
Ruku na srdce RL v osmijádrech se nevyplatí kupovat a je to pro fanoušky intelu.
Dobrá koupě jsou i5 ala 11400F a to díky ceně ,věřím že ten cpu bude stejně populární jako svého času 3600.
13.4.2021 10:18:37   45.82.233.xxx 1215
To je rozumny si snizit na cpu napeti za cenu snizeni stability :-D On tam vyrobce takove napeti nepousti jen tak, zrejme je to kvuli urcite rezerve pro 100% stabilitu za vsech moznych provoznich stavu. V dnesni dobe si koupit 11900kf to opravdu jen pro skalni fanousky intelu .. ostatni si koupi ryzen 3000 nebo 5000 a vesele pouzivaji a zadne takove kraviny neresi.
13.4.2021 10:35:31   88.146.100.xxx 417
Žádná deska, která má jen 2x DIMM, by ode mě nedostala zlato. Zvlášť za tak šílenou cenu.

A jinak souhlasím. OC je dnes prakticky o ničem. Proto dá každý trochu při smyslech přednost 5800X a běžné desce. A kdyby na to měl rozpočet, do kterého by se mu vešla tahle předražená blbost, tak si k té běžné desce koupí rovnou 5900X a hromadu RAM.
13.4.2021 11:02:04   78.45.91.xxx 626
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
13.4.2021 12:05:45   109.237.156.xxx 204
Co na to říct..16 jader Ryzen 5950X na 0.968V. 4000MHZ všechna jádra.. Těží Monero na 95W. To je podvoltovani. Kdyby autor použil CTR 2.1 /Clock tuner ryzen/. Tak by recenze vyzněla ještě jinak..
14.4.2021 12:42:51   45.82.233.xxx 11
jakou to ma ekonomiku tezeni na CPU ? To jsem teda nikdy nezkousel jen kartama
14.4.2021 13:21:47   188.175.2.xxx 11
6 jader na Ryzen 5 3600 má jen nějakých 5,5-6kH/s. Dá se z toho určit kolik vytáhne 16 jader? Osobně si nemyslím že by těžba na CPU měla smysl. Krom Intelu s AVX-512.
14.4.2021 18:08:02   45.82.233.xxx 11
proto me zajima ekonomika provozu, neznam totiz nikoho kdo by provozoval nejakej cpu miner, na grafikach to je o dost zajimavejsi
15.4.2021 03:36:49   83.234.112.xxx 11
Monero 17Kh/s To je slušné. Bylo to méně, kolem 13 , ale poslední update 4/2021 windows asi něco udělal se shedulerem.. výkon vystřelil nahoru, jádra jsou lépe přidělovaná. Profi se to jinak těží na linuxu. Samozřejmě, že těží GPU AMD VEGA ETHER 40Mh/s. Ale procesor na 28 jader těží Monero s těmi 17Kh/s a 4 jádra se starají o další věci, které mám na serveru puštěné.. downloady na pozadí a tak... ten CPU je vydělá ještě asi třetinu toho co vytěží VEGA Jsou na to kalkulátory na webu. zadejte si hashrate a cenu vaší elektřiny a hned víte. Je rozdíl zda máte elktřinu za 1 kč nebo za 4 kč. Zkuste zadat do googlu Monero calculator nebo mining profit calculator... najde vám kalkulaček tunu.
Nemám rig, ale server na moje jiné zájmy. Ale cena kryptovalut je tak vysoká, že jsem to 2 měsíce zpátky prostě zapnul.. to by udělalo hodne lidí..
15.4.2021 03:43:48   83.234.112.xxx 11
Zkrátka, když už server běží 24/7 tak není důvod mining nepustit a nezinkasovat nějakých 50USD měsíčně jako vedlejší efekt. Navíc jsem v mohl vypnout v pokoji topení. Těch 260W /cpu+GPU/ trvale prostě stačí na komfortní teplotu. nejsou 20 stup%nové mrazy..
15.4.2021 03:50:30   83.234.112.xxx 11
28 jader vláken samozrejmě.. Ale bylo by to fajn.. kdyby to byla jádra..
13.4.2021 12:08:56   88.146.100.xxx 332
Mě už tyhle blbosti přestaly dávno bavit. Já se OC věnoval v dobách, kdy to nebylo určeno prodávání předražených kýčovitých pitomostí s LGBT blikátky frikulínům, ale k získání citelně vyššího výkonu zdarma.

Osobní rekord mám +100% u E2140 1,6@3,2 GHz na obyčejné desce, dlouhodobě stabilní i s box chladičem. Ale to už je dávno pryč.
14.4.2021 06:41:21   89.102.36.xxx 140
V roce 1999 Celeron 300A z 300 Mhz na 515 Mhz rock stable...:-)
14.4.2021 10:02:53   88.146.100.xxx 130
Jo to byly časy. To bylo to pravé OC, co ještě mělo smysl. Nebo ty úpravy u socketu A, kde se na CPU propojovaly kontakty tuhou. Nebo pin mode u 775 pro změnu FSB, kdy se dalo udělat OC i v OEM sestavách od HP/Dellu.

Oproti tomu je dnešní OC vyloženě výsměch. Musí se kupovat zbytečný drahý HW, který to vůbec umožní a výsledek? Pár mizerných procent navíc, které v reálném provozu ani nepozná.
14.4.2021 10:28:53   188.175.2.xxx 80
Jo to byly časy, předrátovat Socket 370 aby na tom jel i Tualatin (tuším snad čipset 440BX?) No jo, to už je pryč.
14.4.2021 12:41:42   45.82.233.xxx 21
hlavne do 775 desky sel potom xeon 4 jadra 8 vlaken harpertown puvodne pro soket 777, ale musel se udelat edit biosu a pridat mikrokod pro ten xeon a pak vykon super znam lidi co to maji dodnes a s prislusnou grafikou se na tom stale da fungovat.
14.4.2021 13:12:20   188.175.2.xxx 31
Xeon x5460 je Harpertown, LGA771 (Socket 771) ale neměl HT. Je to jenom 4C/4T procák (fyzicky vlastně dvě dvoujádra pod jedním IHS). Nějaký Harpertown měl opravdu 4C/8T? To spíš až Nehalem pro LGA1366 ne?
14.4.2021 18:06:34   45.82.233.xxx 31
mas pravdu 771 xeony nemaji HT, to si pletu s pozdejsim soketem 1156 kterej jsem mel ja a po umrti i5 750 jsem v tom mel xeon 3460 ? a ten uz mel HT a bezel 4ghz a bylo to dost znatelny proti ty i5 ktera teda take umela bezet 4ghz kdyz si vezmu ze zakladni takt to melo 2.8ghz tak to pekne OC
14.4.2021 20:13:48   212.79.110.xxx 00
Ano, na i3 jsem zapomněl:

i3-5xx - 2jádra + HT
i5-6xx - 2jádra + HT + Turbo
i5-7xx - 4jádra + Turbo
i7-8xx - 4jádra + HT + Turbo


Až od řady 2000 byla i5 jen 4jádrová (pokud vynechám některé speciální úsporné modely s "T" na konci).
14.4.2021 20:25:29   212.79.110.xxx 00
To mělo být na "18:11:41"
14.4.2021 14:19:17   88.146.100.xxx 70
Také jsem měl v 775 narvaný 771 Xeon E5450. Byla třeba úprava patice (vyřezání zámků, 771 byl o 90° otočený), prohození dvou pinů na CPU a doplnění podpory do BIOSu. OC mi deska bohužel žádné stabilní neudržela, takže jen na 3 GHz. V porovnání s E6750, který ve stejné desce dal 2,66@3,6 GHz zklamání. Ale byl o dost úspornější než Q6600 2,4@3 GHz.

Ale nevím o žádném 775/771 s HT. To myslím přišlo až s 1156 nebo se pletu? U 775/771 se myslím HT moc nepoužívalo, vím snad jen o prvních P4 s HT, co se do toho dělaly ze začátku. A to si úplně nejsem jistý, zda to nebylo ještě u těch do 478.

Také si pamatuji, že jsem měl Celeron 1,1 GHz s jádrem Tualatin do 370. Tikal mi na téměř 1,5 GHz ("jen" +33%). A tehdy podle testů podával lepší výsledky než kamarádův novější Celeron 1,7 GHz do 478.

Nebo 755 a nějaký Athlon 64 nebo Sempron 64. Ten tedy moc nedal. Asi jen 1,9@2,2 GHz, v praxi to nešlo poznat. Tedy podobná tragedie jako dnešní OC. Jen to nepotřebovalo žádný speciální HW.

Pokusy s AMD FX se mi už nějak vykouřily z hlavy, ale tam myslím také žádné terno nebylo.

A třeba u i5-4670K jsem byl z OC vyloženě zklamaný. Ten CPU hřál jako blázen už v základu (i pod velkou Noctuou). Po delidu a výměně pasty pod IHS za tekutý kov se trochu srovnal a nějaký čas stabilně fungoval někde na 4,2-4,4 GHz. Časem ale začal padat a neudržel ani 4 GHz.

Ale jak psal "rnb", o tuningu nic nevím. Rozhodně nevím nic o "tuningu", kdy bych měl vypláznout 13k za desku, kde nejsou ani 4 sloty pro RAM a po dlouhém laborování na ní možná zprovozním nějaký přímotop na alespoň trochu použitelných parametrech. To totiž není tuning, ale ztráta času a peněz.
14.4.2021 14:56:23   78.102.88.xxx 017
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
14.4.2021 15:17:39   88.146.100.xxx 72
Jistě, ale u desky za 13k bych očekával, že volba, kolik modulů si tam dám, bude na mě. Když se hodí extrémní frekvence (nikoliv výkon), blbne se klidně i s jedním modulem a také si kvůli tomu nebudu připlácet za ultra drahou desku s jedním slotem. Tyhle legrace ať si nechají do levných kancl křápů nebo mITX, kde není místo.

O P4 s HT do 478 vím, psal jsem to tam. Nebyl jsem si jistý u 775, zda tam byly také nebo už tam byla rovnou Pentia D, která měla 2 fyzická jádra. Ale už jsem si to našel. Dělaly se a byly to minimálně řady P4 5xx a P4 6xx.

775 byl neuvěřitelný držák. Počet CPU, co do něj vyšel, je neskutečně dlouhý:
https://www.svethardware.cz/prehled-desktopovych-procesoru/22566-16

Sice nebyly kompatibilní všechny desky a CPU, ale neznám žádnou jinou patici, do které toho bylo tolik.
14.4.2021 15:21:42   88.146.100.xxx 50
Co se HT týče, to myslím bylo u 775 jen u Pentií 4. U Core 2 Duo/Quad se to nepoužívalo a vrátilo se to zpět až s 1156 u 2jádrových i5 a 4jádrových i7.

Ale pokud někdo zná něco do 775 s HT, co bylo někde mezi P4 a 1156, sem s tím.
14.4.2021 18:11:41   45.82.233.xxx 20
u 1156 myslim ze mel HT i3 nevim jiste, i7 urcite, xeon urcite protoze jsem ho mel.
14.4.2021 17:23:27   78.102.88.xxx 119
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
15.4.2021 13:43:20   78.102.88.xxx 014
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
15.4.2021 22:36:45   78.102.88.xxx 012
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
14.4.2021 18:10:22   45.82.233.xxx 10
ja jsem v 775 nic nerezal do soketu, ale koupil jsem xeona uz s nejakou folii zespoda ktera spojovala nejaky kontakty na cpu cvaklo se to do 775 a normalne to jelo, akorat deska hlasila unknown cpu a windows nesly nainstalovat, takze se badalo a delal jeste edit biosu a zapsani mikrokodu k tomu xeonu a pak uz to bezelo oukej a bezi dodnes v socialnim hernim pc.
14.4.2021 20:19:29   212.79.110.xxx 00
Nejspíš jsi koupil už upravený CPU. Buď se musely uřezat zámky v patici nebo vypilovat zářezy na CPU:
https://ctrlv.cz/oHUz

Tady je foto upraveného CPU s vyřezanými zámky a nalepeným adaptérem:
https://ctrlv.cz/E6zc

Prodávalo se to takto hotové. Já do toho šel ještě před tím, než to bylo více známé, takže jsem si to dělal celé sám a šel cestou úpravy desky. Nechtěl jsem řezat do CPU.
14.4.2021 21:03:01   45.82.233.xxx 00
jj to je ono, zamky jsem nerezal do cpu, ale odlamovaci kudlou jsem uriznul ten plastovej cudlik na soketu aby to tam slo usadit. Ale s tim biosem to byl vyzkum, ale povedlo se :-D
14.4.2021 10:27:29   188.175.2.xxx 121
Asi tak. Celeron Coppermine 633Mhz jsem dostal na 1065MHz, Xeon X5460 ze 3160Mhz na 3820MHz a ještě by možná šel. Ale Ryzen 5 3600 co mám teď, 4200MHz boost, 4050MHz všechna jádra a CTR to dostal jenom na 4300MHz všechna jádra při 1,4V. To už není OC, protože to je OC z výroby kam až to jde. Těch pár % co mi umí přidat CTR mi za tu námahu a teploty CPU ani nestojí.
14.4.2021 12:51:58   45.82.233.xxx 71
jj dneska je OC prezitek, ale pamatuju si jak jsem byl pred lety odvaznej a koupil si novou platformu od AMD s K7 750mhz, sice jim trvalo snad rok nez upekli bios ze to bezelo jak melo .. sehnal jsem si k tomu cpu goldfinger adapter a jako prvni siroko daleko jsem mel 1Ghz na cpu ale jen na testy, na bezne pouziti se to nedalo ani vodou uchladit, ale 900-950 mhz to jelo uz v pohode 900 i se vzduchem. V ty dobe vetsina lidi mela celeron 400 mhz takze to bylo delo proti nim. Jo a mel jsem v tom geforce 256 myslim ze s DDR pametma to bylo taky dilo, taky jsem flesoval bios do karty xkrat nez to nvidia doladila.. o ty doby uplne novinky necham na betatesting jinym horlivcum
15.4.2021 06:28:30   85.163.4.xxx 21
muj prvni Duronek 600@950 jel v pohode s mirnym undervoltingem, ale na 1GHz ani za boha...
jeste uprava v BIOSu podle nakeho Japonce podporujici Ram interleaving, ci cosi takoveho...
na vykonu to bylo sakra znat
13.4.2021 15:19:15   86.49.75.xxx 283
Tak ono je hezky, ze OBR snizil napeti i7-11700KF na 1,270V. No nejak zapomnel na snizeni napeti na 5800X nez to zacal testovat.
Takze frajere pro tvou informaci 5800X bezi stabilne na 1,175V
14.4.2021 10:41:24   178.143.41.xxx 33
Tak to je tiez fantasticke !

To musim Mat !
14.4.2021 15:42:04   183.88.65.xxx 110
Kde jsou ty časy, kdy stála De Luxe deska (a normální velikosti, a ne taková mrtka) okolo 5 tisíc. Tohle je fakt mimo. A ještě to chválit?
14.4.2021 18:24:11   45.82.233.xxx 01
obr musi mit vsecko uber jako bys ho neznal ;) Ale vic uber by mel nejakou x570 a 16/32 5950xt ale zas to nema logo intel sakra a to je problem
15.4.2021 22:43:24   213.220.213.xxx 30
Ten článek je parodie na recenzi? Anebo je to myšleno jako antirecenze na ten procesor? Jinak si to neumím vysvětlit...
16.4.2021 21:24:00   86.49.224.xxx 02
co ma ten clovek delat. podivej se na soucasnou situaci intelu, to je pro nej potupa. mozna spacha harakiri, ale takl cestny asi neni myslel jsem medialni
16.4.2021 21:23:11   86.49.224.xxx 02
ze pretaktovani nema smysl ja se z neho snad posmeju, jasne u intelu nema protoze by shorel, ale u amd si porad muzes koupit kousek vic za min
16.4.2021 21:35:04   86.49.224.xxx 02
a testech v DOSBOXu, nic jinyho neberu!
16.4.2021 21:35:53   86.49.224.xxx 02
intel je lstivej jak afghanci!
17.4.2021 09:03:11   91.197.118.xxx 20
Takže bud si koupím intela, budu se s tím srát a budu doufat že to možná bude nějak fungovat, nebo si koupím AMD a budu mít lepší provozní vlastnosti už v základu a možnost dalšího tuningu v záloze. Hmm.... co k tomu dodat.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

32 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 4.8Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.