Extrémní základ pro Sandy Bridge – MSI Big Bang Marshal
i Zdroj: PCTuning.cz
Hardware Článek Extrémní základ pro Sandy Bridge – MSI Big Bang Marshal

Extrémní základ pro Sandy Bridge – MSI Big Bang Marshal | Kapitola 13

Z. Obermaier

Z. Obermaier

16. 3. 2011 08:00 10

Seznam kapitol

1. Opravdu „brutální“ deska 2. Testovací sestava 3. Představení 4. Klíčové vlastnosti 5. Specifikace, software 6. Bližší pohled 7. Detaily desky, čipy
8. Napájení desky 9. BIOS 10. Přetaktování 11. Extrémní taktování 12. Měření aplikačního výkonu a spotřeba 13. Hydra Multi-GPU 14. Hodnocení

Nástup procesorů Sandy Bridge krapet zpomalil problém s čipsetem, soukolí se ale opět rozjíždí naplno. Velcí výrobci právě začali dodávat na sklady desky označené "B3" a pořízení této platformy nic nebrání. My si dnes představíme zaručeně nejnabušenější základní desku s paticí LGA 1155, monstrózní model od MSI s dosud neviděnými novinkami.

Reklama

Už spoustu let používají výrobci grafických karet Multi-GPU řešení ke znásobení výkonu, ale zejména svých zisků díky prodeji více než jedné karty zákazníkovi. Za léta vývoje bylo vyvinuto několik metod jak dosáhnout kýženého výsledku, efektivity, potlačení latencí a negativních efektů tohoto řešení. Mezi nejpoužívanější řešení se dnes počítají Split Frame (SFR) a Alternate Frame Rendering (AFR).

Metody renderování Multi-GPU

Extrémní základ pro Sandy Bridge – MSI Big Bang Marshal
i Zdroj: PCTuning.cz

Prvně zmíněná metoda SFR se dnes už spíše nepoužívá, zde je snímek rozdělen na dvě poloviny a každé ze dvojice GPU zpracovává polovinu snímku. Zde může být rozdělení konstantní na přesné dvě poloviny (horní a dolní), a nebo dynamické, kdy se dle zátěže snímek rozdělí na různě velké části, podle konkrétní scény. Výhodou tohoto řešení je kompatibilita s velkou většinou her, včetně možnosti využít moderní post-processing efekty. Také se zde téměř neprojevuje micro-stuttering a zpoždění. Velkým negativem je malá efektivita rozložení výkonu a často malý nárůst výkonu proti jedné kartě.

Druhým způsobem, dnes hojně využívaným, je AFR. Tady každá karta renderuje jeden snímek v řadě za sebou. Karty se mezi sebou střídají, první GPU zpracuje první snímek a pošle na monitor, pak druhá karta druhý snímek a takhle stále dokola. Tato metoda má výhodu hlavně ve vysoké efektivitě a značném nárůstu výkonu dvou karet. Nevýhodou je nutná synchronizace karet a negativní efekty jako micro-stuttering a lag. Tento způsob také nelze použít u některých post-processing efektů. Oba popsané režimy potřebují k ideálnímu výkonu dvě stejná GPU se stejným výkonem. Na oba způsoby renderování v Multi-GPU se podívejte na dnes už historických obrázcích nahoře.

Extrémní základ pro Sandy Bridge – MSI Big Bang Marshal
i Zdroj: PCTuning.cz

Ve společnosti Lucid se rozhodli, že vyrobí řešení, které nahradí ta dvě stávající s vyšší efektivitou a s výhodami obou. Tímto řešením je čip Lucid Hydra. Hlavní myšlenka je taková, že zákazník nemusí být odkázán na dvě stejné grafické karty, ať jsou od jiného výrobce nebo dokonce s jiným osazeným GPU. Může například vlastnit starší kartu s dostatečným výkonem a k ní si jen dokoupit nějakou novější, pomocí čipu Hydra se jejich výkon spojí a může jít klidně o modely jiných výrobců se zcela odlišnými architekturami a GPU. Lucid zde odstraňuje nutnost mít kvůli synchronizaci dvě stejné grafické karty a umožní nám rozdělit jeden snímek mezi dvě karty, což AFR režim neumí. Jak to funguje?

Extrémní základ pro Sandy Bridge – MSI Big Bang Marshal
i Zdroj: PCTuning.cz

Mezi ovladače grafické karty a hardware se vloží kód ovladače Hydra. Ten odchytává veškerá volání API Direct3D a OpenGL a analyzuje je. Software analyzuje každý snímek a rozhodne se, jak náročné objekty na něm jsou k renderování. Podle předpokládané náročnosti objektů pak ovladač pošle danou část snímku do grafické karty. Náročnější objekty do výkonnějšího GPU a méně náročné do například slabší karty. Představme si například situaci, kdy máme osazenou GeForce GTX 580 a GeForce GTX 460. Náročné objekty (postavy) zpracuje silnější karta a méně náročné (okolí) slabší z nich, výsledek se pak opět spojí ve frame-bufferu primární karty a je zobrazen na monitoru. O správné rozložení zátěže mezi karty se právě stará software ovladače Hydra, jež je zde mnohem důležitější než samotný čip na desce. Ten nabízí pouze hrubý výkon k analyzování a funguje jako PCI Express přepínač. Alfou a Omegou je ale driver, což je také kámen úrazu celé technologie.

Výhody a nevýhody Hydra Multi-GPU

Z tohoto řešení plynou samozřejmě výhody i nevýhody. Pozitivem budiž fakt, že je možné skutečně spojit jakékoliv karty a efektivita může být u her s vytvořeným profilem opravdu vyšší než u běžných Multi-GPU řešení. Negativem jsou vyšší nároky na synchronizaci GPU, nemožnost využít schopností jedné karty (např. typ vyhlazování, DX11, PhysX), pokud to druhá nepodporuje, a hlavně závislost výkonu na tvůrcích ovladačů. Systém také neumožňuje použít více než dvě grafické karty a nikdy nebude podporovat duální grafiky.

Specifikace Hydra 200

Extrémní základ pro Sandy Bridge – MSI Big Bang Marshal
i Zdroj: PCTuning.cz

Jak už jsem zmínil, čip Hydra 200 (LT24102) zastává v systému desky dvě funkce. V prvé řadě se jedná o výkonný a efektivní PCI Express přepínač. Ten nám v tomto konkrétním případě dokáže téměř beze ztráty výkonu a s minimálním nárůstem latencí rozdělit šestnáct PCI-E linek z CPU do dvou portů o šestnácti linkách nebo do čtyř portů v konfiguraci 8+8+8+8. Čip disponuje v tomto případě 48 PCI-E linkami (16× Uplink a 32× Downlink). Dále čip nese 32bitový RISC procesor Diamond od společnosti Tensilica. Ten pracuje na frekvenci 300 MHz a disponuje 96kB cache. Právě tento procesor se stará o analýzu snímků a výsledek předává softwarové vrstvě. Spotřeba celého čipu by neměla přesáhnout 6 W.

Integrace čipu Hydra do systému

Extrémní základ pro Sandy Bridge – MSI Big Bang Marshal
i Zdroj: PCTuning.cz

Trojice schémat ukazuje všechny možnosti čipu LT24102. Mezi procesor s vlastním PCI Express rozhraním (Core i7/i5/i3) a PCI Express sloty je vložen čip Hydra. Ten v případě osazení čtyř grafických karet rozdělí PCIe linky po osmi do čtyř PCI-E slotů. Pokud ale osadíte jen dvě grafické karty, mají obě k dispozici plných šestnáct linek. Tento scénář je nejběžnější, jelikož Hydra v této verzi nepodporuje více než dvě spojené grafické karty.

V praxi

Extrémní základ pro Sandy Bridge – MSI Big Bang Marshal
i Zdroj: PCTuning.cz

Zde je nutné říci, že MSI už Hydra Multi-GPU vůbec nijak nepropaguje. U první desky s tímto čipem se jednalo o stěžejní vlastnost, hlavně z důvodu absence klasického SLI dvou GeForce. Výrobce čipu i desky ale vystřízlivěl, Hydra Multi-GPU stále funguje jen v několika hrách a aplikacích a časem zapadne zcela. Dnes jde už o mrtvou technologii, která se nedožije příštího roku. Deska podporuje jak CrossFire, tak SLI a použití Hydra Multi-GPU se nabízí jen v kombinaci dvou různých karet, což je řešení s nejvíce problémy a nevalnou funkcionalitou. Na Hydru zkrátka zapomeňme, čip LucidLogix je slušný PCI-E přepínač, ale nic víc. Já doporučuji vůbec driver neinstalovat a pokud ano, jen pro testovací účely. Bez ovladače vám toto řešení poslouží lépe pouze jako přepínač.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama