Hlavní stránka Hardware Skříně, zdroje, chladiče Velký test 16 značkových teplovodivých past
Velký test 16 značkových teplovodivých past
autor: Michal Částka , publikováno 3.12.2007
Velký test 16 značkových teplovodivých past

Ve dnešním článku si otestujeme šestnáct teplovodivých past (tj. past, které se umísťují mezi elektronickou součástku, nejčastěji procesor, a chladič), kde si ukážeme jejich "výkony" a také řekneme to, co je důležité při jejich aplikaci a jakých chyb se máme vyvarovat, aby naše výsledky byly co nejlepší - v podobě nízkých teplot procesoru nebo jiných komponent.


Co je důležité při nanášení pasty?

Před nanesením nové pasty na chip nebo chladič, je důležité oba povrchy pořádně očistit a odmastit. Na odmaštění se používá buď obyčejný denaturovaný líh (koupí se v lékárně), nebo Isopropyl alkohol, který je k elektronice daleko jemnější a po odpaření nic nezanechává. Po očištění obou povrchů (chladiče a chipu) se jich nesmíme dotýkat prsty, aby jsme si je opět nezamastili. Pokud se jedná o obyčejnou pastu, tak se nanesení provádí prstem, který je v mikrotenovém sáčku. Tím zajistíme, že si na nanášený povrch nezaneseme různé nečistoty a povrch neumastíme. Snažíme se ve velice krátké době nasadit chladič, aby nám na nanesený povrch nespadly prachové a jiné částečky, které by mohly zhoršit tepelný přenos.

Velký test 16 značkových teplovodivých past
Ukázka nanesení pasty obyčejným rozetřením po procesoru

Velký test 16 značkových teplovodivých past
Nanesení pasty "ťupkovou" metodou

Na prvních dvou obrázcích jsou vidět dvě metody, jak nanášet teplovodivou pastu. Druhý obrázek představuje metodu, kterou jsem z obliby nazval "ťupková", protože se po povrchu procesoru jemně "skáče" prstem v mikrotenovém sáčku. Rozložení pasty po celém povrchu je dle mého názoru nejdokonalejší a ani roztírání pomocí žiletek nebo kreditních karet na tento způsob nedosahuje kvalitou a rovnoměrným rozložením pasty po celém povrchu IHS.

Úprava povrchu chladiče a IHS procesoru

Upravit povrch znamená přebrousit, vyleštit a dokonale srovnat tak, aby k přenosu tepla docházelo v celé jeho ploše. Hodně prodávaných chladičů má styčný povrch dosti neupravený a křivý, to platí i o povrchu IHS procesorů. K nápravě nám poslouží obyčejný smirkový papír (nejlépe pod vodu). Chladič(blok) a procesor můžeme jednoduše vybrousit do požadovaného lesku a roviny.

Velký test 16 značkových teplovodivých past
Procesor broušený brusným papírem se zrnitostí 400

Velký test 16 značkových teplovodivých past
Finální úprava brusným papírem se zrnitostí 1200

IHS procesoru se brousí na rovné ploše skla nebo mramoru, který nám zajistí rovnou brusnou plochu. U broušení(lapování) je důležité, aby byl použit brusný papír, který je určený výhradně pod vodu. Velice podobným způsobem upravíme povrch chladiče, nebo vodní blok.

Závěr měření

Ze všech naměřených hodnot jsem zjistil, že rozdíl mezi nejdražší teplovodivou pastou (u nás to byla Coollaboratory) a tou nejlevnější silikonovou pastou je v řádech jednotek stupňů. Daleko důležitější, než kvalitní teplovodivá pasta, je její správné nanesení a dodržení určitých zásad. Pro opravdové nadšence přetaktovávání procesorů je důležitý každý stupeň, který ovlivňuje stabilitu procesoru a v tomto testu byly naprosto bezkonkurenční výrobky firmy Coollaboratory (Metalpad a Liquid Pro).

Velký test 16 značkových teplovodivých past

Za opravdu vynikající výsledky udělujeme produktům společnosti Coollaboratory nejvyšší ocenění, jistě si ho zaslouží.

Velký test 16 značkových teplovodivých past

PCTuning Golden Star Award, Prosinec 2007
Coollaboratory Liquid Pro a Metalpad
"Bezkonkurenční účinnost při přenosu tepla mezi procesorem a chladičem"


Na druhém místo bych postavil pastu Akasa AK-TC5022, která se umístila kousek za výrobky Coollaboratory a daleko snadněji se odstraňuje z měděných povrchů.

 Velký test 16 značkových teplovodivých past

Poděkování

        Za zapůjčení všech teplovodivých past děkujeme společnosti JSC-Computers.
Velký test 16 značkových teplovodivých past

  Za zapůjčení všech testovacích sestav a pomůcek děkujeme společnosti ATT-COMPUTERS.
Velký test 16 značkových teplovodivých past

 Nakonec, za velkou pomoc při testování, děkujeme mému kamarádovi Wroom-ovi.
Velký test 16 značkových teplovodivých past



 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
3.12.2007 13:00:54   89.102.208.xxx 1383
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
3.12.2007 13:09:22   90.176.214.xxx 29116
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
3.12.2007 13:20:12   90.176.214.xxx 2119
jo a vzhledem k cene 80,- za mx-1 respektive 140,- za mx-2, je to úplně jasný
3.12.2007 13:24:14   213.29.14.xxx 2016
Dobrý článek včetně praktických rad. Já mám dobré zkušenosti s ArticSilver 5 a MX 2. Souhlasím, že dobrou práci odvedou i bílé pasty. Rozdíl 3°C běžně nebývá rozhodující. Rozhodující může být, co se s pastou stane za 1/2 roku, rok, dva?
Jednou už jsem takhle vyndal chladič i s CPU, přestože byl zaklapnutej socket (A).
Kromě způsobu aplikace pasty (já preferuji "kreditku") je důležité i nasazení, protože mnohdy nemáme dost místa na pazoury, nejdříve nasadit jeden trn, přitom se prát s předpružením, dávat majzla na odlomení rožku a přitom se nedotknout napatlaného čipu dokud není chladič vystředěný...
Ještě přidám jednu svoji zkušenost. pro čištění chladiče a čipu od pasty používám benzín. Oproti lihu je mnohem účinnější.
3.12.2007 14:36:05   89.102.38.xxx 2412
Co se stane s pastou za 1/2 roku ti opravdu neřeknu, ale někteří výrobci uvádějí životnost jednotlivých past. Samozřejmě metod, jak roztírat pastu je spousta, já jsem uvedl pouze svoji nejoblíběnější o které si myslim, že je nejlepši :-))))
3.12.2007 16:26:16   213.29.14.xxx 1315
Nečekal jsem odpověď nebo snad měření stárnutí pasty, ale tohle byla úvaha. A zkušenost, že ArticSilver stárnou pomaleji než "žvejkačky".
Taky jsem si dovolil napsat, jak roztírám pastu já a nikde tam není dopopručení, že je to nejlépe, i když je to pravda. Ono totiž záleží na konzistencí. Řídkou stačí kápnout, střední stáhnout kreditkou a hustou šmrdlat prstem. Ještě neškodí nakonec v rámci vůle chladiče mírným tlakem a krouživým pohybem (desetinky mm) do sebe zapasovat.
3.12.2007 13:24:20   147.228.91.xxx 4316
mozna napsat pomner cena vykon nebo doporuceni
3.12.2007 13:44:05   85.207.244.xxx 1912
mozna by bodlo jeste zmerit teplotu bez pouziti pasty, uz jsem par takovych aplikaci taky videl ale p4 pak mela pri idle 75st :-)
3.12.2007 14:33:31   85.70.76.xxx 1314
Taky by mě to zajímalo. Můj Athlon 3000+ je totiž taky pastou neposkvrněn
3.12.2007 18:17:45   213.211.45.xxx 1613
Pokud se ti podari u procesoru dosahnout dokonale rovnyho povrchu tak pastu vubec nepotrebujes videl jsem na netu videa na youtube s chladicem Big typhoon ty povrchy byly tak dokonaly ze kdyz to prilozil ten manik tak se to na sebe pricuclo . Ja si cpu nechal lapovat v praci ale neni to dokonala rovina smetly mi kraje tazke pastu davam ale vsechna se vytlaci pryc zustava jen na tech krajich.
25.8.2010 22:56:17   94.112.88.xxx 20
V tomto případě dokonale vodivý kontakt dvou materiálů technologicky nezajistíš jiným způsobem než přenosovým médiem. S pastou budeš mít vždycky lepší výsledky, i když se ti bude zdát že ji všechnu vytlačíš ven.
Znáš ten efekt, když na sobě leží dvě mokré tabule skla, jak od sebe nejsou oddělat? Tak to je něco podobného...
3.12.2007 17:52:52   89.102.38.xxx 1413
a mělo by to smysl ? teploty budou vždy horší, než s použitím obyčejné silikonové pasty za 20kč..
3.12.2007 14:17:14   147.229.213.xxx 1417
co to presne je IHS procesoru?to je to medene na procaku?lebo ti divne "Chladič(blok) a procesor můžeme jednoduše vybrousit do požadovaného lesku a roviny."
3.12.2007 14:33:21   89.102.38.xxx 1311
ano IHS je rožšiřovač tepla, tak jak jsi sám napsal je to ta měděná destička co je přilepená na samotném chipu CPU.
3.12.2007 17:50:21   83.240.68.xxx 1414
A jak se na to tváří u reklamace, když jim přinesete CPU hezky vybroušený od všech nápisů a značek?
3.12.2007 18:39:56   195.113.236.xxx 2317
Pochvalia a daju 2 nove.
3.12.2007 18:52:43   89.102.38.xxx 1316
přesně tak, rovnou pytel nových :-D
3.12.2007 14:35:59   82.150.166.xxx 1316
Artic Cooling MX-1 je velice hustá (oproti jiným bÝlÍm pastám) ;-)
3.12.2007 14:40:17   89.102.38.xxx 1413
opraveno děkuji.
3.12.2007 14:36:44   213.29.92.xxx 1614
kolik casu to celkem zabralo, zmerit tohle vsechno?
3.12.2007 14:43:55   89.102.38.xxx 1314
bohužel, hodně. Zase jsem si ukrojil sousto, který jeden člověk stěží zvládne...Já bych si tipl na 100 hodin a více + dlouhodobé měření těch 4 past(druhý graf).
3.12.2007 14:49:55   213.29.92.xxx 2315
uff

blahopreji k dotazeni dokonce, stalo to za to
3.12.2007 15:23:05   213.211.45.xxx 1317
Ja kdyz sem byl kupovat pastu, tak sem navstivil vsechny obchody a vsude rikali ze nemaj nebo samostatne neprodejny Proste hruza.
3.12.2007 16:20:13   85.207.155.xxx 1517
hezký článek a poklona autorovi za trpělivost, ale neni to trochu zbytečný když se to liší v desetinách stupně maximálně ve stupni?osobně se domnívám že pro většinu smrtelníků opravdu zanedbatelný rozdíl.
3.12.2007 16:43:22   89.102.38.xxx 1712
Možná,že to je zbytečný, ale jak by ses dozvěděl, že ty rozdíly jsou tak malý? Dozvíš se to jenom měřením. Samotnýho mě totiž zajímalo, jestli testy, které kolují internetem jsou pravdivé či nikoliv. Navíc jsem si oveřil,že doba zapečení pasty je poměrně důležitá a není to žadnej kec nějaké kolemjdoucí babičky...
4.12.2007 06:11:41   80.65.176.xxx 1512
Test se mi líbí, ale jestli chápu dobře graf se "zapékacími" teplotami, tak se i po zapečení snížila teplota o zhruba 0,7 stupně? To mi přijde natolik malý rozdíl, že v praxi nemá nad nějakým zapékáním cenu vůbec přemýšlet a pokud někdo i provozuje polovodič na teplotní hranici stability, tak nějakým zapečením si nepomůže.
4.12.2007 16:25:18   89.102.38.xxx 1111
Ano v podstatě máš pravdu, u některé pasty je rozdíl vetší a u některé menší...Obecně by se dalo říci, že zapečení pomůže řádově o 1 stupne Celsia.
3.12.2007 17:03:44   212.71.137.xxx 1113
Dobrý článek. Používal jsem liquid pro asi 3 měsíce - když vynechám problematické nanášení je pasta výborná .. do té doby, než chce člověk chladič z CPU sundat, potom je to teprve noční můra. Drží to jako slepené..nakonec jsem od sebe chladič a CPU dostával páčením šroubovákem se strachem o patici i CPU samotné. Ještě jedna pro někoho možná užitečná poznámka, na kterou jsem přišel, když jsem chtěl pastu použít na CPU pro bráchu - chladiče pro Pentium E21x0 jsou hliníkové, ne chromovaná měď :-)
4.12.2007 09:11:49   193.85.226.xxx 1312
Jenom pro pořádek, není řeč náhodou o stříbřené mědi? Osobně si nedokážu představit důvod, proč by někdo degradoval tepelnou vodivost mědi (401W/(mK)) na 93,7W/(mK) použitím chromu jako mezivrstvy, když může použít stříbro (429W/(mK)).
4.12.2007 09:16:49   89.102.38.xxx 1213
já si myslim, že v tak tenké vrstvě (několika mikronů)chrom celkový tepelný přenos vůbec nezhoršuje...Chrom je na vzduchu stálejší, než stříbro, které oxiduje.
4.12.2007 11:53:15   193.85.226.xxx 1211
Tak jsem se ještě pídil po informacích a měděný IHS je pokovený niklem, který má tep. vodivost ještě o trošku horší, než chrom. Pravdou je, že cca 5-8mikronů silná vstva tepelný tok příliš neovlivní. Použití chromu je v této aplikaci stejně nesmyslné - už kvůli RoHS. Chromování je poměrně neekologická záležitost.
3.12.2007 18:35:53   86.49.114.xxx 1210
Hezký článek, muselo být velmi pracé ho připravit. Velmi Vás oceňuji.

Přesto si neodpustím dodat, že několikrát bylo v gramaticky špatém kntextu použito slůvko "mně", je to detail, ale přecejen jste placen za psani :-). Jinak super.
3.12.2007 18:51:40   89.102.38.xxx 1312
chybu napravím, děkuji za milé upozornění:-)
3.12.2007 19:17:10   81.201.54.xxx 1216
Už cca 3 roky používám Primecooler PC-C100S za 23kč, protože vždy když mi dojde, je to pasta, kterou má i malej prašivej obchůdek. Ted sem si koupil Zalman Thermal Grease (zinc oxide,1,2W/nK) 0,5g za 80kč a teplota klesna při burnu na CoolerMaster HyperTX a X2 2550MHz,1,25V o cca 1°C. Výhodou je že se po chvíli nerozdrolí ale je pořád mazlavá.
Jinak před časem se mi u kamaráda povedlo vyrvat Celerona z desky u s chladičem :-) Njn box žvýkačka...Trošku se ohnuly piny, ale narovnal sem a jede to vcajk.
3.12.2007 21:58:10   193.179.184.xxx 1112
Dobrá a pracná recenze, užitečný i návod k aplikaci. Jenom bych se na ty tuby pořádně podíval a opsal správně firmu, arktikům by se to asi nelíbilo.
3.12.2007 22:23:45   213.220.244.xxx 1312
Zdravim jak už tu psal "Jaroslav Nasraný" tak se mi stala podobná věc je to už asi 2 měsíce zpět.Když jsem chtel sundat chladič ze svého starého procesoru(Intel Pentium 4 2,4GHz soket 47sundal jsem uchycení a snažím se kroutit a ono to nějak nešlo tak jsem se naštval zatah a vytrh jsem to i s procakem prostě ten procak zůstal přilepenej na tom chadičí(musel jsem ho z chadiče odloupnout nožem:-D).Netšim co tam pod tim bylo za pastu ale ta pasta se tam prostě doslova připekla jestli procak nebo soket jeste funguje nevim jeste jsem to nezkoušel zapojovat mam nové PC a staré mi leží ve skříni.
3.12.2007 22:25:42   213.220.244.xxx 1110
(Intel Pentium 4 2,4GHz soket 478 ) se tam z toho nejak udelal smajl
4.12.2007 13:59:32   88.146.158.xxx 1010
Neboj. To se mi stává v jednom kuse. Chce to holt táhnout tak, abys nepokřivil nožižky. Když se s tím počítá, tak se nic nepokřiví a socket tím nepoškodíš, to se bát nemusíš. Ale zatím nevím jak by to mohlo dopadnout u 775, nožičky sice CPU nemá, ale aby se při tom spíš nepoškodil socket.
5.12.2007 16:09:31   195.47.1.xxx 911
Procesor do 775 drží silný a pevný plechový rámeček což je dost velký rozdíl od socketu 478 kde drží procesor jen za nožičky, tu 775 s chladičem neurveš.
3.12.2007 23:02:14   213.29.1.xxx 1010
ten samy procesor.... stejna zkusenost
4.12.2007 05:55:07   77.104.252.xxx 1012
Já osobně si myslím,že lepší by bylo použít nějaký vzduchový chladič.Při vyších teplotách by možná byl rozdíl teplot vetší,a krom toho kdo z nás vlastní vodní chlazení
4.12.2007 07:18:26   194.228.40.xxx 910
heh, ty jsi ten článek nečet ? Tož polopaticky - WB má relativně stabilní teplotu méně zavislou na rychlých výkyvech teploty okolí. U vzduchového chladiče otevřeš dveře a hned ti může teplota chladícího média ( vzduchu )poskočit o mnoho stupňů. Pak je měření ovlivněné.
4.12.2007 09:21:54   78.98.150.xxx 910
Ten Isopropyl alkohol sa dá kúpiť kde? Mám ho hľadať v predajniach farby-laky?
6.12.2007 23:15:12   86.63.204.xxx 1513
zkus raději technický benzín. méně smrdí a rychleji schne a na rozdíl od isopropylu téměř nevznikají mapy po uschnutí
4.12.2007 17:51:17   89.102.38.xxx 911
Tak jsem nakonec opravil většinu gramatických chyb, díky jednomu ochotnému človíčku, kterému moc děkuji:-))
4.12.2007 22:29:44   193.179.184.xxx 1112
Ale ti Artíci (místo Arcticu) tam stejně zůstali :)
6.12.2007 00:29:14   24.0.78.xxx 1115
Ozaj super test ! Naozaj, niekto si dal zalezat, teda hlavne casovo

Co sa tyka past, ja pouzivam nejaku no name "silver grease" a pri mojim water cooling je to ozaj "cuma-fuk" Mam stareho XP M 2100+ 1700mhz taktovaneho na 2440mhz a teplota sa drzi do 45C moj radiator s troma 12cm fans nema problem s chladenim. Preto ja osobne neprikladam pastam nejaky VAZNY vpliv na chod mojeho systemu.
6.12.2007 09:36:51   88.208.109.xxx 1811
Skvely test provedeny s mimoradnou peclivosti. Zbyva jen jedna dulezita vec.
Test byl proveden na lapovanych povrsich, to dela jen male procento sportovnich overclockeru.
Vetsina povrchu je ponechana v puvodnim stavu a zde maji vyrazne navrch vsechny "pasty" bez plnidel, jako Liquid Pro, protoze daleko lepe zatece do neopracovaneho povrchu, a pri spravnem pritlaku v podstate netvori dilatacni mezeru. V techto pripadech LiquidPro konkurenci vyrazne utika az o pet stupnu v zatezi.
20.12.2007 12:48:20   88.103.103.xxx 89
Tak nakonec, za ty peníze to není špatná věc, pokud člověk nepotřebuje ladit
12.9.2009 19:30:04   94.198.115.xxx 30
Dekuju Highlanderovi za pekne zpracovany test... Ale musim rici, ze kdyz jsem pred davnymi casy delal nejake soukrome testy, tak jsem stavel pro nasi firmu deset pocitacu (naprosto stejnych), tak jsem koupil asi tri nebo ctyri pasty, pamatuji ze urcite artic MX, zalman a ja nevim co jeste a pak jsem schvalne na jeden pocitac dal obycejnou silikonovou pastu na chladice, kterou jsem kupoval pred lety v gmku asi 100g za 50,- Kc... Po instalaci stejne image na vsechny kompy si pamatuji, ze jsem tam pustil everesta nebo co a vim, ze na 50 stupnich byl rozdil mezi pastami asi 3 stupne... A to se nektere pasty tvarily, ze obsahuji 90% stribra a ja nevim co a ty rozdily byly opravdu zanedbatelne. Clovek by si mel trochu umet spocitat, jestli chce dat kvuli rozdilu jednoho dvou stupnu dat 200,- Kc. Proto mi trosku v testu chybi tabulka pomer cena za gram/vykon... ;)
29.12.2009 15:04:04   86.49.77.xxx 00
je fajn videt, ze i Higlander pouziva stejnou metodu nanaseni jako ja. Pouzival jsem nejdrive AS5 ktera neni moc tekuta a tehdy jsem postupnym opakovanim taky dosel k "tapkovaci" metode s prstem v mikrotenovem sacku. Od te doby co jsem koupil TRUE tak uz pozivam Chillfactor jelikoz teploty jsou stejne jako u AS5 a mnohem lepe se s ni pracuje. Osobne vyrobcem doporucovane metode nanest kapku a nechat rozplacnout chladicem moc neverim a radsi to pekne nanesu sam po cele plose procesrou. MX-2 jsem pouzil jen jednou jako predaplikovanou na starsim Freezeru 7 Pro. Jinak na cisteni pouzivam uz leta jedno baleni ArctiClean a vzdy jsem nadseny z toho jak ta Thermal Material Remover pekne i opravdu zatvrdlou pastu rozpusti. Dokonce jsem tim i nedavno cistil mati zrcatko ktere bylo prelepene pruhlednou folii a lepidlo co tam zustalo bych z toho jinak dosaval asi mesic. Arcticlean to lepidlo perfektne neutralizoval, takze uz nelepilo a vytvoril se z nej takovy gel. Rozhodne nejlepe investovanych cca 150Kc co mi uz usetril hodiny a hodiny casu.
3.8.2010 05:24:52   194.228.122.xxx 20
nejak mi tu chybi CoolerMaster ThermalFusion 400, ktera ma za lidovou ceny vlastnosti hi-end past s primesemi stribra
3.8.2010 05:28:41   194.228.122.xxx 00
Moas napsal:
Test se mi líbí, ale jestli chápu dobře graf se "zapékacími" teplotami, tak se i po zapečení snížila teplota o zhruba 0,7 stupně? To mi přijde natolik malý rozdíl, že v praxi nemá nad nějakým zapékáním cenu vůbec přemýšlet a pokud někdo i provozuje polovodič na teplotní hranici stability, tak nějakým zapečením si nepomůže.

To mate jako pritlacna kridla, u bezneho auta jsou k nicemu, krom zvyseni spotreby, ale u formuli by bez nich asi moc rychle jezdit nemohli.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

459 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 220.7Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.