Hlavní stránka Hardware Skříně, zdroje, chladiče Test 13 CPU bloků vodního chlazení - 2/2 výsledky
Test 13 CPU bloků vodního chlazení - 2/2 výsledky
autor: Michal Částka , publikováno 10.9.2007
Test 13 CPU bloků vodního chlazení - 2/2 výsledky

V minulém díle jsme si popsali 13 CPU bloků vodního chlazení, dnes se podíváme jak si vedly v situaci, kdy musely uchladit procesory: Intel Core 2 Duo přetaktovaný na 3.8GHz a čtyřjádrový Core 2 Quad Q6600 přetaktovaný na 3,4GHz (v druhém případě procesor už topí jako pověstná "malá žehlička"). Nakonec jsem porovnal nejvýkonnější vodní blok s několika špičkovými klasickými "vzduchovými" chladiči...


Při porovnávání vodního a opravdu výkonného vzduchového chlazení jsem použil následující komponenty. Při následujících testech byla použita druhá testovací sestava (procesor Core 2 Duo přetaktovaný na 3.8GHz, napětí 1.45V + zvýšené na 1.65V) s pastou Coollaboratory Liquid Pro na procesoru, na ostatních komponentech byla použita klasická pasta Artic silver.

Jako zátěžový software, byl použit opět Prime95, kterým se zatěžovalo 45minut a program TAT, pomocí kterého se odečítaly teploty a zaznamenávaly do logu, kde se vypočítal aritmetický průměr všech zaznamenaných hodnot a ten se uvedlo do grafu.

Vodní chlazení

Test 13 CPU bloků vodního chlazení - 2/2 výsledky

  • Radiátory: 6x MCR320QP s 12cm ventilátory Xilence na 6V (cca 500rpm)
  • CPU blok: Swiftech Apogge GTX
  • GPU blok: Swiftech MCW60
  • NB, SB blok: Cascade rev.2 (by Highlander)
  • Čerpadla: 2x Laing DDC2 s Alphacool Tops (18W, verze PCB S.2) - zapojeny do série.
  • Fitinky: Všude Danger Dan ½ High-flow + 3/8 na radiátorech (vnitřní průměr 10mm).
  • Hadice: 12/15 silikon
  • Expanzní nádoba: Cape coolplex25 pro

Vzduchové chlazení

Test 13 CPU bloků vodního chlazení - 2/2 výsledky
Thermalright Ultra-120 eXtreme

Test 13 CPU bloků vodního chlazení - 2/2 výsledky

CPU chladiče:

  • Thermalright Ultra-120 eXtreme,
  • Coolermaster GeminII 6-Pipe,
  • Thermaltake Big Typhoone

Chladiče byly opařeny tichým ventilátorem Noctua NF-S12 běžícím na 1200 otáček.

Rád bych upřesnil, že všechny vzduchové chladiče byly dokonale "vylapovány“, protože jejich povrchová úprava nebyla od výroby moc kvalitní. Jako ostatní chladiče byly použity běžné "stock" typy (pro grafickou kartu, základní desku). Celá skříň byla uzavřená a uvnitř byly použity 2x 120mm ventilátory (jeden nasávací a jeden vyfukovací na 1000ot/min).

Test 13 CPU bloků vodního chlazení - 2/2 výsledky

Napětí zvýšeno na 1.65V

Test 13 CPU bloků vodního chlazení - 2/2 výsledky

Jak je vidět, tak vodní chlazení má ve dnešní době (zejména v případě extremního přetaktování) pořád co říci, zvlášť když porovnáme ty nejlepší komponenty, který nám trh nabízí. Výsledky u vzduchových chladičů bych bral spíše orientačně, protože měření proběhlo pouze jednou.

Poděkování

Chtěl poděkovat uživateli Nix, Sharker, XXX za zapůjčení bloků a podporu při testech.

Za zapůjčení všech ostatních bloků do testu děkujeme společnosti JSC-Computers.
Test 13 CPU bloků vodního chlazení - 2/2 výsledky

Za zapůjčení testovacích komponent do testu děkujeme společnosti ATT-Computers.
Test 13 CPU bloků vodního chlazení - 2/2 výsledky



 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
10.9.2007 11:01:51   81.201.54.xxx 24126
Musím pochválit neuvěřitelně náročnou práci, kterou jsi odvedl.Tolik časově náročnejch testů a pak zpracování dat, klobouk dolu. Určitě se tu najdou šťouralove přes čestyn, jako minule,číst se to ale dá a cíl je podle mě splněn. Sledoval jsem návrhy bloku od xxx a netrpělivě jsem čekal na výsledek. A jak se ukázalo, je to opravdu špica.
10.9.2007 11:46:02   193.179.184.xxx 2325
souhlas a diky autorovi, ale je asi "blazen", min. 200h prace...
btw: neoplatil by se jeste test na srovnani ruznych chladicich kapalin vs. prutok/teplota/otacky fanu na vymeniku?
na to bys stacil jediny referencni stroj + rozdilny obsah kapaliny
10.9.2007 11:51:06   213.168.172.xxx 2424
:-) měnit otáčky větráků na chlazení se 6ti velkými výměníky nemá prakticky smysl - nevím, jestli to tu autor někde psal, ale řekl bych, že teplota kapaliny zůstávala po celou dobu prakticky konstantní..
10.9.2007 12:09:14   193.179.184.xxx 2424
to je prave to, vertikalni vymenik + fan
v situaci kapaliny s vyssi absorbci tepla by mozna v nekterych pripadech stacil horizontalni vymenik "chlazeny" pasivne okolim s minimalnim prutokem kapaliny a vykon cerpadla i fanu by se ridil aktualni tepelnou zatezi
jasne, ze pokud prozenu libovolnou kapalinu x krat za nejaky cas systemem, tak teplota v systemu se bude lisit minimalne / "blby" priklad, pokud v baraku na ustrednim vytapeni dam cerpadlo na max. tak je teplota vratky pouze o cca 10-20°C mensi, pokud dam cerpadlo na min. tak mam na horni casti radiatoru hic, ale vratka je studena /
ja to mysle tak nejak ve stylu heatpipe, tj. nahore budes mit klidne pres 100°C kumulovaneho tepla /tj. vetsi rozdil tepelneho potencialu vuci okoli a tim padem i lepsi pasivni odvod tepla / a dole pohodovou teplotu, pouze v pripade nutnosti zvysis vykon chladiciho systemu
10.9.2007 15:36:05   86.63.204.xxx 2224
Podle mě je test v pořádku. Netestují se zde radiátory ale bloky kterým předává teplo procesor. Souhlasím se stálou teplotou chladící kapaliny na vstupu do bloku. Systém má zaručeny stejné podmínky a jediné co měníme jsou bloky. Někde v dřívějších článcích bylo uvedeno, že se teplata chladící kapaliny v systému mění v realu o několik stupnů. Vliv rychlosti proudění kapaliny lze tedy asi zanedbat. Paramtry jsou tedy nastaveny optimálně a výsledky by mě měli být také dostatečně kvalitní pro orientační účely příspěvku.

Dovolil bych si jen malou připomínku. Bylo by zajímavé zjistit jaký má vliv "vyleštění" procesoru, t.j. chtělo to měřit na jednom procesoru a ten samý procesor potom vyleštit. Leštění se se sice netýká chladíciho bloku ale když se provádělo měření na leštěném a neleštěném procesoru mělo se jednat o stejný procesor. Bylo by to ale určitě časově náročnější.
16.9.2007 04:49:34   193.179.184.xxx 2023
asi si nerozumime, jasne ze je test OK / navic vynikajici /, ja se snazim rict, ze by snad bylo mozne jeste jine, mozna lepsi reseni... od mych dob "sileneho" OC se spise zameruji na "ticho" s postacujicim vykonem...
16.9.2007 05:02:42   193.179.184.xxx 2123
jeste k tvemu "lappingu" stycnych ploch... hodne pomuze kvalitni pasta / to je teda "moudro", ze... /, ale ja bych to videl vice ve vzajemne tepelne roztaznosti stycnych ploch..., pokud budes bruslit na lede, ci na skvare, tak ten rozdil poznas okamzite....
10.9.2007 12:40:28   89.102.38.xxx 2424
Možná by takovej test stál za to, ale on je spíš problém v tom,kde sehnat kapaliny vhodné pro "vodní chlazení"(tím myslím, aby chemicky nereagovala s jednotlivýmí komponenty WB okruhu).KAždopádně experimentovat s různými kapalinami by bylo zajimávé...
14.9.2007 14:07:11   193.179.184.xxx 2123
asi ti moc neporadim, ale kdysi jsem podnikal v topenarine a tyto naplne velkych systemu existovaly / cena nebyla az tak silena, ale byly to spis smesi na bazi mineralnich oleju a pouzivali se pouze v oblastech s pozadavkem na maximalni teplotu vystupu, max. byl kolem 250°C ( takove lepsi parni vytapeni ), pokud me pamet neklame /
10.9.2007 11:23:53   62.240.191.xxx 4425
uzasna a vycerpavajici recenze
10.9.2007 11:50:42   89.102.38.xxx 3624
hehe, diky kluci, jsem rád ,že se vám to libí.Blázen nejsem, akorát jsem si toho naložil poměrně hodně(precenil jsem svoje síly) a kdybych přiště něco takového dělal, tak jedině s někým dalším. Pro jednoho člověka to je opravdu moc práce :-(
10.9.2007 12:00:56   81.201.54.xxx 2423
No to věřím, vím jak jsi o tom mluvil na foru, že toho je hodně atd. Z počátku sem váhal, jestli ten test vůbec uděláš a na jaky bude urovni, ale ted vidim, že je to kvalitně odvedená práce srovnatelná se zahraničníma testama na x-bitlabs atd.
10.9.2007 22:11:22   80.188.225.xxx 2323
Nazdar skvelej clanek.Mam na tebe malej dotaz poridil jsem si tu teplovodivou pastu co jsi vychvaloval a potreboval bych poradit jak nejlepe ji nanest aby me nekam nesklouzla,protoze jse mi to zda celkem tesky ju dostat kam potrebuju je to jako rtut,staci jeden spatny pohyb a us to hledam nekde po desce.Porad jak nejlepe to nanest.dikec mozna to bude zajimat i jine nadsence do vodniho chlazeni?
10.9.2007 12:30:11   193.84.33.xxx 2322
Super věc a parádní recenze.Je i dobré,že jsi použil jiné pasty,aby si člověk udělal obrázek,zda maji význam,či nemají.
10.9.2007 12:37:46   217.11.246.xxx 2324
Na poslední stránce se píše "Radiátory: 6x MCR320QP" - to jsi těch radiátorů zapojil fakt 6 (na první se totiž zase píše jen o dvou)?
10.9.2007 12:43:07   89.102.38.xxx 2224
Ano,v okruhu mám opravdu 6x kusů radiátorů.To poslední srovnání je vyloženě myšleno "nejvýkonější voda vs vzduch">>> to nejlepší proti nejlepšímu...Těch 6x radiátorů bylo použito jenom pro tohle srovnání.
10.9.2007 18:52:35   217.11.246.xxx 2325
Tak to je mazec. Jak se to to vůbec mohlo vejít na stůl Ještě by mě zajímalo, jak jsi vyřešil zapojení těch čerpadel do série a jestli jsi to nezkoušel jen s jedním (jako jestli by jeden Laing vůbec protlačil tolik radiátorů). Předpokládám, že radiátory byly sériově. Případně jestli by nebyla nějaké fotečka.
10.9.2007 12:50:01   194.228.236.xxx 2325
vyborný článek premíe tak 5000
10.9.2007 12:56:19   91.127.13.xxx 2224
gratulujem. clankov na takejto urovni by som mohol spocitat na jednej ruke . co sa tyka ceskych blokov od xxx tak uz sa tesim kedy vyjdu. aj ked za apogee GTX sa mi ho asi menit neoplati.
10.9.2007 15:47:33   87.197.158.xxx 2426
Zdravim, nenastala tu nahodou cenzura? Vymazávanie článkov, príspevkov a žiadne seriózne vyjadrenie vedenia ani nikoho (okrem odchádzajúcich redaktorov).. Mafiánske taktiky? Fuj, PCTuning, fuj...
10.9.2007 15:54:19   78.108.144.xxx 2424
No já stopuju jak dlouho to tady vydrží. Třeba půjde o nový Guinessův rekord. Nejrychlejší cenzura:-)
10.9.2007 16:04:25   86.63.204.xxx 2524
Já bych to spíš viděl na nestabilní přetížený server.
26.9.2007 17:54:43   213.195.225.xxx 2223
zřejmě problém AMD
10.9.2007 16:44:44   88.100.9.xxx 2524
Četl jsem si původní článek a popravdě se majiteli pct.cz vůbec nedivím, že to smaznul - je přinejmenším sprosté říct jednak, že pct končí(když jen odchází část redakce) a dát si přímý link na svůj server(!).
Je to to samé, jako by se tady např. ze shw.cz hackli a dali si tu reklamu s odkazem na sebe.

Něco jiného by bylo, kdyby v tom oznámení bylo třeba "z důvodů neshod odchází z pct tito lidé :... je to velká ztráta a bla bla bla". Ale jak říkám - oznamovat konec a dávat si link na jiný server - to se nedělá.
10.9.2007 15:54:27   195.39.34.xxx 2127
Haha tu bylo tak 5-7 komentu k odchodu, ale byly smazany. Jdu diskutovat nekde, kde me nebudou stale mazat.
10.9.2007 18:00:46   62.168.45.xxx 2324
No ja nevim odejit je OK, ale nechat na titulce reklamní článek "pojďte k nám" je krajne nevkusné (a zvání to snahou o reklamu). A aby to Jirka tady nechal je hodně naivní...
10.9.2007 18:47:53   217.11.246.xxx 2424
Rozdíl 10 stupňů u nejvýkonnějšího procesoru je teda vážně moc. Ale nevím, jestli u běžného dual core stojí ty dva-tři stupně za několikrát dražší blok.

Ještě hlasuji pro podobný test radiátorů, kde by mohly být teplotní rozdíly mnohem větší.
10.9.2007 20:15:31   85.71.164.xxx 2623
Doufam, ze za tam neuveritelne kvalitni a rozsahly clanek dostane autor od PCT poradnou premii! (a ne jen to co se naklika od lidi) Clanek je uzasny a ukazuje jak je voda vykona oproti vzduchu-jen ta cena :-(
10.9.2007 20:17:16   85.71.164.xxx 2323
jeste bych chtel upozornit na chybu u bloku apogge-ma to byt apogee
10.9.2007 20:36:54   89.102.38.xxx 2423
más pravdu no,tech chyb tam je víces tim nazvem jsem to mel nejak spatne zazity ,že se to pise tak:E
16.9.2007 05:19:27   193.179.184.xxx 2323
s tim si hlavu nelamej... pokus si tyto veci vemes hooodne k srdci, zacnes psat gramaticky + stylove spravne, ale take s informacni hodnotou blizici se --> 0..., hnidopisi budoou spokojeni....
11.9.2007 05:35:45   212.81.16.xxx 2324
Pri porovnani voda - vzduch by bolo zaujimave porovnanie hluku. Prave zvazujem kupu vodnika a nemam nikoho v okoli u koho by som to omrkol.
Co je tichsie Thermalright Ultra-120 eXtreme alebo ta zostava s vodnikom (cerpadlo + vetrak na radiatore). Zaujimave by bolo uviest teploty s ofukovanym radiatorom alebo odpojenym vetrakom.
Inac super test. Dakujeme.
11.9.2007 08:26:44   88.146.8.xxx 2325
Po prechodu z vodnika na vzduch jsem nezaznamenal zadny narust hluku. Kdyz si i nadale pohlidas nizke otacky tak nebude problem s hlukem. Co se tyce cerpadla... mel jsem HPPS+ a jeho chod byl neslysitelny.
11.9.2007 09:03:54   195.146.115.xxx 2224
Pekny test, jen skoda ze v nem nebyly vyborne vodni bloky Nexus. Tahle firma je povestna kvalitou a vykonnosti svych produktu a vsiml jsem si, ze v testovaci sestave na jedne z fotek byly videt oranzove ventilatory Nexus.
11.9.2007 11:01:06   89.102.155.xxx 2324
Tak na takovejhle test sem cekal jako prase na drbani. Paradne zpracovany, neni co vytknout. Jen snad upozornim na chybny odkaz na grafy ze SpeedFanu (v IP adrese se na konci tecka nedela ;) ) Jinak souhlasim s kolegou o nekolik postu vys - premie tak 5k+ Jen tak dal...PS: Docela by me zajimala hlucnost toho cerpadla, jelikoz uvazuju o koupi jineho (ten brucoun dodavany k TT BW745 je desnej i se snizenym napajenim)
11.9.2007 11:08:46   217.197.149.xxx 2325
Škoda, že v testu nebyl zařazen tento blok, myslím, že by si vedl velice dobře. Highlander neuvažuješ, že bys ještě sem poslal někdy v budoucnu výsledky tohoto bloku na stejné sestavě, až se k němu dostaneš?
11.9.2007 11:35:55   89.102.38.xxx 2325
chcu udelat dalsi doplnujici clanek s Fuzionem a jeho tryskami od D-Teku,Thermalright XWB-01 a taky ten novej model od Enzotechu...Jinak díky jsem rád, ze se vám to libi;)
12.9.2007 11:05:35   62.209.198.xxx 2224
Vynikajici recenze, akorat jestli planujes jeste "rozsireni" testu tak uz bych asi u CPU bloku pouzival jen "liquidku" a mel bych prosbu jestli by jsi nemohl zaradit do sveho katalogu tento model ktery ma v sobe HeatPipe: http://www.czechcomputer.cz/product.jsp?artno=41994 . Verim ze HP bude dalsim "krokem" v ucinosti vodniho chlazeni...;)
12.9.2007 11:09:26   62.209.198.xxx 2423
V tom odkazu si udelal "prekladac" chybu, smaz tam "%20" a bude to chodit...
11.9.2007 20:51:23   213.151.218.xxx 2324
neviete mi prosim poradit najvhodnejsiu kvapalinu pre chladenie zamrznutou vodou - chcam dat radiator na balkon a poriadne to cez zimu pretaktovat, 40 percent lieh sa mi zda najvhodnejsi co sa tyka chemickej stalosti a ceny. PS:ten lieh neskodi ani mne tak preco by mal mojmu chladiacemu systemu
11.9.2007 21:04:05   89.102.38.xxx 2423
líh ale bude vadit plexi castim v okruhu, budou ti praskat atd... takze lih moc nedoporucuju do okruhu..
17.9.2007 14:54:41   193.179.184.xxx 2224
lih neeee!, mozna neco na bazi glykolu a oleju..., ted se mozna poserete smichy, ale takove tekute sadlo....
12.9.2007 11:26:12   62.209.198.xxx 2523
Ja bych tak "odvaznej" nebyl, pokud se bude pohybovat teplota okolo 0-10°C tak se ti zacne ve skrini srazet voda(hovorove se tomu rika roseni, je to princip rozdilnych teplot a nasledne kondenzace) pocinaje na zakladni desce a privodech...;) Tady bohuzel neni "prostor" mezi "vodnikem" a "chladnickou", budto to budes delat jako HardCore OverClockeri a cely MB resp case bude "zamrazen" nebo vodnik, ale skondenzovana(nezamrazena) voda=problemy...;) Jde o to ze i "startovni" teplota vody na -20°C je nedostacujici na "zamrazeni" systemu a soucastky vyzarujici teplo(CPU, GPU, chipset, stabliky etc.) budou ohrivat MB a tzn. kondenzaci vody ze vzduchu. Pokud by jsi chtel praktikovat "lednicku" tak ta ma dalsi uskali, predevsim to ze elektricke kondenzatory ss snizovanim pracovni teploty ztraci i "kapacitu" tj. to nejdulezitejsi pro kvalitni filtraci potazmo stabilizaci...;)
16.9.2007 10:22:57   85.71.164.xxx 2223
Stacilo by blok prip. hadicky obalit takovym tim penovym cimsi co se dava na trubky od topeni...melo by to dostatecne tepelne odizolovat aby se nic neorosilo...
12.9.2007 15:18:42   213.151.218.xxx 2423
na rossenie som tiez myslel, jasne ze je problem co sa tyka rosenia,naslednej tvorbe kvapiek, pripadne skratovanie,no necakam od toho ze mi cely cip zamrzne, maximalne tak okraje ktore by som chcel od vzduchu odizolovat(to este neviem ako ale napadalo ma nieco ako silikon takze by sa tam zabranilo privodu izboveho (vlhkeho) vzduchu tiez uchytky pre chladiaci blok by mali byt plastove ) ostatne casti ako hadice by som odizoloval nejakou vatou a tak (nieco podobne ako vodary izoluju rury s teplou vodou) jednoducho kazda casto co bude mat teplotu pod nulou by nemala mat pristu k izbovemu vzduchu ... ako to dosiahnem bude este zaujimave ...
26.9.2007 17:42:50   213.195.225.xxx 8523
Je to zajímavé to vodní chlazení, ale co takhle vyzkoušet, na netu je spousta odkazů na ponoření celého motherboardu do oleje, stačí si pořídit akvárium, místo rybyček a vody nalít nízkovyskozitní olej a tradá MB pěkně naložit celý do oleje, akorát bych tam nechal vzduchový chladič bez větřáčku. Výsledkem, žádnej randál, žádné čerpadlo, žádný binec kolem expanky. :-) Jenom nádherné akvárium s torzem MB :-)

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

737 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 363.7Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.